Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 15 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Kenneth Branagh
‹Morderstwo w Orient Expressie›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMorderstwo w Orient Expressie
Tytuł oryginalnyMurder on the Orient Express
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery24 listopada 2017
ReżyseriaKenneth Branagh
ZdjęciaHaris Zambarloukos
Scenariusz
ObsadaKenneth Branagh, Michelle Pfeiffer, Daisy Ridley, Willem Dafoe, Penélope Cruz, Marwan Kenzari, Josh Gad
MuzykaPatrick Doyle
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiMalta, USA
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Hercules Poirot w szarej strefie moralności
[Kenneth Branagh „Morderstwo w Orient Expressie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kenneth Branagh sięga znów po klasyczną opowieść kryminalną, by przybliżyć ją widzom, którzy mogą nie znać ani książki Agathy Christie ani wersji filmowej z 1974 roku, ale decydujące jest chyba to, że powrót do Orient Expressu jemu samemu sprawia wyraźną przyjemność.

Konrad Wągrowski

Hercules Poirot w szarej strefie moralności
[Kenneth Branagh „Morderstwo w Orient Expressie” - recenzja]

Kenneth Branagh sięga znów po klasyczną opowieść kryminalną, by przybliżyć ją widzom, którzy mogą nie znać ani książki Agathy Christie ani wersji filmowej z 1974 roku, ale decydujące jest chyba to, że powrót do Orient Expressu jemu samemu sprawia wyraźną przyjemność.

Kenneth Branagh
‹Morderstwo w Orient Expressie›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMorderstwo w Orient Expressie
Tytuł oryginalnyMurder on the Orient Express
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery24 listopada 2017
ReżyseriaKenneth Branagh
ZdjęciaHaris Zambarloukos
Scenariusz
ObsadaKenneth Branagh, Michelle Pfeiffer, Daisy Ridley, Willem Dafoe, Penélope Cruz, Marwan Kenzari, Josh Gad
MuzykaPatrick Doyle
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiMalta, USA
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jaki jest sens, by kręcić po raz kolejny ekranizację powieści kryminalnej, której konkluzję znają wszyscy, jeśli nie z samej książki, to przynajmniej z głośnej ekranizacji z gwiazdorską obsadą z 1974 r? Krótko mówiąc – po co nam kryminał, skoro wiemy, kto zabił? Cóż, powody mogą być co najmniej trzy. Pierwszy – odejście od książkowej fabuły, inne od oczekiwanego rozwiązanie tajemnicy. Drugi – chęć przybliżenia dzieła młodszej widowni, która niekoniecznie musi znać klasykę. Trzeci – skoncentrowanie się na czymś innym niż kryminalna zagadka.
W przypadku filmu Kennetha Branagha w grę wyraźnie wchodzi powód drugi i trzeci. Plejada głośnych aktorów ma zachęcić widzów do odwiedzenia kina – starsze pokolenie ma Judi Dench i Dereka Jacobiego, pokolenie średnie odnajdzie tu Penelope Cruz, Willema Dafoe i Michelle Pfeiffer, z kolei dla młodszych będzie to może już nie tak młody, ale jednoznacznie kojarzący się z „Piratami z Karaibów” Johnny Depp, Daisy Ridley czyli Rey z „Przebudzenia Mocy” (występująca tu w całkiem udanej roli, udowadniającej, że jej kariera poza „Gwiezdnymi wojnami” ma rację bytu), a także dający głos bałwanowi Olafowi z „Krainy Lodu” w wersji oryginalnej Josh Gad. Ekipę spaja sam Kenneth Branagh, który obsadza siebie w bardziej niż dotychczas refleksyjnym wizerunku Herculesa Poirot (z jeszcze bardziej wyszukanym wąsem niż w poprzednich filmowych wcieleniach detektywa). Każdy z aktorów daje solidny, wyrazisty występ, choć nie ma tu ról jakoś mocno wybijających się ponad przeciętność. Nazwiska mogą więc widza do kina ściągnąć, ale nie pozostawią go w zachwycie.
Do tego dochodzi trzecia przyczyna kręcenia remake’u, którą podzielić należy jeszcze na dwa aspekty. Po pierwsze – nowy „Orient Express” jest polem do popisu dla wizualnej wyobraźni Kennetha Branagha, a właściwie może bardziej dla jego stałego operatora Harisa Zambarloukosa. Wnętrza legendarnego pociągu, podróż przez bałkańskie góry, sceneria stojącego na moście pociągu zasypanego śniegiem – to wszystko jest wycyzelowane, efektowne i oglądanie tego musi sprawiać przyjemność. Branagh pozwala swym bohaterom opuszczać pociąg, co może nie służy właściwej dla pierwowzoru jedności miejsca akcji (która dobrze sprawdza się w budowaniu napięcia), ale ładnie pozwala wygrywać pejzaże i cieszące oko widza malarskie wręcz kadry. Drugim aspektem będzie to, o czym mówił sam Branagh w wywiadach – że w książce Agathy Christie dojrzał nie tyle historię kryminalną, ile opowieść egzystencjalną. Jego film stara się nie byc jedynie zagadką „kto zabił”, stara się mówić także o tym, jak burzy się świat Herculesa Poirot, do tej funkcjonującego w postrzeganiu wszystkiego zero-jedynkowo (zbrodnia – uczciwość, łotrostwo – szlachetność), który przekonuje się, że istnieją sytuacje, które nie są tak łatwe do oceny, i w których on sam nie będzie potrafił podejmować decyzji w pełni zgodnych ze swoim sumieniem.
Najmniej w tym wszystkim jest odchodzenia od fabuły pierwowzoru. Branagh nie próbuje filmu uaktualniać, dostosowywać opowieść do naszych czasów. Jego historia jest tak samo melodramatyczna jak u Agathy Christie, fascynacji którą reżyser ukrywać nie próbuje. Wszystko to czyni z „Morderstwa w Orient Expresie” dzieło lekko niedzisiejsze, nieco sentymentalne, odrobinę nostalgiczne – być może tak właśnie zresztą powinno być w opowieściach o słynnym pociągu, który pobudza wyobraźnię nie mniej niż „Titanic”. Tak czy inaczej powstał film elegancki, wizualnie atrakcyjny, ale niespecjalnie emocjonujący.
Film obejrzany na festiwalu Camerimage 2017.
koniec
24 listopada 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Lista śmierci: Odc. 6. Wielka ucieczka
Marcin Mroziuk

