Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 stycznia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Kirył Sieriebriennikow
‹Uczeń›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUczeń
Tytuł oryginalny(М)ученик [(M)uchenik]
Dystrybutor Art House
Data premiery12 maja 2017
ReżyseriaKirył Sieriebriennikow
ZdjęciaWładIsław Opeljanc
Scenariusz
ObsadaWiktoria Isakowa, Piotr Skworcow, Aleksandr Gorczilin, Julia Aug, Swietłana Bragarnik, Irina Rudnicka, Aleksandra Riewienko, Anton Wasiljew, Nikołaj Roszczin, Marina Klieszczewa
MuzykaIlja Diemucki
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania118 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

16. T-Mobile Nowe Horyzonty: Fanatyk
[Kirył Sieriebriennikow „Uczeń” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Gdy w pierwszych scenach „Ucznia” kamera krąży po małym mieszkaniu, nic nie zwiastuje dramatu. Samotna matka zabawnie próbuje zdyscyplinować własnego syna dowiedziawszy się, że ten opuszcza szkolne lekcji basenu. Jak każdy rodzic, próbujący na siłę dotrzeć do dziecka, szuka przyczyn oderwanych od rzeczywistości. Wieszcząc powód absencji w uzależnieniu od narkotyków, w najlepszym wypadku w niekontrolowanych erekcjach.

Kamil Witek

16. T-Mobile Nowe Horyzonty: Fanatyk
[Kirył Sieriebriennikow „Uczeń” - recenzja]

Gdy w pierwszych scenach „Ucznia” kamera krąży po małym mieszkaniu, nic nie zwiastuje dramatu. Samotna matka zabawnie próbuje zdyscyplinować własnego syna dowiedziawszy się, że ten opuszcza szkolne lekcji basenu. Jak każdy rodzic, próbujący na siłę dotrzeć do dziecka, szuka przyczyn oderwanych od rzeczywistości. Wieszcząc powód absencji w uzależnieniu od narkotyków, w najlepszym wypadku w niekontrolowanych erekcjach.

