Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 13 lipca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Tom Hooper
‹Dziewczyna z portretu›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDziewczyna z portretu
Tytuł oryginalnyThe Danish Girl
Dystrybutor UIP
Data premiery22 stycznia 2016
ReżyseriaTom Hooper
ZdjęciaDanny Cohen
Scenariusz
ObsadaAlicia Vikander, Amber Heard, Eddie Redmayne, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Rebecca Root, Emerald Fennell, Sebastian Koch
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiNiemcy, USA, Wielka Brytania
Czas trwania120 min
WWW
Gatunekbiograficzny, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wenecja 2015: Portret niedokończony
[Tom Hooper „Dziewczyna z portretu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Tom Hooper najwyraźniej nie zadowolił się Oscarem za „Jak zostać królem”. Jego najnowszy film, oparty na prawdziwej historii Lili Elbe, która w latach 30. postanowiła poddać się operacji zmiany płci, nie tyle aspiruje do nagród Akademii, ile z góry zakłada, że je otrzyma.

Marta Bałaga

Wenecja 2015: Portret niedokończony
[Tom Hooper „Dziewczyna z portretu” - recenzja]

Tom Hooper najwyraźniej nie zadowolił się Oscarem za „Jak zostać królem”. Jego najnowszy film, oparty na prawdziwej historii Lili Elbe, która w latach 30. postanowiła poddać się operacji zmiany płci, nie tyle aspiruje do nagród Akademii, ile z góry zakłada, że je otrzyma.

Tom Hooper
‹Dziewczyna z portretu›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDziewczyna z portretu
Tytuł oryginalnyThe Danish Girl
Dystrybutor UIP
Data premiery22 stycznia 2016
ReżyseriaTom Hooper
ZdjęciaDanny Cohen
Scenariusz
ObsadaAlicia Vikander, Amber Heard, Eddie Redmayne, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Rebecca Root, Emerald Fennell, Sebastian Koch
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiNiemcy, USA, Wielka Brytania
Czas trwania120 min
WWW
Gatunekbiograficzny, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Malarz Einar Wegener (Eddie Redmayne) i jego żona Gerda (robiąca błyskawiczną karierę Alicia Vikander) stanowią udane pod każdym względem małżeństwo. Gdy pewnego dnia Gerda prosi męża, by pozował jej w kobiecym przebraniu, w ich życiu zachodzi poważna zmiana – Lili, bo tak nazywa się nowe wcielenie Einara, wcale nie chce odejść. Choć jego małżeństwo zaczyna się rozpadać, a władze uważają go za chorego psychicznie, Einar jest zdeterminowany, by już na zawsze stać się Lili.
Dobra wiadomość jest taka, że oglądanie „Danish Girl” z pewnością nie jest tak bolesne jak słuchanie śpiewającego Russella Crowe. Zła – opowiadanej w nim historii zdecydowanie brakuje pazura. Dzięki dopracowanym zdjęciom Danny’ego Cohena film Hoopera jest ładny, ale chyba nawet idealna szwedzka cera Vikander nie jest bardziej wygładzona.
„Lili była niezwykle odważna. Choć nie mogła liczyć na zrozumienie społeczeństwa, zaciekle walczyła o to, by stać się sobą” – zauważył reżyser Tom Hooper. „Myślę, że ten film opowiada o akceptacji. O akceptacji, która staje się możliwa dzięki miłości. Żyjemy w świecie pełnym podziałów i mam nadzieję, że zachęci do tego, żeby okazać innym trochę współczucia.” Nikt nie zaprzeczy, że to film powstały w słusznej sprawie. Ale zaklinając się na wszystkich bogów, honor i Ankh-Morpork, dlaczego musi być przy tym tak nieznośnie patetyczny?
Choć bezprecedensowa procedura, jakiej postanowiła poddać się Lili Elbe oznaczała niewyobrażalne ryzyko i trudne do zniesienia fizyczne cierpienie, w filmie Hoopera nie czuć ani jednego, ani drugiego – o silnym pragnieniu odseparowania się od cielesnego ciężaru więcej dowiemy się z „Baby Bump” Kuby Czekaja. To pastelowo-słodki film kręcony na mocnym znieczuleniu.
Eddie Redmayne za swoją rolę zapewne dostanie tyle nagród, że jak zauważył pewien włoski dziennikarz, będzie musiał wybudować sobie na nie osobną półkę. Może właśnie w tym tkwi część problemu – w filmie brytyjskiego reżysera wszystko, od gry aktorskiej po wszechobecną muzykę skrzypcową, jest cynicznie obliczone na poklask. Bardziej ekscytująca była już okładka Vanity Fair z Caitlyn Jenner.
koniec
17 września 2015

