Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 czerwca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXVII

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Dorota Kobiela, Hugh Welchman
‹Twój Vincent›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTwój Vincent
Tytuł oryginalnyLoving Vincent
Dystrybutor Next Film
Data premiery6 października 2017
ReżyseriaDorota Kobiela, Hugh Welchman
ZdjęciaTristan Oliver, Lukasz Zal
Scenariusz
ObsadaAidan Turner, Eleanor Tomlinson, Chris O'Dowd, Saoirse Ronan, Helen McCrory, Jerome Flynn, Douglas Booth, Holly Earl
MuzykaClint Mansell
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska, Wielka Brytania
Czas trwania95 min
WWW
Gatunekanimacja, biograficzny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

17. T-Mobile Nowe Horyzonty: Obrazy potrafią mówić
[Dorota Kobiela, Hugh Welchman „Twój Vincent” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
65000 obrazów, 120 malarzy i 3 tysiące litrów zużytej farby. Siedem lat wytrwałej pracy artystów z każdego zakątka świata. Lecz nie tylko okazałe liczby sprawiają, że „Twój Vincent” oszałamia od pierwszego kadru. Bo film Doroty Kobieli i Hugh Welchmana to - dosłownie i w przenośni - autentyczne dzieło sztuki.

Kamil Witek

17. T-Mobile Nowe Horyzonty: Obrazy potrafią mówić
[Dorota Kobiela, Hugh Welchman „Twój Vincent” - recenzja]

65000 obrazów, 120 malarzy i 3 tysiące litrów zużytej farby. Siedem lat wytrwałej pracy artystów z każdego zakątka świata. Lecz nie tylko okazałe liczby sprawiają, że „Twój Vincent” oszałamia od pierwszego kadru. Bo film Doroty Kobieli i Hugh Welchmana to - dosłownie i w przenośni - autentyczne dzieło sztuki.

Dorota Kobiela, Hugh Welchman
‹Twój Vincent›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTwój Vincent
Tytuł oryginalnyLoving Vincent
Dystrybutor Next Film
Data premiery6 października 2017
ReżyseriaDorota Kobiela, Hugh Welchman
ZdjęciaTristan Oliver, Lukasz Zal
Scenariusz
ObsadaAidan Turner, Eleanor Tomlinson, Chris O'Dowd, Saoirse Ronan, Helen McCrory, Jerome Flynn, Douglas Booth, Holly Earl
MuzykaClint Mansell
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska, Wielka Brytania
Czas trwania95 min
WWW
Gatunekanimacja, biograficzny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Powiedzieć o „Twoim Vincencie”, że jest filmem malarskim to nie powiedzieć nic. Każda(!) klatka filmu powstała wcześniej na prawdziwym płótnie, widz patrzy tu niemal przez ramię artysty, kiedy mozolne ruchy pędzla na ekranie widać jak na dłoni. Żywe barwy i styl oglądanych dzieł utrzymane są w duchu malarstwa Vincenta Van Gogha – to wokół życia, a raczej śmierci holenderskiego impresjonisty, kręci się tutaj fabularna oś. Spoglądamy na przekrój twórczości geniusza, zachwycamy się poetyckością w intensywności jego prac. „Mogą za nas mówić tylko obrazy”, czytamy we wstępie filmu, i już od prologu nie ma wątpliwości, że te są najlepszym ambasadorem niderlandzkiego mistrza pędzla.
Gdyby para reżyserska za nadrzędny cel postawiła sobie jedynie odtworzenia scenerii z obrazów Van Gogha, „Twój Vincent” nie wyrastał był ponad kilkuminutową ciekawostkę. W ich ambicjach nie ma na szczęście przekazanie widzom wyłącznie patrzącej z wysokości edukacyjnej lekcji, i to o tempie muzealnego zwiedzania. Z nasyconych barwami pejzaży z obrazów artysty komponują epokowe tło dla wartkiej opowieści, portretowane postaci wikłają w zgrabny węzeł kina detektywistycznego. Przez płótna Van Gogha podążamy wraz Armandem, synem przyjaciela malarza, któremu ojciec nakazał dostarczyć list, jaki impresjonista napisał do swojego brata. Mężczyzna wpierw chce jak najszybciej załatwić sprawę i wrócić do awanturniczego życia. Traktuje powierzony mu obowiązek za uwierający kamyk w sumieniu swojego ojca. Za każdą wybitną jednostką – i tu nie ma wyjątku – czai się jednak osobliwie kusząca tajemnica. Na drodze do znalezienia adresata Armand otwiera sowity worek intrygujących znaków zapytania: czy Van Gogh był tylko autodestrukcyjnym szaleńcem czy może nie rozumianym za życia geniuszem? Kto stał za jego inspiracją? I przed wszystkim – czy Vincent faktycznie popełnił samobójstwo a może ktoś mu w tym pomógł?
Z pozycji historii pozycja do powyższych rozważań wydaje się być wygodna. Wszak fikcyjna fabuła nie próbuje pojedynkować się z utrwaloną od dziesiątek lat biografią twórcy. Widać jednak, że twórcy odrobili lekcje z czucia kina sensacyjnego, bo między przejściem z jednej malowniczej scenerii w drugą, nawet u sympatyków malarstwa Holendra pojawią się cienie wątpliwości. Studiując zakręty życia Van Gogha wnikamy pod skórę malarza. W tym nieco intymnym wglądzie w artystę, obserwujemy świat intensywny, wrażliwy, gęsty od barw, widziany oczami samego malarza. Na kanwie twórczości geniusza tworzy się kontekst opowieści o człowieku-enigmie, tak samo przyziemnym jak zagadkowym. W ustach portretowanych bohaterów Van Gogh jawi się jako postać wykuta sprzecznościami. W jednej ramie ciepła i melancholijna, lecz także porywcza i zamknięta w sobie. Reżyserzy „Twojego Vincenta” jednocześnie w upstrzonej kolorami stylistyce nie skłaniają do nie zjadliwej egzaltacji, umiejętnie wyważając wizualny aspekt filmu(retrospekcje mają tu odcień czarno-biały). Dlatego niech nikogo nie zmyli „malarski” ton historii. To film fabularny z krwi i kości.
W syntezie filmu dowiadujemy się, że Van Gogh sprzedał tylko jeden obraz za swojego życia. Dopiero później jego dzieła stały się rozpoznawalne, zaczęły bić aukcyjne rekordy, samego malarza uznano za ojca impresjonizmu. „Twój Vincent” nie tylko ze względu na unikatową – jak na film pełnometrażowy – technikę filmowego rzemiosła, nie podzieli na szczęście niesprawiedliwego losu swojego bohatera. I choć do branżowych podsumowań jeszcze daleko, już teraz można bez ryzykownej śmiałości przewidzieć, że mamy do czynienia z ważnym graczem w walce o najważniejsze animacyjne nagrody i wyróżnienia.
koniec
9 sierpnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Domek z kart
Kamil Witek

