Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 lipca 2018
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXVII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (3)

Esensja.pl
Esensja.pl
To już trzecia edycja zbioru krótkich recenzji filmowych. Na dziś mamy dla was dwa polskie filmy kinowe i jedną produkcję familijną na DVD.

Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (3)

To już trzecia edycja zbioru krótkich recenzji filmowych. Na dziś mamy dla was dwa polskie filmy kinowe i jedną produkcję familijną na DVD.
Kino
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Najlepszy
(2017, reż. Łukasz Palkowski)
Konrad Wągrowski [70%]
Łukasz Palkowski po wielkim sukcesie artystycznym i komercyjnym „Bogów”, próbuje w swym kolejnym filmie iść tą samą drogą. Mamy więc w „Najlepszym” do czynienia z kinem biograficznym, jest to biografia na tle realiów PRL-u, a całe wykonanie ma kojarzyć się profesjonalnym rzemiosłem gatunkowego kina amerykańskiego. Tym razem opowiada o losach Jerzego Górskiego – narkomana, który potrafił wyrwać się z nałogu i zdobyć tytuł mistrza świata w arcytrudnych zawodach triathlonowych: podwójnym Ironmanie w 1990 roku. To idealny materiał na feel-good movie – bohater upada, podnosi się, przechodzi ciężkie chwile, ale ostatecznie triumfuje. Palkowski po raz kolejny pokazuje bardzo sprawne rzemiosło – film jest wartki, zajmujący, dobrze zagrany (w dużej mierze przez znakomity drugi plan z Gajosem, Jakubikiem i Kotem, ale odtwórcy głównych ról też dają sobie radę), przejrzysty i może spokojnie robić za materiał eksportowy – opowiedziana w nim historia jest zrozumiała pod każdym niebem (sądzę, że „Najlepszy” miałby większe szanse na nominację oscarową od „Pokotu”). „Bogom” jednak ustępuje – być może decyduje o tym jednak mniej chwytliwy temat, mniej charyzmatyczny bohater, mniej istotne dylematy moralne, ale też kilka rozwiązań jest delikatnie wątpliwych – jak choćby metaforyczne ukazanie walki z nałogiem, przez jego personifikację, która momentami niebezpiecznie kojarzy się z kinem… zombie. Ale to detal. Bo jednak trzeba powiedzieć, że Palkowski nadal bardzo dobrze sobie z kinem gatunkowym radzi.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Cicha noc
(2017, reż. Piotr Domalewski)
Konrad Wągrowski [80%]
Nagrodzona główną nagrodą na tegorocznym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych „Cicha noc” ma ambicję powiedzieć coś o współczesnej Polsce. Wigilia, podobnie jak stypa w „Sieranevadzie” (do której film bywa porównywany) jest pretekstem do spotkania rodzinnego, na którym, jak to w tego rodzaju filmach bywa, wychodzą na wierzch rodzinne animozje i tajemnice. Dzięki takiemu podejściu film ma dramaturgię i próbuję przekazywać też kawałek prawdy o ludziach, relacjach społecznych, polskiej rzeczywistości. Najważniejsza w tym są sprzeczności polskiej duszy w czasach emigracji. Chęć uporządkowania sobie życia w połączeniu z chaotyczną i niepewną rzeczywistością. Strach przed porażką, a właściwie strach przed tym, że o porażce dowie się rodzina. Pogoń za sukcesem za granicą, a wpływ tej pogoni na rodzinę. Małomiasteczkowy brak perspektyw. Rodzinne realia – dziwny melanż wsparcia, zazdrości i niechęci.
