Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Ilinca Calugareanu
‹Chuck Norris kontra komunizm›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChuck Norris kontra komunizm
Tytuł oryginalnyChuck Norris vs Communism
ReżyseriaIlinca Calugareanu
ZdjęciaJose Ruiz
Scenariusz
ObsadaIrina Margareta Nistor, Ana Maria Moldovan, Dan Chiorean, Valentin Oncu, Cristian Stanca, Petre Bacioiu, Elena Ivanca, Florin Mircea
MuzykaRob Manning, Anne Nikitin
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiNiemcy, Rumunia, Wielka Brytania
Czas trwania78 min
Gatunekdokument, historyczny, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

31. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień piąty
[Ilinca Calugareanu „Chuck Norris kontra komunizm” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kolejny film pokazywany w konkursie dokumentalnym to rumuński „Chuck Norris kontra komunizm”. Twórcy wybrali dla opowieści o ponurych latach 80. w Rumunii, odciętej od świata zachodniego przez wieloletniego dyktatora Nicolae Ceaușescu, formę dokumentu przeplatanego inscenizacją relacjonowanych wydarzeń.

Karolina Ćwiek-Rogalska

31. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień piąty
[Ilinca Calugareanu „Chuck Norris kontra komunizm” - recenzja]

Kolejny film pokazywany w konkursie dokumentalnym to rumuński „Chuck Norris kontra komunizm”. Twórcy wybrali dla opowieści o ponurych latach 80. w Rumunii, odciętej od świata zachodniego przez wieloletniego dyktatora Nicolae Ceaușescu, formę dokumentu przeplatanego inscenizacją relacjonowanych wydarzeń.

Ilinca Calugareanu
‹Chuck Norris kontra komunizm›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChuck Norris kontra komunizm
Tytuł oryginalnyChuck Norris vs Communism
ReżyseriaIlinca Calugareanu
ZdjęciaJose Ruiz
Scenariusz
ObsadaIrina Margareta Nistor, Ana Maria Moldovan, Dan Chiorean, Valentin Oncu, Cristian Stanca, Petre Bacioiu, Elena Ivanca, Florin Mircea
MuzykaRob Manning, Anne Nikitin
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiNiemcy, Rumunia, Wielka Brytania
Czas trwania78 min
Gatunekdokument, historyczny, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W 1985 roku zaczyna się w Rumunii proceder nielegalnego dubbingowania kaset VHS zawierających amerykańskie filmy, przeważnie sensacyjne. Głosem Sylvestra Stallone’a, Chucka Norrisa i Arnolda Schwarzenegera jest ta sama osoba: Irina Nistor, tłumaczka znana z publicznej telewizji. Cała Rumunia wsłuchuje się w ten głos, oglądając nielegalne kopie w mieszkaniach, w których zbierają się wszyscy ci, którzy mają dość oglądania jedynego kanału telewizji publicznej. Nikt nie wie, jak Nistor wygląda ani w jaki sposób dochodzi do kopiowania i nagrywania materiału, którym później tak ekscytują się w domach, przerabianych na prowizoryczne sale kinowe.
Twórcy dokumentu postanowili opowiedzieć tę historię. Dotarli zarówno do słynnej lektorki, jak i do pomysłodawcy całej akcji. Zamiast jednak korzystać z materiałów archiwalnych, przejęli sposób kręcenia od popularnych filmów, które oglądają bohaterowie dokumentu. Śledzimy zatem aktorów, odgrywających role najważniejszych dramatis persone – a całość utrzymana jest w klimacie dreszczowca z lat 80. Po tak skonstruowanej fabule prowadzi nas głos Nistor, obecnej przez dłuższą część trwania filmu wyłącznie w tej postaci. Kolejne epizody z życia lektorki i ekscytujących się nagraniami widzów przetykane są wypowiedziami świadków – to znaczy tych, którzy w latach 80. spędzali wieczory oglądając zdobywane filmy. Twórcy nie przedstawiają ich nam aż do samego końca – kiedy zresztą poznajemy tylko ich imiona – można się częściowo domyślać, kto jest kim, niemniej pozostaje tu poczucie niedosytu. Forma zdaje się ważniejsza niż sama treść.
Chociaż „Chuck Norris kontra komunizm” zachwyca pomysłem i realizacją, to podczas jego oglądania nie da się pozbyć uczucia, że twórcy zbyt prosto podążają za wyznaczoną sobie tezą. Nie jest to bowiem dokument, który stara się odpowiedzieć na postawione sobie wcześniej pytanie, ale taki, który udowadnia tezę. A dokładnie: zjawisko oglądania VHS, w związku z którym ludzie gromadzili się w domach i chłonęli zachodnią kulturę, było jedną z przyczyn przewrotu roku 1989. Nie byłoby w tej tezie nic zdrożnego, gdyby nie świadomość, że sprawa nie wyglądała wcale tak prosto i wyłącznie heroicznie. Bohaterowie dokumentu opowiadają o tym, że z zachodnich filmów czerpali nadzieję i wzory, że pomagały im one w funkcjonowaniu w codziennej szarości. Proste przełożenie między wieczornymi seansami a rewolucją 1989 roku może jednak prowadzić na manowce, zwłaszcza wtedy, kiedy uświadomimy sobie, że w podobny sposób, co wywołujące wypieki ekscytacji zachodnie kino, na Gwiazdkę 1989 roku, na tych samych telewizorach oglądano przecież egzekucję Ceaușescu.
O tym jednak autorzy dokumentu milczą, prowadząc bohaterską narrację do samego końca. „Chuck Norris kontra komunizm” jest więc bez wątpienia dokumentem pomysłowym i od strony formalnej niewiele można mu zarzucić. Jest jednak również filmem nie tyle odtwarzającym rzeczywistość, co próbą bardzo silnej tej rzeczywistości kreacji. Jak wiadomo dokument zwykle gra z takim napięciem – pytanie tylko, w którym miejscu przebiega granica?
koniec
14 października 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Devs: Odc. 5. Różne punkty na osi czasu
Marcin Mroziuk

