Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Susanne Bier
‹Druga szansa›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDruga szansa
Tytuł oryginalnyEn chance til
Dystrybutor Hagi
Data premiery27 lutego 2015
ReżyseriaSusanne Bier
ZdjęciaMichael Snyman
Scenariusz
ObsadaNikolaj Coster-Waldau, Ulrich Thomsen, Nikolaj Lie Kaas, Maria Bonnevie, Thomas Bo Larsen, Ewa Fröling, Molly Blixt Egelind, Peter Haber
MuzykaJohan Söderqvist
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiDania
Czas trwania105 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

San Sebastian 2014: Krytyczna decyzja
[Susanne Bier „Druga szansa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Thriller „A Second Chance” został przyjęty na festiwalu w San Sebastian dość dobrze, ale można to wytłumaczyć jedynie obecnością ekipy filmowej na sali. Nikt pewnie nie chciał się narazić pewnemu znanemu Królobójcy, który w najnowszym filmie duńskiej reżyserki Suzanne Bier zagrał główną rolę.

Marta Bałaga

San Sebastian 2014: Krytyczna decyzja
[Susanne Bier „Druga szansa” - recenzja]

Thriller „A Second Chance” został przyjęty na festiwalu w San Sebastian dość dobrze, ale można to wytłumaczyć jedynie obecnością ekipy filmowej na sali. Nikt pewnie nie chciał się narazić pewnemu znanemu Królobójcy, który w najnowszym filmie duńskiej reżyserki Suzanne Bier zagrał główną rolę.

Susanne Bier
‹Druga szansa›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDruga szansa
Tytuł oryginalnyEn chance til
Dystrybutor Hagi
Data premiery27 lutego 2015
ReżyseriaSusanne Bier
ZdjęciaMichael Snyman
Scenariusz
ObsadaNikolaj Coster-Waldau, Ulrich Thomsen, Nikolaj Lie Kaas, Maria Bonnevie, Thomas Bo Larsen, Ewa Fröling, Molly Blixt Egelind, Peter Haber
MuzykaJohan Söderqvist
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiDania
Czas trwania105 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Policjant Andreas (Nicolaj Coster-Waldau) ma dobre życie – ładny dom nad morzem, atrakcyjną żonę i budzącego go po nocach niemowlaka Alexandra, na którego może patrzeć godzinami. Jego praca nie jest już jednak taka przyjemna. Gdy wraz z partnerem trafia do mieszkania maltretującego prostytutki Tristana (Nicolaj Lie Kaas) i jego uzależnionej od narkotyków dziewczyny, znajduje schowane w szafie skrajnie zaniedbane dziecko leżące we własnych ekskrementach. Andreas szybko je stamtąd zabiera, ale niestety okazuje się, że z braku wystarczających dowodów wskazujących na stosowanie przemocy musi oddać je rodzicom.
Najbardziej zaskakującą rzeczą w „A Second Chance” jest to, że stoi za nim przecież laureatka Oscara. Jak Suzanne Bier udało się przejść z wesela w Sorrento do tego schematycznego thrillera w stylu lat 90-tych stanowi prawdziwą tajemnicę.
„A Second Chance” jest dość przewidywalny i pomimo paru szokujących naturalizmem scen nie porusza nawet w połowie tak, jak mogłaby na to wskazywać dramatyczna fabuła. Posępna muzyka, jaskrawe napisy czołowe, których nie powstydziłby się sam Steven Seagal, ujęcia ciemnej wody przechodzące w ujęcia nagich gałęzi drzew – już od pierwszych scen wszystko sprawia, że jak to ujął Han Solo, ma się bardzo złe przeczucia i to nie tylko co do losów bohaterów.
Największą zaletę „A Second Chance” stanowi aktorstwo będące na znacznie wyższym poziomie, niż zasługuje na to sam film. Nie zrzucający tym razem z okna żadnych dzieci Nicolaj Coster – Waldau po raz kolejny udowadnia, że bez względu na to, czy o uwagę widzów konkuruje ze smokami, czy falującym biustem Kate Upton i tak wyjdzie z tego pojedynku zwycięsko. W roli dobrego w gruncie rzeczy człowieka popchniętego do podjęcia zupełnie szalonej decyzji jest tak charyzmatyczny, że wydaje się mało prawdopodobne, by wrócił jeszcze kiedyś do drugoplanowych rólek, na graniu których spędził prawie 10 lat. Tylko dzięki niemu naciągana fabuła trzyma się, za przeproszeniem, kupy.
Bier nigdy nie bała się poruszania trudnych tematów, ale w najnowszym filmie zdecydowała się posunąć jeszcze dalej, by wywołać w widowni moralny dylemat: „Nie chodzi mi o to, żeby szokować” – zauważyła reżyserka. „Chcę prowokować i zmuszać do myślenia. No i opowiadać historie. Ta historia to prawie moralitet, a one są zwykle pełne przemocy. Myślę, że w przypadku filmu ta przemoc ma uzasadnienie i że jest on mimo wszystko pełen nadziei (…) Andreas robi coś bardzo, bardzo szalonego, ale przynajmniej udaje mu się coś zmienić.”
Faktycznie to, co początkowo zapowiada się na pojedynek rodziny podręcznikowej z patologiczną okazuje się ostatecznie czymś bardziej złożonym, a bohaterowie zamieniają się wręcz miejscami. Jest to jednak ukazane bardzo topornie; Bier nie tyle sugeruje, ile bezczelnie pokazuje palcem.
„A Second Chance” zastanawia też dość mizoginistycznym podejściem – w filmie dostaje się zwłaszcza matkom, które albo cierpią na depresję poporodową, albo dają się poniewierać brutalom zaniedbując dziecko, albo są lodowatymi Szwedkami wysyłającymi w prezencie koszulki Ralpha Laurena byle tylko uniknąć rodzinnych odwiedzin. Nic dziwnego, że kiedy Andreas traci w pracy panowanie nad sobą jego szefowa sugeruje, żeby porozmawiał z kimś o swoich problemach zaznaczając na końcu: „Tylko nie z matką!”
Thriller Bier to film z tak zwanym przesłaniem i łatwo zrozumieć, czego próbuje nas nauczyć – nie wszystko jest takie, na jakie wygląda, nie można generalizować, bo można wyrządzić tym komuś krzywdę, a narkomanka też człowiek. Dziękujemy za lekcję, klasa może się rozejść.
koniec
27 września 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Sprawa prywatna: Odc. 7. Tajemnica maski demona
Marcin Mroziuk

