Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Hubert Sauper
‹Jesteśmy waszymi przyjaciółmi›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJesteśmy waszymi przyjaciółmi
Tytuł oryginalnyWe Come as Friends
Dystrybutor Against Gravity
Data premiery6 grudnia 2015
ReżyseriaHubert Sauper
ZdjęciaBarney Broomfield, Hubert Sauper
Scenariusz
MuzykaSlim Twig
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiAustria, Francja
Czas trwania110 min
WWW
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Co nam w kinie gra: Jesteśmy waszymi przyjaciółmi
[Hubert Sauper „Jesteśmy waszymi przyjaciółmi” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Przypominamy recenzję filmu „Jesteśmy waszymi przyjaciółmi”, którą opublikowaliśmy przy okazji relacji z festiwalu Transatlantyk.

Sebastian Chosiński

Co nam w kinie gra: Jesteśmy waszymi przyjaciółmi
[Hubert Sauper „Jesteśmy waszymi przyjaciółmi” - recenzja]

Przypominamy recenzję filmu „Jesteśmy waszymi przyjaciółmi”, którą opublikowaliśmy przy okazji relacji z festiwalu Transatlantyk.

Hubert Sauper
‹Jesteśmy waszymi przyjaciółmi›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJesteśmy waszymi przyjaciółmi
Tytuł oryginalnyWe Come as Friends
Dystrybutor Against Gravity
Data premiery6 grudnia 2015
ReżyseriaHubert Sauper
ZdjęciaBarney Broomfield, Hubert Sauper
Scenariusz
MuzykaSlim Twig
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiAustria, Francja
Czas trwania110 min
WWW
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Tegoroczna sekcja filmów dokumentalnych na Transatlantyku jest wyjątkowo dobrze „obsadzona”. Ale też trudno się temu dziwić, skoro organizatorzy kwalifikowali doń obrazy, które zdobywały nagrody (bądź ocierały się o nie) na najważniejszych światowych przeglądach. W przypadku dzieła Huberta Saupera, cenionego austriackiego dokumentalisty, są to laury wywalczone w Berlinie (Peace Film Award) oraz na Sundance Film Festival (nagroda specjalna jury). A to już przecież wystarczająca rekomendacja! Obraz Austriaka, noszący tytuł bardzo przekorny – „Jesteśmy waszymi przyjaciółmi” – opowiada o momencie szczególnym – narodzinach nowego państwa, Sudanu Południowego. Po dwóch trwających kilkadziesiąt lat wojnach domowych pomiędzy muzułmańskimi i znajdującymi się w mniejszości chrześcijańskimi mieszkańcami kraju, ostatecznie osiągnięto krótkotrwały kompromis, w wyniku którego najpierw w styczniu 2011 roku na południu kraju odbyło się referendum, a następnie pięć miesięcy później ogłoszono jego formalną niepodległość. Pokój między dawnymi domownikami nie trwał jednak długo, a przyczyną kolejnego – nie mniej krwawego konfliktu – stała się rywalizacja o surowce naturalne, w tym przede wszystkim ropę naftową.
Sauper nie miał ambicji historyka, nie postawił sobie za cel odzwierciedlenie wydarzeń, które doprowadziły do powstania nowego na mapie świata kraju. Choć w zdjęciach archiwalnych pojawiają się na ekranie najważniejsi politycy obu części Sudanu – oskarżany o zbrodnie ludobójstwa (a zwłaszcza masakrę w Darfurze) przywódca islamskiej północy Omar al-Baszir oraz były dowódca partyzanckich oddziałów Ludowej Armii Wyzwolenia Sudanu, a potem pierwszy prezydent niepodległego południa Salva Kiir Mayardit – nie odgrywają oni w filmie roli pierwszoplanowej. Są jedynie tłem, mało atrakcyjną dekoracją, swoistym memento mori, przypominającym o tysiącach ofiar, jakie poprzedziły zawarte w 2005 roku bardzo kruche porozumienie. Austriacki dokumentalista stara się spojrzeć na bieg wydarzeń oczyma szarego człowieka, który z jednej strony cieszy się z odzyskanej wolności, z drugiej jednak – znajduje się już jedną nogą w drodze do kolejnego zniewolenia. Ogłoszenie niepodległości Sudanu Południowego stało się bowiem jednocześnie zaczątkiem kolejnego konfliktu – tym razem polityczno-gospodarczego toczonego na terytorium tego wyniszczonego wojną państwa przez wielkie mocarstwa, głównie Stany Zjednoczone i Chiny, pragnące przejąć kontrolę nad sudańską ropą.
Podobnie jak to miało miejsce w przeszłości, gdy na obszary nad Nilem przybywali Brytyjczycy i Francuzi, tak i teraz kolonizatorzy stroją się w piórka tych, którzy niosą pomoc i cywilizację. Chińczycy w swych działaniach są znacznie mniej subtelni od Amerykanów, ale kto wie, czy dzięki temu nie skuteczniejsi. Nie używają aż tylu gładkich słówek, wiedzą, że do ludzi wychowanych w skrajnej biedzie najłatwiej trafić nie patetycznymi gadkami o swobodach obywatelskich i prawach człowieka, które od teraz są im przynależne, ale siłą pieniądza. Diagnoza, jaką na podstawie swoich obserwacji wysnuwa Sauper, nie nastraja optymizmem. Sudan Południowy wciąż toczy poważna, grożąca śmiercią pacjenta choroba, a gromadzącym się nad nim lekarzom (a może raczej: pseudolekarzom) bardziej zależy na tym, aby przed ostatecznym zejściem zdążył on jeszcze spisać korzystny dla nich testament. Austriak nie ma złudzeń i nie ma wątpliwości – wartość Sudanu Południowego mierzona jest jego zasobami ropy naftowej, na które ostrzą sobie zęby wszyscy „przyjaciele”. Bardzo to smutna i przerażająco prawdziwa konstatacja moralności przywódców współczesnych mocarstw, którzy o maluczkich tego świata przypominają sobie w momencie, gdy mogą na nich zarobić.
koniec
5 grudnia 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: O jeden ząb za daleko
Sebastian Chosiński

