Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 listopada 2021
w Esensji w Esensjopedii

Hayao Miyazaki
‹Zrywa się wiatr›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZrywa się wiatr
Tytuł oryginalny風立ちぬ [Kaze tachinu]
Dystrybutor Monolith
Data premiery29 sierpnia 2014
ReżyseriaHayao Miyazaki
Scenariusz
ObsadaJoseph Gordon-Levitt, John Krasinski, Emily Blunt, Martin Short, Stanley Tucci, Mandy Patinkin, Mae Whitman, Werner Herzog
MuzykaJoe Hisaishi
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiJaponia
Czas trwania126 min
Gatunekanimacja, biograficzny, dramat, historyczny, melodramat, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Co nam w kinie gra: Zrywa się wiatr
[Hayao Miyazaki „Zrywa się wiatr” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Oparta luźno na faktach historia japońskiego konstruktora Jiro Horikoshiego w rękach mistrza animacji Hayao Miyazakiego nabiera wielopłaszczyznowego wymiaru. Jak przystało na wybitnego animatora, w „Zrywa się wiatr” zawarł nie tylko dużą dawkę mądrości, symboliki i romantyzmu, ale też krytyczne spojrzenie na własną historię. Z okazji premiery filmu przypominamy recenzję Kamila Witka.

Kamil Witek

Co nam w kinie gra: Zrywa się wiatr
[Hayao Miyazaki „Zrywa się wiatr” - recenzja]

Oparta luźno na faktach historia japońskiego konstruktora Jiro Horikoshiego w rękach mistrza animacji Hayao Miyazakiego nabiera wielopłaszczyznowego wymiaru. Jak przystało na wybitnego animatora, w „Zrywa się wiatr” zawarł nie tylko dużą dawkę mądrości, symboliki i romantyzmu, ale też krytyczne spojrzenie na własną historię. Z okazji premiery filmu przypominamy recenzję Kamila Witka.

Hayao Miyazaki
‹Zrywa się wiatr›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZrywa się wiatr
Tytuł oryginalny風立ちぬ [Kaze tachinu]
Dystrybutor Monolith
Data premiery29 sierpnia 2014
ReżyseriaHayao Miyazaki
Scenariusz
ObsadaJoseph Gordon-Levitt, John Krasinski, Emily Blunt, Martin Short, Stanley Tucci, Mandy Patinkin, Mae Whitman, Werner Herzog
MuzykaJoe Hisaishi
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiJaponia
Czas trwania126 min
Gatunekanimacja, biograficzny, dramat, historyczny, melodramat, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jiro od dziecka marzył o lataniu. Wada wzroku przeszkodziła mu w zostaniu pilotem dlatego marzenia o szybowaniu w przestworzach musi odbywać w snach i wyobraźni. Podczas jednej z takich podróży spotyka swojego idola, włoskiego konstruktora samolotów, który nadaje nowy sens jego pasji nakierowując ją na tworzenie latających maszyn. Powtarzająca się kilkukrotnie sekwencja spotkań w świecie wyobraźni jest właściwie jedyną fantastycznym elementem w całym filmie, jakby Miyazaki chciał nadać kreowanej historii jak najwięcej poczucia realności.
Pasja reżysera do aeronautyki już nie raz była głównym tematem w jego twórczości. Tu Jiro jest niemalże odbiciem samego Miyazakiego, perfekcjonistą w każdym calu, jednocześnie romantycznie uciekającym myślami do świata marzeń, idealistycznie oddanym w całości swojej pasji. Ma się wrażenie, że Jiro-Miyazaki świetnie dogadałby się z Howardem Hughesem. Dzieląc pogoń za marzeniami, przekraczając granice możliwości w próbie sięgnięcia po coś równie nieuchwytnego jak tytułowy wiatr.
Sam Jiro kreśląc schematy i szukając inspiracji chce stworzyć po prostu coś pięknego, nie do końca przejmując się zastosowaniem swoich dzieł. Spotykając się z przedstawicielami armii nie słucha ich uwag. Podczas prezentacji zespołowi planów samolotu żartuje, że dla dobra konstrukcji najchętniej zrezygnował by z działek. W rozmowach z przyjacielem bez większego zainteresowania dopytuje „z kim ma być ta wojna”. Ten pacyfistyczny wydźwięk filmu unosi się gdzieś nad całym obrazem, mimo, że nie podkreśla się go zbyt mocną kreską. Samo okrucieństwo wojny sugeruje się jedynie w kilku kadrach, jak choćby w scenie gdy widzimy morze wraków zniszczonych myśliwców, które Jiro stworzył i poświęcił im większość życia.
„Zrywa się wiatr” to także wizerunek Japonii międzywojennej, zmieniającej się z zacofanego i wyizolowanego kraju w żadną sukcesów militarną i technologiczną potęgę. Urażoną wytworzoną przepaścią, mobilizująca swoich synów do zmniejszania dystansu w budowie śmiercionośnych maszyn manifestujących siłę i wielkość, cech bijących w sercach każdego dumnego Japończyka. Patrzymy jednakże na to krytycznym okiem – odczytując z obrazu nutę refleksji nad zgubnymi konsekwencjami ślepego militarnego wyścigu, których ówcześnie wszystkim zabrakło.
Miyazaki w swoim unikalnym stylu oplata ważkie tematy w piękną, romantyczną opowieść, potwierdzając że w dziedzinie animacji, mimo już ponad 70 lat, dalej nie ma sobie równych. Zresztą w „Zrywa się wiatr” pada takie zdanie, że inżynierowie są jak artyści, którzy maja tylko dziesięć lat dotyku geniuszu, dlatego muszą wykorzystać je jak najlepiej. Miyazaki – choć w zeszłym roku po raz kolejny ogłosił przejście na filmową emeryturę – miał to szczęście, że jego czas wybitności trwał o wiele dłużej.
koniec
30 sierpnia 2014

