Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 31 maja 2023
w Esensji w Esensjopedii

Rebecca Miller
‹Plan Maggie›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPlan Maggie
Tytuł oryginalnyMaggie's Plan
Dystrybutor Best Film
Data premiery23 września 2016
ReżyseriaRebecca Miller
ZdjęciaSam Levy
Scenariusz
ObsadaTravis Fimmel, Ethan Hawke, Julianne Moore, Greta Gerwig, Bill Hader, Maya Rudolph, Wallace Shawn, Mina Sundwall
MuzykaMichael Rohatyn
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania98 min
Gatunekdramat, komedia, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Sztuka dla sztuki, gadanie dla gadania
[Rebecca Miller „Plan Maggie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie wiem, jak wy, ale ja odczuwam przesyt intelektualnych komedii popełnianych przez kolejnych potomków Woody’ego Allena” z neurotycznymi, mniej lub bardziej usilnie (bez)pretensjonalnymi nowojorczykami w rolach głównych.

Gabriel Krawczyk

Sztuka dla sztuki, gadanie dla gadania
[Rebecca Miller „Plan Maggie” - recenzja]

Nie wiem, jak wy, ale ja odczuwam przesyt intelektualnych komedii popełnianych przez kolejnych potomków Woody’ego Allena” z neurotycznymi, mniej lub bardziej usilnie (bez)pretensjonalnymi nowojorczykami w rolach głównych.

Rebecca Miller
‹Plan Maggie›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPlan Maggie
Tytuł oryginalnyMaggie's Plan
Dystrybutor Best Film
Data premiery23 września 2016
ReżyseriaRebecca Miller
ZdjęciaSam Levy
Scenariusz
ObsadaTravis Fimmel, Ethan Hawke, Julianne Moore, Greta Gerwig, Bill Hader, Maya Rudolph, Wallace Shawn, Mina Sundwall
MuzykaMichael Rohatyn
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania98 min
Gatunekdramat, komedia, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W „Planie Maggie” dodatkowa dziesiątka IQ nie wystarcza bohaterom do osiągnięcia mądrości polegającej na nie kontemplowaniu przeznaczenia, które bezustannie nabija ich w butelkę. Zamiast, zgodnie z chłopską dewizą, wziąć sprawy w swoje ręce lub, jak na wielkomiejską śmietankę przystało, niezobowiązująco poimprowizować, tytułowa Maggie najpierw musi pokonać etap bezustannej analizy codzienności i kalkulacji na zimno (tak jej się przynajmniej wydaje). Choć ma być tą pozytywną, rzekomo tak bezpretensjonalną postacią, niczym nie wyróżnia się na tle egocentrycznych artystów i zimnych jak lód intelektualistek, którzy mają rozśmieszać nas z dalszego tła. Prostemu umysłowi przypominać oni będą raczej budzących zażenowanie, magicznie myślących smarkaczów próbujących w ten czy inny sposób zakląć przeznaczenie, miłość czy innych ludzi.
Ciepła (no przecież!), urokliwa (a jakże!), nieporadna (nie może być inaczej!), rozczulająca (wymieniajmy długo, żeby naczelna cecha grającej na autopilocie Grety „Frances Ha” Gerwig przypadkiem nam nie umknęła) autentyczność tytułowej Maggie de facto niewiele różni się więc od komediowo rozbrykanej pretensjonalności, sobkostwa i narcyzmu tych drugich. Wszyscy siedzą za kratami własnych oczekiwań.
Oczywiście kobiecy punkt widzenia walczącej z uniesieniami trzydziestokilkulatki, której zegar biologiczny wcale nie chce stanąć, to cenna i aktualna perspektywa. Kalkulacja ścierająca się z życiowym poplątaniem to zresztą znak pędzącej współczesności. Lecz kompromisy i wyjścia ze strefy komfortu nadal żyjących wygodnie (!) manhattańczyków przypominają tu kolejny odcinek z inteligenckiej telenoweli, którą serwuje nam amerykańskie kino. Po kilku filmach Baumbacha, kilkudziesięciu Allena niezbyt satysfakcjonuje mnie odkrycie, że warto poddać się przeznaczeniu. Temu, kto, jak ja, wcale w nie nie wierzy, cała ta opowieść przypominać będzie kazanie z kościelnej ambony, którą uniesiony religijną ekstazą kaznodzieja kieruje do ateisty. Sztuka dla sztuki, gadanie dla gadania. Za pierwszym razem może i nawet bym się zachwycił. Telenowela z ambony to jednak coś, czemu uprzejmie odmawiam.
koniec
30 września 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 3. Haki i wtyczki
Marcin Mroziuk

29 V 2023

Oczywiste jest, że służby specjalne często nie grają czysto, ale coraz więcej wskazuje, że tajna operacja, którą zaplanowała Diana Taverner, jest nie tylko nieetyczna, ale także łączy się z nadmiernym ryzykiem, a konsekwencje mogą ponieść wplątani w nią wbrew swej woli agenci z Slough House.

więcej »

East Side Story: Po nitce do (terrorystycznego) kłębka
Sebastian Chosiński

28 V 2023

Mogłoby się wydawać, że czasy, w których powstają bałwochwalcze filmy na temat funkcjonariuszy tajnych służb, już dawno minęły. Nawet w państwach postradzieckich. A jednak nie! Sześć lat temu w Kazachstanie Wiktor Klimow nakręcił obraz z okazji ćwierćwiecza istnienia Komitetu Bezpieczeństwa Narodowego. Osią fabularną tego propagandowego dzieła jest walka z islamistami z organizacji „Żołnierze Kalifatu”.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 2. Przysługa za przysługę
Marcin Mroziuk

26 V 2023

Wprawdzie porywacze Hassana Ahmeda nie wyglądają na profesjonalistów, ale wygląda na to, że mimo pełnej mobilizacji wszystkich sił MI5 może mieć problem z odnalezieniem kryjówki Synów Albionów przed terminem zapowiedzianej egzekucji uwięzionego studenta. Trudno w tym momencie nie zastanawiać się, czy Robert Hobden może okazać się kluczem do uwolnienia brytyjskiego muzułmanina o pakistańskich korzeniach.

więcej »

Polecamy

Życie miejskie dla ubogich

Z filmu wyjęte:

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
— Gabriel Krawczyk

W tęczowych kolorach
— Gabriel Krawczyk

Siedem „ale” przeciw „Trzynastu powodom”
— Gabriel Krawczyk

Duchowa biografia erotyczna
— Gabriel Krawczyk

Paterson lubi to!
— Gabriel Krawczyk

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Kryminał milicyjny à rebours
— Gabriel Krawczyk

Biograficzne rzemiosło
— Gabriel Krawczyk

Nieszkodliwe kłamstwa i miarkowane sentymenty
— Gabriel Krawczyk

Bridget Jones i Tarantino
— Gabriel Krawczyk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.