Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 lipca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Valérie Donzelli
‹Marguerite & Julien›

EKSTRAKT:0%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMarguerite & Julien
Tytuł oryginalnyMarguerite et Julien
ReżyseriaValérie Donzelli
ZdjęciaCéline Bozon
Scenariusz
ObsadaAnaïs Demoustier, Jérémie Elkaïm, Frédéric Pierrot, Aurélia Petit, Raoul Fernandez, Catherine Mouchet, Bastien Bouillon, Sami Frey
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania105 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Cannes 2015: Sprawa rodzinna
[Valérie Donzelli „Marguerite & Julien” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Marguerite & Julien” nie wywołał w Cannes kontrowersji; w końcu odkąd ulubionym sposobem spędzania wolnego czasu stały się maratony „Gry o tron”, wszyscy zdążyli się już trochę oswoić z kazirodztwem. Valérie Donzelli opowiada wprawdzie o zakazanej namiętności pomiędzy rodzeństwem, ale zamiast prowokować – nudzi i irytuje zmanierowaniem. Przerost formy nad treścią.

Marta Bałaga

Cannes 2015: Sprawa rodzinna
[Valérie Donzelli „Marguerite & Julien” - recenzja]

„Marguerite & Julien” nie wywołał w Cannes kontrowersji; w końcu odkąd ulubionym sposobem spędzania wolnego czasu stały się maratony „Gry o tron”, wszyscy zdążyli się już trochę oswoić z kazirodztwem. Valérie Donzelli opowiada wprawdzie o zakazanej namiętności pomiędzy rodzeństwem, ale zamiast prowokować – nudzi i irytuje zmanierowaniem. Przerost formy nad treścią.

Valérie Donzelli
‹Marguerite & Julien›

EKSTRAKT:0%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMarguerite & Julien
Tytuł oryginalnyMarguerite et Julien
ReżyseriaValérie Donzelli
ZdjęciaCéline Bozon
Scenariusz
ObsadaAnaïs Demoustier, Jérémie Elkaïm, Frédéric Pierrot, Aurélia Petit, Raoul Fernandez, Catherine Mouchet, Bastien Bouillon, Sami Frey
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania105 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Marguerite (Anaïs Demoustier) i Julien (Jérémie Elkhaïm, który jest także współautorem scenariusza) są nierozłączni, ale nikt oprócz ich surowego wuja nie widzi w ich więzi nic odbiegającego od normy. Namawia on ich ojca, by na kilka lat rozdzielił rodzeństwo – Julien wysłany zostaje do szkół, a Marguerite zostaje w rodzinnym zamku i bez wahania odrzuca wszystkich pretendentów do swojej ręki. Gdy dorosły już chłopak wraca wreszcie do domu okazuje się, że pomimo lat rozłąki nic się pomiędzy nimi nie zmieniło. Teraz ich uczucie zostaje jednak uznaje za obrazę boskich i ludzkich praw.
Film Donzelli zaczyna się jako baśń opowiadana przyciszonym głosem przez podekscytowane dziewczynki. Mimo że oparty jest na prawdziwej podobno historii żyjącego w XVI wieku rodzeństwa de Ravalet i scenariuszu, który Jean Gruault napisał kiedyś dla samego Francois Truffaut, „Marguerite & Julien” nie można określić mianem klasycznego filmu kostiumowego - dzieje się wszędzie i nigdzie.
Jak tłumaczyła debiutująca w konkursie głównym Donzelli, beztrosko mieszając style, epoki i... środki transportu (dorożka pojawia się tu obok helikopterów), chciała osiągnąć efekt ponadczasowości. Film wydaje się jednak po prostu pozbawiony stylu; przypomina trochę szkolne przedstawienia, podczas których spod wypożyczonych strojów wystają brudne tenisówki, a upięte włosy podtrzymują spinki z Hello Kitty.
Chaotyczność przejawia się też w aktorstwie – każdy wydaje się grać w zupełnie innym filmie, a wszystkie z nich są złe. Biedna Geraldine Chaplin w makijażu arlekina przez cały czas trwania seansu ustawia sobie pasjansa, bawiąc się o wiele lepiej niż widzowie, a Demoustier i zaskakująco pasywny Elkhaïm są po francusku bladzi i fotogeniczni. Zupełnie jak sceny ich pośpiesznych zbliżeń, związek tej pary jest pozbawiony ognia. Jak na opowieść o miłości ponad podziałami film Donzelli jest zaskakująco oziębły.
Choć francuska reżyserka powołuje się na znane opowieści o uciekających przed całym światem kochankach, „Marguerite & Julien” zupełnie brak dynamiki. „W filmie zadaję pytanie o to, jak daleko można posunąć się w imię miłości” - powiedziała Donzelli podczas konferencji prasowej. Chyba nie dalej niż do Giszowca - nawet sceny pościgu, składające się w gruncie rzeczy na przejażdżkę osłem po plaży wypadają tu mało ekscytująco. Nie wystarczy umieścić w tytule filmu dwóch imion, żeby stworzyć „Bonnie & Clyde”.
koniec
22 maja 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Do sedna: Kevin Smith. Szczury z supermarketu.
Marcin Knyszyński

4 VII 2020

Jest rok 1995. Masz dwadzieścia lat, mieszkasz w New Jersey, nie masz stałej pracy i nawet się o nią nie starasz. Jesteś dużym dzieciakiem bez pomysłu na życie i właśnie rzuciła cię dziewczyna. Co robisz? Idziesz włóczyć się po galerii handlowej. Oto realia, z którymi być może trudno się nam utożsamić – w końcu dwadzieścia pięć lat temu takich przybytków w Polsce jeszcze nie było. Ale wszystkie problemy wczesnej dorosłości jak najbardziej. Zapraszam na drugi film Kevina Smitha.

więcej »

Skruszony
Konrad Wągrowski

3 VII 2020

Marco Bellocchio, twórca głośnego „Witaj, nocy”, opowiadającego o porwaniu i zabójstwie premiera Aldo Moro, znów powraca do historii swego kraju, tym razem w rozciągniętej na trzydzieści lat opowieści o mafii i polityce. Film, recenzowany przez nas przy okazji festiwalu Cinergia, dziś wchodzi na ekrany kin.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Komuniści kontra fundamentaliści
Sebastian Chosiński

1 VII 2020

„Gorące lato w Kabulu” Alego Chamrajewa to prawdopodobnie pierwszy film fabularny, w którym pokazano wojnę domową w Afganistanie i odniesiono się do radzieckiej interwencji zbrojnej w tym państwie. Jego premiera miała miejsce w 1983 roku, więc trudno oczekiwać od niego prawdy historycznej. Miał być bowiem przede wszystkim orężem propagandowym, mającym przekonać mieszkańców Afganistanu, że Sowieci to przyjaciele.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.

Do sedna:

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. 21 gramów.
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Wojna jest w nas
— Marta Bałaga

Gwiezdny przybysz
— Marta Bałaga

Ta podstępna miłość
— Marta Bałaga

Zagubieni
— Marta Bałaga

Samotny mężczyzna
— Marta Bałaga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.