20 III 2023

Po raz kolejny możemy się przekonać, że główna bohaterka jest w gorącej wodzie kąpana, a zarazem ufając swej intuicji jest skłonna zaufać różnym osobom, nie zważając na wysuwane przeciw nim oskarżenia. Przy tej okazji wystawione na próbę będą też jej uczucia do Pabla i Andrésa, a na razie trudno przesądzić, czy któryś z nich w końcu zawładnie je sercem.

więcej »

East Side Story: „Złota Viagra” na męską niedoskonałość
Sebastian Chosiński

19 III 2023

Czosnek uprawiany jest przez ludzi od pięciu tysięcy lat. Jest nie tylko popularną przyprawą, ale przede wszystkim rośliną leczniczą, co dowiodły zresztą badania kliniczne. Przypisuje mu się także nadzwyczajne moce, dzięki którym odstrasza wampiry i czarownice. Czy można zatem dziwić się, że niejednokrotnie stał się również „bohaterem” filmów. Jak chociażby w obyczajowej tragikomedii kazachskiego reżysera Eldara Szybanowa zatytułowanej – adekwatnie do jej treści – …„Górski czosnek”.

więcej »

The Last of Us: Odc. 7. Niezapomniana noc w centrum handlowym
Marcin Mroziuk

17 III 2023

Kiedy zastanawiamy się, jak ciężka jest rana Joela i czy Ellie da radę się nim zaopiekować, znienacka otrzymujemy rozbudowaną retrospekcję rozgrywająca się w okresie, gdy dziewczyna uczęszczała jeszcze do szkoły w Bostonie, którą prowadziła FEDRA. No cóż, ta historyjka o dwóch przyjaciółkach mogłaby być nawet interesująca, ale musiałaby się pojawić w innym momencie serialu.

więcej »

Polecamy

Ten człowiek jeszcze oddycha!

Z filmu wyjęte:

Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz

Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz

Dama w podróży
— Jarosław Loretz

Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz

Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz

Dymek w lesie
— Jarosław Loretz

Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz

Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz

Zupa jednak wyszła za słona
— Jarosław Loretz

Ogień domowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.