Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Mira Nair
‹Vanity Fair: Targowisko próżności›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułVanity Fair: Targowisko próżności
Tytuł oryginalnyVanity Fair
Dystrybutor Vision
Data premiery27 maja 2005
ReżyseriaMira Nair
ZdjęciaDeclan Quinn
Scenariusz
ObsadaReese Witherspoon, James Purefoy, Gabriel Byrne, Romola Garai, Rhys Ifans, Jonathan Rhys-Meyers, Bob Hoskins, Eileen Atkins, Jim Broadbent, Camilla Rutherford
MuzykaMychael Danna
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania137 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Z Bollywood do Hollywood
[Mira Nair „Vanity Fair: Targowisko próżności” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Vanity fair” to obecnie poczytny w Stanach Zjednoczonych żurnal o modzie i kosmetykach. Prasa tego typu charakteryzuje się przerostem formy nad treścią i w istocie więcej w niej zdjęć do oglądania niż tekstów do czytania. Wystarczyło tego nie tylko na zainspirowanie nowego filmu Miry Nair, ale także na brutalne zgładzenie przesłania pierwowzoru literackiego.

Urszula Lipińska

Z Bollywood do Hollywood
[Mira Nair „Vanity Fair: Targowisko próżności” - recenzja]

„Vanity fair” to obecnie poczytny w Stanach Zjednoczonych żurnal o modzie i kosmetykach. Prasa tego typu charakteryzuje się przerostem formy nad treścią i w istocie więcej w niej zdjęć do oglądania niż tekstów do czytania. Wystarczyło tego nie tylko na zainspirowanie nowego filmu Miry Nair, ale także na brutalne zgładzenie przesłania pierwowzoru literackiego.

Mira Nair
‹Vanity Fair: Targowisko próżności›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułVanity Fair: Targowisko próżności
Tytuł oryginalnyVanity Fair
Dystrybutor Vision
Data premiery27 maja 2005
ReżyseriaMira Nair
ZdjęciaDeclan Quinn
Scenariusz
ObsadaReese Witherspoon, James Purefoy, Gabriel Byrne, Romola Garai, Rhys Ifans, Jonathan Rhys-Meyers, Bob Hoskins, Eileen Atkins, Jim Broadbent, Camilla Rutherford
MuzykaMychael Danna
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania137 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Hinduska reżyserka słynnego „Monsunowego wesela” dała się skusić ofercie współpracy z Hollywood. Na warsztat wzięto powieść „Targowisko próżności”, zdecydowanie najbardziej znaną w dorobku angielskiego pisarza Williama Mackepeace’a Thackeraya, swego czasu bardzo poczytną. Aż trzech scenarzystów (w tym nagrodzony Oskarem za skrypt altmanowskiego „Gosford Park”, Julian Fellows) okroiło książkowy tekst z postaci Amelii Sedley, spychając ją na drugi plan, opowieść skupiając natomiast wokół osoby Rebeki Sharp (granej przez Reese Witherspoon). Film jest ilustracją poczynań córki podrzędnego malarza i operowej chórzystki, która po ukończeniu szkoły postanawia, za pomocą swojej inteligencji, czaru i podstępów, przeniknąć na szczyt angielskiej arystokracji. Jej życie to ciągłe wzloty i upadki, przeplatające się niczym pozytywne i negatywne opinie społeczeństwa o Becky. Nic jednak nie jest w stanie zniechęcić zdeterminowanej dziewczyny do zaprzestania poszukiwania przepisu na zaskarbienie sobie sympatii londyńskiej socjety i zapuszczenie korzeni w bogatej elicie towarzyskiej.
Aktualność przesłania powieści pozwalała uważać, że jedynym pretekstem do ekranizacji nie była tylko możliwość stworzenia barwnego widowiska w pełnej przepychu, wartej miliony oprawie. Współcześnie u Thackeraya doszukiwać się możemy analogii do teraźniejszego „wyścigu szczurów” czy, tak dziś cenionego, kultu młodości i perfekcyjnej zewnętrzności. Powierzenie reżyserii Mirze Nair rozbudzało apetyt na intrygującą realizację klasyki angielskiej literatury i smakowity kąsek dla kinomana. Tymczasem twórczyni „ Salaam Bombay!”, jak na Hinduskę przystało, z należytą pieczołowitością potraktowała jedynie pojawiający się w powieści wątek Indii. Na ten element książkowego modelu reżyserka położyła największy nacisk, co widać w kostiumach, scenografii i nielicznych fragmentach snutej opowieści, przy okazji bagatelizując kunszt słowa pisanego i trafne sportretowanie XIX-wiecznego społeczeństwa Anglii przez pisarza. Gdzie w filmie poruszany jest temat podróży do tego azjatyckiego kraju, tam obraz Nair odżywa ze świeżością właściwą jej poprzednim dziełom. Zapachniało urokiem bollywoodzkich produkcji ( którymi reżyserka de facto nigdy się nie trudniła) w scenie występu Becky przed królem w rezydencji lorda Steyne’a. Niestety, to za mało, aby produkcja nie położyła się cieniem na filmografii podziwianej artystki.
Kadr ze słabo znanego prequela „Dirty Dancing – The Begining”
Kadr ze słabo znanego prequela „Dirty Dancing – The Begining”
Obsadzenie w głównej roli Reese „legalnej blondynki” Witherspoon, z całym szacunkiem do jej wdzięcznej prezencji w przepięknych sukniach, było gwoździem do trumny. Aktorka nie pokazuje złożoności charakteru Becky, gubiąc niuanse i głębię psychiki bohaterki. Powieściowa panna Sharp to wyrachowana manipulantka, bezczelna i egoistyczna. Chce stać się częścią angielskiej arystokracji, za wszelką cenę, dążąc po trupach do celu. Stworzona przez Witherspoon kreacja to przeurocze, sympatyczne i łagodne dziewczątko, serdeczne do tego stopnia, że jesteśmy gotowi jej współczuć niskiego urodzenia i trudności przedostawania się do wyższych sfer. Nie podjęła się także wykreowania Becky na odpowiednik dzisiejszych karierowiczek-feministek, jej interpretacja nie daje pretekstu do polemiki z wyznawanymi przez Sharp zasadami, bo całą charyzmę osobowości literackiego wzorca aktorka utopiła w satynowych sukniach i olśniewających diamentach, tworząc pustą lalkę Barbie.
Całokształt filmu przypomina natomiast pudełko dla owej idealnej Barbie. Absolutnie nic nie można zarzucić przepychowi scenografii i barwnym kostiumom, ale to wszystko jest tylko atrakcyjna otoczką. „Targowisku próżności” brak środka, sensu, głębi, które uczyniły książkę Thackeraya nieśmiertelną i wpisały ją w kanon klasyki literatury. Zamysł autora bez skrupułów spłaszczono, z powodzeniem czyniąc go banalnym i miałkim.
Trudno określić do kogo twórcy ten film adresowali i komu go polecić. Żadna to gratka dla fanów błyskotliwości i egzotyki poprzednich dzieł Miry Nair. Amatorzy prozy Thackeraya potraktują ekranizację albo jako „wolne żarty”, albo wręcz profanację świetnej książki. Może zwolenniczki kolorowej prasy o modzie znajdą coś dla siebie?
koniec
1 czerwca 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fundacja: Sez. 1. odc. 10. Nic tak nie jednoczy jak wspólny wróg
Marcin Mroziuk