24 I 2022

Wprawdzie w tym odcinku akcja niespecjalnie posuwa się do przodu, ale za to zyskujemy sporo nowych informacji na temat kluczowych postaci. Dość niespodziewanie na pierwszy plan wybija się zaś Katie, która dotychczas pozostawała w cieniu Foresta.

więcej »

East Side Story: Alkoholowy szamański trans
Sebastian Chosiński

23 I 2022

Bohaterką kolejnego wyśmienitego filmu urodzonego i tworzącego w Jakucji reżysera Dmitrija Dawydowa jest kobieta, która w mieszkańcach wsi wzbudza strach, pogardę i obrzydzenie. A jednak to do niej przychodzą, kiedy ich bliskim nie są w stanie pomóc wykwalifikowani lekarze. Wtedy przestaje być tytułowym „Straszydłem”, a staje się ich ostatnią deską ratunku.

więcej »

Devs: Odc. 4. Teoria i praktyka
Marcin Mroziuk

22 I 2022

Jak można się było spodziewać, nie wszyscy w Amayi przestrzegają zakazu podglądania przyszłości. Teraz będziemy się więc zastanawiać, czy naprawdę musi się ziścić to, co zobaczył Forrest.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Dzień siódmy
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Dzień szósty
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Dzień trzeci
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Dzień drugi
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Dzień pierwszy
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Tegoż autora

Teatr mój widzę ogromny
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Oscary 2016: Esensja typuje Oscary 2016
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Kujawski swing
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Wszystko będzie dobrze?
— Karolina Ćwiek-Rogalska

O Dannym Collinsie to piosenka
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Mafia w rytmie disco
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Czy chrzcić Marsjan?
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Filmowy atlas Czech: Tam, gdzie taka jedna brama
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Filmowy atlas Czech: Tam, gdzie żyją leniwe pająki
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Oscary 2015: Esensja o „Idzie”
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Krystian Fred, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.