Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 października 2021
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Esensja ogląda: Listopad 2016 (1)
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pierwsza listopadowa edycja „Esensja ogląda” zawiera trzy recenzje: „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai: Stella Nostra”, „Wizyta” i ’The Boy”.

Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Esensja ogląda: Listopad 2016 (1)
[ - recenzja]

Pierwsza listopadowa edycja „Esensja ogląda” zawiera trzy recenzje: „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai: Stella Nostra”, „Wizyta” i ’The Boy”.
Kino
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Stella Nostra
(2015, reż. Pontus Klänge, Walter Söderlund)
Marcin Mroziuk [80%]
Fani twórczości Martina Widmarka raczej nie będą rozczarowani kinową wersją „Biura Detektywistycznego Lassego i Mai”, ale trzeba zaznaczyć, że film jest adresowany jednak do nieco starszych dzieci niż książki z tej serii. Wynika to z tego, że poznajemy tutaj zupełnie nową historię, przy czym fabuła jest znacznie bardziej skomplikowana niż w przypadku książkowych „Tajemnic…”, a w dodatku jesteśmy świadkami scen, które mogą być naprawdę mocnym przeżyciem dla młodych widzów. Po specyficznych rysunkach Heleny Willis spore wrażenie robią również wyraziste kolory strojów i scenografii, ale z pewnością takie rozwiązanie jest dla dzieci akurat naprawdę atrakcyjne wizualnie.
„Stella Nostra” to doprawdy brawurowa mieszanka wątków rodem z „Romea i Julii” (na szczęście ze zdecydowanie bardziej optymistycznym zakończeniem) oraz kina gangsterskiego (aczkolwiek takiego z przymrużeniem oka), ale oczywiście i tak najważniejszymi postaciami pozostają młodzi detektywi z Valleby. Tym razem Lasse i Maja będą musieli nie tylko rozwikłać zagadkę tajemniczego zniknięcia cennego brylantu, ale także stawić czoła członkom dwóch zwaśnionych rodzin mafijnych, którzy nieoczekiwanie przybyli jako goście na ślub – dobrze nam znanych z „ Tajemnicy kawiarni ” – Sary Bernard i Dina Paniniego. O ile włoskie korzenie pana młodego były zawsze oczywiste, o tyle zaskakujące okazuje się odkrycie, że jego wybranka również ma związki z Sycylią, a co gorsza ich rodziny od dawna rywalizują ze sobą!
Młodzi widzowie mogą więc tutaj liczyć nie tylko na ciekawą intrygę kryminalną, ale także na trzymającą w napięciu i dynamicznie toczącą się akcję. Istotne jest również, że twórcom nie zabrakło poczucia humoru i wiele postaci zostało celowo przerysowanych – w szczególności dotyczy to dwóch wyrazistych matek chrzestnych, świetnie zagranych przez Christine Meltzer oraz Alexandrę Rapaport. Nie można też nie wspomnieć o odtwórcach dwóch głównych ról, gdyż Lukas Holgersson jako Lasse i Amanda Pajus jako Maja wypadają na ekranie całkiem naturalnie i są bez wątpienia poważnym atutem tego filmu. Wszystko to razem sprawia, że „Stella Nostra” wzbudza niekłamany zachwyt młodych widzów, a towarzyszący im w trakcie seansu rodzice także nie powinni narzekać na nudę.
DVD / BD
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Wizyta
(2015, reż. M. Night Shyamalan)
Jarosław Loretz [60%]
To interesujące, że dopiero z niskim budżetem Shyamalan jest w stanie zrobić film mający ręce i nogi. Odwrotnie niż cała reszta renomowanych hollywoodzkich twórców. Szkoda tylko, że doszedł do tego wniosku tak późno, po tylu knotach, które po drodze spłodził, topiąc w wirtualnej toalecie miliony dolarów owinięte wokół niewyobrażalnych ilości szarych komórek widzów, którzy dali się nabrać na wizytę w kinie czy na zakup płyty. A tu się nagle okazało, że kameralna, pozbawiona znanych nazwisk w obsadzie i nakręcona w bardzo oszczędnych plenerach „Wizyta” potrafi i doskonale przykuć do ekranu, i rozbudzić zaniepokojenie, a w końcu i zaskoczyć paroma niespodziewanymi dla zaoceanicznego kina scenami, skutecznie odejmującymi apetyt na piwko i kiełbaskę po seansie. Warto jednak zaznaczyć, że mimo przypiętej filmowi łatki pod tytułem horror jest on dość daleki od kina grozy i należałoby go raczej zaszufladkować jako klasyczny (w rozumieniu gatunkowym) thriller.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
The Boy
(2016, reż. William Brent Bell)
Jarosław Loretz [40%]
Ech, co tu wiele pisać… Bardzo spokojna opowieść gotycka, lekko podtopiona w dramacie obyczajowym, umiejętnie sfilmowana w nastrojowych wnętrzach i nadzwyczaj kulturalnie zagrana (wciąż ciepło wspominam naturalny, głęboki śmiech Lauren Cohan), bez problemu potrafi wytworzyć świetny klimat niepewności i nie do końca rozpoznanego zagrożenia. Widz – przynajmniej ten liczący na ciekawą, nieszablonowo poprowadzoną historię, nie siedzący jak na szpilkach w oczekiwaniu na gejzery krwi i wyskakujące z każdego kąta mordercze duchy – łagodnie jest wciągany krok po kroku w tajemnicę, wespół z bohaterką odkrywając kolejne detale dziwacznego zlecenia, którego istotą jest niańczenie nie dziecka, a zwyczajnej, porcelanowej lalki. Historia stopniowo nabiera kolorów, intryga leciutko się plącze i już – za momencik – coś zacznie się wyjaśniać, gdy na kwadrans przed końcem twórcy z zaskoczenia walą fabułę (i widza) nieheblowaną dechą przez łeb, i to kilka razy z rzędu. Nie narażając się na zarzuty o spoilerowanie mogę napisać tylko tyle, że zakończenie jest do bólu sztampowe, tępe i stoi w zupełnej sprzeczności stylistycznej z resztą filmu. To zupełnie tak, jakby ostatni fragment smakowitego ciastka z kremem i nutką czekolady wypełnić „dla wzmocnienia efektu” owiniętym w mortadelę kawałem wędzonej makreli. No uczta, że hej…
koniec
5 listopada 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Współczesna baśń w blasku zorzy polarnej
Sebastian Chosiński

