Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 stycznia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CXCII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »
WASZ EKSTRAKT:
80,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (1)
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W dzisiejszej edycji „Esensja ogląda” trzy tytuły – wydania DVD „Baby Drivera” i nowej „Mumii” oraz „Małi mężczyźni”.

Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (1)
[ - recenzja]

W dzisiejszej edycji „Esensja ogląda” trzy tytuły – wydania DVD „Baby Drivera” i nowej „Mumii” oraz „Małi mężczyźni”.
DVD / BD
WASZ EKSTRAKT:
80,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Marcin Mroziuk [90%]
Sądzę, że dzieło Edgara Wrighta szybko może zyskać status filmu kultowego. Nie chodzi tylko o to, że rzeczy, które tytułowy bohater wyczynia za kierownicą, po prostu przechodzą ludzkie pojęcie, a sceny pościgów samochodowych naprawdę zapierają dech. Kluczową rolę w odbiorze tego, co widzimy na ekranie, odgrywa tutaj bowiem towarzysząca wydarzeniom muzyka, która w tym przypadku zdecydowanie nie pełni jedynie funkcji ozdobnika – nie bez powodu wszak główny bohater nie rozstaje się ze słuchawkami i kilkoma iPodami z nagraniami odpowiednimi na każdą sytuację. Zresztą obsadzenie w tej roli mającego związki z branżą muzyczną Ansela Elgorta też trudno uznać za przypadek. Przede wszystkim istotne jest zaś, że Baby jest postacią, obok której nie sposób przejść obojętnie. Młody, sympatyczny mężczyzna bierze wprawdzie udział w zuchwałych napadach jako kierowca, ale okazuje się, że nie czyni tego z własnej woli ani tym bardziej z żądzy zysku. Zmusza go do tego Doc (w tej roli jak zwykle perfekcyjny Kevin Spacey), będący wpływowym i bezwzględnym gangsterem, więc lepiej nawet nie próbować urwać się spod jego „kurateli”. Warto dodać, że w miarę rozwoju wydarzeń odkrywamy także, że relacje miedzy tymi dwoma postaciami nie są wcale takie oczywiste, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Szybko dowiadujemy się również, że Baby opiekuje się starszym mężczyzną przykutym do wózka inwalidzkiego, a ponadto w różnych sytuacjach (nawet w trakcie napadów!) stać go na drobne gesty życzliwości. Prawdziwie czułą stronę w duszy bohatera poruszy poznana w barze urocza kelnerka…
Nie ulega wątpliwości, że Edgar Wright doskonale zapanował nie tylko nad scenariuszem, ale również nad sposobem przełożenia go na efekt podziwiany przez widzów na ekranie. Niejednokrotnie odwołuje się przy tym do skojarzeń z klasyką filmową, a jednocześnie stworzył naprawdę oryginalny film, który zapada w pamięć i do którego z przyjemnością się powraca.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Jarosław Loretz [30%]
Drogi, ale fatalnie nijaki, szybko wypadający z głowy film, nie mający praktycznie nic wspólnego z poprzednimi produkcjami o tym tytule. I już nawet nie chodzi tu o samą fabułę, a o klimat, wdzięk i warte zapamiętania kreacje aktorskie. Których tu po prostu nie ma. Wcale. Za to jest przaśny humor, galeria płaskich, niezbyt wyróżniających się na tle światowego kina rozrywkowego bohaterów oraz zdumiewająco takie sobie efekty specjalne – chwilami skandalicznie tandetne (animacja sług mumii), a chwilami – mimo rozmachu (burza piaskowa w Londynie) – wywołujące u widza co najwyżej ziewnięcie, podczas gdy w założeniu miały wciskać w fotel. Zła to wróżba dla powoływanego przez Universal do życia „Dark Universe”, tym bardziej, że lepienie drużyny złożonej z literackich pierwowzorów przerabialiśmy już piętnaście lat temu. I jeśli wyczuwalnie lepsza, choć też daleka od ideału, „Liga niezwykłych dżentelmenów” nie była w stanie dochrapać się kontynuacji, to tym trudniej będzie dokonać tej sztuki lichej „Mumii”. Aczkolwiek podejrzewam, że następny film serii i tak powstanie, bo szefowie Universalu zdają sobie doskonale sprawę, jakie pieniądze zbierają Disney i Warner za kolejne odsłony superbohaterskiego kina…
VOD
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Piotr Dobry [80%]
„Mali mężczyźni” to kolejny dowód, że mało kto w kinie amerykańskim objaśnia współczesny świat z taką inteligencją, empatią i emocjonalnym autentyzmem, jak Ira Sachs. Film o wyborach dorosłych determinujących przyszłość dzieci, o wpływie gentryfikacji na ludzki los, o kobietach utrzymujących dom, o klasowych niesnaskach wynikających wbrew najlepszym intencjom, wreszcie o sytuacji, w której nie ma wygranych, ale też trudno mówić o przegranych, są tylko ludzie, którym przyszło żyć w takich a nie innych okolicznościach. Wielkie tematy podane jakby mimochodem, bezpretensjonalnie, ulepione z okruchów życia: małych zdarzeń, codziennych rozmów, rutynowych czynności. I ten specyficzny klimat Brooklynu z fasadami brązowych kamienic i zielenią parków. Piękny film!
koniec
4 grudnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: W mrocznym cieniu Kremla
Sebastian Chosiński

