Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 lutego 2023
w Esensji w Esensjopedii

Andrew Stanton, Angus MacLane
‹Gdzie jest Dory?›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
85,0 (75,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGdzie jest Dory?
Tytuł oryginalnyFinding Dory
Dystrybutor Disney
Data premiery17 czerwca 2016
ReżyseriaAndrew Stanton, Angus MacLane
Scenariusz
ObsadaIdris Elba, Diane Keaton, Dominic West, Willem Dafoe, Ellen DeGeneres, Kaitlin Olson, Ed O'Neill, Ty Burrell
MuzykaThomas Newman
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiUSA
CyklGdzie jest…?
Gatunekanimacja, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Gdzie jest pomysł?
[Andrew Stanton, Angus MacLane „Gdzie jest Dory?” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nadzieje były ogromne, bo „Gdzie jest Nemo?” to jedna z tych animacji Pixara, gdzie zagrało wszystko, pomysł gonił pomysł, a efekt końcowy porwał tych małych i tych dużych. „Gdzie jest Dory?” wyłuskało z pierwowzoru wszystko co najlepsze i pokazało na ekranie raz jeszcze, nie siląc się na modyfikacje, w efekcie czego dostajemy bardzo ładną, ale fabularnie miałką animację z przeznaczeniem tylko dla młodszych widzów.

Tomasz Kujawski

Gdzie jest pomysł?
[Andrew Stanton, Angus MacLane „Gdzie jest Dory?” - recenzja]

Nadzieje były ogromne, bo „Gdzie jest Nemo?” to jedna z tych animacji Pixara, gdzie zagrało wszystko, pomysł gonił pomysł, a efekt końcowy porwał tych małych i tych dużych. „Gdzie jest Dory?” wyłuskało z pierwowzoru wszystko co najlepsze i pokazało na ekranie raz jeszcze, nie siląc się na modyfikacje, w efekcie czego dostajemy bardzo ładną, ale fabularnie miałką animację z przeznaczeniem tylko dla młodszych widzów.

Andrew Stanton, Angus MacLane
‹Gdzie jest Dory?›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
85,0 (75,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGdzie jest Dory?
Tytuł oryginalnyFinding Dory
Dystrybutor Disney
Data premiery17 czerwca 2016
ReżyseriaAndrew Stanton, Angus MacLane
Scenariusz
ObsadaIdris Elba, Diane Keaton, Dominic West, Willem Dafoe, Ellen DeGeneres, Kaitlin Olson, Ed O'Neill, Ty Burrell
MuzykaThomas Newman
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiUSA
CyklGdzie jest…?
Gatunekanimacja, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Role się odwróciły – tym razem to Dory wyrusza na głębiny oceanu w poszukiwaniu swoich rodziców, a Nemo z Merlinem podążają jej tropem. Na przemian oglądamy perypetie błazenków szukających przyjaciółki i samej Dory próbującej dostać się do oceanarium, gdzie się urodziła, a potem utraciła kontakt z rodziną. No oba wątki składa się kilka epizodycznych przygód, które nie za bardzo tworzą jakąś spójną całość. W „Gdzie jest Nemo?” schemat był podobny, ale zarówno wątek Nemo uwięzionego w akwarium i drugi, poszukiwania synka przez Merlina, miały swoje spójne historie, które w końcówce splatały się razem. Tutaj poszczególnym scenom brak jakiegoś fabularnego spoiwa poza samym motywem poszukiwania.
Pomysły na przygody i żarty to niestety w dużej mierze odgrzewane kotlety, co chwilę trafiamy na nawiązania do motywów i postaci z pierwszej części, tak jakby twórcy chcieli nam powiedzieć „hej, pamiętacie, jakie to było fajne i śmieszne?”. Tyle że drugi raz to tak już nie działa. Wspomnienia udaje się przywołać, ale nie wpływa to na odbiór samego filmu. Najlepszym przykładem wymęczone do bólu problemy z pamięcią krótkotrwałą głównej bohaterki. Parę szalonych, udanych pomysłów się znalazło, nawiązania budzą nostalgię, ale oba filmy prezentują zupełnie inną klasę fabularną.
W warstwie moralizatorskiej także otrzymujemy drugi raz to samo. Krótszą płetwę Nemo zastąpiły na pierwszym planie zaburzenia pamięci Dory i znów dowiadujemy się, że niepełnosprawny nie znaczy gorszy, a do celu trzeba dążyć mimo wszelkich przeciwności.
„Gdzie jest Dory?” to bardzo ładny, technicznie doskonały i kolorowy film, pochwalić należy polski dubbing, ale przez słaby scenariusz pozostanie jedynie propozycją dobrą tylko dla najmłodszych jako przygodowa kreskówka. Akcja posuwa się do przodu wartko, niby ciągle coś się dzieje, ale przygody są zbyt epizodczyne i poszarpane, są tylko przystankami na drodze do głównego celu poszukiwań bohaterów, a poza tym fabularnie nie dzieje się nic. Najcięższym zarzutem jednak jest, że poza samym finałem, perypetie te nie budzą emocji. I tu uwidacznia się największa różnica pomiędzy oboma filmami. Emocjonalnie angażujący „Nemo” pozostanie w pamięci na zawsze, „Dory” powtórzy los kontynuacji „Króla Lwa”, jako ładny, ale niepotrzebny dodatek. Przy kolejnym skoku na kasę (następnym będzie bodaj kontynuacja „Iniemamocnych”) warto byłoby się trochę wysilić i poczekać na pomysł.
koniec
6 lipca 2016

