Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Walter Hill
‹Supernova›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSupernova
Dystrybutor Imperial
ReżyseriaWalter Hill
ZdjęciaLloyd Ahern II
Scenariusz
ObsadaJames Spader, Angela Bassett, Robert Forster, Lou Diamond Phillips, Robin Tunney
MuzykaDavid C. Williams
Rok produkcji2000
Kraj produkcjiSzwajcaria, USA
Czas trwania90 min
GatunekSF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Supernova
[Walter Hill „Supernova” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Supernova” to opowieść o szóstce dzielnych bohaterów, załogi bardzo nowoczesnego międzygwiezdnego statku-szpitala. Główny wątek historii zaczyna się w momencie, gdy zostaje odebrany sygnał alarmowy z odległej części kosmosu.

Paweł Szymański

Supernova
[Walter Hill „Supernova” - recenzja]

„Supernova” to opowieść o szóstce dzielnych bohaterów, załogi bardzo nowoczesnego międzygwiezdnego statku-szpitala. Główny wątek historii zaczyna się w momencie, gdy zostaje odebrany sygnał alarmowy z odległej części kosmosu.

Walter Hill
‹Supernova›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSupernova
Dystrybutor Imperial
ReżyseriaWalter Hill
ZdjęciaLloyd Ahern II
Scenariusz
ObsadaJames Spader, Angela Bassett, Robert Forster, Lou Diamond Phillips, Robin Tunney
MuzykaDavid C. Williams
Rok produkcji2000
Kraj produkcjiSzwajcaria, USA
Czas trwania90 min
GatunekSF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Po przybyciu na miejsce, skąd nadano sygnał, zresztą – nie bez ofiar, cała załoga staje twarzą w twarz z najpoważniejszym w swym życiu zagrożeniem. Jedynym, który uratował się z pobliskiej bazy jest młody mężczyzna, który dzięki kapsule ratunkowej trafia na pokład statku. Przybywa nie sam. Przywozi ze sobą pewien przedmiot. Artefakt. Od tego momentu zaczynają się poważne kłopoty dla załogi jak i potencjalne zagrożenie dla całej ludzkości.
Film ten trafił do kin w USA w styczniu zeszłego roku. U nas miał się pojawić kilka miesięcy później, ale tak się nie stało i w Polsce film ukaże się tylko na kasetach wideo. I myślę, że stało się tak nie bez przyczyny.
„Supernova” to film, który na pierwszy rzut oka należałoby zaliczyć do dzieł z gatunku science fiction, jednak po obejrzeniu więcej niż dwudziestu minut zmieniamy zdanie. Na nieszczęście dla nas, film przekształca się w dzieło, które należy bardziej utożsamiać z thrillerami i to tymi z gatunku B. Nie wszyscy więc bohaterowie poznani na początku filmu dotrwają do napisów końcowych – tak jak i zapewne część widowni.
Za stworzenie filmu zabrała się naprawdę doborowa ekipa. Zagrały tu tacy aktorzy jak James Spader (główna rola w filmie „Gwiezdne Wrota”) oraz Angela Bassett znana m.in. z filmu biograficznego o Tinie Turner. W filmie wziął udział także Robert Forster, nominowany do Oscara za rolę w „Jackie Brown”. A i reszta obsady, mimo skromniejszego dorobku, całkiem dobrze sobie radziła na planie.
Za reżyserię odpowiedzialny był Walter Hill. Człowiek, ten ma czym się pochwalić, co prawda bardziej jako pisarz niż reżyser. Jest twórcą scenariuszy do dwóch pierwszych części „Obcego”, maczał też palce przy tworzeniu trzeciej części tej sagi. Za scenografię odpowiedzialny był Marek Dobrowolski i wywiązał się ze swojego zadania na piątkę. To, co widzimy na ekranie: wnętrza statku, bazę – ogląda się z przeświadczeniem, że tak właśnie powinno być. Trzeba także powiedzieć, że twórcy efektów wizualnych i dźwiękowych sprawili się bardzo dobrze. Ale teraz chyba każdy film, aby być zauważonym, nie może lekceważyć tego zagadnienia.
Najsłabszym jednak elementem filmu jest scenariusz. Z trójki jego twórców najbardziej znany chyba jest William Malone, człowiek, który reżyserował odcinki takich seriali telewizyjnych jak „Opowieści z Krypty” czy „Freddy’s Nightmares”. To pewnie dlatego film „Supernova” zawdzięcza sobie to, że przypomina bardziej krwawą rozróbę wilkołaka niż historię na kształt „Odysei kosmicznej”. Scenariusz jest napisany dokładnie tak, jakby miał to być kolejny odcinek serialu puszczanego w kinie nocnym dla osób o mocnych nerwach. Jednak, myślę, że i w tym przypadku byłby to słaby odcinek. Budowane napięcie jest raczej marne i nie wywołało u mnie głębszych emocji, znudzenie brało górę nad wszystkim. Przyglądanie się jak giną kolejne osoby w nierównej walce już nie robi na nikim wrażenia, nawet odliczanie do zagrażającego głównym bohaterom wybuchu supernowej nie dodało napięcia.
Główna refleksja, jaka nasunęła mi się w trakcie oglądania filmu, to myśl: dlaczego twórcy filmowi tak nadużywają tematyki fantastycznej tylko po to, aby sprzedać swoje marne wypociny? Czy muszą całość zapakować w futurystyczny kamuflaż w stylu SF (statek, kosmos, załoga, walka, niebezpieczeństwo, itd.)? Niestety dla nich, jak i dla nas, z takich kompozycji najczęściej wychodzi nieziemski gniot, tak jak i w tym przypadku. Praca wielu osób poszła na marne, mimo że stworzyli sporo udanych elementów tego filmu. Wszystko jednak psuje scenariusz. Jeśli ktoś oglądał taki thriller jak „Martwa cisza” to może się poszczycić znajomością dziewięćdziesięciu procent głównego wątku filmu. Czy oryginalność to grzech ?
Czy warto obejrzeć ten film? Pierwsze dwadzieścia minut mógłbym polecić, ale cała reszta jest w stanie zniechęcić nawet wiernych fanów thrillerów, nie mówiąc już o fanach SF, których przy ekranie nie zatrzyma nawet nadzieja na szczęśliwe zakończenie i ratunek dla ludzkości.
koniec
1 marca 2001

