Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 listopada 2021
w Esensji w Esensjopedii

Paddy Breathnach
‹Viva›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułViva
Dystrybutor Tongariro
Data premiery30 września 2016
ReżyseriaPaddy Breathnach
ZdjęciaCathal Watters
Scenariusz
ObsadaHéctor Medina, Jorge Perugorría, Luis Alberto García, Renata Maikel Machin Blanco, Luis Manuel Alvarez, Paula Andrea Ali Rivera, Laura Alemán, Oscar Ibarra Napoles
MuzykaStephen Rennicks
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiIrlandia, Kuba
Czas trwania100 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Viva forever!
[Paddy Breathnach „Viva” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Trudno uwierzyć, że „Vivę”, latynoską soap operę ze świata drag queens, zrealizował Irlandczyk od bzdurnych slasherów o morderczych grzybach i zabójczych pielęgniarkach. To trochę tak, jakby – przy odwróconym wektorze – Pedro Almodóvar nakręcił „Smoleńsk”.

Piotr Dobry

Viva forever!
[Paddy Breathnach „Viva” - recenzja]

Trudno uwierzyć, że „Vivę”, latynoską soap operę ze świata drag queens, zrealizował Irlandczyk od bzdurnych slasherów o morderczych grzybach i zabójczych pielęgniarkach. To trochę tak, jakby – przy odwróconym wektorze – Pedro Almodóvar nakręcił „Smoleńsk”.

Paddy Breathnach
‹Viva›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułViva
Dystrybutor Tongariro
Data premiery30 września 2016
ReżyseriaPaddy Breathnach
ZdjęciaCathal Watters
Scenariusz
ObsadaHéctor Medina, Jorge Perugorría, Luis Alberto García, Renata Maikel Machin Blanco, Luis Manuel Alvarez, Paula Andrea Ali Rivera, Laura Alemán, Oscar Ibarra Napoles
MuzykaStephen Rennicks
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiIrlandia, Kuba
Czas trwania100 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Co prawda u progu kariery, w latach 90., Paddy Breathnach reżyserował udane wyspiarskie dramaty i komedie, jednak dwa jego ostatnie filmy fabularne przed „Vivą” – „Shrooms” i „Freakdog” – to wyjątkowo nędzne horrory. Tym większe zaskoczenie, że to akurat ów autor stoi za queerowym melodramatem o fryzjerze-geju z Hawany, w dodatku do scenariusza innego Irlandczyka, Marka O’Hallorana, który dotąd również nie wychodził poza własny krąg kulturowy, pisząc m.in. dla Lenny’ego Abrahamsona.
Kosmopolityczna wolta w karierach bardzo się obu twórcom opłaciła – „Viva” przeszła triumfalnie przez światowe festiwale i została irlandzkim kandydatem do Oscara w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego.
Nie znaczy to bynajmniej, że mamy do czynienia z dziełem wybitnym. Najwięcej zastrzeżeń budzi właśnie scenariusz – wtórny, przewidywalny, oparty na topornie prostych dychotomiach. Widzieliście to już nie raz – ojciec-macho i wrażliwy syn walczący o jego akceptację.
Grunt jednak, że fantastyczna obsada potrafi tchnąć życie w wyświechtany schemat. Świetny jest Héctor Medina jako Jesús, zagubiony introwertyk o delikatnej urodzie i takimże usposobieniu, który dopiero na scenie, w sukience, peruce i makijażu, zyskuje supermoce, niczym bohaterowie Marvela po wskoczeniu w trykoty i zaopatrzeniu się w odpowiednie gadżety.
Równie bezbłędnie wypada Jorge Perugorría w roli Ángela, niegdyś boksera i lokalnej legendy, dziś byłego więźnia i alkoholika. Notabene, symbolika imion w zestawieniu z charakterystyką postaci prezentuje się cokolwiek pretensjonalnie: Ángel to oczywiście upadły anioł, Jesús – młody cierpiętnik uporczywie nadstawiający drugi policzek nawet tam, gdzie poświęcenie jest zwyczajnie zbędne.
Dwóm znakomitym aktorom show kradnie jednak w każdym z (niestety) nielicznych wejść Luis Alberto García, kubański Udo Kier, w roli Mamy, szefowej drag queens, otaczającej Jesúsa opieką – zgadliście – iście matczyną. Można wręcz żałować, że kapitalna postać Mamy, na pozór gruboskórnej, lecz o gołębim sercu, nie znajduje głębszego rozwinięcia. Podobnie można być nieco rozczarowanym pobieżnym, zgoła turystycznym (ha!) potraktowaniem świata „dragów”, robiącego tu wyłącznie za egzotyczne tło dla ojcowsko-synowskiej love story. Kamera bardzo się pilnuje, by nie pokazać żadnej golizny, a sceny seksu – bez wyjątku smutnego, powodowanego przymusem ekonomicznym – kadrować pod kątem tak bezpiecznym, że do filmu śmiało można zasiąść z babcią w niedzielne popołudnie.
Jednocześnie ta sama kamera fascynująco, z quasi-dokumentalnym zacięciem, prześlizguje się przez tętniące podskórną energią zakamarki hawańskich dzielnic biedy, gwarne bulwary pełne neonów i starych kabrioletów, duszne speluny, gdzie podstarzała klientela rwie prostytutki na tani rum. „Najwspanialsze slumsy świata”, kwituje w pewnym momencie Ángel – i łatwo go zrozumieć. Zdjęcia Cathala Wattersa to mocny atut filmu.
Jest zatem „Viva” osobliwym crowd-pleaserem, niewesołą i nieszczególnie oryginalną opowieścią, która ma wszakże sporo wdzięku; chwilami balansuje na granicy kampu i taniej ckliwości, ale nigdy jej nie przekracza. Jest też filmem dużo lepszym, niż sugerowałaby to suma składowych. Pod względem konstrukcji przypomina skądinąd swoich bohaterów – po drodze niemało można mu zarzucić, ale finałowy performance do przepysznie patetycznego „El Amor” Yolandity Monge sprawia, że aż chce się poderwać z fotela i nagrodzić Jesúsa/Vivę owacjami na stojąco. Viva forever!
koniec
3 października 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kasztanowy ludzik: Odc. 1. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

29 XI 2021

Trzeba przyznać, że już sam początek „Kasztanowego ludzika” rzeczywiście wciska widzów w fotele. Wprawdzie później fabuła rozwija się zgodnie ze sprawdzonymi regułami gatunku, ale dla fanów dobrych kryminałów pierwszy odcinek będzie wystarczającą zachętą do obejrzenia całego serialu – będącego ekranizacją powieści Sørena Sveistrupa.

więcej »

Moja wielka, grecka tragedia
Agnieszka ‘Achika’ Szady

22 XI 2021

Czy „Eternals” to komiksowa głupotka z wydumanymi na siłę problemami, czy może tragedia na miarę antyczną, w której wybory jednostek mają wpływ na losy milionów? Jedno i drugie? Albo żadne z powyższych?

więcej »

East Side Story: Jak wystarać się o państwowe dotacje?
Sebastian Chosiński

21 XI 2021

Z dużym prawdopodobieństwem, jeśli jakiś chłopiec nie marzył w dzieciństwie o tym, aby w dorosłym życiu zostać strażakiem bądź futbolistą, mogła mu przyjść do głowy… kariera w show-biznesie. O takiej właśnie marzy bohater kinowego debiutu Andrieja Nazimowa „Zagraj ze mną”, który wbrew własnemu nazwisku – Biessławny – chce zostać sławnym aktorem.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Niebezpieczne grzyba łapanie
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.