Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

David Gordon Green
‹Kryzys to nasz pomysł›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKryzys to nasz pomysł
Tytuł oryginalnyOur Brand Is Crisis
ReżyseriaDavid Gordon Green
ZdjęciaTim Orr
Scenariusz
ObsadaSandra Bullock, Billy Bob Thornton, Anthony Mackie, Joaquim de Almeida, Ann Dowd, Scoot McNairy, Zoe Kazan, Dominic Flores
MuzykaDavid Wingo
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania107 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

6. American Film Festival: Wszyscy jesteśmy marionetkami
[David Gordon Green „Kryzys to nasz pomysł” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Laureat tegorocznej Indie Star Award – David Gordon Green odsłania przed widzem polityczną kuchnię. Nie widzimy tu jednak zakulisowych rozgrywek czy kuluarowych porozumień rodem z „House of Cards”. W „Kryzys to nasz pomysł” obserwujemy pracę strategów, speców od wizerunku i spin doctorów, czyli wszystkich tych, którzy w rzeczywistości pociągają za sznurki podczas wyborczych kampanii.

Kamil Witek

6. American Film Festival: Wszyscy jesteśmy marionetkami
[David Gordon Green „Kryzys to nasz pomysł” - recenzja]

Laureat tegorocznej Indie Star Award – David Gordon Green odsłania przed widzem polityczną kuchnię. Nie widzimy tu jednak zakulisowych rozgrywek czy kuluarowych porozumień rodem z „House of Cards”. W „Kryzys to nasz pomysł” obserwujemy pracę strategów, speców od wizerunku i spin doctorów, czyli wszystkich tych, którzy w rzeczywistości pociągają za sznurki podczas wyborczych kampanii.

David Gordon Green
‹Kryzys to nasz pomysł›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKryzys to nasz pomysł
Tytuł oryginalnyOur Brand Is Crisis
ReżyseriaDavid Gordon Green
ZdjęciaTim Orr
Scenariusz
ObsadaSandra Bullock, Billy Bob Thornton, Anthony Mackie, Joaquim de Almeida, Ann Dowd, Scoot McNairy, Zoe Kazan, Dominic Flores
MuzykaDavid Wingo
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania107 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Zapowiadając swój film Green wspomniał, iż ten powstał ze wspólnej miłości do kina jaką wyznają razem z Sandrą Bullock, co sprawia, że efekt końcowy może wydawać się odrobinę chaotyczny. Najmocniej uwypukla to konstrukcja postaci laureatki Oscara – stratega politycznego ze złą sławą. Początkowo Jane Bodin jawi się jako blada wersja chaplinowskich komedii pomyłek – tu poślizgnie się na schodach, tam zwymiotuje podczas poznania senatora Castillo, swojego wyborczego kandydata i pracodawcy. By w oka mgnieniu przeobrazić się w tygrysa kampanii, rozdając karty w sztabie, motywując płomiennymi przemowami i sypiąc mało parlamentarnymi aktami. Wszystko za sprawą odpowiedniej motywacji.
Tę stanowi niejaki Pat Candy – lustrzane odbicie Bodin w obozie największego rywala Castillo na drodze do boliwijskiej prezydentury. Bilans pojedynków obu strategów jest zdecydowanie na korzyść tego pierwszego. Dodatkowo nieprzyjemna historia z przeszłości, która niemal złamała karierę Bodin, to kolejny przyczynek na drodze do osobistej vendetty. Uwikłanie tej dwójki w pojedynek na zagrywki i ruchy wokół własnych kandydatów napędza tempo i stanowi źródło zabawnego oddechu, które zresztą David Gordon Green kontroluje i dawkuje bardzo przyzwoicie. W tej gatunkowej żonglerce jednocześnie nie gubi autentycznego tomu historii(film opiera się na dokumencie o tym samym tytule), który nie pozwala zapomnieć, o co w rzeczywistości toczy się stawka.
Wizerunek kampanii w ujęciu „Kryzys to nasz pomysł” to miejsce idealne dla wszelkiego typu zaklinaczy rzeczywistości. Wszystko - każdy gest i zachowanie da się przeciągnąć na swoją korzyść. Rodzinne, dyskredytujące wstydliwe sekrety – to ludzka twarz polityka przyznającego się do błędów. Uderzenie obywatela podczas demonstracji – pokaz siły i chęci do zdecydowanego działania. Kandydaci są w rzeczywistości wytrenowanymi obiektami, w których prawdy jest nie więcej niż w ich wyborczych obietnicach. Jak w teatrze marionetek, mają tyle swobody na ile nie czują przytwierdzonych do ich ciała kierujących każdym ruchem sznurków.
Im słupek poparcia dla Castillo będzie rosnąc tym bardziej niknie humanitarny aspekt kampanii. Konkurentów trzeba zniszczyć, społeczeństwo omamić. Nawet wizją potężnego kryzysu i kraju na egzystencjalnej przepaści. Jeśli tylko ta da kandydatowi wygraną, która - co jest jasne dla ekipy z jego obozu od pierwszego kadru – jest tu celem samym w sobie. Green przedstawia politykę jako świat wyprany z ideologii, gdzie idealiści, którzy faktycznie chcą dokonać poprawy i progresu na lepsze, powinni trzymać się od niej jak najdalej. Dlatego tym dziwniejsze wydaje się ostateczne zawahanie i zawód Bodin, znającej świat władzy od podszewki nad prawdziwym obliczem Castillo. Jakby gdzieś na dłuższą chwilę umknęła jej prawda z cytatów, w których przytaczaniu się lubuje: gdyby wybory miały naprawdę coś zmieniać, z pewnością by ich zakazano.
koniec
25 października 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Nie nadeptuj (przyszłemu) teściowi na odcisk!
Sebastian Chosiński

20 X 2021

Reżyserski dorobek Siergieja Sidieliowa jest nadzwyczaj mizerny: zaledwie cztery filmy pełnometrażowe, w tym tylko trzy zrealizowane samodzielnie. Z tych trzech jeden to inscenizacja opery. A mimo to z dwóch pozostałych autor mógł być dumny. Zwłaszcza z komedii „Ulica pełna niespodzianek”, która w drugiej połowie lat 50. i kolejnych dekadach aż do upadku Związku Radzieckiego cieszyła się statusem kultowej.

więcej »

East Side Story: Miłość i rewolucja na lodzie
Sebastian Chosiński

17 X 2021

Polski dystrybutor nie byłby sobą, gdyby wprowadzając ten film do oferty Netflixa, nie zmienił jego tytułu. Zamiast oryginalnych (w podwójnym tego słowa znaczeniu) „Srebrnych łyżew” mamy komercyjnie brzmiący „Zimowy romans”. I chociaż wszystko – w teorii – się zgadza, to jednak film Michaiła Łokszyna nie zasługuje na to, by postrzegać go jedynie w kategoriach obrazu miłosnego.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: O jeden ząb za daleko
Sebastian Chosiński

13 X 2021

W normalnym kraju człowiek z trzydziestoma trzema zębami wybrałby się do dentysty i poprosił go o usunięcie nadmiarowego trzonowca (kła albo siekacza). W Związku Radzieckim ktoś taki mógł stać się sensacją naukową i celebrytą. Przynajmniej tak to sobie wyobrażał Gieorgij Danielija, który na podstawie tych domysłów zbudował oś fabularną „nienaukowo-fantastycznej” (jak poinformowano w napisach) komedii… „Trzydzieści trzy”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.