Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Dmitrij Kisieliow, Jurij Bykow
‹Czas pionierów›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzas pionierów
Tytuł oryginalnyВремя первых
ReżyseriaDmitrij Kisieliow, Jurij Bykow
ZdjęciaWładimir Baszta
Scenariusz
ObsadaJewgienij Mironow, Konstantin Chabienski, Władimir Iljin, Anatolij Kotieniow, Aleksandra Ursuliak, Aleksandr Nowin, Jelena Panowa, Jurij Ickow, Aleksandr Iljin, Aleksiej Morozow, Artiom Bystrow, Władimir Maliugin, Siergiej Batałow, Walerij Griszko
MuzykaJurij Potiejenko
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania140 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: „Woschod 2” jak „Apollo 13”
[Dmitrij Kisieliow, Jurij Bykow „Czas pionierów” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2

Sebastian Chosiński

East Side Story: „Woschod 2” jak „Apollo 13”
[Dmitrij Kisieliow, Jurij Bykow „Czas pionierów” - recenzja]

Także Korolow odczuwa odpowiedzialność za ludzi, których ma wysłać w kosmos. Nie chce ich mieć na sumieniu, nie uśmiecha mu się więc praca w olbrzymim pośpiechu, lecz nie ma wyboru. Dzień startu Leonowa i Bielajewa – 18 marca 1965 roku – jest dla niego jednym z najtrudniejszych w karierze, tym bardziej że w ramach tej misji człowiek ma po raz pierwszy opuścić pokład statku kosmicznego i wyjść w otwartą przestrzeń. Leonow – oficjalnie drugi pilot „Woschoda 2” ma ze sobą ręczną kamerę telewizyjną; dzięki niej rejestruje swój spacer, a transmisja jest przekazywana bezpośrednio na Ziemię. Wszystko idzie zgodnie z planem do momentu, kiedy kosmonauta ma wrócić do śluzy – wtedy okazuje się, że w warunkach próżni kosmicznej jego skafander (Bierkut) zwiększył swoje rozmiary i tym samym uniemożliwia wejście do pojazdu. Powodzenie misji staje pod znakiem zapytania, a Leonowowi grozi śmierć. I chociaż ostatecznie udaje mu się przezwyciężyć kłopoty, to wcale nie oznacza ich końca. Gdy Bielajew przygotowuje się do lądowania, następuje awaria czujnika Słońca w systemie orientacji.
„Czas pionierów” pod wieloma względami przypomina amerykański dramat „Apollo 13”, opowiadający o kolejnej misji księżycowej NASA, która miała miejsce pięć lat po locie Bielajewa i Leonowa. I niczego nie zmienia fakt, że (z uwagi na eksplozję zbiornika z tlenem) załoga ze Stanów Zjednoczonych znalazła się w znacznie trudniejszym położeniu, a jej walka o życie wyglądała – przynajmniej na ekranie – dużo bardziej spektakularnie. Pięć lat w dziejach kosmonautyki – na dodatek w epoce, kiedy dopiero stawiano w tej dziedzinie pierwsze kroki (symboliczne, bo na Księżycu Neil Armstrong stanie dopiero w lipcu 1969 roku) – to przepaść. Stąd też między innymi (z naciskiem na „między innymi”!) przaśność wystroju – w porównaniu z wrogim ośrodkiem po drugiej stronie Atlantyku – radzieckiego centrum dowodzenia, które wygląda niewiele lepiej niż budka kontrolerów na lotnisku Smoleńsk Siewiernyj. Z drugiej strony należy pochwalić producentów „Czasu…” – za to, że nie zaklinali rzeczywistości sprzed ponad pięćdziesięciu lat i uczciwie pokazali, w jak spartańskich warunkach kierowano w Kraju Rad podbojem kosmosu.
Warto dopowiedzieć jeszcze losy głównych bohaterów dramatu. Aleksiej Leonow, którego spacer w próżni kosmicznej trwał nieco ponad dwanaście minut, żyje po dziś dzień; ma prawie osiemdziesiąt trzy lata. Siergiej Korolow zmarł dziesięć miesięcy po przedstawionych w filmie wydarzeniach, w styczniu 1966 roku, w wyniku nieudolnie przeprowadzonej operacji, która miała na celu wycięcie mięsaka w odbytnicy; przy okazji wyszły też inne schorzenia, a cały zabieg doprowadził do zatrzymania pracy serca. Dopiero w nekrologu opublikowanym w „Prawdzie” podano informację o udziale Korolowa w radzieckim programie kosmicznym; do tego momentu jego nazwisko objęte było ścisłą tajemnicą państwową. Bielajew przeżył Siergieja Pawłowicza o cztery lata; odszedł w styczniu 1970 roku z powodu zapalenia otrzewnej i będącego jego skutkiem krwawienia z żołądka. Jak widać, na bohaterów podboju kosmosu największe zagrożenia czekały na Ziemi.
Na planie „Czasu pionierów” udało się zgromadzić doborowy zespół aktorski. O Mironowie i Chabienskim była już mowa. Kogo jeszcze możemy zobaczyć na ekranie? W Siergieja Korolowa wcielił się Władimir Iljin („Sala numer 6”, „Wysocki”, „Poddubny”), w generała Nikołaja Kamanina – Anatolij Kotieniow („Metro”, Leonid Breżniew w „Głównym”), natomiast w Borisa Czertoka, zastępcę Korolowa i twórcę systemu sterowania do radzieckich rakiet nośnych – Jurij Ickow („Ten, który gasi światło”, „Służę Związkowi Radzieckiemu!”, „Rola”). Breżniew ma w filmie twarz Walerija Griszko („Bitwa o Sewastopol”, „Tak tu cicho o zmierzchu…”, „Lodołamacz”), który w „Głównym” był… Korolowem. I jeszcze kobiety: żonę Leonowa, Swietłanę, zagrała Aleksandra Ursuliak (znana głównie z seriali i filmów telewizyjnych), z kolei małżonkę Bielajewa, Tatianę – Jelena Panowa („Metro”). Twórcą ścieżki dźwiękowej był nieustannie zapracowany Jurij Potiejenko („Batalion”, „Ślad tygrysa”), a za zdjęcia odpowiadał Władimir Baszta, mający doświadczenie zarówno w pracy nad kameralnymi dramatami telewizyjnymi („Wdowi parowiec”), jak i dużymi produkcjami kinowymi („Geograf przepił globus”, „Kandahar”).
koniec
« 1 2
16 kwietnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: W te dni majowe, gdy kończyła się wojna
Sebastian Chosiński