15 VIII 2022

Wprawdzie zamach na Steve’a Horna się powiódł, ale w efekcie główny bohater znajduje się w nie lada opałach, bo teraz krok w krok za nim podąża Tony Layun, który w dodatku korzysta z każdego możliwego wsparcia. Co ciekawe twórcy serialu nie tylko postarali się, aby obserwowanie tego pościgu dostarczyło widzom sporo emocji, ale wykorzystują te wydarzenia do ukazania nieco bardziej ludzkiego oblicza Jamesa Reece’a.

więcej »

East Side Story: Krwawiący i płonący step
Sebastian Chosiński

14 VIII 2022

Przed ośmioma laty kazachska reżyserka Marina Kunarowa nakręciła wyjątkowo nieudane kino akcji pod postacią „Polowania na Ducha”. Na szczęście kolejny jej projekt to film z zupełnie innego wymiaru. W „Płaczu Wielkiego Stepu” postanowiła bowiem zmierzyć się z tragiczną historią swojej ojczyzny i tym samym oddać hołd ponad ośmiu milionom Kazachów, którzy stracili życie w wyniku głodu i represji w latach 20. i 30. XX wieku.

więcej »

Peryferia: Odc. 2. Nie ma ucieczki od przeznaczenia
Marcin Mroziuk

12 VIII 2022

Mogłoby się wydawać, że upadek w bezdenną przepaść powinien nieuchronnie zakończyć się śmiercią. Szybko przekonamy się jednak, że w przypadku dziury na polu Abbottów tak się nie dzieje. Nieco więcej na temat właściwości tego niezwykłego obiektu dowiadujemy się dopiero pod koniec odcinka.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.