Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 czerwca 2021
w Esensji w Esensjopedii

James Ponsoldt
‹The End of the Tour›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe End of the Tour
Dystrybutor UIP
ReżyseriaJames Ponsoldt
ZdjęciaJakob Ihre
Scenariusz
ObsadaJoan Cusack, Jesse Eisenberg, Anna Chlumsky, Mamie Gummer, Jason Segel, Ron Livingston, Mickey Sumner, Becky Ann Baker
MuzykaDanny Elfman
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania106 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

6. American Film Festival: Zrozumieć geniusza
[James Ponsoldt „The End of the Tour” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„The End of Tour” to drugie poważne filmowe podejście do ciężkiej jak głaz, lecz genialnej twórczości Davida Fostera Wallace’a. Podejście jednak nie bezpośrednie, bo w rzeczywistości to ekranizacja nie prozy a książki-wspomnienia o wywiadzie, jaki kiedyś przeprowadził z tragicznie zmarłym pisarzem dziennikarz „The Rolling Stone”.

Kamil Witek

6. American Film Festival: Zrozumieć geniusza
[James Ponsoldt „The End of the Tour” - recenzja]

„The End of Tour” to drugie poważne filmowe podejście do ciężkiej jak głaz, lecz genialnej twórczości Davida Fostera Wallace’a. Podejście jednak nie bezpośrednie, bo w rzeczywistości to ekranizacja nie prozy a książki-wspomnienia o wywiadzie, jaki kiedyś przeprowadził z tragicznie zmarłym pisarzem dziennikarz „The Rolling Stone”.

James Ponsoldt
‹The End of the Tour›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe End of the Tour
Dystrybutor UIP
ReżyseriaJames Ponsoldt
ZdjęciaJakob Ihre
Scenariusz
ObsadaJoan Cusack, Jesse Eisenberg, Anna Chlumsky, Mamie Gummer, Jason Segel, Ron Livingston, Mickey Sumner, Becky Ann Baker
MuzykaDanny Elfman
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania106 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Aby przekonać się jak skomplikowanym i bogatym umysłem mógł poszczycić się Wallace, wystarczy włączyć pierwszą z brzegu rozmowę z pisarzem czy zajrzeć do jednej z jego ledwie kilku książek. Nacechowane ogromną warstwą intelektualną wypowiedzi, pełne dużych liter i wielorakich znaczeń należą bowiem do tych, po które nie powinno się sięgać bez specjalnego słownika. Nic dziwnego zatem, że w jego twórczości przypisy stanowią osobną wartość i często stoją na równi z właściwym tekstem. Nie trzeba obracać się zbyt biegle w giełdzie reżyserów by dojść do konstatacji, iż nie ma zbyt wielu na tyle zdolnych, którzy bez większej straty z mocy literackiego oryginału byliby wstanie przełożyć myśli pisarza na język filmowy. Tymbardziej, że klęska wciąż kojarzonego bardziej z aktorskich dokonań Johna Krasinskiego z ekranizacją „Krótkich wywiadów z paskudnymi ludźmi” jest tu smutnym przykładem filmowego porywu motyką na słońce.
Sposobem na ominięcie większości przeszkód wynikających z trudnego transferu z papieru na celuloid(czy teraz bardziej na cyfrę) w filmie Ponsoldta jest spojrzenie na twórczość pisarza przez pryzmat samego twórcy. W „The End of the Tour” dziennikarz i początkujący pisarz David Lipsky chce zrozumieć fenomen Wallace’a, podczas kilku dni niekończących się rozmów o inspiracjach, źródłach i prozie życia. Wallace właśnie kończy trasę promującą jego przełomowe dzieło „Infinity jest” i dopiero zaczyna zdawać sobie sprawę ze sławy i uwagi, jaką od teraz będzie na sobie skupiał. Dwaj bohaterowie filmu postawieni są tu na zasadzie ciekawego kontrapunktu – Wallace mimo intelektualnych wtrętów przekonuje, że jest człowiekiem takim jak wszyscy. Lekkim samotnikiem, uzależnionym od telewizji i innych dobrodziejstw amerykańskiego snu. Lipsky szuka w nim niezwykłości w najdrobniejszych szczegółach. Stara się znaleźć wzór pisarskiego geniusza i przyczynę sukcesu wypytując o uzależnienia i próby samobójcze. Przypisując fałszywe znaczenie przedmiotom z domu pisarza czy szukając manifestu w noszeniu bandany. W końcu sam chce wszczepić Wallace’owi ukutą tezę, iż ktoś kto napisał książkę, która cieszy się takim uwielbieniem wśród krytyków i czytelników, musi być przecież kimś wyjątkowym, z kim spotkanie czy rozmowa to doświadczenie jedno na milion.
Z tej perspektywy nie do końca właściwym jest postawienie w „The End of the Tour” wiodącego pytania definiującego optykę fabuły – kim był David Foster Wallace? Jason Segel przedstawia go bez pełnego odklejenia od siebie komediowego emploi, co patrząc na ironiczne i celne komentarze do rzeczywistości jaką opisywał, pasuje zaskakująco dobrze, lecz nie jest pełnym obrazem pisarza. Tymbardziej, że film Ponsoldta tak naprawdę kręci się wokoł spojrzenia na relację, jaka tworzy się między mężczyznami. Pewnej drobnej i niewidocznej rywalizacji i obopólnego podziwu – jeden zazdrości talentu, drugi łatwości w międzyludzkich kontaktach. Dlatego ich spotkanie jak i postaci najlepiej podsumowuje padające w „The End of the Tour” zdanie, iż Wallace chciał czegoś więcej niż już miał, podczas gdy Lipsky chciał tego wszystkiego co miał Wallace.
koniec
23 października 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mordercy: Odc. 3. Kula w łeb za niewinność
Sebastian Chosiński

18 VI 2021

Tropienie „Dusiciela z Witebska” coraz bardziej przypomina – obecny zazwyczaj w klasycznych westernach – motyw pojedynku dwóch twardych facetów. W tym przypadku dobrym jest podpułkownik Ipatjew z Mińska, a złym – śledczy miejscowej prokuratury Szachnowicz. I raczej nie należy mieć wątpliwości, po której stronie jest sympatia Dawida Tkebuczawy, reżysera „Morderców”.

więcej »

Moja przyjaciółka jest mięczakiem
Sławomir Grabowski

17 VI 2021

„Czego nauczyła mnie ośmiornica” to pasjonujący film przyrodniczy z pięknymi zdjęciami podwodnego świata i nietypową, bardzo osobistą narracją.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Żukow, Koniew, Watutin i… Stalin
Sebastian Chosiński

16 VI 2021

Omawiane w tym miejscu przed tygodniem wojenne „Dwa lata nad przepaścią” były pierwszym obrazem ukraińskiego reżysera Timofieja Lewczuka, w którym zmierzył się on z tematem Wielkiej Wojny Ojczyźnianej. W kolejnych dwóch dekadach wracał do niego wielokrotnie, coraz bardziej zbliżając się do stylistyki reprezentowanej przez Jurija Ozierowa. Widać to idealnie na przykładzie filmu „Jeżeli wróg nie poddaje się…” z 1982 roku.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.