Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 sierpnia 2019
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Esensja ogląda: Kwiecień 2015 (1)
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Spóźnioną kwietniową edycję Esensja ogląda rozpoczynamy cały pakietem krótkich – ale naprawdę krótkich – filmowych recenzji.

Piotr Dobry, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Kwiecień 2015 (1)
[ - recenzja]

Spóźnioną kwietniową edycję Esensja ogląda rozpoczynamy cały pakietem krótkich – ale naprawdę krótkich – filmowych recenzji.
Kino
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Asteriks i Obeliks: Osiedle Bogów
(2014, reż. Alexandre Astier, Louis Clichy)
Konrad Wągrowski [60%]
To pierwszy występ Asteriksa i Obeliksa w animowanym 3D – do tej pory nakręcono 7 klasycznych animacji i 4 filmy aktorskie. Pojawienie się wersji trójwymiarowej było więc raczej oczywistością, a efekt nie jest zły. Bohaterowie zachowują swoje charaktery, fabuła sprytnie łączy wątki antyczne ze współczesnością, trzeci wymiar nie razi. Tym razem nie mamy do czynienia z miksem różnych wątków z różnych albumów, lecz z ekranizacją konkretnego komiksu, tytułowego „Osiedla Bogów”. I tu bym widział główny problem filmu – to nie jest najlepszy album do ekranizacji, sądzę, że po drodze pozostało kilka nadal nie wykorzystanych, a dużo wdzięczniejszych do wersji filmowej. „Osiedle Bogów” ma dość złożoną strukturę, sam plan Juliusza Cezara niekoniecznie musi być zrozumiały dla dziecięcych widzów (a przecież nadal to do nich film jest kierowany). Film wątki komiksu mocno rozbudowuje (inaczej trudno by było dociągnąć do półtorej godziny seansu), ale i te rozbudowy – choć nieraz ciekawe i trafne – bardziej nadają się dla doroślejszego widza (a niektóre z nich nawet lepiej tłumaczą decyzje bohaterów niż w komiksie). Trzeba też przyznać, że film jest kolorowy, dużo się w nim dzieje, klasycznych gagów nie brakuje, więc może to zrekompensować dzieciom niezrozumienie wszystkich pomysłów. A za gagi, w których bohaterowie patrzą na lejący się za oknem deszcze i stwierdzają, że i tak lepiej tu niż w Rzymie sam daję filmowi dodatkowego plusa.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
To własnie seks
(2014, reż. Josh Lawson)
Piotr Dobry [70%]
To właśnie seks” łatwo zlekceważyć w zalewie propozycji kinowych, biorąc za produkt pośledni, epigoński względem komedii Richarda Curtisa. Tyle że analogia w tytule jest li tylko wytworem polskiego dystrybutora, w oryginale film to „The Little Death”, co jest francuskim idiomem na „orgazm”, a australijskim twórcom służy jako wieloznaczna metafora. Rzecz ma strukturę epizodyczną i tyczy rozmaitych fetyszystów, jak dakryfile czy somnofile, którzy próbują zaznać szczęścia mimo nietuzinkowych upodobań. I „próbują” jest tu słowem-kluczem, bowiem mimo że film bywa obłędnie śmieszny, kończy się konkluzją zgoła niewesołą: części bohaterów na drodze do spełnienia stają bariery społeczne i przede wszystkim wstyd przed partnerem, zaś happy end dany jest wyłącznie tym, którzy odrzucą dewiacje w imię romantycznej, nieskalanej żadnymi odchyłami miłości. Polecam.
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Kingsman: Tajne służby
(2014, reż. Matthew Vaughn)
Alicja Kuciel [90%]
„Kingsman: Tajne służby” to film, który zapewni widzowi dwie godziny dobrej zabawy. Zabawy czasem wręcz przaśnej i być może niepotrzebnej, ale gwarantującej odpowiednią gimanstykę dla przepony. Przy okazji, jak na angielską komedię przystało, są tam i elementy niekoniecznie śmieszne, ale niezwykle dobrze wpisujące się w opowiadaną historię. A do tego doskonała obsada i niesamowite momentami zdjęcia – walka w kościele to wisieńka na torcie tego filmu.
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Whiplash
(2014, reż. Damien Chazelle)
Alicja Kuciel [100%]
