Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 9 sierpnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Kirył Sieriebriennikow
‹Uczeń›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUczeń
Tytuł oryginalny(М)ученик [(M)uchenik]
Dystrybutor Art House
Data premiery12 maja 2017
ReżyseriaKirył Sieriebriennikow
ZdjęciaWładIsław Opeljanc
Scenariusz
ObsadaWiktoria Isakowa, Piotr Skworcow, Aleksandr Gorczilin, Julia Aug, Swietłana Bragarnik, Irina Rudnicka, Aleksandra Riewienko, Anton Wasiljew, Nikołaj Roszczin, Marina Klieszczewa
MuzykaIlja Diemucki
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania118 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

16. T-Mobile Nowe Horyzonty: Fanatyk
[Kirył Sieriebriennikow „Uczeń” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Gdy w pierwszych scenach „Ucznia” kamera krąży po małym mieszkaniu, nic nie zwiastuje dramatu. Samotna matka zabawnie próbuje zdyscyplinować własnego syna dowiedziawszy się, że ten opuszcza szkolne lekcji basenu. Jak każdy rodzic, próbujący na siłę dotrzeć do dziecka, szuka przyczyn oderwanych od rzeczywistości. Wieszcząc powód absencji w uzależnieniu od narkotyków, w najlepszym wypadku w niekontrolowanych erekcjach.

Kamil Witek

16. T-Mobile Nowe Horyzonty: Fanatyk
[Kirył Sieriebriennikow „Uczeń” - recenzja]

Gdy w pierwszych scenach „Ucznia” kamera krąży po małym mieszkaniu, nic nie zwiastuje dramatu. Samotna matka zabawnie próbuje zdyscyplinować własnego syna dowiedziawszy się, że ten opuszcza szkolne lekcji basenu. Jak każdy rodzic, próbujący na siłę dotrzeć do dziecka, szuka przyczyn oderwanych od rzeczywistości. Wieszcząc powód absencji w uzależnieniu od narkotyków, w najlepszym wypadku w niekontrolowanych erekcjach.

