Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 października 2021
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Esensja ogląda: Maj 2017
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zapraszamy do pierwszej majowej edycji cyklu krótkich recenzji filmowych.

Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Esensja ogląda: Maj 2017
[ - recenzja]

Zapraszamy do pierwszej majowej edycji cyklu krótkich recenzji filmowych.
Kino
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Strażnicy Galaktyki vol. 2
(2017, reż. James Gunn)
Jarosław Loretz [90%]
Kwintesencja kiczu i tandety, pełna rewelacyjnej muzyki ze złotych lat 1970., kosmicznych strzelanin, cementowych żartów Draxa i gremialnego deptania praw fizyki. I gdy zdaje się, że po potworze rzygającym tęczowymi bąbelkami i rasie idealnych, złotych ludzi, używających kabin do komputerowych gier jako śmiercionośnej broni nic już nas nie zaskoczy – nadchodzi czas wizyty na planecie Ego. Powiem tylko tyle – grafiki Rodneya Matthewsa to przy tym wyblakłe, ubogie wizualne gryzmoły, a do pełni szczęścia zabrakło tam jedynie jelenia na rykowisku. Stężenie słodkości, kolorowości i obłości posunięte do takiego etapu, że nie pozostaje nic innego, jak utonąć w feerii barw i dać się ponieść akcji. Nie fabule, której tu praktycznie nie ma, a właśnie akcji, pełnej wrednego humoru, zagrywek poniżej pasa, Kurta Russela robiącego za swego rodzaju wcielenie Davida Hasselhoffa oraz miniaturowego Groota zachowującego się jak mały kociak. Mam gorącą nadzieję, że trzecią część też nakręci Gunn, i że nadal będzie potrafił dostarczyć rozrywkę tej jakości – uroczą, dowcipną, wartką i jednocześnie potrafiącą zupełnie mimochodem przemycić kilka życiowych prawd.
DVD / BD
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Marcin Mroziuk [70%]
Od strony czysto wizualnej film jest rzeczywiście oszałamiający. Specjaliści od efektów specjalnych wykonali kawał dobrej roboty, abyśmy mogli podziwiać całą galerię naprawdę niesamowitych, zarówno zachwycających, jak i przerażających stworzeń. Drugą stroną medalu jest jednak to, że sama fabuła nie odgrywa tutaj najważniejszej roli, lecz stanowi w gruncie rzeczy pretekst do pojawiania się na ekranie kolejnych fantastycznych zwierząt – i wrażenia tego nie potrafią zmienić nawet nieoczekiwane zwroty akcji w końcowej części filmu. Nic dziwnego więc, że znacznie więcej emocji niż tajemnicze niebezpieczeństwo zagrażające Nowemu Jorkowi wzbudzają w nas poczynania Newta Scamandera próbującego odnaleźć tam swoich niecodziennych pupilów, którzy wydostali się z jego czarodziejskiej walizki. To właśnie ten oddany swej pasji badacz, który nawet do świata czarodziejów nie do końca pasuje, jest tutaj postacią zdecydowanie najbardziej wyrazistą i jednocześnie zyskującą naszą sympatię. Niewątpliwie na uznanie zasługuje więc grający tę rolę Eddie Redmayne, szczególnie że na jego tle dość blado wypadła Katherine Waterston jako była aurorka Tina Goldstein, która stopniowo jest coraz bardziej zauroczona Newtem. Z kolei odpowiednią dawkę humoru zapewnia wątek marzącego o otwarciu własnej piekarni mugola Jacoba Kowalskiego (świetny Dan Fogler), który zostaje wciągnięty w wir wydarzeń w świecie czarodziejów i poznaje tam siostrę Tiny, czyli czytającą w myślach, piękną Queenie (naprawdę uwodzicielska Alison Sudol). To, że między tym dwojgiem zaiskrzyło, jest oczywiste od ich pierwszego spotkania, ale i tak późniejsze sceny z ich udziałem mogą być sporym zaskoczeniem dla widzów. Pozostali aktorzy nie mają zbyt wiele pola do popisu, a w pamięci pozostaje jeszcze głównie Colin Farrell jako auror Percival Graves. Niedoskonałości scenariusza sprawiają zaś, że mimo całej swej widowiskowości „Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć” jako całość nie potrafią w pełni nas porwać. W niczym nie zmienia to faktu, że fani przygód Harry′ego Pottera na pewno nie odmówią sobie przyjemności obejrzenia tego filmu.