19 I 2022

Zanim w 1977 roku powstało monumentalne „Oswobodzenie Pragi” Otakara Vávry, osiemnaście lat wcześniej o tych samych wydarzeniach, choć w znacznie bardziej kameralnej i dużo mniej patetycznej formie, opowiedział Stanisław Rostocki w swej drugiej pełnometrażowej fabule czyli „Majowych gwiazdach”. Składająca się z czterech nowel historia urzeka poetyckim nastrojem i… zapachem wiosny.

więcej »

East Side Story: Gwiaździsty sztandar ponad wody Newy
Sebastian Chosiński

16 I 2022

To nie proste: z dnia na dzień porzucić dotychczasowe życie (niekoniecznie nawet najszczęśliwsze i najbardziej ustabilizowane) i zacząć nowe w zupełnie innym kraju, tysiące kilometrów od rodzinnych stron. A na to właśnie decyduje się bohaterka dramatu obyczajowego Aleksandra Mołocznikowa „Powiedz jej”, która na dodatek chce zostawić w Rosji męża i zabrać ze sobą ich jedynego syna.

więcej »

Rozwalanie ścian tyłkiem i inne rozterki czterdziestolatków
Agnieszka ‘Achika’ Szady

15 I 2022

Niech nikogo nie zwiedzie kpiarski tytuł recenzji. „Matrix: Zmartwychwstania” jest filmem głęboko symbolicznym i stuprocentowo poważnym.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.