29 I 2020

Jak należy opowiadać o sprawach tragicznych? Zachowując należytą czy powagę, czy też można pozwolić sobie na odrobinę humoru bądź groteski? Przed takim właśnie dylematem stanął Władimir Naumow, realizując w schyłkowym okresie istnienia Związku Radzieckiego dramat „Dziesięć lat bez prawa korespondencji”, w którym postanowił opowiedzieć o skutkach Wielkiej Czystki z lat 1937-1938.

więcej »

Wiedźmin #4: Życzę wam, szlachetni panowie, byście w chwili śmierci…
Konrad Wągrowski

28 I 2020

Czwarty epizod serialowego „Wiedźmina” oparty jest na jednym z najważniejszych opowiadań dla całego cyklu i przy okazji jest chyba najlepszym odcinkiem pierwszego sezonu.

więcej »

East Side Story: W mroku przeszłości, u schyłku życia
Sebastian Chosiński

26 I 2020

Uzbecki reżyser Jusup Razykow od lat pozostaje wierny swemu autorskiemu kinu. Kręci filmy, które – twórca ma tego pełną świadomość – niekoniecznie przebiją się do powszechnej świadomości, ale na pewno nie przejdą niezauważone na festiwalach. Nie inaczej jest z ubiegłoroczną „Naftą” – opowieścią o miłości do bliskich i przywiązaniu do swojego miejsca na świecie.

więcej »

Polecamy

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.

Do sedna:

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Lipiec 2017
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Mistrz kierownicy ucieka
— Kamil Witek

Esensja ogląda: Czerwiec 2017 (3)
— Kamil Witek

Z tego cyklu

Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Luty 2018 (1)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Styczeń 2018 (1)
— Jarosław Loretz

Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (2)
— Sebastian Chosiński

Listopad 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Kamil Witek

Listopad 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Tegoż twórcy

Mistrz kierownicy ucieka
— Kamil Witek

Święto Zmarłych
— Bartosz Sztybor

Tegoż autora

Wąż zwany Hydrą
— Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Obcy po taniości
— Jarosław Loretz

Czarne chmury nad klasztorem
— Marcin Mroziuk

Pół-wampiry i pół-Niemcy
— Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Śliczne japońskie domki
— Jarosław Loretz

Zderzenie wizji i osobowości
— Marcin Mroziuk

Kiedy rozum śpi, budzą się upiory
— Jarosław Loretz

Światło wiekuiste
— Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Zygzakiem po Neapolu
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2019 (4/4)
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.