Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Janusz Majewski
‹Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułExcentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy
Dystrybutor Next Film
Data premiery15 stycznia 2016
ReżyseriaJanusz Majewski
ZdjęciaAdam Bajerski
Scenariusz
ObsadaMaciej Stuhr, Sonia Bohosiewicz, Natalia Rybicka, Anna Dymna, Wojciech Pszoniak, Wiktor Zborowski, Marian Dziędziel, Adam Ferency
MuzykaWojciech Karolak
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania112 min
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kujawski swing
[Janusz Majewski „Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Excentrycy” Janusza Majewskiego są niewątpliwie jednym z najlepszych filmów reżysera w ostatnich latach i biją na głowę niemrawą „Małą maturę 1947” (2010) czy rozwlekłe „Po sezonie” (2005). Nagrodzony srebrnymi lwami na Festiwalu w Gdyni film nie jest jednak powrotem do wielkiej formy słynnego reżysera, choć trzeba przyznać, że dobrze się go ogląda.

Karolina Ćwiek-Rogalska

Kujawski swing
[Janusz Majewski „Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy” - recenzja]

„Excentrycy” Janusza Majewskiego są niewątpliwie jednym z najlepszych filmów reżysera w ostatnich latach i biją na głowę niemrawą „Małą maturę 1947” (2010) czy rozwlekłe „Po sezonie” (2005). Nagrodzony srebrnymi lwami na Festiwalu w Gdyni film nie jest jednak powrotem do wielkiej formy słynnego reżysera, choć trzeba przyznać, że dobrze się go ogląda.

Janusz Majewski
‹Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułExcentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy
Dystrybutor Next Film
Data premiery15 stycznia 2016
ReżyseriaJanusz Majewski
ZdjęciaAdam Bajerski
Scenariusz
ObsadaMaciej Stuhr, Sonia Bohosiewicz, Natalia Rybicka, Anna Dymna, Wojciech Pszoniak, Wiktor Zborowski, Marian Dziędziel, Adam Ferency
MuzykaWojciech Karolak
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania112 min
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Historia Fabiana Apanowicza (Maciej Stuhr), który w 1957 roku decyduje się wrócić z Anglii, gdzie przebywał od zakończenia wojny, do Polski, gdzie mieszka jego siostra Wanda (Sonia Bohosiewicz), powstała na podstawie powieści trzykrotnie nominowanego do nagrody Nike Włodzimierza Kowalewskiego. Apanowicz trafia do Ciechocinka, żeby zamieszkać z siostrą, nie zamierza jednak porzucać zachodniego stylu życia, niepasującego do przaśnej codzienności PRL-u po odwilży październikowej. Jest jazzmanem i nadal chce grać. Traf chce, że miejscowy milicjant (Wiktor Zborowski), który przychodzi upomnieć go w związku ze złożonym na niego donosem, też okazuje się fanem jazzu i dawnym muzykiem. To umożliwia Fabianowi stworzenie niewielkiego bigbandu. Jedną wokalistkę już ma – siostra śpiewała z nim jeszcze przed wojną. Drugą zostaje zjawiskowa i tajemnicza Modesta (Natalia Rybicka), która zaczyna coraz mocniej fascynować Fabiana.
Chwała Majewskiemu za to, że nie zdecydował się pokazywać nam siermiężnego PRL-u, a zamiast tego wybrał spokojne miasteczko, które filmuje w ciepłych kolorach. Można mieć różne zdania co do sposobu, w jaki film jest nakręcony. Zdjęcia są jasno oświetlone, taśma zaś niepokojąco wręcz zwyczajna. Żadnych artystycznych ujęć w „Excentrykach” nie znajdziemy, co wiąże się z, jak można sądzić, świadomą decyzją reżysera, by pokazywać przeszłość taką, jaka musiała się zdawać ówczesnym jej mieszkańcom. Scenografia, złożona z przedmiotów z epoki lub bardzo dobrze je naśladujących współczesnych rzeczy, dopełnia tego obrazu. Nie to jednak powoduje, że można odnieść wrażenie, że „Excentrycy” są filmem upozowanym. Trudno nie odnieść wrażenia, że Januszowi Majewskiemu żaden aktor nie jest w stanie odmówić – od ról głównych po najdrobniejsze epizody dostaniemy tutaj przegląd aktorskich znakomitości i znanych twarzy. Aktorzy prowadzeni są w taki sposób, że często można odnieść wrażenie, że obcujemy nie z postacią, ale z aktorem odgrywającym bohatera. Ta mnogość postaci odbija się również niekorzystnie na samej fabule – a zwłaszcza na sposobie, w jaki film jest zmontowany. Widz może się zdziwić, widząc postaci, o których nic nie wie, przedstawiane w pewnym momencie jako dobrze znajome. Nic dziwnego, skoro musiały przy montażu zostać wycięte.
Mimo swoich dwóch godzin film nie jest w stanie pociągnąć w satysfakcjonujący sposób wszystkich wprowadzonych na ekran wątków. Skutkuje to nie tylko poszatkowaniem punktów kulminacyjnych i pewną monotonią napięcia, lecz również spłaszczeniem pierwszoplanowych bohaterów. Niektóre wątki zostają poprowadzone zbyt obszernie i dosłownie (jak choćby, skądinąd znakomicie zagrany przez Wojciecha Pszoniaka stroiciel fortepianów i jego obsesja na temat homoseksualistów w panteonie polskich pisarzy), inne znikają lub zostają rozwiązane w jednym ujęciu (taki los spotyka zwłaszcza wątek choroby siostry Fabiana).
„Excentrycy” są jednak przede wszystkim filmem muzycznym – i w tej roli sprawdzają się nieźle. Problematyczny może być nieco anachroniczny sposób nagrywania dźwięku, wydaje się jednak, że to ze strony twórców zabieg celowy. Ci, którzy lubią efektowny jazz spod znaku Glenna Millera, na pewno nie wyjdą z kina rozczarowani. Świetna jest Sonia Bohosiewicz, która zdecydowanie kradnie dla siebie wszystkie partie wokalne. Pozostaje jednak niedosyt, jeśli chodzi o sposób pokazywania Polski sprzed roku 1968. Majewski przemyca pewne wątki, sprawiają one jednak wrażenie źle zakomponowanych. A wielka szkoda, bo widać, że wie, co chce opowiedzieć.
koniec
15 lutego 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Basmacz zły i basmacz dobry
Sebastian Chosiński

