Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 maja 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXVI

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Yorgos Lanthimos
‹Lobster›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLobster
Tytuł oryginalnyThe Lobster
Dystrybutor UIP
Data premiery26 lutego 2016
ReżyseriaYorgos Lanthimos
ZdjęciaThimios Bakatakis
Scenariusz
ObsadaColin Farrell, Rachel Weisz, Jessica Barden, Olivia Colman, Ashley Jensen, Ariane Labed, Angeliki Papoulia, John C. Reilly
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiFrancja, Grecja, Holandia, Irlandia, Wielka Brytania
Czas trwania118 min
WWW
Gatunekkomedia, melodramat, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Cannes 2015: Samotny mężczyzna
[Yorgos Lanthimos „Lobster” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Yorgos Lathimos, którego „Kieł” zapoczątkował właściwie fenomen greckiej Nowej Fali, w satyrze „The Lobster” stawia przed kamerą znane gwiazdy i po raz pierwszy próbuje swoich sił kręcąc w języku angielskim. Efekt? Dość nierówny, ale reżyser zachował na szczęście swoje dziwaczne poczucie humoru.

Marta Bałaga

Cannes 2015: Samotny mężczyzna
[Yorgos Lanthimos „Lobster” - recenzja]

Yorgos Lathimos, którego „Kieł” zapoczątkował właściwie fenomen greckiej Nowej Fali, w satyrze „The Lobster” stawia przed kamerą znane gwiazdy i po raz pierwszy próbuje swoich sił kręcąc w języku angielskim. Efekt? Dość nierówny, ale reżyser zachował na szczęście swoje dziwaczne poczucie humoru.
Gdy Gregor Samsa obudził się pewnego rana z niespokojnych snów, stwierdził, że zmienił się w łóżku w potwornego robaka.

Franz Kafka

Yorgos Lanthimos
‹Lobster›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLobster
Tytuł oryginalnyThe Lobster
Dystrybutor UIP
Data premiery26 lutego 2016
ReżyseriaYorgos Lanthimos
ZdjęciaThimios Bakatakis
Scenariusz
ObsadaColin Farrell, Rachel Weisz, Jessica Barden, Olivia Colman, Ashley Jensen, Ariane Labed, Angeliki Papoulia, John C. Reilly
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiFrancja, Grecja, Holandia, Irlandia, Wielka Brytania
Czas trwania118 min
WWW
Gatunekkomedia, melodramat, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Architekta Davida (Colin Farrell) opuszcza żona. Konsekwencje jej decyzji są jednak znacznie poważniejsze, niż tylko złamane serce byłego partnera. W społeczeństwie, które nie toleruje samotnych ludzi, panują surowe reguły; David musi natychmiast opuścić swój dom i udać się do Hotelu. Ma tylko 45 dni na to, żeby znaleźć partnerkę. W przeciwnym razie zamieni się… w wybrane przez siebie zwierzę. Choć większość preferuje psy – jak jego brat, który egzystuje teraz jako sympatyczny Border Collie – David ma inne plany na przyszłość. Jeśli mu się nie powiedzie, postanawia stać się… homarem. Dlaczego? Bo dożywają setki i do końca życia pozostają płodne. No i do tego dobrze czuje się nad morzem.
„The Lobster” zaczyna się doskonale – już pierwsze sceny sugerują, co mogłoby powstać z połączenia Roya Anderssona z „Przemianą” Kafki. Reguły rządzące Hotelem są surowe; podzieleni na samotników i cieszące się przywilejami pary ludzie nie mają prawa do posiadania żadnych przedmiotów osobistych i prywatności. Pod groźbą spalenia dłoni w opiekaczu (!) zakazana jest nawet masturbacja, choć usłużna pokojówka regularnie ociera się pośladkami o krocze mieszkańców. Jeśli jakimś cudem uda im się stworzyć w takich warunkach związek, mogą liczyć na wsparcie – pokój z większą szafą i łazienką oraz dziecko, na wypadek gdyby różnice charakterów okazały się nie do pogodzenia. To system decyduje o tym, kto nadaje się do życia w społeczeństwie. Należy się dostosować lub zniknąć. I spędzić resztę swoich dni jako blond włosy kucyk.
W obliczu dziwactw, które mnoży reżyser, aktorzy zachowują kamienną twarz Bustera Keatona i tańczą tak, jak im zagra – nawet do muzyki elektronicznej. Jedyną samodzielną decyzją jest tu wybranie sposobu na spędzenie ostatniego wieczoru przed transformacją. Najlepiej na oddaniu się aktywności, której z oczywistych powodów nie da się już kontynuować w zwierzęcej postaci. Na przykład oglądając „Stand By Me” z Riverem Phoenixem i Richardem Dreyfussem.
Po brawurowej pierwszej połowie z „The Lobster” uchodzi niestety trochę pary – jako krótki metraż byłby z pewnością doskonały. „Pomysł na ten film pojawił się po rozmowie o tym, że ludzie odczuwają tak naprawdę presję bycia w związku; zaciekawiło mnie to, jak inni postrzegają tych, którym się nie uda; dlaczego samotny człowiek uważany jest za nieudacznika i do czego posuną się ludzie, by z kimś być” – zauważył reżyser.
W przeciwieństwie do wielu filmowców, dla których praca w innym niż ojczysty języku okazała się bolesną pomyłką, Lathimos udowodnił, że jest w stanie zachować swój styl nawet pracując daleko od domu. To duże osiągnięcie.
koniec
18 maja 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nic nowego pod słońcem
Miłosz Cybowski

