Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 sierpnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Sam Liu
‹Batman: Zabójczy żart›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBatman: Zabójczy żart
Tytuł oryginalnyBatman:The Killing Joke
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery19 sierpnia 2016
ReżyseriaSam Liu
Scenariusz
ObsadaKevin Conroy, Mark Hamill, Tara Strong, Ray Wise, John DiMaggio, Robin Atkin Downes, Brian George, JP Karliak
MuzykaKristopher Carter, Michael McCuistion, Lolita Ritmanis
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania76 min
Gatunekakcja, animacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Na troje babka wróżyła
[Sam Liu „Batman: Zabójczy żart” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Przenieść na ekran dzieło, które uchodzi za kultowe, to nie lada wyzwanie. Także jeżeli chodzi o komiks, a film jest animacją. Zadania tego podjął się Sam Liu, biorąc na warsztat „Zabójczy żart” – jedną z najbardziej znanych (i kochanych przez fanów) opowieści z uniwersum Batmana. Pomógł mu w tym nie byle kto, bo obowiązki scenarzysty wziął na siebie sam Brian Azzarello.

Sebastian Chosiński

Na troje babka wróżyła
[Sam Liu „Batman: Zabójczy żart” - recenzja]

Przenieść na ekran dzieło, które uchodzi za kultowe, to nie lada wyzwanie. Także jeżeli chodzi o komiks, a film jest animacją. Zadania tego podjął się Sam Liu, biorąc na warsztat „Zabójczy żart” – jedną z najbardziej znanych (i kochanych przez fanów) opowieści z uniwersum Batmana. Pomógł mu w tym nie byle kto, bo obowiązki scenarzysty wziął na siebie sam Brian Azzarello.

Sam Liu
‹Batman: Zabójczy żart›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBatman: Zabójczy żart
Tytuł oryginalnyBatman:The Killing Joke
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery19 sierpnia 2016
ReżyseriaSam Liu
Scenariusz
ObsadaKevin Conroy, Mark Hamill, Tara Strong, Ray Wise, John DiMaggio, Robin Atkin Downes, Brian George, JP Karliak
MuzykaKristopher Carter, Michael McCuistion, Lolita Ritmanis
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania76 min
Gatunekakcja, animacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Już te dwa nazwiska wymienione we wstępie powinny być gwarancją sukcesu. Wszak Sam Liu – Amerykanin chińskiego pochodzenia – ma na koncie między innymi udaną animowaną adaptację „Roku pierwszego” (2011); z kolei Brian Azzarello to niezwykle ceniony i popularny scenarzysta komiksowy („Wonder Woman”, „100 naboi”, „Loveless”, „Luthor”), który od czasu do czasu zagląda również do Gotham („Rozbite miasto”, „Joker”). Wie zatem, co w trawie piszczy. Wystosowana do niego propozycja, aby zajął się fabułą kolejnej „kreskówki” z uniwersum Mrocznego Rycerza, była więc jak najbardziej na miejscu. Tyle że tym razem musiał zmierzyć się z dziełem uznawanym za kultowe – „Zabójczym żartem” (1988) Alana Moore’a i Briana Bollanda.
Komiks miał już w Polsce trzy wydania – jedno nakładem TM-Semic (na początku lat 90. ubiegłego wieku) i dwa z logo Egmontu na okładce (w 2012 i 2014 roku) – jest więc wielbicielom Człowieka-Nietoperza doskonale znany. Tym większe zdziwienie może wywołać początek opartego na nim filmu. Azzarello uznał prawdopodobnie, że w rysunkowej opowieści jest zbyt mało fabularnego „mięsa”, by odpowiednio rozłożyć akcenty na prawie osiemdziesięciominutowy obraz. Postanowił więc dodać co nieco od siebie, przy okazji główną narratorką czyniąc… Barbarę Gordon, córkę komisarza. Pierwszy kwadrans opowiada historię, której w komiksie Moore’a nie uświadczymy. Jej negatywnym bohaterem jest niejaki Paris Franz (czy też Parry Francesco), siostrzeniec jednego z bossów mafijnych w Gotham City. Przekonany, że jego wuj nie panuje już nad sytuacją w mieście, postanawia nie czekać na naturalną sukcesję i przyspieszyć moment przejęcia tronu.
Jego (nad)aktywność nie uchodzi uwagi Batgirl, która z uporem stara się uniemożliwiać mu dokonywanie kolejnych przestępstw (w czym zresztą wspomaga ją także Batman). Między „czarnym charakterem” a pomocnicą Mrocznego Rycerza rodzi się z czasem dziwna i niepokojąca więź, której efektem jest – podczas kolejnego ich (niezaplanowanego) spotkania – niepohamowany wybuch gniewu i agresji zamaskowanej bohaterki. Przerażona swą mroczną naturą, której, jak widać, nie potrafi okiełznać, postanawia zrezygnować z walki ze Złem. Dopiero w tym momencie Azzarello przechodzi do oryginalnej treści „Zabójczego żartu”. Od teraz aż do finału jest już wierny konceptowi Moore’a. Z jednej strony opowiada więc o kolejnym podstępie Jokera, tym razem skierowanym przeciwko komisarzowi Gordonowi (i pośrednio jego córce), z drugiej – w formie retrospekcji przedstawia początki przestępczej działalności gothamskiego arcyłotra.
Filmowy „Zabójczy żart” wzbudza niejednoznaczne odczucia. Przede wszystkim z uwagi na dołączenie do fabuły wątku, którego w komiksowym oryginale nie było. Samo w sobie nie jest to złe; problem polega na tym, że zabieg ten w jeszcze większym stopniu rozbija spójność narracyjną opowieści wymyślonej przez Alana Moore’a (która i tak rozgrywała się przecież na dwóch płaszczyznach). W efekcie działań scenarzysty filmu dzieło Sama Liu zaczyna przypominać zbiór trzech niezależnych od siebie nowel. Każda z nich – potraktowana osobno – jest całkiem interesująca. Polowanie na Franza to typowe kino sensacyjne (z obowiązkowymi pościgami i strzelaninami); rozprawie z Jokerem natomiast znacznie bliżej do psychologicznego thrillera (nie bez powodu obaj adwersarze pokazani są jak dwie strony tego samego medalu); z kolei historia nędznego życia mało śmiesznego komika kojarzy się z amerykańskim „czarnym kryminałem” z lat 40. XX wieku.
Główny problem tkwi w tym, że połączone w jedno te trzy historie zwyczajnie się nie zazębiają. Różnią się tempem akcji, nastrojem i koncepcją wizualną. Po prostu żyją własnym życiem. Co nie zmienia faktu, że po animowany „Zabójczy żart” mimo wszystko warto sięgnąć. Chociażby po to, aby wyrobić sobie własne zdanie na temat tego, jak Liu i Azzarello poradzili sobie z legendą.
koniec
16 sierpnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Do domu stąd dalej co dzień
Sebastian Chosiński

