Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 września 2020
w Esensji w Esensjopedii

Frank Miller, Robert Rodriguez
‹Sin City: Miasto grzechu›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSin City: Miasto grzechu
Tytuł oryginalnySin City
Dystrybutor SPI
Data premiery10 czerwca 2005
ReżyseriaFrank Miller, Robert Rodriguez
ZdjęciaRobert Rodriguez
Scenariusz
ObsadaJessica Alba, Rosario Dawson, Elijah Wood, Bruce Willis, Benicio del Toro, Michael Clarke Duncan, Carla Gugino, Josh Hartnett, Michael Madsen, Jaime King, Brittany Murphy, Clive Owen, Mickey Rourke, Nick Stahl, Marley Shelton, Arie Verveen, Devon Aoki, Rick Gomez, Rutger Hauer, Makenzie Vega, Alexis Bledel
MuzykaRobert Rodriguez
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
CyklSin City
WWW
Gatunekakcja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nie graj tego więcej, Bob
[Frank Miller, Robert Rodriguez „Sin City: Miasto grzechu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Girlsy, guny i gorzała, policja siedząca potulnie w kieszeni polityków i mafii, twardzi faceci, prawo ulicy i marzenia spływające do ścieku. Oto Sin City, brutalne miasto grzechu. Ruchomy teatrzyk cieni Franka Millera wg Roberta Rodrigueza.

Michał R. Wiśniewski

Nie graj tego więcej, Bob
[Frank Miller, Robert Rodriguez „Sin City: Miasto grzechu” - recenzja]

Girlsy, guny i gorzała, policja siedząca potulnie w kieszeni polityków i mafii, twardzi faceci, prawo ulicy i marzenia spływające do ścieku. Oto Sin City, brutalne miasto grzechu. Ruchomy teatrzyk cieni Franka Millera wg Roberta Rodrigueza.

Frank Miller, Robert Rodriguez
‹Sin City: Miasto grzechu›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSin City: Miasto grzechu
Tytuł oryginalnySin City
Dystrybutor SPI
Data premiery10 czerwca 2005
ReżyseriaFrank Miller, Robert Rodriguez
ZdjęciaRobert Rodriguez
Scenariusz
ObsadaJessica Alba, Rosario Dawson, Elijah Wood, Bruce Willis, Benicio del Toro, Michael Clarke Duncan, Carla Gugino, Josh Hartnett, Michael Madsen, Jaime King, Brittany Murphy, Clive Owen, Mickey Rourke, Nick Stahl, Marley Shelton, Arie Verveen, Devon Aoki, Rick Gomez, Rutger Hauer, Makenzie Vega, Alexis Bledel
MuzykaRobert Rodriguez
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
CyklSin City
WWW
Gatunekakcja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Rodriguez do sprawy podszedł jak rasowy fanboy i rzecz zrealizował na kolanach. Ba, by oddać należytą cześć swemu ulubionemu komiksowi, gotów był pokłócić się ze związkiem zawodowym (umieścił bowiem nazwisko Millera jako współreżysera, na co nie chciała pozwolić Directors′ Guild of America). W rezultacie na ekrany wchodzi najbardziej wierna adaptacja komiksu (czy też, jak woli polski dystrybutor, „powieści graficznej”), jaką kiedykolwiek mieliśmy okazję oglądać – za storyboard posłużyły bowiem kolejne strony „Miasta grzechu” („The Hard Goodbye”), „Krwawej jatki” („The Big Fat Kill”), „Tego żółtego drania” („That Yellow Bastard”) i krótkiej historyjki „Klient ma zawsze rację”. Wersja kinowa musiała zostać skrócona z oczywistych powodów czasowych, na DVD ma ukazać się całość.
Pomysł, by po prostu ożywić oddane jak najwierniej kadry komiksu, w tym przypadku przyniósł znakomity efekt. Czarno-białe Millerowskie obrazy pełne wysmakowanej przemocy, okraszone czasem dodatkowym kolorem podkreślającym ważną postać czy detal, genialnie sprawiły się poruszone wprawną ręką Rodrigueza – i specy od grafiki komputerowej, którzy całą scenografię wyczarowali w swych ryczących wentylatorami maszynach. Dla tej uczty wizualnej warto się wybrać do kina, gdyż same historyjki nie wychodzą poza konwencję i poziom pulpowego kryminału – co jest zresztą winą papierowego pierwowzoru, jednak z niewiadomych przyczyn komiksom zwykło się wybaczać więcej niż filmom. Porównanie dzieła Rodrigueza do „Pulp Fiction”, trop chętnie podejmowany w wielu recenzjach, jest niewłaściwe. Filmowe nowelki Tarantino łączyły się ze sobą w przemyślanych splotach, zgodnie z zasadą akcja-reakcja. Jeśli chcemy już bawić się w takie porównania, „Sin City” bliżej do „Czterech pokoi” – są to cztery opowiadania (w tym jeden short, rozbity na zgrabny prolog i epilog), połączone ze sobą jedynie miejscem akcji. Śledztwo prowadzone przez ostatniego uczciwego glinę Hartigana (Bruce Willis), vendetta nieokiełzanego Marva (niesamowity Mickey Rourke w niesamowitej charakteryzacji), starcie Jackie Boy’a (Benicio Del Toro) i Dwighta (Clive Owen) – te same miejsca, czasem te same nazwiska, ale fabularnie – niezależne. Nie wiadomo, dlaczego akurat te opowieści weszły w skład filmu. Ale nie oszukujmy się, nie dla historyjek z przesłaniem o głębi monologu pijanego Franza Maurera ogląda się ten film. To, co się liczy, to styl i klimat – i kapitalne postacie. Perfekcyjnie dobrani aktorzy: twardzi, brzydcy faceci i twarde, piękne kobiety. Na szczególną uwagę zasługuje grający psychopatę Elijah Wood, który ostatnio robi wszystko, by uwolnić się od wizerunku metroseksualnego hobbita. Przeszkadzają mu w tym głównie przemądrzali recenzenci, wspominający o tym, jak to aktor robi wszystko, by uwolnić się od wizerunku metroseksualnego hobbita.
Tymczasem serwisy filmowe donoszą o kolejnych częściach, planowanych na 2006 i 2008 rok. Robert Rodriguez w swoim fanowskim uniesieniu postanowił bowiem ożywić wszystkie opowieści Millera. Nie uważam tego za dobry pomysł – brakować im będzie świeżości pierwszego filmu, która jest przecież jego największą zaletą. To naprawdę ładna piosenka, ale nie graj tego więcej, Bob.
koniec
14 czerwca 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Off Camera 2020: Najsmutniejsza polska komedia
Adam Lewandowski

