Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 października 2020
w Esensji w Esensjopedii

Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
‹Nieznajoma dziewczyna›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNieznajoma dziewczyna
Tytuł oryginalnyLa fille inconnue
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery9 grudnia 2016
ReżyseriaJean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
ZdjęciaAlain Marcoen
Scenariusz
ObsadaAdèle Haenel, Jérémie Renier, Thomas Doret, Olivier Gourmet, Fabrizio Rongione, Christelle Cornil, Olivier Bonnaud, Louka Minnelli
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiBelgia, Francja
Czas trwania113 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

16. T-Mobile Nowe Horyzonty: Będąc młodą lekarką…
[Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne „Nieznajoma dziewczyna” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Obserwując podróż z miejsca do miejsca młodej lekarki Jenny nie sposób odżegnać się od skojarzenia z poprzednim filmem braci Dardenne - „Dwa dni, jedna noc”. Swego rodzaju tułaczka głównej bohaterki w „Nieznajomej dziewczynie” nie jest jednak podyktowana potrzebą uratowania zatrudnienia, lecz czegoś znacznie cenniejszego – własnego sumienia.

Kamil Witek

16. T-Mobile Nowe Horyzonty: Będąc młodą lekarką…
[Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne „Nieznajoma dziewczyna” - recenzja]

Obserwując podróż z miejsca do miejsca młodej lekarki Jenny nie sposób odżegnać się od skojarzenia z poprzednim filmem braci Dardenne - „Dwa dni, jedna noc”. Swego rodzaju tułaczka głównej bohaterki w „Nieznajomej dziewczynie” nie jest jednak podyktowana potrzebą uratowania zatrudnienia, lecz czegoś znacznie cenniejszego – własnego sumienia.

Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
‹Nieznajoma dziewczyna›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNieznajoma dziewczyna
Tytuł oryginalnyLa fille inconnue
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery9 grudnia 2016
ReżyseriaJean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
ZdjęciaAlain Marcoen
Scenariusz
ObsadaAdèle Haenel, Jérémie Renier, Thomas Doret, Olivier Gourmet, Fabrizio Rongione, Christelle Cornil, Olivier Bonnaud, Louka Minnelli
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiBelgia, Francja
Czas trwania113 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Charakterystyczna dla belgijskich reżyserów sucha i chłodna atmosfera filmu tym razem nie współgra ze sprawnym i przykuwającym uwagę prowadzeniu akcji, której w wielu miejscach przydałby się wartki zastrzyk. Zanim jednak oburzą się ci, którzy wytkną, iż takie zabiegi nie są zbieżne z reżyserskim stylem autorów m.in. „Rosetty” czy „Dziecka”, dodam, że gatunkowo „Nieznajoma dziewczyna” momentami śmielej czerpie z kina kryminalnego niż społecznego, do jakiego mógł nas przyzwyczaić dotychczasowy dorobek belgijskich filmowców.
To zresztą nie jedyny grzeszek, jakim naznaczony jest najnowszy film Dardennów. Reżyserki duet buduje bowiem swój dramat na fabularnej osi, która już sama w sobie jest ciosana prostą i mało wiarygodną metodą. Oto młoda lekarka późnym wieczorem nie reaguje na dzwonek do drzwi gabinetu. Następnego dnia okazuje się, że niedaleko dokonano morderstwa, a znaleziona dziewczyna była tą, która zeszłego dnia rozpaczliwie poszukiwała schronienia przed nieznanym napastnikiem. Nie ma przy sobie żadnych dokumentów, nikt nie rozpoznaje jej na zdjęciu z nagrania z monitoringu. Poruszona zdarzeniem lekarka czuje ogromne wyrzuty sumienia i odpowiedzialność za pomoc nieznajomej po śmierci, skoro niejako odmówiła tego za jej życia.
Z jednej strony w postaci lekarki Dardennowie widzą pole do rozegrania dramatu bazującego na przetaczające się przez kobietę poczucie winy wynikające z własnego zaniechania i potrzeby jakiegokolwiek zadośćuczynienia. Jenny, niezależnie od oficjalnego postępowania policji, prowadzi śledztwo na własną rękę. Chcąc odkryć imię nieznajomej i zapewnić jej przyzwoity pochówek, posługuje się fortelem szacunku do zawodu lekarza, którego obowiązuje tajemnica zawodowa. Od pacjentów wyciąga strzępki informacji, odkrycie tożsamości dziewczyny powoli staje się dla lekarki obsesją. Ma się wrażenie, że Jenny, wśród ogólnego egoizmu i bijącej po oczach społecznej znieczulicy, jest jedyną wyspą dobroci i altruizmu.
Nawet, jeśli na pierwszym planie „Nieznajoma dziewczyna” radzi sobie przyzwoicie, w wędrówce lekarki rozmywa się to, co w kinie braci Dardenne stanowi stempel ich twórczości. Szersza perspektywa kreowanych zdarzeń, które stanowią surowy i pozbawiony ferii ciepłych barw komentarz do rzeczywistości trafia na zbyt wąski margines całej opowieści. Współczesne relacje lekarz-pacjent widzimy niejako wyłącznie w pojedynczych i rzadkich scenach, podczas wizyt chorych różnej maści: nielegalnych imigrantów, przedstawicieli różnych patologii, osób bez grosza przy duszy. W tej nieudanej próbie odmalowania portretu współczesnego europejskiego społeczeństwa nie czuć jednak smaku solidnego, filmowo-zaangażowanego mięsa. Gros drugoplanowych postaci budowana jest z potrzeby chwili, jako kolejne mało wyraziste punkty na mapie prowadzonego śledztwa. Co więcej nad finałem unosi się duch banału, który serwowany z wielu stron, przynosi niezbyt gorzkie, lecz niepasujące do atmosfery filmu rozczarowanie. Dlatego gdy w wędrówce z lekarką docieramy do samego końca, myśli krążą wokół jednej z początkowych scen filmu, gdy Jenny upomina swojego stażystę, by w lekarskiej praktyce zawsze był skupiony, wypoczęty i kreował swoje relacje z pacjentami w taki sposób, aby ci szanowali jego czas. Tylko wtedy będzie mógł wystawić dobrą i prawidłową diagnozę. Bracia Dardenne badając społeczne schorzenia i bolączki w „Nieznajomej dziewczynie”, powinni posłuchać mądrości własnej bohaterki.
koniec
24 lipca 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Byliśmy Australijczykami
Marcin Osuch

29 X 2020

Okładka przywołuje na myśl „Helikopter w ogniu” Ridleya Scotta, opowiadana historia – tę z „Byliśmy żołnierzami” Wallace’a i chociaż środki są dużo mniejsze niż we wspomnianych filmach, to wielbiciele filmów wojennych powinni być usatysfakcjonowani „Bitwą o Long Tan”.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Za mundurem kule sznurem
Sebastian Chosiński

28 X 2020

Konstrukcyjnie „Oficerowie” Władimira Rogowoja przypominają omawianych przed tygodniem „Ochotników” Jurija Jegorowa. To historia trojga (w tym przypadku kobiety i dwóch mężczyzn) bohaterów, mająca za tło dzieje całego Związku Radzieckiego: od wojny domowej po końcówkę lat 60. XX wieku, czyli prawie pięćdziesiąt lat.

więcej »

Wychowane przez wilki: Odc. 10. Więcej pytań niż odpowiedzi
Marcin Mroziuk

26 X 2020

Pierwszy sezon „Wychowanych przez wilki” po obiecującym początku niestety obfitował w znacznie słabsze momenty. Można by się więc tylko cieszyć, że finałowy odcinek okazuje się spektakularnym widowiskiem. Nie da się jednak ukryć, że w tym przypadku twórcom chodzi głownie o rozbudzenie naszej ciekawości przed planowanym kolejnym sezonem.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.