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Pasażerowie
(2016, reż. Morten Tyldum)
Marcin Mroziuk [60%]
Takie filmy jak „Grawitacja” i „Marsjanin” wysoko zawiesiły poprzeczkę w przypadku kosmicznych widowisk i niestety „Pasażerowie” wypadają dość blado na tle wspomnianych tytułów. Z drugiej strony i tutaj otrzymujemy zapierające dech ujęcia – możemy choćby podziwiać z bliska gwiazdę mijaną przez statek kosmiczny, a naprawdę wielkie wrażenie robi scena, w której ukazano skutki zaniku grawitacji dotyczące wody w basenie (nawet jeśli nie wierzymy, że znajdującej się tam wtedy bohaterce może się przytrafić coś naprawdę złego). O ile jednak specjaliści od efektów specjalnych solidnie wykonali swoją pracę, o tyle nie można tego samego powiedzieć o scenarzystach. Wprawdzie bohaterowie łatwo zdobywają sympatię widzów, ale rozwój wydarzeń jest zdecydowanie zbyt przewidywalny. Kiedy w wyniku awarii na statku przewożącym na swym pokładzie osadników, którzy mają skolonizować odległą planetę, zostaje wybudzony z hibernacji (na 90 lat przed planowanym lądowaniem) młody inżynier Jim Preston, to szybko oczywiste staje się dla nas, że nie będzie on jedynym wyrwanym ze snu przed czasem. Z kolei w momencie wybudzenia Aurory Lane nie mamy wątpliwości, że tych dwoje wyląduje w końcu razem w łóżku. Dalszy rozwój wydarzeń momentami niebezpiecznie zbliża się do granic kiepskiego melodramatu, a z kolei pojawiające się pod koniec ryzyko katastrofy, której muszą zapobiec bohaterowie, też nie jest niczym zaskakującym, skoro od początku obserwujemy serię większych i mniejszych awarii. Na szczęście twórcy zadbali o to, aby w odpowiednich momentach akcja znacznie przyspieszała, dzięki czemu nie mamy wtedy czasu na rozważania nad prawdopodobieństwem obserwowanego rozwoju wypadków i sensownością niektórych rozwiązań fabularnych. Na plus filmowi trzeba natomiast zaliczyć dobrą grę aktorską odtwarzających dwie główne role Jennifer Lawrence i Chrisa Pratta, a w sumie nawet jeszcze ciekawszą kreację stworzył Michael Sheen jako obsługujący bar android Arthur. W efekcie powstał obraz, który wprawdzie nie budzi bezgranicznego zachwytu, ale przynajmniej daje się obejrzeć z przyjemnością.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Minionki 3D
(2015, reż. Kyle Balda, Pierre Coffin)
Jarosław Loretz [70%]
Zaskakujący zwrot w serii filmów o minionkach, czyli prequel dwóch poprzednich opowieści – „Jak ukraść Księżyc” i „Minionki rozrabiają” – wrzucający na pierwszy plan plączące się dotąd w tle małe, żółte, na ogół niezrozumiale bełkoczące stworki. Teraz to ich przygody dźwigają całą fabułę, i to skrojoną tak, że ze względu na wyrugowanie ze scenariusza nadwyżek infantylizmu (zamiast dziewczynek z sierocińca mamy co najwyżej dwójkę dzieci-przestępców), namnożenie odniesień do popkultury i podkręcenie dawki cynizmu w humorze – lepiej się będą na seansie bawili dorośli niż dzieci. Ewidentnej poprawie uległa też metoda animacji, dzięki czemu minionki nie wyglądają już jak plastikowe czopki, całość zaś wieńczy jak zwykle doskonały przekład Bartosza Wierzbięty. Przyznam, że tak jak na trzecią część podstawowej historii z Gru będę czekał z umiarkowanym zainteresowaniem, tak kontynuację „Minionków” obejrzę z ogromną chęcią. Szkoda tylko, że dopiero za trzy lata…
koniec
24 maja 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Współczesna baśń w blasku zorzy polarnej
Sebastian Chosiński