Lejąca się dużym strumieniem wódka i pewien fatalizm kojarzy film Domalewskiego z kinem Wojtka Smarzowskiego. Owszem, mamy tu pewne elementy przede wszystkim „Wesela” – przede wszystkim wódkę, utratę złudzeń, dość ponury wydźwięk całości, ale jednak widać tu wyraźne różnice. Wódka jest elementem wigilii, ale nie determinuje bohaterów, jest raczej – tak jak w prawie wszystkich rosyjskich filmach – niezbędnym elementem scenografii. Ale przede wszystkim bohaterowie – Smarzowski jest wobec swych postaci krytyczny i nieraz okrutny. Opisuje bardziej świat – i to w ujęciu bez mała egzystencjalnym – niż ludzi. Bohaterowie „Cichej nocy” są bardziej właśni ludzcy. Domalewski może ich bardzo nie lubi, ale ich rozumie i im współczuje. U Smarzowskiego mamy jednoznacznie negatywne postacie, u Domalewskiego takich nie ma. U Smarzowskiego dominuje pesymizm, u Domalewskiego mamy bardziej niejednoznaczne wnioski – świat jest jaki jest, ale trzeba – i można – w nim funkcjonować. Choć lekko nie będzie. Jednym z istotnych elementów filmu jest ukazany w nim wizerunek świąt. Z jednej strony mamy tu taką rozpaczliwą próbę zadbania o tradycję, zderzając się przy tym ze współczesnością. Czyli 12 dań i pasterka, ale też wszechobecne tablety u dzieciaków i „Kevin sam w domu”.
„Cicha noc” to film o Polsce, ale też film o polskiej emigracji. Czyli o jednym z najważniejszych zjawisk współczesności, które w polskiej kulturze za specjalnie jeszcze poruszane nie było. W „Cichej nocy” nie ma wiele mowy o problemach Polaków za granicą, ale raczej o sytuacji tych, którzy w kraju pozostali. Jest w tej opowieści o emigracji silny wizerunek dramatu, rozdzielenia oczekiwań i rzeczywistości, wielkiego rozczarowania. Domalewski nie mówi o samym zjawisku, on mówi już o jego kosztach. W mediach wciąż słychać o realiach życia za granicą, politycy do niedawna prześcigali się w tym, kto będzie bardziej zachęcał do powrotów do kraju, ale nikt za specjalnie nie pochylał się nad losem pozostawionych w kraju, nad tym, co dalej. I to jest ciekawe – bo z jednej strony bohater ma wciąż nadzieję, że wreszcie odniesie ten wielki sukces, że kolejne podejście będzie w końcu udane, z drugiej – coraz więcej mu umyka i, znając błędy swego ojca, w jakimś sensie idzie jego śladem. Jest w tym pewien fatalizm, ale jest też wcale nie tak oczywiste zakończenie. Bo przecież dalszy los Adama jest wciąż otwarty.
DVD / BD
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Mój przyjaciel smok
(2016, reż. David Lowery)
Jarosław Loretz [50%]
Najprawdziwszy Disney, czyli wizualna maestria i porządna obsada (świetna Oona Laurence!) połączona z klasycznymi schematami i wyraźnymi naukami moralnymi. Tym razem jednak coś nie wypaliło. Może to wina samego smoka, mocno psiego, przypominającego Falkora z „Niekończącej się opowieści”, tyle że zielonego, skrzydlatego i… potrafiącego znikać? Smoka-kameleona, który – sądząc po szeregu scen – jest wagi przeciętnego niedźwiedzia, choć tak na zdrowy rozsądek samo futro powinno ważyć przynajmniej ćwierć tony? A może problem tkwi w przewidywalnej fabule, która obowiązkowo musi mieć przesłodzony happy end? Bądź w tym, że nikomu dobremu nie może stać się nic złego, a umiarkowanie źli tylko na krótko schodzą z właściwej drogi? Jak by nie było, „Mój przyjaciel smok” jest filmem mdłym i nijakim. Owszem, ma kilka ckliwych scen i ogólnie posiada wiele uroku, głównie związanego z niesamowitymi leśnymi plenerami, ale średnio przywiązuje do bohaterów i raczej umiarkowanie wywołuje emocje, błyskawicznie uciekając z pamięci po zakończeniu seansu. Nawet obecność Roberta Redforda niewiele tu pomaga, choć jego postać jest jedną z barwniejszych w tej historii. Dzieciom jednak film powinien się spodobać, bo ma w sobie sporo baśniowości i przekonuje, że bywają lasy, w których żyją istoty, o których nikomu się nie śniło. Aczkolwiek wątpliwe, by „Mój przyjaciel smok” stał się niezapomnianym filmem dzieciństwa…
koniec
18 grudnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o filmach: Bright
Jarosław Loretz