17 VI 2019

Szanowany zawód, dom na przedmieściach, modelowa rodzina. Lista życiowych osiągnięć Anny i Petera – małżeńskiej pary z „Królowej Kier” - musi brzmieć dumnie. Lecz zawsze, gdy z wierzchu wszystko ociera się niemal o perfekcję, możemy być pewni, iż na pozornym krysztale gdzieś czai się z początku niewidoczna rysa. Tym bardziej, kiedy uczestnicy owej idylli sami dążą do tego, aby ją poważnie skazić.

więcej »

East Side Story: Opiekuńczy duch potrafi dać się we znaki
Sebastian Chosiński

16 VI 2019

Trzeba przyznać, że w ostatnich latach Rosjanie zadbali o najmłodszych widzów. Od 2017 roku do kin trafiło kilka produkcji o sporym budżecie, które mogły podobać się nastoletnim widzom. Miały bowiem wartką akcję i świetne efekty specjalne. Do tej grupy filmów zalicza się również „Domowik” Jewgienija Biedariewa, którego jednym z głównych bohaterów jest duch zamieszkujący apartament w centrum Moskwy.

więcej »

Wędrować też trzeba umieć
Jarosław Loretz

13 VI 2019

Nietuzinkowy pomysł i ogromne pieniądze wpompowane w efekty specjalne na ogół stanowią gwarancję dobrej rozrywki. Niestety, „Wędrująca Ziemia” powstała nie w Hollywood, a w Chinach..

więcej »

Polecamy

Nasi w zaświatach

Z filmu wyjęte:

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Meble na wysoki połysk
— Jarosław Loretz

Limuzyna na miarę naszych możliwości
— Jarosław Loretz

RPG a sprawa Dzikiego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Chatka niekoniecznie z piernika
— Jarosław Loretz

Zwrotów nie przyjmujemy. Na ogół.
— Jarosław Loretz

Małe ptaki konsumuje się w całości
— Jarosław Loretz

Makabra (anatomiczna)
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Pejzaż z polem pszenicy i śledztwem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż autora

Domek z kart
— Kamil Witek

Krótko o filmach: Sekretne życie emerytki
— Kamil Witek

Koniec podróży
— Kamil Witek

Wyścig
— Kamil Witek

Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

American Film Festiwal 2018 (1)
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Krótko o filmach: Letnia szkoła życia
— Kamil Witek

Wiatraki pokonane!
— Kamil Witek

Oscary 2018: Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.