13 X 2021

W normalnym kraju człowiek z trzydziestoma trzema zębami wybrałby się do dentysty i poprosił go o usunięcie nadmiarowego trzonowca (kła albo siekacza). W Związku Radzieckim ktoś taki mógł stać się sensacją naukową i celebrytą. Przynajmniej tak to sobie wyobrażał Gieorgij Danielija, który na podstawie tych domysłów zbudował oś fabularną „nienaukowo-fantastycznej” (jak poinformowano w napisach) komedii… „Trzydzieści trzy”.

więcej »

East Side Story: Z rodziną najlepiej wychodzi się na…
Sebastian Chosiński

10 X 2021

Co byście zrobili, dowiedziawszy się, że zostało Wam kilka bądź kilkanaście miesięcy życia? Część osób zapewne doszłaby do wniosku, że to najlepszy moment na spełnienie swego największego, skrytego dotąd marzenia. W takiej właśnie sytuacji znajduje się główny bohater „Krewnych” – komediodramatu Ilji Aksionowa – który rusza w podróż, aby… To będzie zaskoczenie!

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Wzruszony Breżniew – bezcenne!
Sebastian Chosiński

6 X 2021

Po „neoprodukcyjnej”, opartej na scenariuszu Aleksandra Gelmana, „Premii” Siergiej Mikaleian postanowił nakręcić film zupełnie inny. W tym celu nawiązał kontakt z dziennikarzem Lwem Arkadjewem, który dekadę wcześniej napisał artykuł o trudnym losie wojennych wdów. On właśnie stał się podstawą kolejnego dzieła Ormianina – dramatu… „Wdowy”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Ślepowidzenie
— Sebastian Chosiński

Umrika
— Sebastian Chosiński

„Tajemnice Bridgend” i „Czarodziejska góra”
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Slow West
— Sebastian Chosiński

Imigranci
— Marta Bałaga, Sebastian Chosiński

Steve Jobs
— Kamil Witek

Pakt z diabłem
— Marta Bałaga

Intruz
— Sebastian Chosiński

W piwnicy
— Marta Bałaga

Prawie jak matka
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.