Kirył Sieriebriennikow
‹Uczeń›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUczeń
Tytuł oryginalny(М)ученик [(M)uchenik]
Dystrybutor Art House
Data premiery12 maja 2017
ReżyseriaKirył Sieriebriennikow
ZdjęciaWładIsław Opeljanc
Scenariusz
ObsadaWiktoria Isakowa, Piotr Skworcow, Aleksandr Gorczilin, Julia Aug, Swietłana Bragarnik, Irina Rudnicka, Aleksandra Riewienko, Anton Wasiljew, Nikołaj Roszczin, Marina Klieszczewa
MuzykaIlja Diemucki
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania118 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To jednak nie ciało dojrzewającego Wieni płata mu figle. Chłopak zasłania się uczuciami religijnymi, które nie pozwalają mu na aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wszak dziewczyny, ubrane podczas nich w skąpe bikini, bezgłośnie nawołują do przedmałżeńskiego grzechu. Wienia zresztą jest magnesem do prowokacji. Spóźniając się wiecznie na lekcje twierdzi, ze zasiedział się u ginekologa. Gdy trzeba, rozbierze się przed całą klasą protestując przeciwko zajęciom z wychowania seksualnego. Na lekcji biologii założy kostium małpy by dowieść, że teoria Darwina to herezja a twórcą świata i ludzi jest tylko i wyłącznie Bóg wszechmogący. Z pozoru wszystko wygląda jak żart. Zwyczajne wyzwolenie buchających z dojrzewającego ciała i umysłu potrzeb zaznaczenia swojej oryginalności, buntu i stawania do wszystkiego okoniem. Co jednak, gdy jest na serio?
W tym spojrzeniu na rodzący się religijny fanatyzm jest miejsce na dwa skrajne odczucia. Dewocja Wieni wywołuje ironiczny lekki uśmiech, ale też poważne zaniepokojenie. Chłopak z zaciekłością, którą zwykliśmy oglądać raczej u przedstawicieli islamu, cytuje nowo testamentowe sentencje. To jego sposób na komunikację ze światem. Jak sam mówi, biblia i jej wersety są jego mieczem, którymi rozora niewiernych i bluźnierców. W „Uczniu” rozważania nad naturą wiary i jej zagrożeniach z równą siłą atakują religijną nadgorliwość jak i akceptujące i bagatelizujące to otoczenie. „To jeszcze dziecko” jest bowiem wytłumaczeniem, które słyszymy z ust nauczycieli i matki niemal po każdym kolejnym wybryku. Starsze ciało pedagogiczne woli odwracać głowę od problemu. Wezwany do pomocy pop, nie wychodzi ponad wręczenie propagandowej broszurki i dania błogosławieństwa. Dyrekcja szkoły, piętnująca nowoczesne podejście do nauczania przez młodą nauczycielkę biologii, z rozbrajającą szczerością namawia do przedstawiania uczniom teorii rozwoju i kreacjonizmu z czasów kamienia łupanego. Tak dla świętego spokoju.
Przyjęta przez reżysera metoda fabularnej sinusoidy to nie tylko chęć rozluźnienia gatunkowego ciężaru. Kirył Serebrennikow bardziej pochyla się nad problemami niż dyktuje ich jedyną słuszną interpretację. Z inteligencją wskazuje na sprzeczności prawd absolutnych, poglądów i religijnych stereotypów. Swojego bohatera poddaje próbom by zbadać granicę poczucia posłannictwa Najwyższego, którym Wienia usprawiedliwia swoje działania i decyzje. Nie tylko nie pójścia na basen, ale także prawdziwych zbrodni. W końcu każdy dostanie to, na co zasłużył. W postaci ponętnej koleżanki kusi do grzechu. Podsyca napięcie i emocje w zapatrzonym w niego kalekim koledze, testuje granice mocy sprawczej wiary w groteskowych próbach dokonywania cudów.
W dojrzałej i uniwersalnej analizie film Serebrennikowa w rozstrzygnięciu światopogladowego sporu sprytnie ucieka do odwołania się do inteligencji widza, nie przeważając racji na żadną ze stron. Jak w każdej dywagacji na temat rzeczy nienamacalnych pozostawiając ich finał w sumieniu każdego z zainteresowanych. Lecz przede wszystkim „Uczeń” to wzięcie pod czujne oko kamery szeroko rozumianego opętania i ślepego fanatyzmu. Poddając pod rozwagę paradoks, w którym religia i wiara nie są sposobem na wyzbycie się diabła, ale w niewłaściwych rękach i pod pieczą złego przewodnika, drogą na stanie się jego zwolennikiem.
koniec
26 lipca 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Do sedna: Kevin Smith. Dogma
Marcin Knyszyński

8 VIII 2020

W 1999 roku znowu mieliśmy okazję odwiedzić View Askewniverse, czyli fikcyjny, filmowy świat wykreowany przez Kevina Smitha. Czwarty film twórcy „Sprzedawców” narobił większego szumu niż wszystkie poprzednie razem wzięte – został uznany jednym z najbardziej antykatolickich filmów wszech czasów. Bóg jest kobietą i lubi grać w „skee-ball”, apostołów było trzynastu a Jezus Chrystus był czarny i miał rodzeństwo. No bo niby dlaczego nie? A to ledwie początek.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Bez rąk, bez nóg… „to szkieletów ludy”
Sebastian Chosiński

5 VIII 2020

To był ostatni film w karierze ukraińskiego reżysera Jurija Tupickiego. Choć wciąż jeszcze żyje, od prawie trzech dekad nie nakręcił już nic nowego. I zapewne tak pozostanie. Tym bardziej szkoda, że pożegnał się dziełem tak nieudanym, jak „Dwa kroki do ciszy”.

więcej »

Zajęcia pozalekcyjne: Odc. 10. Za popełnione błędy trzeba zapłacić
Marcin Mroziuk

3 VIII 2020

W poprzednim odcinku Oh Ji-soo i Bae Gyu-ri wprawdzie przeżyli ciężkie chwile w klubie karaoke, ale w sumie wyszli z całego tego zamieszania obronną ręką. Wkrótce jednak się możemy przekonać, że ich kłopoty wcale się jeszcze nie skończyły.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Dogma

Do sedna:

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy.
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.