Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 października 2021
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Esensja ogląda: Styczeń 2018 (2)
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziś druga styczniowa edycja cyklu krótkich recenzji filmowych.

Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Styczeń 2018 (2)
[ - recenzja]

Dziś druga styczniowa edycja cyklu krótkich recenzji filmowych.
Kino
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
The Florida Project
(2017, reż. Sean Baker)
Agnieszka ‘Achika’ Szady [70%]
Główną bohaterką jest urocza i irytująca Moonee – kilkuletnia dziewczynka mieszkająca w motelu niedaleko Disneylandu. Jej agresywna, nieprzystosowana społecznie matka żyje z dnia na dzień, imając się mniej i bardziej nielegalnych zajęć, zaś dziecko chowa się właściwie samo, wyrastając na małą chuligankę. Disneylandu w tym filmie zupełnie nie widać: tylko raz oglądamy wraz z bohaterkami fajerwerki, w tle migają markety z napisem „wyprzedaż pamiątek”, a jedna z szos nazywa się Aleja Siedmiu Krasnoludków. W motelu teoretycznie powinni zatrzymywać się turyści, ale w praktyce jest on siedliskiem niezamożnych rodzin lub samotnych matek. Tylko raz zajeżdża tam para w podróży poślubnej, jednak okazuje się, że zaszła pomyłka w adresie. Niestety, ten wątek zostaje pozostawiony zupełnie bez zamknięcia, co powoduje lekkie uczucie niedosytu. Drugim dziwnie urwanym wątkiem jest rozmowa między kierownikiem motelu a jego synem (jak się z pewnym trudem można domyślić, w rozmowie chodzi o rozwiedzioną rodzicielkę) – skoro głównymi bohaterkami są Moonee i Halley, to po co wprowadzać niezrozumiałe i kompletnie niezwiązane z nimi scenki? Nawiasem mówiąc, kierownik – Bobby (w tej roli rewelacyjny Willem Dafoe) – jest najciekawszą i najlepiej zagraną postacią. Zarazem groźny (musi przecież egzekwować płacenie czynszu oraz spokój na terenie obiektu) i ojcowski, traktujący dzieciaki lokatorów trochę jakby były jego siostrzeńcami czy bratankami. Cierpliwie znosi chamskie wybryki Halley, można domniemywać, że żal mu jej zmarnowanego życia.
Film jest nieco smutny, ale tylko z perspektywy dorosłego widza. Moonee tak naprawdę ma sielskie dzieciństwo: biega gdzie tylko chce, ma przyjaciół w swoim wieku łąki do biegania i drzewa do wspinania (gdyby akcja działa się w dużym mieście, efekt całości byłby pewnie znacznie bardziej przygnębiający), matka jest dla niej dobra i mimo demoralizacji jako-tako chroni przed zetknięciem ze złem czy smutkiem. Tylko my zdajemy sobie sprawę, że za parę lat mała pewnie powieli życiorys Halley.
DVD / BD
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Pasażerowie
(2016, reż. Morten Tyldum)
Jarosław Loretz [70%]
Są filmy, którym sporą krzywdę wyrządzają ich własne trailery. Tak jest w przypadku „Pasażerów”, dramatu sf z mocnym wątkiem romantycznym, którego trailer sugerował widzom, że dostaną thriller sf. A że nie dostali, wielu z nich zjechało produkcję jak burą sukę. Absolutnie niesłusznie, bo film – może i nieprzesadnie ambitny – ma w sobie wiele uroku i z rzadko spotykaną łatwością potrafi wytworzyć melancholijny klimat nostalgii za dawną, gładką space operą. Pomaga w tym skromna, kompletnie zagubiona w gigantycznej kubaturze statku obsada (Jennifer Lawrence jak zwykle błyszczy, ale to Michael Sheen w roli barmana-androida kradnie show), jak również czysty, niezwykle elegancki design wnętrz i spokojna narracja, dosłownie na kwadrans – i to dopiero pod koniec filmu – przybierająca żywsze, okraszone fajerwerkami tempo. Oczywiście, obok zachwytów nad dbałością o detal pojawiają się i wątpliwości – choćby te dotyczące potrzeby pchania w kosmos tak ogromnej jednostki, w której przez bite 120 lat międzygwiezdnej podróży wszystko świeci, mryga i się nudzi (jak choćby android czy samobieżne odkurzaczyki, notabene przesłodko odmalowane, dają się bowiem wabić okruszkami jak gołębie), w dodatku pławiąc się w ogromnych ilościach powietrza, podczas gdy pierwsi ludzie mają się pojawić wśród tych rozbuchanych cudowności dosłownie na pięć minut przed dotarciem do celu. Również komory z kapsułami hibernacyjnymi są rozłożone z zupełnym pominięciem jakiejkolwiek ergonomii i sensu. No ale cóż – miało być ujmująco ładnie, i jest ujmująco ładnie. Że niezbyt oryginalnie? Cóż z tego, skoro seans mija całkiem szybko, pełen miłych odczuć i fascynujących wrażeń estetycznych. Trzeba tylko pamiętać o tym, żeby przypadkiem nie rzucić okiem na trailer i nie rozbudzić w sobie oczekiwań na akcję z przytupem. Bo takiej tu nie ma.
• • •
Miłosz Cybowski [70%]
Ja, dla odmiany, trailera filmu nie widziałem, ale po cichu liczyłem na ciekawe podejście do podróży w kosmosie w klimatach właśnie niekocznienie logicznej space opery. I nie mogę powiedzieć, by pod względem samego klimatu film zawodził. Dla fanów gatunku znajdzie się tu z pewnością wiele ciekawych odniesień do innych klasyków gatunku (sam powód awarii przypominał do złudzenia „Pitch Black”, pierwszy i najlepszy film z Riddickiem w roli głównej). Czy w takim razie ludzie oczekujący solidnej dawki sf odejdą rozczarowani? Może się tak stać, bo gatunkowo film jest czystej maści romansidłem w kosmosie. I to, dodajmy, z użyciem tylko i wyłącznie trójki aktorów (no, pojawia się też czwarta postać, ale to bardziej dla zagęszczenia klimatu). Akcja ciągnie się leniwie, nie zabrakło też kilku dłużyzn, ale jeśli nie wciągną nas relacje między parą głównych bohaterów, to zawsze możemy próbować nasycić się samym klimatem. Seans pozostawia po sobie co prawda pewien niedosyt, ale mimo wszystko warto.
koniec
23 stycznia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Współczesna baśń w blasku zorzy polarnej
Sebastian Chosiński

