Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Taylor Hackford
‹Ray›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRay
Dystrybutor UIP
Data premiery4 lutego 2005
ReżyseriaTaylor Hackford
ZdjęciaPaweł Edelman
Scenariusz
ObsadaJamie Foxx, Kerry Washington, Regina King, Clifton Powell, Harry J. Lennix, Bokeem Woodbine, Aunjanue Ellis, Sharon Warren, C.J. Sanders, Curtis Armstrong, Richard Schiff, Larenz Tate, Terrence Howard, David Krumholtz, Wendell Pierce, Chris Thomas King, Thomas Jefferson Byrd, Rick Gomez, Denise Dowse, Warwick Davis, Patrick Bauchau, Robert Wisdom, Kurt Fuller, Willie Metcalf, Mike Pniewski
MuzykaCraig Armstrong, Ray Charles
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania152 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Biografia według przepisu
[Taylor Hackford „Ray” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wspaniała rola, wspaniała muzyka, bardzo typowa fabuła. „Ray” jest z pewnością filmem przyzwoitym, ale brak mu polotu i oryginalności.

Konrad Wągrowski

Biografia według przepisu
[Taylor Hackford „Ray” - recenzja]

Wspaniała rola, wspaniała muzyka, bardzo typowa fabuła. „Ray” jest z pewnością filmem przyzwoitym, ale brak mu polotu i oryginalności.

Taylor Hackford
‹Ray›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRay
Dystrybutor UIP
Data premiery4 lutego 2005
ReżyseriaTaylor Hackford
ZdjęciaPaweł Edelman
Scenariusz
ObsadaJamie Foxx, Kerry Washington, Regina King, Clifton Powell, Harry J. Lennix, Bokeem Woodbine, Aunjanue Ellis, Sharon Warren, C.J. Sanders, Curtis Armstrong, Richard Schiff, Larenz Tate, Terrence Howard, David Krumholtz, Wendell Pierce, Chris Thomas King, Thomas Jefferson Byrd, Rick Gomez, Denise Dowse, Warwick Davis, Patrick Bauchau, Robert Wisdom, Kurt Fuller, Willie Metcalf, Mike Pniewski
MuzykaCraig Armstrong, Ray Charles
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania152 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
O tym, że Ray Charles Robinson, znany szerzej jako Ray Charles, był niezwykle interesującą postacią nie trzeba nikogo przekonywać. Wywodząc się z czarnej biedoty amerykańskiego Południa, na dodatek chorując na nieuleczalną chorobę oczu i ślepnąc już w dzieciństwie, osiągnął niezwykle wiele, stając się jednym z najsłynniejszych muzyków XX wieku, a jego piosenki znane są doskonale na wszystkich kontynentach. Doszedł do tego wszystkiego dzięki swojemu talentowi i determinacji. Przy tym miał po drodze oczywiście niemało konfliktów z innymi ludźmi, związków z kobietami, problemów rodzinnych, a przede wszystkim problemów z uzależnieniem od narkotyków. Doskonały materiał na filmowa biografię.
I taki film oczywiście powstał. Jego kręcenie rozpoczęło się jeszcze za życia Raya Charlesa, lecz premiera nastąpiła niestety już po śmierci artysty 10 czerwca 2004 roku. W rolę muzyka wcielił się będący obecnie na fali aktor Jamie Foxx, którego mieliśmy okazję niedawno obejrzeć w świetnej roli w „Zakładniku” Michaela Manna. Za kamerą stanął Taylor Hackford, reżyser o dorobku dość nierównej jakości. Na szczęście tym razem tematu nie schrzanił. Ale również nie potrafił z niego wyciągnąć niczego wykraczającego ponad przeciętność.
„Ray” bowiem jest biografią całkowicie poprawną. Nie nudzącą, unikającą najgorszych błędów w rodzaju zbyt długiemu i nużącego poświęcania czasu dzieciństwu bohatera, czy nieistotnym faktom. Od strony realizacyjnej to również film bez zarzutu – ładne zdjęcia, interesująca scenografia, przyzwoite aktorstwo całej ekipy. Ale niestety w żaden sposób nie odróżnia się od innych, typowych, hollywoodzkich biografii. Mamy w nim bowiem Traumatyczne Wspomnienie z Dzieciństwa, które Kładzie Cień na Całym Życiu Bohatera, mamy Trudne Pierwsze Kroki i Pierwsze Sukcesy. Dalej obejrzymy Lot ku Upadkowi, połączony z Problemami Rodzinnymi i Zawodowymi. Wreszcie Przebudzenie, Nawrócenie, finałowy Sukces i Umoralniające Zakończenie. I niestety dokładnie w ten sposób skonstruowany jest film Taylora Hackforda. Są w nim co prawda dwa odrobinę niestandardowe pomysły – brak chronologii w opowieści i budowanie wizerunku dzieciństwa poprzez ciągłe retrospekcję oraz najlepsze chyba w filmie sceny, w których aktualna sytuacja bohatera jest ilustrowana tekstami jego piosenek. Ale z drugiej strony pojawia się też w filmie zupełnie bezzasadne, nie wynikającego wcale z fabuły filmu antyrasistowskie przesłanie w podsumowaniu. Poza tym film ten można nazwać jednym słowem – bezpieczny.
Znajdziemy w „Rayu” dwa elementy wybijające się ponad przeciętność filmowej produkcji. Pierwszą z nich jest przewijająca się przez cały film wspaniała muzyka tytułowego bohatera. Słyszymy chyba wszystkie największe przeboje Raya Charlesa, a nogi podczas seansu same ruszają się w rytm muzyki. Drugą - największą zaletą - jest doskonała rola Jamie Foxxa. Można ją określić w bardzo prosty sposób – Foxx na te dwie godziny seansu po prostu stał się Rayem Charlesem, skopiował doskonale jego sposób zachowywania się, poruszania, mówienia – absolutny ewenement wśród filmowych biografii. Mimo wszystko trudno jest pojąć oscarową nominację dla tego w gruncie rzeczy przyzwoitego, ale przeciętnego i pozbawionego polotu filmu.
koniec
1 marca 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Nocą, w drodze nad Bałtyk
Sebastian Chosiński