16 VII 2018

Kilka zdań o nowym filmie Davida Ayera.

więcej »

East Side Story: Gdzie diabeł nie może, tam Rosjan pośle
Sebastian Chosiński

15 VII 2018

Trzy lata temu miało swoją premierę „Terytorium” Aleksandra Mielnika – monumentalny obraz o poszukiwaniach złota w północno-wschodniej Syberii. „Pierwsi” Dmitrija Suworowa w pewnym sensie kontynuują ten temat, chociaż opowiadają o wydarzeniach o ponad dwieście lat wcześniejszych, których kanwą są losy tak zwanej Wielkiej Ekspedycji Północnej, w ramach której Rosjanie dotarli półwyspu Tajmyr i odkryli przylądek dzisiaj nazywany Czeluskin.

więcej »

Wszystko zostaje w rodzinie
Joanna Najbor

9 VII 2018

Wydawać by się mogło, że w tematyce filmów z dreszczykiem wszystkie “kropki nad i” zostały już postawione, a hasło na plakacie reklamowym głoszące, że każda rodzina ma coś do ukrycia wywołać może co najwyżej obojętne wzruszenie ramion. Twórcy “Dziedzictwa” podejmują jednak próbę obalenia tej “horroroburczej” tezy, z rozmachem sięgając do większości atrybutów charakterystycznych dla kina grozy. I jeśli sukces ich filmu mierzyć odczuciem strachu (bądź ilością opętanych osób na metr kwadratowy), (...)

więcej »

Polecamy

Narodowy zombie

Z filmu wyjęte:

Narodowy zombie
— Jarosław Loretz

Nasze mięso armatnie
— Jarosław Loretz

Nasi międzynarodowo
— Jarosław Loretz

Muchy na uwięzi
— Jarosław Loretz

Sierpem go, i kamieniem!
— Jarosław Loretz

Zaciskanie zębów: Level 2
— Jarosław Loretz

Kulturalny człowiek nie niszczy książek, ale…
— Jarosław Loretz

Powiedziałem koledze, że chcę statek kosmiczny
— Jarosław Loretz

Klucz do miasta otworzy każde drzwi
— Jarosław Loretz

Gdy masz niepotrzebną połówkę rekina…
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Z tego cyklu

Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Luty 2018 (1)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Styczeń 2018 (1)
— Jarosław Loretz

Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (2)
— Sebastian Chosiński

Grudzień 2017 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Listopad 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Kamil Witek

Listopad 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Tegoż twórcy

6. Konkurs na Recenzję Filmową: Problemy wiekuiste
— Jakub Tyszkowski

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Udany przeszczep
— Jarosław Robak

Tegoż autora

Z filmu wyjęte: Narodowy zombie
— Jarosław Loretz

Krótko o książkach: Ćwierćsaga
— Jarosław Loretz

Krótko o filmach: Bright
— Jarosław Loretz

Wojny nieustające
— Jarosław Loretz

Mała Esensja: Rysuj, pokazuj, opowiadaj
— Konrad Wągrowski

Z filmu wyjęte: Nasze mięso armatnie
— Jarosław Loretz

Niedojadki
— Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Nasi międzynarodowo
— Jarosław Loretz

Piłka w rękach tyranów
— Konrad Wągrowski

20 najlepszych książeczek Tytusa, Romka i A’Tomka
— M. Fitzner, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.