Komentarze

30 VIII 2014   13:21:22

????????????
O co chodzi z tą obsadą? Czyżby w Polsce była dystrybuowana wersja z angielskim dubem? Nie straszcie, chciałem iść na to do kina... :/

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Moja wielka, grecka tragedia
Agnieszka ‘Achika’ Szady

22 XI 2021

Czy „Eternals” to komiksowa głupotka z wydumanymi na siłę problemami, czy może tragedia na miarę antyczną, w której wybory jednostek mają wpływ na losy milionów? Jedno i drugie? Albo żadne z powyższych?

więcej »

East Side Story: Jak wystarać się o państwowe dotacje?
Sebastian Chosiński

21 XI 2021

Z dużym prawdopodobieństwem, jeśli jakiś chłopiec nie marzył w dzieciństwie o tym, aby w dorosłym życiu zostać strażakiem bądź futbolistą, mogła mu przyjść do głowy… kariera w show-biznesie. O takiej właśnie marzy bohater kinowego debiutu Andrieja Nazimowa „Zagraj ze mną”, który wbrew własnemu nazwisku – Biessławny – chce zostać sławnym aktorem.

więcej »

Squid Game: Odc. 9. Pieniądze szczęścia nie dają
Marcin Mroziuk

19 XI 2021

Dobrze, że finałowa rozgrywka zajmuje zaledwie część ostatniego odcinka, bo w sumie dość łatwo przewidzieć, kto zostanie jej zwycięzcą. A chociaż z zainteresowaniem obserwujemy przebieg późniejszych wydarzeń, to zakończenie stwarzające możliwość kontynuacji tej historii (z której Netflix z pewnością skorzysta) budzi obawy, czy drugi sezon nie będzie dla twórców jedynie odcinaniem kuponów od niebywałej popularności serialu.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Ślepowidzenie
— Sebastian Chosiński

Umrika
— Sebastian Chosiński

„Tajemnice Bridgend” i „Czarodziejska góra”
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Jesteśmy waszymi przyjaciółmi
— Sebastian Chosiński

Slow West
— Sebastian Chosiński

Imigranci
— Marta Bałaga, Sebastian Chosiński

Steve Jobs
— Kamil Witek

Pakt z diabłem
— Marta Bałaga

Intruz
— Sebastian Chosiński

W piwnicy
— Marta Bałaga

Tegoż twórcy

Trzej mistrzowie
— Michał R. Wiśniewski

Zamek na kurzych nóżkach
— Agnieszka Szady

Czy to jawa czy Sen?
— Agnieszka Szady

Disney, go home!
— Grzegorz Wiśniewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.