25 IX 2023

Możemy się przekonać, że w serialu znaczenie Hariego Seldona jest znacznie większe niż w cyklu Isaaca Asimova, gdyż tutaj nie tylko jest twórcą psychohistorii i obu Fundacji, lecz nawet po swej śmierci aktywnie uczestniczy w rozwoju wydarzeń.

więcej »

East Side Story: Kamp Amersfoort
Sebastian Chosiński

24 IX 2023

Uzbecki dramat wojenny „Sto jeden” Hamidułły Hasanowa to opowieść oparta na faktach. Reżyser przedstawia w niej historię wziętych do niewoli latem 1941 roku jeńców wojennych Armii Czerwonej – byli nimi sami Uzbecy – którzy trafili do znajdującego się na terenie Holandii Kamp Amersfoort. Komendant obozu Walter Heinrich otrzymał zadanie przygotowania ich do swoiście pojętej misji specjalnej.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 9. Pionki na szachownicy przeznaczenia vel psychohistorii
Marcin Mroziuk

22 IX 2023

Chociaż z dużym zainteresowaniem obserwujemy, jak konflikt na Terminusie osiąga punkt kulminacyjny, to niestety w jego finałowej scenie otrzymujemy – niemal dosłownie – deus ex machina. Nic dziwnego, że na tym tle zdecydowanie lepiej wypada wątek rozgrywki między Świtem i Zmierzchem, która także wkracza w decydująca fazę.

więcej »

Polecamy

Peregrynacje wyssane z palca

Z filmu wyjęte:

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Gdy w domu brakło kombinerek
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Bez wstydu, ale tylko w ciemności
— Urszula Lipińska

Lepiej się nie zbliżać
— Urszula Lipińska

Zagrożenie życia
— Urszula Lipińska

Dwugłos o „Daas”
— Urszula Lipińska, Michał Oleszczyk

Bieg po prawdę
— Urszula Lipińska

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

ENH, czyli ponad pół setki filmów (2)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

ENH, czyli ponad pół setki filmów (1)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.