Komentarze

17 IX 2015   20:43:34

"Ale zaklinając się na wszystkich bogów, honor i Ankh-Morpork, dlaczego musi być przy tym tak nieznośnie patetyczny?" - pyta recenzentka. No cóż, filmy robione na polityczne zamówienie zwykle takie są. Ten film mówi nam: nie martwcie się, że barbarzyńcy u bram, oglądajcie wzruszającą historię faceta, który tak bardzo lubił się przebierać w ciuchy żony, że aż mu odbiło. To jest ważne, tu i teraz! Ja mam jednak nadzieję, że ludzie potrafią jeszcze samodzielnie myśleć i są w stanie odróżnić sztukę od nachalnej propagandy.

21 I 2016   20:12:18

@DM Przykro jest czytać, jak człowiek określający innych mianem barbarzyńców (pomijając już słusznie czy nie) sam wykazuje się iście barbarzyńską wrażliwością i otwartością na to, co wykracza poza jego codzienne doświadczenie.

21 I 2016   21:33:09

@Freja
Cóż, każdy ma inny próg wrażliwości, nie pozostaje ci nic innego jak to zaakceptować. A co do "barbarzyńców" to chyba jednak słusznie, jeśli weźmiemy po uwagę wydarzenia nocy sylwestrowej w wielu miastach zachodniej Europy. Ludzie cywilizowani tak się nie zachowują.

22 I 2016   01:34:50

Facet uważający się za Napoleona idzie do czubków, facet uważający się za kobietę - wręcz przeciwnie.
A co do cierpień - przecież są tacy, co to *muszą* sobie coś amputować...

22 I 2016   05:27:30

Taa, bądźmy bardziej tolerancyjni- przecież ci brodaci panowie ubrani w długie sukienki czują się niespełnieni, jeżeli nie wysadzą czegoś w powietrze. Szkoda że nie siebie :-(
Widocznie oglądali za mało Leslie Nielsena- pamiętacie scenę z początku "Czy leci z nami pilot?"

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Pogańska tajemnica pod korytem Newy
Sebastian Chosiński

12 VII 2020

Rosjanie już niejednokrotnie udowodnili, że potrafią – w przeciwieństwie chociażby do polskich twórców – kręcić niezłe horrory. Nie oznacza to jednak oczywiście, że wszystkie filmy grozy, jakie wychodzą spod ich rąk, to arcydzieła. Niestety, „Atakan. Krwawa legenda” autorstwa debiutanta Aleksandra Griszyna znajduje się na drugim biegunie jakości. Lepiej go unikać!

więcej »

Zajęcia pozalekcyjne: Odc. 3. W pogoni za forsą
Marcin Mroziuk

10 VII 2020

Wydarzenia w tym odcinku zdominowane są kwestie finansowe. Obserwujemy więc z zainteresowaniem, jak Oh Ji-soo rozpaczliwie próbuje zdobyć pieniądze, które pozwolą mu normalnie się uczyć, a także możemy się przekonać, że przerwa w działaniu jego nielegalnego biznesu ma niekorzystny wpływ także na sytuację innych osób.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Uciekając przed duszmenami…
Sebastian Chosiński

8 VII 2020

Po „Gorącym lecie w Kabulu” filmowcy z Kraju Rad przez kilka lat omijali temat wojny w Afganistanie szerokim łukiem. Dopiero po dojściu do władzy Michaiła Gorbaczowa powrócił on na wokandę ze zdwojoną siłą. tym reżyserem, który przerwał milczenie, był Siergiej Niłow, autor skromnego dramatu „Szurawi”, co na język polski przetłumaczyć można jako… „Radzieccy”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.

Do sedna:

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. 21 gramów.
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Zabić Irlandczyka
— Marta Bałaga

Na szczytach świata
— Marta Bałaga

Niebezpieczny związek
— Marta Bałaga

Jednym głosem
— Marta Bałaga

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Sierpień 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Joanna Pienio, Małgorzata Steciak

Esensja ogląda: Styczeń 2013 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Piotr Dobry, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Beatrycze Nowicka, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Bieda z nędzą
— Małgorzata Steciak

Choroba niepewności
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.