25 VIII 2019

Zdarza się czasami, że to nie producenci ani reżyserzy, ale aktorzy inspirują powstanie filmu. Podrzucają pomysł, a potem biorą aktywny udział w powstawaniu scenariusza. Oczywiście z myślą o sobie, zależy im na tym, aby postać, w jaką pragną się wcielić idealnie odpowiadała ich zdolnościom, charakterowi czy emploi. Tak właśnie było w przypadku dramatu Dmitrija Mieschijewa „Dwa bilety do domu”, którego fabuła narodziła się w głowie Siergieja Garmasza.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Słonica w składzie moskiewskiej porcelany
Sebastian Chosiński

21 VIII 2019

Siergiej Gierasimow zapisał się w historii kina radzieckiego dwoma monumentalnymi freskami: opowiadającą o czasach Wielkiej Wojny Ojczyźnianej „Młodą Gwardią” oraz „Cichym Donem”, czyli opartą na powieści Michaiła Szołochowa historią kozaków dońskich, którzy w czasie wojny domowej w Rosji przeszli na stronę „czerwonych”. „Trzecia córka” jest dziełem o tyle nietypowym, że opowiada historię obyczajową z elementami dramatu społecznego.

więcej »

East Side Story: Dramat w trzynastu aktach
Sebastian Chosiński

18 VIII 2019

Przed tygodniem za sprawą filmu Renata Dawletjarowa mogliśmy spojrzeć na konflikt ukraińsko-rosyjski w Donbasie oczyma Rosjan. Dzisiaj dzięki nowemu dziełu Siergieja Łoźnicy zmieniamy optykę. „Donbas” (już bez żadnych podtytułów) to składający się z trzynastu scen obraz ogarniętej wojną wschodniej Ukrainy, której mieszkańcy – na przekór losowi – próbują żyć normalnie w absolutnie nienormalnej sytuacji.

więcej »

Polecamy

Polska szkoła plakatu

Z filmu wyjęte:

Polska szkoła plakatu
— Jarosław Loretz

Dlaczego sypanie soli na drogi jest złym pomysłem
— Jarosław Loretz

Drzewa-zabójcy
— Jarosław Loretz

A w zaświatach tańce i swawole
— Jarosław Loretz

Dla chcącego nic trudnego
— Jarosław Loretz

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Czy duże dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Czy małe dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Zdrada prowadzi do Piekła
— Sebastian Chosiński

Napalona doktor Quinn
— Sebastian Chosiński

Świat zrodzony z nienawiści
— Sebastian Chosiński

Narodziny Mrocznego Rycerza
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Hodowla Zła w centrum Londynu
— Sebastian Chosiński

Nekrofil z Poznania
— Sebastian Chosiński

Nieprzewidywalna przewidywalność
— Sebastian Chosiński

Wśród skorpionów
— Sebastian Chosiński

Pociągiem do Piekła
— Sebastian Chosiński

Kobra kąsa zawsze dwa razy
— Sebastian Chosiński

Mistrz w zadawaniu tortur
— Sebastian Chosiński

Prząśniczka w Afryce, Indiach i Korei
— Sebastian Chosiński

Gdyby to Stalin pierwszy dostał broń jądrową…
— Sebastian Chosiński

Z Londynu do Warszawy
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.