24 X 2021

Ten niepozornie rozpoczynający się film okazuje się być jedną z bardziej interesujących produkcji rosyjskich tego roku. Pod ironicznym płaszczykiem „Mleko” Karena Oganesiana skrywa bowiem nadzwyczaj ważne tematy: dla kobiet i mężczyzn, dla dorosłych i nastolatków. Od reżysera i aktorów udział w nim wymagał też niemałej odwagi, ponieważ jego obyczajowa śmiałość niektórych może szokować.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Nie nadeptuj (przyszłemu) teściowi na odcisk!
Sebastian Chosiński

20 X 2021

Reżyserski dorobek Siergieja Sidieliowa jest nadzwyczaj mizerny: zaledwie cztery filmy pełnometrażowe, w tym tylko trzy zrealizowane samodzielnie. Z tych trzech jeden to inscenizacja opery. A mimo to z dwóch pozostałych autor mógł być dumny. Zwłaszcza z komedii „Ulica pełna niespodzianek”, która w drugiej połowie lat 50. i kolejnych dekadach aż do upadku Związku Radzieckiego cieszyła się statusem kultowej.

więcej »

East Side Story: Miłość i rewolucja na lodzie
Sebastian Chosiński

17 X 2021

Polski dystrybutor nie byłby sobą, gdyby wprowadzając ten film do oferty Netflixa, nie zmienił jego tytułu. Zamiast oryginalnych (w podwójnym tego słowa znaczeniu) „Srebrnych łyżew” mamy komercyjnie brzmiący „Zimowy romans”. I chociaż wszystko – w teorii – się zgadza, to jednak film Michaiła Łokszyna nie zasługuje na to, by postrzegać go jedynie w kategoriach obrazu miłosnego.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

6. Konkurs na Recenzję Filmową: Papierek lakmusowy
— Adrian Jankowski

Ameryka jak wielki park Disneya
— Jarosław Robak

NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Esensja ogląda: Maj 2017
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Na bezludnym statku
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

Na bezludnym statku
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Imitacja
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Esensja ogląda: Czerwiec 2012
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Mateusz Kowalski, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Agnieszka Szady

Buscemi ma norweskiego bliźniaka!
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Wszyscy jesteśmy neandertalczykami (w jakichś dwóch procentach)
— Miłosz Cybowski

Polowanie na czarownice
— Miłosz Cybowski

Skojarzenia to przekleństwo, lecz możemy dziś dać głowę…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ona jest jak wybielacz do duszy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ten wrażliwy, ten bojowy i ta trzecia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Danie w średnim stanie
— Jarosław Loretz

Postapokaliptyczna klasyka
— Miłosz Cybowski

Marvel w sosie dostojewskim, czyli co się stało w Budapeszcie
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pyza na polskich dróżkach albo podróż donikąd
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dziewoje bylicą przepasane
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.