31 V 2023

Zmarły w styczniu tego roku żydowski prozaik Grigorij Kanowicz był nie tylko autorem nadzwyczaj interesujących powieści o tematyce żydowskiej, ale także cenionym scenarzystą filmowym, którego teksty przenosili na ekran reżyserzy litewscy, łotewscy i estońscy. „Długa podróż nad morze” Algirdasa Araminasa to skromny, ale przejmujący współczesny obraz obyczajowy, w którego centrum pozostaje stara kołchoźnica jadąca na spotkanie z synem.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 3. Haki i wtyczki
Marcin Mroziuk

29 V 2023

Oczywiste jest, że służby specjalne często nie grają czysto, ale coraz więcej wskazuje, że tajna operacja, którą zaplanowała Diana Taverner, jest nie tylko nieetyczna, ale także łączy się z nadmiernym ryzykiem, a konsekwencje mogą ponieść wplątani w nią wbrew swej woli agenci z Slough House.

więcej »

East Side Story: Po nitce do (terrorystycznego) kłębka
Sebastian Chosiński

28 V 2023

Mogłoby się wydawać, że czasy, w których powstają bałwochwalcze filmy na temat funkcjonariuszy tajnych służb, już dawno minęły. Nawet w państwach postradzieckich. A jednak nie! Sześć lat temu w Kazachstanie Wiktor Klimow nakręcił obraz z okazji ćwierćwiecza istnienia Komitetu Bezpieczeństwa Narodowego. Osią fabularną tego propagandowego dzieła jest walka z islamistami z organizacji „Żołnierze Kalifatu”.

więcej »

Polecamy

Indianie też nie mieli się czego wstydzić

Z filmu wyjęte:

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Żyje się tylko dziewięć razy
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.