Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 31 maja 2020
w Esensji w Esensjopedii

Mario Martone
‹Il giovane favoloso›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIl giovane favoloso
ReżyseriaMario Martone
ZdjęciaRenato Berta
Scenariusz
ObsadaElio Germano, Michele Riondino, Massimo Popolizio, Anna Mouglalis, Valerio Binasco, Paolo Graziosi, Iaia Forte, Sandro Lombardi
MuzykaSascha Ring
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiWłochy
Czas trwania137 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wenecja 2014: Cierpienia młodego Leopardiego
[Mario Martone „Il giovane favoloso” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Giacomo Leopardi dobrze znany jest każdemu Włochowi, jego dzieła przerabia się w szkole równie intensywnie co „Boską komedię” Dantego. Mimo to, a może właśnie dlatego, nikt nie zdecydował się dotychczas poświęcić mu filmu. Wyzwanie podjął dopiero reżyser Mario Martone, autor znanego także w Polsce dramatu „Wierzyliśmy” o ruchu politycznym Młode Włochy. „Il giovane favoloso” stanowił jeden z najbardziej oczekiwanych filmów festiwalu na Lido, ale nie da się ukryć, że jest to dzieło dość hermetyczne – nieprzypadkowo włoscy widzowie przyjęli go z nieco większym entuzjazmem niż ich zagraniczni koledzy.

Marta Bałaga

Wenecja 2014: Cierpienia młodego Leopardiego
[Mario Martone „Il giovane favoloso” - recenzja]

Giacomo Leopardi dobrze znany jest każdemu Włochowi, jego dzieła przerabia się w szkole równie intensywnie co „Boską komedię” Dantego. Mimo to, a może właśnie dlatego, nikt nie zdecydował się dotychczas poświęcić mu filmu. Wyzwanie podjął dopiero reżyser Mario Martone, autor znanego także w Polsce dramatu „Wierzyliśmy” o ruchu politycznym Młode Włochy. „Il giovane favoloso” stanowił jeden z najbardziej oczekiwanych filmów festiwalu na Lido, ale nie da się ukryć, że jest to dzieło dość hermetyczne – nieprzypadkowo włoscy widzowie przyjęli go z nieco większym entuzjazmem niż ich zagraniczni koledzy.

Mario Martone
‹Il giovane favoloso›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIl giovane favoloso
ReżyseriaMario Martone
ZdjęciaRenato Berta
Scenariusz
ObsadaElio Germano, Michele Riondino, Massimo Popolizio, Anna Mouglalis, Valerio Binasco, Paolo Graziosi, Iaia Forte, Sandro Lombardi
MuzykaSascha Ring
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiWłochy
Czas trwania137 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Chorowity Giacomo Leopardi (Elio Germano) to cudowne dziecko wychowywane pod bacznym okiem ojca, hrabiego Monaldo (Massimo Popolizio). Rzadko opuszcza bibliotekę i życie w zupełnej izolacji zaczyna mu ciążyć - swoje przekonania, coraz bardziej odległe od tego, co wpajają mu surowi rodzice, wyraża za pośrednictwem poezji. Przełomem okazuje się korespondencja z intelektualistą Pietro Giordanim (Valerio Binasco). Pod wpływem przyjaciela Leopardi zaczyna myśleć o ucieczce, opuszczenie znienawidzonego Recanati okazuje się jednak trudniejsze, niż mogłoby się wydawać. Czy światek literacki okaże się gotowy na głoszone przez niego niepopularne poglądy?
Martone miał przed sobą trudne zadanie – nie tylko zdecydował się opowiedzieć o znanej postaci historycznej, ale na bohatera filmu wybrał człowieka powszechnie uważanego za filar włoskiej literatury i kultury w ogóle. Reżyser nie przestraszył się sławy romantycznego poety i „Il giovane favoloso” na szczęście nie jest laurką. To elegancki, dość tradycyjny film biograficzny z udziałem znanych aktorów. Nie ma sensu szukać w nim kontrowersji, no chyba, że uzna się za takową obecność prostytutki z penisem.
Rzymski aktor Elio Germano przeszedł dla dobra filmu transformację à la Robert de Niro; nauczył się wiernie odtwarzać postępujące kalectwo Leopardiego i spędza cały film w przygarbieniu. To niezła rola, która przyniesie mu pewnie sporo nagród, aktorzy drugoplanowi już jednak nie zachwycają; Michele Riondino, grający najbliższego przyjaciela Leopardiego, przechadza się w malowniczo rozchełstanej koszuli, a Anna Mouglalis, niepotrzebnie zdubbingowana i pozbawiona swojego charakterystycznego chrapliwego głosu, pojawia się na ekranie zbyt krótko by wywrzeć jakiekolwiek wrażenie.
Filmowi Montone bardzo pomaga fakt, że sam Leopardi to postać daleka od fotogenicznych poetów przeżywających namiętne romanse, w końcu uznaje się go za prekursora pesymizmu jako systemu filozoficznego. Przypominająca pewnego znanego serialowego doktora postać ironizującego kaleki nieuznającego kompromisów i uparcie głoszącego niezbyt optymistyczne poglądy ma szansę zainteresować nawet osoby, które o włoskim poecie nigdy wcześniej nie słyszały.
Martone pozwala sobie czasem na więcej swobody - zaskakuje na przykład współczesnym motywem muzycznym (za ścieżkę dźwiękową odpowiada niemiecki DJ Sasha Ring) lub interesującym cięciem montażowym. Szkoda tylko, że robi to tak rzadko. „Il giovane favoloso” jest trochę za długi i odrobinę zbyt grzeczny, ale szkoły pójdą na to masowo.
koniec
4 września 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Do sedna: Richard Kelly. Pułapka.
Marcin Knyszyński

