Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Mario Martone
‹Il giovane favoloso›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIl giovane favoloso
ReżyseriaMario Martone
ZdjęciaRenato Berta
Scenariusz
ObsadaElio Germano, Michele Riondino, Massimo Popolizio, Anna Mouglalis, Valerio Binasco, Paolo Graziosi, Iaia Forte, Sandro Lombardi
MuzykaSascha Ring
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiWłochy
Czas trwania137 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wenecja 2014: Cierpienia młodego Leopardiego
[Mario Martone „Il giovane favoloso” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Giacomo Leopardi dobrze znany jest każdemu Włochowi, jego dzieła przerabia się w szkole równie intensywnie co „Boską komedię” Dantego. Mimo to, a może właśnie dlatego, nikt nie zdecydował się dotychczas poświęcić mu filmu. Wyzwanie podjął dopiero reżyser Mario Martone, autor znanego także w Polsce dramatu „Wierzyliśmy” o ruchu politycznym Młode Włochy. „Il giovane favoloso” stanowił jeden z najbardziej oczekiwanych filmów festiwalu na Lido, ale nie da się ukryć, że jest to dzieło dość hermetyczne – nieprzypadkowo włoscy widzowie przyjęli go z nieco większym entuzjazmem niż ich zagraniczni koledzy.

Marta Bałaga

Wenecja 2014: Cierpienia młodego Leopardiego
[Mario Martone „Il giovane favoloso” - recenzja]

Giacomo Leopardi dobrze znany jest każdemu Włochowi, jego dzieła przerabia się w szkole równie intensywnie co „Boską komedię” Dantego. Mimo to, a może właśnie dlatego, nikt nie zdecydował się dotychczas poświęcić mu filmu. Wyzwanie podjął dopiero reżyser Mario Martone, autor znanego także w Polsce dramatu „Wierzyliśmy” o ruchu politycznym Młode Włochy. „Il giovane favoloso” stanowił jeden z najbardziej oczekiwanych filmów festiwalu na Lido, ale nie da się ukryć, że jest to dzieło dość hermetyczne – nieprzypadkowo włoscy widzowie przyjęli go z nieco większym entuzjazmem niż ich zagraniczni koledzy.

Mario Martone
‹Il giovane favoloso›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIl giovane favoloso
ReżyseriaMario Martone
ZdjęciaRenato Berta
Scenariusz
ObsadaElio Germano, Michele Riondino, Massimo Popolizio, Anna Mouglalis, Valerio Binasco, Paolo Graziosi, Iaia Forte, Sandro Lombardi
MuzykaSascha Ring
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiWłochy
Czas trwania137 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Chorowity Giacomo Leopardi (Elio Germano) to cudowne dziecko wychowywane pod bacznym okiem ojca, hrabiego Monaldo (Massimo Popolizio). Rzadko opuszcza bibliotekę i życie w zupełnej izolacji zaczyna mu ciążyć - swoje przekonania, coraz bardziej odległe od tego, co wpajają mu surowi rodzice, wyraża za pośrednictwem poezji. Przełomem okazuje się korespondencja z intelektualistą Pietro Giordanim (Valerio Binasco). Pod wpływem przyjaciela Leopardi zaczyna myśleć o ucieczce, opuszczenie znienawidzonego Recanati okazuje się jednak trudniejsze, niż mogłoby się wydawać. Czy światek literacki okaże się gotowy na głoszone przez niego niepopularne poglądy?
Martone miał przed sobą trudne zadanie – nie tylko zdecydował się opowiedzieć o znanej postaci historycznej, ale na bohatera filmu wybrał człowieka powszechnie uważanego za filar włoskiej literatury i kultury w ogóle. Reżyser nie przestraszył się sławy romantycznego poety i „Il giovane favoloso” na szczęście nie jest laurką. To elegancki, dość tradycyjny film biograficzny z udziałem znanych aktorów. Nie ma sensu szukać w nim kontrowersji, no chyba, że uzna się za takową obecność prostytutki z penisem.
Rzymski aktor Elio Germano przeszedł dla dobra filmu transformację à la Robert de Niro; nauczył się wiernie odtwarzać postępujące kalectwo Leopardiego i spędza cały film w przygarbieniu. To niezła rola, która przyniesie mu pewnie sporo nagród, aktorzy drugoplanowi już jednak nie zachwycają; Michele Riondino, grający najbliższego przyjaciela Leopardiego, przechadza się w malowniczo rozchełstanej koszuli, a Anna Mouglalis, niepotrzebnie zdubbingowana i pozbawiona swojego charakterystycznego chrapliwego głosu, pojawia się na ekranie zbyt krótko by wywrzeć jakiekolwiek wrażenie.
Filmowi Montone bardzo pomaga fakt, że sam Leopardi to postać daleka od fotogenicznych poetów przeżywających namiętne romanse, w końcu uznaje się go za prekursora pesymizmu jako systemu filozoficznego. Przypominająca pewnego znanego serialowego doktora postać ironizującego kaleki nieuznającego kompromisów i uparcie głoszącego niezbyt optymistyczne poglądy ma szansę zainteresować nawet osoby, które o włoskim poecie nigdy wcześniej nie słyszały.
Martone pozwala sobie czasem na więcej swobody - zaskakuje na przykład współczesnym motywem muzycznym (za ścieżkę dźwiękową odpowiada niemiecki DJ Sasha Ring) lub interesującym cięciem montażowym. Szkoda tylko, że robi to tak rzadko. „Il giovane favoloso” jest trochę za długi i odrobinę zbyt grzeczny, ale szkoły pójdą na to masowo.
koniec
4 września 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Devs: Odc. 4. Teoria i praktyka
Marcin Mroziuk

22 I 2022

Jak można się było spodziewać, nie wszyscy w Amayi przestrzegają zakazu podglądania przyszłości. Teraz będziemy się więc zastanawiać, czy naprawdę musi się ziścić to, co zobaczył Forrest.

więcej »

Miłość i zbrodnia w jednym żyły domu
Sebastian Chosiński

21 I 2022

Spieszcie się oglądać stare szwedzkie kryminały na platformie Netflix, bo nie wiadomo, jak długo będą udostępnione. A warto, ponieważ, choć nie są to filmy powszechnie znane, to jednak nadzwyczaj godne uwagi. Po „Gdy robi się ciemno” dzisiaj zachęcamy Was do zaznajomienia się z „Pod osłoną mgły” Larsa-Erika Kjellgrena, którego pierwowzorem była powieść Vika Sunesona, nieznanego w naszym kraju klasyka skandynawskiego kryminału.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: W te dni majowe, gdy kończyła się wojna
Sebastian Chosiński

19 I 2022

Zanim w 1977 roku powstało monumentalne „Oswobodzenie Pragi” Otakara Vávry, osiemnaście lat wcześniej o tych samych wydarzeniach, choć w znacznie bardziej kameralnej i dużo mniej patetycznej formie, opowiedział Stanisław Rostocki w swej drugiej pełnometrażowej fabule czyli „Majowych gwiazdach”. Składająca się z czterech nowel historia urzeka poetyckim nastrojem i… zapachem wiosny.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Niezdrowy styl życia
— Marta Bałaga

Sposób na kryzys
— Marta Bałaga

Skupiam się na uczuciach
— Marta Bałaga

Wielki Joe
— Marta Bałaga

Po godzinach
— Marta Bałaga

Dwaj ludzie z trumną
— Marta Bałaga

Sens życia według Roya Anderssona
— Marta Bałaga

Bo to zła kobieta była
— Marta Bałaga

Epopeja narodowa
— Marta Bałaga

Woody według Petera
— Marta Bałaga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.