Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Ridley Scott
‹Marsjanin›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMarsjanin
Tytuł oryginalnyThe Martian
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery2 października 2015
ReżyseriaRidley Scott
ZdjęciaDariusz Wolski
Scenariusz
ObsadaKate Mara, Jessica Chastain, Kristen Wiig, Matt Damon, Mackenzie Davis, Sean Bean, Sebastian Stan, Donald Glover
MuzykaHarry Gregson-Williams
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekakcja, przygodowy, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Verne XXI wieku
[Ridley Scott „Marsjanin” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Trudno w bieżącym roku trafić na bardziej naiwny film. „Marsjanin” jest naiwny naiwnością pokrzepiająco humanistyczną, każącą uwierzyć w dobro ukryte w serduchu każdego homo sapiensa. I to jak sapiensa! – że się tak w swoim entuzjazmie niepoprawnie wyrażę.

Gabriel Krawczyk

Verne XXI wieku
[Ridley Scott „Marsjanin” - recenzja]

Trudno w bieżącym roku trafić na bardziej naiwny film. „Marsjanin” jest naiwny naiwnością pokrzepiająco humanistyczną, każącą uwierzyć w dobro ukryte w serduchu każdego homo sapiensa. I to jak sapiensa! – że się tak w swoim entuzjazmie niepoprawnie wyrażę.

Ridley Scott
‹Marsjanin›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMarsjanin
Tytuł oryginalnyThe Martian
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery2 października 2015
ReżyseriaRidley Scott
ZdjęciaDariusz Wolski
Scenariusz
ObsadaKate Mara, Jessica Chastain, Kristen Wiig, Matt Damon, Mackenzie Davis, Sean Bean, Sebastian Stan, Donald Glover
MuzykaHarry Gregson-Williams
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekakcja, przygodowy, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ekranizacja debiutanckiej powieści SF Andy’ego Weira przypomina „Szkołę przetrwania” realizowaną przez MacGyvera w kosmosie. Warto uczestniczyć w tej lekcji – poprowadzonej z poszanowaniem naukowych zasad, przepięknie przedstawionej (zdjęcia Dariusza Wolskiego), a przy tym urokliwie przystępnej w odbiorze i gęsto okraszonej humorem rozładowującym bądź co bądź nerwową okoliczność. No bo weź tu, człowieku, zachowaj zimną krew i przetrwaj na – jak wszystko do niedawna wskazywało – pozbawionej wody Czerwonej Planecie; sam jak palec, bez załogi, która w przeświadczeniu, że zginąłeś, opuściła glob i kieruje się w stronę domu; przy mocno ograniczonych zapasach żywieniowych i bez łączności z ziemską bazą w Houston. Przetrwaj, trzeba dodać, cztery lata, bo prawdopodobnie tyle musisz czekać na najbliższą akcję ratunkową. W kosmosie nikt nie usłyszy twojego krzyku? Na Marsie możesz wydzierać się, ile sił w płucach i tlenu w zapasie. Tylko po co?
Zamiast tego możesz założyć wideobloga dla potomnych i poprowadzić międzyplanetarny kurs coachingowo-survivalowy (a nuż ktoś go w końcu odczyta; a nuż rzeczywiście uda ci się przetrwać!). Jeśli jesteś astronautą, fizykiem, a co najważniejsze – botanikiem i jajcarzem co się zowie, Markiem Watneyem o twarzy Matta Damona, współczesnym (a raczej wyjętym z przyszłości) odpowiednikiem Michaela Ardana z Verne’owskiej „Z Ziemi na Księżyc”, bez problemu zdobędziesz powszechną sympatię i staniesz się „Naszym Człowiekiem w Kosmosie”.
Taki jest tytułowy Marsjanin. Odpowiedzialny za przenosiny powieści na karty scenariusza Drew Goddard (autor przewrotnego „Domu w głębi lasu”) umiejętnie wydobywa dynamiczny humor i kinowy suspens zawarty w większości pamiętnikarskiej, retrospektywnej, pisanej w pierwszej osobie prozie Weira. Jeśli wspomnimy brak wyrafinowania w rysunku książkowych postaci (mowa nie tylko o nieskażonym jakąkolwiek wadą pierwszoplanowym aktorze w tym marsjańskim monodramie, ale i o jego łopatologicznych w geekowskiej konstrukcji pomocnikach na Ziemi), to ta prosta charakterologia na ekranie nabiera tylko emocjonalnych rumieńców. Kinowe emocje lubią rządzić się prostotą. Bo choć „Marsjanin” – podobnie jak „Do utraty sił” z Jake’em Gyllenhaalem, tegoroczna premiera „bokserska” – stanowi filmowy domek z klisz, to te klisze koniec końców nie rozpadają się pod własnym cieżarem, potrafią zabuzować nawet w tych widzach, którzy z ich obecności doskonale zdają sobie sprawę.
Odpowiedzialny za całość Ridley Scott rozumie autorskie intencje Weira. „Marsjanin” stanowi przecież swoisty powrót do bezpretensjonalnej powieści rodem z końca XIX wieku, traktującej o nieskomplikowanych podróżnikach „przyszłości”, podejmujących się niemożliwych przedsięwzięć; o tych czystych odkrywcach, którzy trafowi zawdzięczają tyle samo, co własnej pomysłowości. W przygodowych historiach pierwszego autora science fiction, Juliusza Verne’a, właśnie napięcie odgrywa naczelną rolę.
Ridley Scott, jak gdyby w celu nieodwracania naszej uwagi od napiętego widowiska, sięga również po obsadowe klisze: poczciwy przeciętniak Damon na pierwszym planie, obarczona iście kosmiczną odpowiedzialnością Jessica Chastain („Interstellar”), Jeff Daniels jako Jeff Daniels („Newsroom”), etatowy komediant Michael Pena („Ant-Man”), nadpobudliwy geniusz Childish Gambino, informatyczka Kate Mara (porównaj: „Fantastyczna Czwórka”), wiecznie milczący Aksel Hennie („Hercules”). Czy legendarny zwiastun śmierci w osobie Seana Beana także nie przełamuje normy? – tego rzecz jasna zdradzać nie wypada.
Koniec końców „Marsjanin” to bezpretensjonalna pochwała ludzkiej solidarności, woli walki, nauki i poczucia humoru. To również, jakkolwiek paradoksalnie by to nie brzmiało, blockbuster wychwalający prostotę, uderzający widza w samo serce, a przy tym pompujący mu adrenalinę z prędkością, za którą tak kochamy przygodowe historie.
koniec
5 października 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Współczesna baśń w blasku zorzy polarnej
Sebastian Chosiński