24 X 2021

Ten niepozornie rozpoczynający się film okazuje się być jedną z bardziej interesujących produkcji rosyjskich tego roku. Pod ironicznym płaszczykiem „Mleko” Karena Oganesiana skrywa bowiem nadzwyczaj ważne tematy: dla kobiet i mężczyzn, dla dorosłych i nastolatków. Od reżysera i aktorów udział w nim wymagał też niemałej odwagi, ponieważ jego obyczajowa śmiałość niektórych może szokować.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Nie nadeptuj (przyszłemu) teściowi na odcisk!
Sebastian Chosiński

20 X 2021

Reżyserski dorobek Siergieja Sidieliowa jest nadzwyczaj mizerny: zaledwie cztery filmy pełnometrażowe, w tym tylko trzy zrealizowane samodzielnie. Z tych trzech jeden to inscenizacja opery. A mimo to z dwóch pozostałych autor mógł być dumny. Zwłaszcza z komedii „Ulica pełna niespodzianek”, która w drugiej połowie lat 50. i kolejnych dekadach aż do upadku Związku Radzieckiego cieszyła się statusem kultowej.

więcej »

East Side Story: Miłość i rewolucja na lodzie
Sebastian Chosiński

17 X 2021

Polski dystrybutor nie byłby sobą, gdyby wprowadzając ten film do oferty Netflixa, nie zmienił jego tytułu. Zamiast oryginalnych (w podwójnym tego słowa znaczeniu) „Srebrnych łyżew” mamy komercyjnie brzmiący „Zimowy romans”. I chociaż wszystko – w teorii – się zgadza, to jednak film Michaiła Łokszyna nie zasługuje na to, by postrzegać go jedynie w kategoriach obrazu miłosnego.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Luty 2018 (1)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Styczeń 2018 (1)
— Jarosław Loretz

Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (2)
— Sebastian Chosiński

Grudzień 2017 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Listopad 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Kamil Witek

Tegoż twórcy

Dobry, zły i łamliwy
— Konrad Wągrowski

Rozszczepieni
— Jarosław Robak

Logika jest dla słabych
— Agnieszka Szady

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (3)
— Jakub Gałka

Zostaliście ostrzeżeni!
— Ewa Drab

Mroczny azyl
— Marcin Łuczyński

Trzy Zwroty Shyamalana
— Konrad Wągrowski

Boskie objawienie przez najeźdźców z kosmosu
— Konrad Wągrowski

Niektóre można nagiąć, inne można złamać
— Michał Chaciński

Opowieść filadelfijska
— Olgierd Moczulski

Tegoż autora

Coś więcej niż dźwięki
— Marcin Mroziuk

Z filmu wyjęte: Wylewność
— Jarosław Loretz

Mała Esensja: Z kociej perspektywy
— Marcin Mroziuk

Mała Esensja: Pod opieką Matki Bożej Ostrobramskiej
— Marcin Mroziuk

Mała Esensja: W Valleby zawsze coś się dzieje
— Marcin Mroziuk

Z filmu wyjęte: Trochę nam nie wyszło
— Jarosław Loretz

Stulecie Stanisława Lema: Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Mała Esensja: Gwiazdy i piwo
— Marcin Mroziuk

Z filmu wyjęte: Polecieć sobie po kulki
— Jarosław Loretz

Trudne początki niezwykłej przyjaźni
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.