Kirył Sieriebriennikow
‹Uczeń›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUczeń
Tytuł oryginalny(М)ученик [(M)uchenik]
Dystrybutor Art House
Data premiery12 maja 2017
ReżyseriaKirył Sieriebriennikow
ZdjęciaWładIsław Opeljanc
Scenariusz
ObsadaWiktoria Isakowa, Piotr Skworcow, Aleksandr Gorczilin, Julia Aug, Swietłana Bragarnik, Irina Rudnicka, Aleksandra Riewienko, Anton Wasiljew, Nikołaj Roszczin, Marina Klieszczewa
MuzykaIlja Diemucki
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania118 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To jednak nie ciało dojrzewającego Wieni płata mu figle. Chłopak zasłania się uczuciami religijnymi, które nie pozwalają mu na aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wszak dziewczyny, ubrane podczas nich w skąpe bikini, bezgłośnie nawołują do przedmałżeńskiego grzechu. Wienia zresztą jest magnesem do prowokacji. Spóźniając się wiecznie na lekcje twierdzi, ze zasiedział się u ginekologa. Gdy trzeba, rozbierze się przed całą klasą protestując przeciwko zajęciom z wychowania seksualnego. Na lekcji biologii założy kostium małpy by dowieść, że teoria Darwina to herezja a twórcą świata i ludzi jest tylko i wyłącznie Bóg wszechmogący. Z pozoru wszystko wygląda jak żart. Zwyczajne wyzwolenie buchających z dojrzewającego ciała i umysłu potrzeb zaznaczenia swojej oryginalności, buntu i stawania do wszystkiego okoniem. Co jednak, gdy jest na serio?
W tym spojrzeniu na rodzący się religijny fanatyzm jest miejsce na dwa skrajne odczucia. Dewocja Wieni wywołuje ironiczny lekki uśmiech, ale też poważne zaniepokojenie. Chłopak z zaciekłością, którą zwykliśmy oglądać raczej u przedstawicieli islamu, cytuje nowo testamentowe sentencje. To jego sposób na komunikację ze światem. Jak sam mówi, biblia i jej wersety są jego mieczem, którymi rozora niewiernych i bluźnierców. W „Uczniu” rozważania nad naturą wiary i jej zagrożeniach z równą siłą atakują religijną nadgorliwość jak i akceptujące i bagatelizujące to otoczenie. „To jeszcze dziecko” jest bowiem wytłumaczeniem, które słyszymy z ust nauczycieli i matki niemal po każdym kolejnym wybryku. Starsze ciało pedagogiczne woli odwracać głowę od problemu. Wezwany do pomocy pop, nie wychodzi ponad wręczenie propagandowej broszurki i dania błogosławieństwa. Dyrekcja szkoły, piętnująca nowoczesne podejście do nauczania przez młodą nauczycielkę biologii, z rozbrajającą szczerością namawia do przedstawiania uczniom teorii rozwoju i kreacjonizmu z czasów kamienia łupanego. Tak dla świętego spokoju.
Przyjęta przez reżysera metoda fabularnej sinusoidy to nie tylko chęć rozluźnienia gatunkowego ciężaru. Kirył Serebrennikow bardziej pochyla się nad problemami niż dyktuje ich jedyną słuszną interpretację. Z inteligencją wskazuje na sprzeczności prawd absolutnych, poglądów i religijnych stereotypów. Swojego bohatera poddaje próbom by zbadać granicę poczucia posłannictwa Najwyższego, którym Wienia usprawiedliwia swoje działania i decyzje. Nie tylko nie pójścia na basen, ale także prawdziwych zbrodni. W końcu każdy dostanie to, na co zasłużył. W postaci ponętnej koleżanki kusi do grzechu. Podsyca napięcie i emocje w zapatrzonym w niego kalekim koledze, testuje granice mocy sprawczej wiary w groteskowych próbach dokonywania cudów.
W dojrzałej i uniwersalnej analizie film Serebrennikowa w rozstrzygnięciu światopogladowego sporu sprytnie ucieka do odwołania się do inteligencji widza, nie przeważając racji na żadną ze stron. Jak w każdej dywagacji na temat rzeczy nienamacalnych pozostawiając ich finał w sumieniu każdego z zainteresowanych. Lecz przede wszystkim „Uczeń” to wzięcie pod czujne oko kamery szeroko rozumianego opętania i ślepego fanatyzmu. Poddając pod rozwagę paradoks, w którym religia i wiara nie są sposobem na wyzbycie się diabła, ale w niewłaściwych rękach i pod pieczą złego przewodnika, drogą na stanie się jego zwolennikiem.
koniec
26 lipca 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Za dorosłość płaci się wysoką cenę
Sebastian Chosiński

22 I 2020

Przyglądając się polskiej kinematografii czasów PRL-u, okazuje się, że – w porównaniu z naszymi wschodnimi sąsiadami – mieliśmy ogromny problem w przedstawianiu miłosnych perypetii nastolatków. Że w Związku Radzieckim w latach 60. i 70. XX wieku powstało całkiem sporo filmów, które potrafiły mówić o tym nadzwyczaj poważnie i bez trywializowanie. Czego przykładem melodramat Pawła Liubimowa „Szkolny walc”.

więcej »

Krótko o serialach: For All Mankind odc.8: Są rzeczy ważniejsze niż Księżyc
Marcin Osuch

21 I 2020

W poprzednim odcinku bohaterowie serialu zostali w sytuacji praktycznie bez wyjścia. Od strony intrygi było to zrobione bardzo sprawnie. Twórcy kontynuują tę dobrą passę w ósmym epizodzie zatytułowanym „Rozłam”.

więcej »

Zderzenie wizji i osobowości
Marcin Mroziuk

20 I 2020

Cóż z tego, że „Dwóch papieży” ogląda się z przyjemnością, skoro po skończonym seansie okazuje się, że z filmu tego naprawdę niewiele nowego można dowiedzieć się o Benedykcie XVI czy Franciszku i w zasadzie nie do końca wiadomo, po co on w ogóle powstał.

więcej »

Polecamy

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.

Do sedna:

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.