24 X 2021

Ten niepozornie rozpoczynający się film okazuje się być jedną z bardziej interesujących produkcji rosyjskich tego roku. Pod ironicznym płaszczykiem „Mleko” Karena Oganesiana skrywa bowiem nadzwyczaj ważne tematy: dla kobiet i mężczyzn, dla dorosłych i nastolatków. Od reżysera i aktorów udział w nim wymagał też niemałej odwagi, ponieważ jego obyczajowa śmiałość niektórych może szokować.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Nie nadeptuj (przyszłemu) teściowi na odcisk!
Sebastian Chosiński

20 X 2021

Reżyserski dorobek Siergieja Sidieliowa jest nadzwyczaj mizerny: zaledwie cztery filmy pełnometrażowe, w tym tylko trzy zrealizowane samodzielnie. Z tych trzech jeden to inscenizacja opery. A mimo to z dwóch pozostałych autor mógł być dumny. Zwłaszcza z komedii „Ulica pełna niespodzianek”, która w drugiej połowie lat 50. i kolejnych dekadach aż do upadku Związku Radzieckiego cieszyła się statusem kultowej.

więcej »

East Side Story: Miłość i rewolucja na lodzie
Sebastian Chosiński

17 X 2021

Polski dystrybutor nie byłby sobą, gdyby wprowadzając ten film do oferty Netflixa, nie zmienił jego tytułu. Zamiast oryginalnych (w podwójnym tego słowa znaczeniu) „Srebrnych łyżew” mamy komercyjnie brzmiący „Zimowy romans”. I chociaż wszystko – w teorii – się zgadza, to jednak film Michaiła Łokszyna nie zasługuje na to, by postrzegać go jedynie w kategoriach obrazu miłosnego.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Październik 2015 (2)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż autora

Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
— Gabriel Krawczyk

W tęczowych kolorach
— Gabriel Krawczyk

Siedem „ale” przeciw „Trzynastu powodom”
— Gabriel Krawczyk

Duchowa biografia erotyczna
— Gabriel Krawczyk

Paterson lubi to!
— Gabriel Krawczyk

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Kryminał milicyjny à rebours
— Gabriel Krawczyk

Biograficzne rzemiosło
— Gabriel Krawczyk

Nieszkodliwe kłamstwa i miarkowane sentymenty
— Gabriel Krawczyk

Bridget Jones i Tarantino
— Gabriel Krawczyk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.