29 III 2023

W drugim odcinku nakręconego w drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku miniserialu historyczno-rewolucyjnego Uczkuna Nazarowa „Było to w Kokandzie” akcja zagęszcza się. Z jednej strony do walki o miasto przystępują fundamentalistyczni basmacze, z drugiej – bronią go oddziały bolszewickie. Zaskakująco bierną postawę zachowują natomiast przedstawiciele Autonomii Turkiestańskiej, którzy, jak można było wnioskować z treści poprzedniej części, znajdowali się w najlepszym położeniu.

więcej »

Sprawa prywatna: Odc. 8. Mroczne echo przeszłości
Marcin Mroziuk

27 III 2023

Po tym, jak wychodzi na jaw, że zabójca fleur-de-lis pierwszą kobietę zabił przed trzydziestu laty w Ourense, oczywiście konieczne jest podążenie przez Marinę tym nowym tropem. Co istotne, w odcinku tym nie tylko poznajemy rozwiązanie tej zagadki kryminalnej, ale możemy też liczyć na sporo emocji w związku z działaniami głównej bohaterki.

więcej »

East Side Story: Ból fantomowy
Sebastian Chosiński

26 III 2023

To, jak do tej pory, jedyny taki film w dorobku Akana Satajewa – współczesny thriller psychologiczny, któremu blisko do inspiracji dokonaniami Kanadyjczyka Denisa Villeneuve’a. „Samotna” (względnie „Ona”) to historia kobiety, która próbuje poradzić sobie z traumą. A wszystko to sfilmowane zostało w futurystycznie wyglądającym centrum Astany.

więcej »

Polecamy

Pieczęć średniego zapieczętowania

Z filmu wyjęte:

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz

Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz

Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz

Dama w podróży
— Jarosław Loretz

Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz

Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz

Dymek w lesie
— Jarosław Loretz

Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz

Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Król i hrabiowie
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Teatr mój widzę ogromny
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Wszystko będzie dobrze?
— Karolina Ćwiek-Rogalska

O Dannym Collinsie to piosenka
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Mafia w rytmie disco
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Czy chrzcić Marsjan?
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Dokąd oczy poniosą, a scenariusz pozwoli
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Tabula rasa
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Porażki i sukcesy 2014
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Grzegorz Fortuna, Jacek Walewski, Konrad Wągrowski, Krystian Fred, Kamil Witek, Miłosz Cybowski, Adam Kordaś

Truskawki zamiast armat!
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Imitacja
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.