20 V 2019

Pierwszy „John Wick” mógł jeszcze zaskakiwać bezkompromisowością, drugi, mimo pewnej sztampy, oferował jeszcze więcej, natomiast trójka… Trójka w żadnym wypadku nie pozostaje w tyle.

więcej »

East Side Story: Stachanowcy pod gradem bomb i kul
Sebastian Chosiński

19 V 2019

A już zdążyłem się zmartwić! Że maj w pełni, a w kinach rosyjskich brak premier filmowych związanych z tradycyjnie hucznie obchodzonym w tym miesiącu Dniem Zwycięstwa w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej. Aż w końcu dotarł do mnie „Korytarz nieśmiertelności” Fiodora Popowa – dramat wojenny o jednym z istotniejszych, aczkolwiek nieco już zapomnianych, epizodów składających się na dzieje blokady Leningradu.

więcej »

Kryminalny egzystencjalizm
Konrad Wągrowski

13 V 2019

Trzeci sezon „Detektywa” tylko z pozoru jest kalką pierwszego. Na koniec okazuje się bowiem, że w gruncie rzeczy wcale nie oglądaliśmy opowieści kryminalnej.

więcej »

Polecamy

Tania siła robota

Z filmu wyjęte:

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Chatka niekoniecznie z piernika
— Jarosław Loretz

Zwrotów nie przyjmujemy. Na ogół.
— Jarosław Loretz

Małe ptaki konsumuje się w całości
— Jarosław Loretz

Makabra (anatomiczna)
— Jarosław Loretz

Rezydencja marzeń (producentów filmowych)
— Jarosław Loretz

Dzielny mały skuter
— Jarosław Loretz

Grunt to dobra służąca
— Jarosław Loretz

Ćwiczenia pod prysznicem
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Luty 2016
— Sebastian Chosiński, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

Gdy samotność jest zbrodnią
— Piotr Dobry

15. T-Mobile Nowe Horyzonty: Wybierz sobie zwierzę
— Kamil Witek

Z tego cyklu

Wojna jest w nas
— Marta Bałaga

Gwiezdny przybysz
— Marta Bałaga

Sprawa rodzinna
— Marta Bałaga

Ta podstępna miłość
— Marta Bałaga

Zagubieni
— Marta Bałaga

Tegoż twórcy

Żmije
— Jarosław Robak

6. Konkurs na Recenzję Filmową: Tragedia bez katharsis
— Dariusz Kankowski

NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.