„Whiplash” to film, który doskonale ogląda się w kameralnym klimacie kina studyjnego. Doskonale zagrany i muzycznie i aktorsko, wciąga w spiralę perfekcjonizmu i pozostawia widza w osłupieniu. Jest to film w moim odczuciu bardzo nieoczywisty.
DVD / BD
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Igrzyska Śmierci: Kosogłos. Część 1
(2014, reż. Francis Lawrence)
Alicja Kuciel [60%]
Trzecia (i pół) część ekranizacji bestselerowej powieści Suzanne Collins wydaje się tracić impet. Zagorzały fan na pewno obejrzy po raz drugi i trzeci, ale dla wielbicieli książek spadek formy jest widoczny. Nie mogłam się powstrzymać od przewijania zbyt długich i zbyt nadętych scen, które w książce czytałam jednym tchem. Katniss wypada blado i mało charakternie, ale kiedy śpiewa nad rzeką „Hanging Tree” wciąż potrafi zauroczyć. Kulisy tworzenia odpowiedniej propagandy (czyli wykorzystania Katniss jako twarzy rewolucji) wokół sprawy wyzwolenia Dysktryktów spod władzy Kapitolu nasuwają skojarzenia z dużo ciekawszym „Wag the Dog”.
• • •
Jarosław Loretz [60%]
Peeta to, Peeta tamto… Fabuła rozmydla się i rozwadnia popadając chwilami w tak absurdalnie ckliwe młodzieżowe romansidło, że aż mdłości biorą. Zaczynają się też znowu mnożyć głupstwiątka różnej natury (wielki tłum lecący z gołymi klatami, bez najmniejszej osłony, na obiekt ściśle strategiczny broniony przez… garstkę sierotek z karabinkami). Siła historii i jej wymowa osłabła jednak na tyle niezauważalnie. że z chęcią rzucę okiem i na część kolejną przygód młodocianej łuczniczki. W końcu jako rozrywka „Igrzyska Śmierci” wciąż sprawdzają się wyśmienicie.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Marigold Hotel
(2012, reż. John Madden)
Alicja Kuciel [80%]
Angielskie komedie mają to do siebie, że zazwyczaj oprócz sporej dawki humoru zawierają w sobie elementy gorzkie i smutne. „Hotel Marigold” nie jest inny, przygody uroczej grupy angielskich emerytów w egzotycznej atmosferze Indii zapewniają rozrywkę pozornie lekką, łatwą i przyjemną. Po obejrzeniu filmu nachodzi człowieka refleksja na temat życia, starzenia się i tego, co na starość może się nam przydarzyć.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Movie 43
(reż. Elizabeth Banks, Steven Brill, Steve Carr, Rusty Cundieff, James Duffy, Griffin Dunne, Peter Farrelly, Patrik Forsberg, James Gunn, Bob Odenkirk, Brett Ratner)
Jarosław Loretz [10%]
O-jej… Jak nisko można upaść… Hugh Jackman z jądrami zwisającymi z podbródka, Anna Faris prosząca partnera o zrobienie na nią kupy, Emma Stone dająca wsadzać sobie palce do ust, Richard Gere sięgający nagiej kobiecie robiącej za odtwarzacz mp3 w krocze, żeby się przekonać, że istotnie jest tam groźny dla męskich narządów wentylator, Justin Long całujący się z obrzydliwym typem, Chloe Moretz babrząca miesiączkową krwią kanapę i ściany, Halle Berry wstrzykująca sobie w drogi rodne pastę z chili, Stephen Merchant tatuujący sobie na twarzy penisa, etc, etc, etc… Czy naprawdę trzeba coś dodawać? Oprócz tego, że w obsadzie można jeszcze znaleźć Umę Thurman, Kate Winslet, Lieva Schreibera, Naomi Watts, Christophera Mintz-Plasse, Gerarda Butlera i Dennisa Quaida?
WASZ EKSTRAKT:
80,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Zaginiona dziewczyna
(2014, reż. David Fincher)
Alicja Kuciel [40%]
Lubię Finchera i jego filmy. Zawsze potrafi w nich przemycić rzeczy nieoczywiste, zaskoczyć widza czy podkręcić klimat. „Zaginiona dziewczyna” wydaje się jednak być słabszym elementem w jego twórczości. Niespecjalnie zaskakuje, aktorsko też nie jest rewelacyjna, chociaż Rosamund Pike ma swoje momenty. To taki wymruczany film, niby człowiek sobie myśli „no ja nie mogę, ale [dowolny epitet określający podłość przedstawicielki płci żeńskiej]”, a jednak po zakończeniu filmu nie zostaje nic. Może to nic jest właśnie najlepszym podsumowaniem tego filmu. Fast forward się przydaje.
koniec
25 kwietnia 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Dramat w trzynastu aktach
Sebastian Chosiński