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 8. Wysoka cena przetrwania
Marcin Mroziuk

1 VII 2022

Wydarzenia w tym odcinku służą głównie przygotowaniu gruntu pod kolejny sezon, natomiast trudno na razie przesądzić, czy kierunek obrany przez scenarzystów pozwoli serialowi złapać drugi oddech, czy raczej okaże się gwoździem do trumny. Oczywiście w mniejszym lub większym stopniu zostają też domknięte niektóre dotychczasowe wątki, chociaż nie zawsze w satysfakcjonujący widzów sposób.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Hymn do niespełnionej miłości
Sebastian Chosiński

29 VI 2022

Czingiz Ajtmatow przyzwyczaił czytelników do tego, że jest prozaikiem potrafiącym nadzwyczaj pięknie pisać o miłości. Zazwyczaj jednak uczucie to łączyło bohaterów żyjących w górskich aułach, z dala od cywilizacji. W opowiadaniu „Czerwone jabłko” głównymi bohaterami uczynił on małżeństwo intelektualistów mieszkających w stolicy sowieckiej Kirgizji. I ten właśnie tekst zdecydował się przenieść na ekran Tołomusz Okiejew.

więcej »

Reacher: Odc. 5. Zemsta ważniejsza od sprawiedliwości
Marcin Mroziuk

27 VI 2022

Nie mamy wątpliwości, że kończąca poprzedni odcinek śmierć Molly Beth to dotkliwy cios dla Jacka Reachera, ale równie bolesna jest utrata przewożonych przez nią dokumentów z dochodzenia prowadzonego przez zabitego brata głównego bohatera. Po powrocie do Margrave trzeba będzie więc wrócić do starych tropów, ale problem tkwi w tym, że czekają tam już kolejne kłopoty.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Piękna próżnia
— Jarosław Loretz

Tegoż twórcy

Piękna próżnia
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.