25 IX 2020

Niby polski, a jakiś taki zupełnie inny. Tak można w jednym zdaniu podsumować film Grzegorza Jaroszuka „Bliscy”, który miał premierę podczas tegorocznej, internetowej edycji festiwalu Off Camera.

więcej »

Off Camera 2020: Stanę się groźna jak słońce
Adam Lewandowski

24 IX 2020

Jedynym polskim filmem w konkursie głównym tegorocznej, internetowej edycji festiwalu Off Camera są „Maryjki” w reżyserii Darii Woszek. Produkcję powinni zobaczyć wszyscy mówiący, że polscy twórcy wciąż skupiają się na podobnych tematach i nie podejmują większego ryzyka.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Nad pięknym i modrym… Morzem Czarnym
Sebastian Chosiński

23 IX 2020

Jako reżyser pomiędzy 1956 a 1962 rokiem nakręcił zaledwie trzy filmy pełnometrażowe, później poświęcił się już głównie scenariopisarstwu. Jeden z jego obrazów przeszedł do historii kina radzieckiego, o jednym dzisiaj już mało kto pamięta, trzeci natomiast to urokliwe połączenie melodramatu i lirycznej komedii obyczajowej. Wspominanym twórcą jest Feliks Mironier, a jego pożegnalnym reżyserskim dziełem – „Przepustka na ląd”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Cokolwiek ci zrobi, nie krzycz
— Marcin Knyszyński

Hardboiled Berserker
— Marcin Knyszyński

Istota absolutnie zła
— Marcin Knyszyński

Zmierzch rewolucji
— Marcin Knyszyński

Śpij, przyjacielu
— Marcin Osuch

Rewolucja
— Marcin Knyszyński

Religijny fanatyk z Kosmosu
— Sebastian Chosiński

Zwiastun rewolucji
— Marcin Knyszyński

Leonidas i Kubuś Puchatek czyli władcy wyobraźni
— Marcin Osuch

Marvel: Witaj ponownie, Frank
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Dlaczego robisz mi to, Polsko
— Michał R. Wiśniewski

W domach z betonu nie ma wolnej miłości
— Michał R. Wiśniewski

Superheros patrzy na człowieka, widzi robaka, ale po chwili przygląda się uważniej
— Michał R. Wiśniewski

Powieść środka
— Michał R. Wiśniewski

Chwała ogrodów, błoto i morze
— Michał R. Wiśniewski

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o wilkołakach
— Michał R. Wiśniewski

Kategoria A
— Michał R. Wiśniewski

Trzej mistrzowie
— Michał R. Wiśniewski

Długi film o umieraniu
— Michał R. Wiśniewski

Matrix w majtkach horror show
— Michał R. Wiśniewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.