24 X 2021

Ten niepozornie rozpoczynający się film okazuje się być jedną z bardziej interesujących produkcji rosyjskich tego roku. Pod ironicznym płaszczykiem „Mleko” Karena Oganesiana skrywa bowiem nadzwyczaj ważne tematy: dla kobiet i mężczyzn, dla dorosłych i nastolatków. Od reżysera i aktorów udział w nim wymagał też niemałej odwagi, ponieważ jego obyczajowa śmiałość niektórych może szokować.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Nie nadeptuj (przyszłemu) teściowi na odcisk!
Sebastian Chosiński

20 X 2021

Reżyserski dorobek Siergieja Sidieliowa jest nadzwyczaj mizerny: zaledwie cztery filmy pełnometrażowe, w tym tylko trzy zrealizowane samodzielnie. Z tych trzech jeden to inscenizacja opery. A mimo to z dwóch pozostałych autor mógł być dumny. Zwłaszcza z komedii „Ulica pełna niespodzianek”, która w drugiej połowie lat 50. i kolejnych dekadach aż do upadku Związku Radzieckiego cieszyła się statusem kultowej.

więcej »

East Side Story: Miłość i rewolucja na lodzie
Sebastian Chosiński

17 X 2021

Polski dystrybutor nie byłby sobą, gdyby wprowadzając ten film do oferty Netflixa, nie zmienił jego tytułu. Zamiast oryginalnych (w podwójnym tego słowa znaczeniu) „Srebrnych łyżew” mamy komercyjnie brzmiący „Zimowy romans”. I chociaż wszystko – w teorii – się zgadza, to jednak film Michaiła Łokszyna nie zasługuje na to, by postrzegać go jedynie w kategoriach obrazu miłosnego.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Styczeń 2018 (2)
— Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Kosmiczne jaja
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Na bezludnym statku
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zoolog w opałach
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Trzy postaci w poszukiwaniu szefa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Z tego cyklu

Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Luty 2018 (1)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Styczeń 2018 (1)
— Jarosław Loretz

Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (2)
— Sebastian Chosiński

Grudzień 2017 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Listopad 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Kamil Witek

Tegoż twórcy

Niuchacz, czarownica i stary Kredens
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Na bezludnym statku
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zoolog w opałach
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Potencjał poszedł się bujać. Na lianach
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Trzy postaci w poszukiwaniu szefa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Imitacja
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Żaden szop nie został skrzywdzony
— Agnieszka Szady

Superbohaterowie na Transatlantyku: Super
— Konrad Wągrowski

Kiedy świat potrzebował bohatera, wezwano złoczyńcę
— Agnieszka Szady

Tegoż autora

Mała Esensja: Z kociej perspektywy
— Marcin Mroziuk

Mała Esensja: Pod opieką Matki Bożej Ostrobramskiej
— Marcin Mroziuk

Mała Esensja: W Valleby zawsze coś się dzieje
— Marcin Mroziuk

Z filmu wyjęte: Trochę nam nie wyszło
— Jarosław Loretz

Stulecie Stanisława Lema: Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Mała Esensja: Gwiazdy i piwo
— Marcin Mroziuk

Z filmu wyjęte: Polecieć sobie po kulki
— Jarosław Loretz

Trudne początki niezwykłej przyjaźni
— Marcin Mroziuk

Mała Esensja: Papugowanie po Janie
— Marcin Mroziuk

Do księgarni marsz: Październik 2021
— Miłosz Cybowski, Sławomir Grabowski, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Joanna Słupek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.