30 V 2020

Trzeci film Richarda Kelly’ego nie imponuje już tak bardzo jak „Donnie Darko” i nie jest tak pociągająco enigmatyczny jak „Koniec świata”. Reżyser spuścił nieco z tonu i zaserwował film dość prosty fabularnie, lecz przypominający oczywiście w pewien sposób swoich poprzedników. „The Box” („Pułapka” po polsku) poniósł w kinach porażkę, ale do tego Kelly był już przyzwyczajony. Nie zmienia to faktu, iż warto na ten film zwrócić uwagę.

więcej »

Projekt Błękitna Księga, sez. 2 odc. 3: Pustynna rozgrywka
Marcin Mroziuk

28 V 2020

Twórcy serialu postanowili wykorzystać w tym odcinku jeszcze jedno miejsce, z którym związanych jest wiele teorii spiskowych. Otóż kolejnym zadaniem Michaela Quinna i J. Allena Hyneka jest wyjaśnienie zaginięcia kaprala Millera, które zdarzyło się nie gdzie indziej tylko w Strefie 51.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Zaczęło się pod Kurskiem
Sebastian Chosiński

27 V 2020

Składająca się z pięciu pełnometrażowych filmów epopeja Jurija Ozierowa „Wyzwolenie” była – obok późniejszych o kilka lat „Żołnierzy wolności” – największym finansowym i organizacyjnym przedsięwzięciem w dziejach kinematografii radzieckiej (i kilku innych krajów komunistycznych). Całość opowiadała o dwóch ostatnich latach Wielkiej Wojny Ojczyźnianej, a pierwsza część – „Ognisty łuk” – poświęcona został bitwie na Łuku Kurskim.

więcej »

Polecamy

Richard Kelly. Pułapka.

Do sedna:

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. 21 gramów.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Niezdrowy styl życia
— Marta Bałaga

Sposób na kryzys
— Marta Bałaga

Skupiam się na uczuciach
— Marta Bałaga

Wielki Joe
— Marta Bałaga

Po godzinach
— Marta Bałaga

Dwaj ludzie z trumną
— Marta Bałaga

Sens życia według Roya Anderssona
— Marta Bałaga

Bo to zła kobieta była
— Marta Bałaga

Epopeja narodowa
— Marta Bałaga

Woody według Petera
— Marta Bałaga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.