18 VIII 2019

Przed tygodniem za sprawą filmu Renata Dawletjarowa mogliśmy spojrzeć na konflikt ukraińsko-rosyjski w Donbasie oczyma Rosjan. Dzisiaj dzięki nowemu dziełu Siergieja Łoźnicy zmieniamy optykę. „Donbas” (już bez żadnych podtytułów) to składający się z trzynastu scen obraz ogarniętej wojną wschodniej Ukrainy, której mieszkańcy – na przekór losowi – próbują żyć normalnie w absolutnie nienormalnej sytuacji.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Marzenia nie do spełnienia
Sebastian Chosiński

14 VIII 2019

Wasilij Szukszyn jak mało który z twórców radzieckich potrafił wejść w skórę zwykłego człowieka, często przetrąconego przez los i pozbawionego perspektyw, ale nie tracącego nadziei na poprawę swej marnej egzystencji. O tym właśnie chciał opowiedzieć w jednym ze swoich kolejnych filmów – „Wezwij mnie w świetlistą dal”. Zanim jednak doszło do jego realizacji, aktor i reżyser zmarł. Projekt doprowadzili do końca jego przyjaciele – Stanisław Liubszyn i Gierman Ławrow.

więcej »

Szalone lata 60.
Piotr Nyga

12 VIII 2019

O tym, że Quentin Tarantino kocha kino i potrafi brawurowo łamać reguły gatunkowe, wiemy nie od dziś. Wystarczy przytoczyć jego wzorowany na b-klasowych filmach sensacyjnych z epoki VHS nakręcony wspólnie z Robertem Rodriguezem dyptyk „Grindhouse”, inspirowany azjatyckim kinem akcji „Kill Bill” czy antywestern „Django”. Po lekkiej zadyszce, której owocem stała się kręcona niemalże na autopilocie „Nienawistna ósemka”, jeden z największych reżyserów wszech czasów powraca. I to w jakim stylu!

więcej »

Polecamy

Dlaczego sypanie soli na drogi jest złym pomysłem

Z filmu wyjęte:

Dlaczego sypanie soli na drogi jest złym pomysłem
— Jarosław Loretz

Drzewa-zabójcy
— Jarosław Loretz

A w zaświatach tańce i swawole
— Jarosław Loretz

Dla chcącego nic trudnego
— Jarosław Loretz

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Czy duże dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Czy małe dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Meble na wysoki połysk
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Transatlantyk 2015: Dzień 4
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Marzec 2015 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Esensja ogląda: Styczeń 2015 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Męskie granie
— Jarosław Robak

Podręcznik pijaru
— Gabriel Krawczyk

Gorzkie gody
— Jarosław Robak

Z tego cyklu

Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Luty 2018 (1)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Styczeń 2018 (1)
— Jarosław Loretz

Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (2)
— Sebastian Chosiński

Grudzień 2017 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Listopad 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Kamil Witek

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: W rytmie pogrzebów
— Marcin Osuch

Krótko o filmach: Surowa męska przyjaźń
— Miłosz Cybowski

Krótko o filmach: Padawan druida
— Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: O dwóch takich, co razem podróżowali
— Marcin Mroziuk

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Kosmiczne jaja
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

CamerImage 2016: Wypijmy za marzycieli!
— Konrad Wągrowski

Transatlantyk 2015: Dzień 4
— Sebastian Chosiński

Podręcznik pijaru
— Gabriel Krawczyk

Gorzkie gody
— Jarosław Robak

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.