Komentarze

07 VII 2016   00:02:56

perypetie NEONKÓW???????

07 VII 2016   05:46:42

Poprawione, dziękuję.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: „L’ordre règne à Turkestan”
Sebastian Chosiński

1 II 2023

Tak to już bywa, że bohaterowie, do których przyzwyczajamy się – giną bądź umierają. W trzecim (i ostatnim) odcinku tadżyckiego miniserialu „Pokój z wami” nie zobaczymy już tej postaci, która z polskiego punktu widzenia była najważniejsza. Tak to sobie obmyślił Jakow Nalski, autor pierwowzoru literackiego, a reżyser Tachir Sabirow nie śmiał tego zmieniać.

więcej »

The Last of Us: Odc. 1. Grzyby ruszają na łowy
Marcin Mroziuk

31 I 2023

Oczywiste jest, że serial „The Last of Us” zainteresuje przede wszystkim osoby doskonale znające będącą jego pierwowzorem grę komputerową. Świetna realizacja i dobrze skonstruowany scenariusz sprawiają, że może to być interesujące widowisko także dla fanów horrorów, którzy wcześniej nie zetknęli się z produktem studia Naughty Dog.

więcej »

Peryferal: Odc. 8. Każda akcja wywołuje reakcję
Marcin Mroziuk

30 I 2023

Z zainteresowaniem możemy obserwować, jak tworzą się nowe sojusze, co nie tylko zmienia dotychczasowy układ sił, ale również przyspiesza konfrontację wrogich frakcji. W efekcie finał pierwszego sezonu przynosi odpowiedzi na część nurtujących widzów pytań, a zarazem otwiera nowe możliwości dla kontynuacji tej historii.

więcej »

Polecamy

Beczka bezpieczeństwa

Z filmu wyjęte:

Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz

Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz

Zupa jednak wyszła za słona
— Jarosław Loretz

Ogień domowy
— Jarosław Loretz

Dom światła
— Jarosław Loretz

Chcesz mieć jeszcze jeden pokój? To kilof w dłoń!
— Jarosław Loretz

Escher w praktyce
— Jarosław Loretz

Porcelana po babci
— Jarosław Loretz

Urok zła
— Jarosław Loretz

Kamień u szyi
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Lipiec 2016 (3)
— Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2016 (2)
— Sebastian Chosiński, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Znałem twoją babcię
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kowboj z Marsa
— Hubert Stelmach

Indiana na Marsie
— Agnieszka Szady

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (9)
— Jakub Gałka

Porzucone człowieczeństwo
— Ewa Drab

Na ekranach: Listopad 2003
— Joanna Bartmańska, Marta Bartnicka, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Łukasz Kustrzyński, Konrad Wągrowski

Idź i weź ze sobą dzieci
— Marta Bartnicka, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Inwazja głupot
— Tomasz Kujawski

Śmierć na lodach Arktyki
— Tomasz Kujawski

Michael Nyman o wojnie w strugach deszczu
— Tomasz Kujawski

Historia niesie pisarza
— Tomasz Kujawski

O Kingu nijako i biograficznie
— Tomasz Kujawski

Co by było, gdyby…
— Tomasz Kujawski

Byliśmy wieczni
— Tomasz Kujawski

Miasto zbrodni
— Tomasz Kujawski

Zawsze można spróbować od nowa
— Tomasz Kujawski

Opowiadanko
— Tomasz Kujawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.