Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 maja 2018
w Esensji w Esensjopedii

Joe Wright
‹Czas mroku›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzas mroku
Tytuł oryginalnyDarkest Hour
Dystrybutor UIP
Data premiery26 stycznia 2018
ReżyseriaJoe Wright
ZdjęciaBruno Delbonnel
Scenariusz
ObsadaGary Oldman, Kristin Scott Thomas, Ben Mendelsohn, Lily James, Ronald Pickup, Stephen Dillane, Nicholas Jones, Samuel West
MuzykaDario Marianelli
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania125 min
WWW
Gatunekbiograficzny, dramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

One Man Show

Esensja.pl
Esensja.pl
Winston Churchill swego czasu przewrotnie przyznał, że jest człowiekiem prostego gustu — łatwo zadowolić go tym, co najlepsze. Śmiem twierdzić, że gdyby tylko mógł spojrzeć na interpretację swojej osoby przez Gary’ego Oldmana, byłby bardziej ukontentowany niż po wybornym cygarze i szklaneczce pierwszorzędnej whisky.

Kamil Witek

One Man Show

Winston Churchill swego czasu przewrotnie przyznał, że jest człowiekiem prostego gustu — łatwo zadowolić go tym, co najlepsze. Śmiem twierdzić, że gdyby tylko mógł spojrzeć na interpretację swojej osoby przez Gary’ego Oldmana, byłby bardziej ukontentowany niż po wybornym cygarze i szklaneczce pierwszorzędnej whisky.

Joe Wright
‹Czas mroku›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzas mroku
Tytuł oryginalnyDarkest Hour
Dystrybutor UIP
Data premiery26 stycznia 2018
ReżyseriaJoe Wright
ZdjęciaBruno Delbonnel
Scenariusz
ObsadaGary Oldman, Kristin Scott Thomas, Ben Mendelsohn, Lily James, Ronald Pickup, Stephen Dillane, Nicholas Jones, Samuel West
MuzykaDario Marianelli
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania125 min
WWW
Gatunekbiograficzny, dramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Przy okazji premiery „Czasu mroku” dziennikarze wyliczyli, iż w postać Churchilla w mniejszych lub większych rolach zdążyło wcielić się ponad 60 aktorów. To jednak kreacja Oldmana ma ogromne szanse zostać tą wzorową, do której będzie przyrównywać się wszystkie wcześniejsze i późniejsze próby ekranowego „odtworzenia” legendarnego premiera Wielkiej Brytanii. Jeżeli ktoś przegapi napisy początkowe, może mieć wątpliwości czy Oldman w ogóle pojawia się w filmie. Perfekcyjna charakteryzacja to jedno, lecz w każdym detalu brytyjski aktor jest Churchillem z krwi i kości. Odpycha otyłym wyglądem, znakomicie operuje wokalem, przy większym wysiłku nerwowo łapie oddech. Wybuchnie na politycznych adwersarzy, by chwilę później drżące przed nim otoczenie uraczyć kąśliwym dowcipem.
Zanim jednak Churchill stanie się mężem opatrznościowym zachodniej cywilizacji, musi zmierzyć się z najtrudniejszym wyzwaniem, przed jakim kiedykolwiek stanął brytyjski premier. Jest bowiem rok 1940, państwa Europy po kolei padają na kolana przed maszerującymi przez kontynent nazistami. Nominowany właśnie na premiera Churchill ma być ostatnią nadzieją na odparcie spodziewanej inwazji. Sam nie ma najlepszych notowań. Wspomnienie sygnowanej jego nazwiskiem klęski na Gallipoli kładzie długi cień na wszystkie inne polityczne dokonania. Nieprzyjazny polityk nie wzbudza sympatii ani u Króla Jerzego VI, ani wśród pospolitych obywateli. Ze sporą rezerwą podchodzą do niego nawet członkowie własnej partii.
Mrok zatem otacza jeden z ostatnich bastionów wolności w Europie ze wszystkich stron. Reżyserski smak Joe Wrighta, znanego z umiejętnego wygrywania kostiumowego entourage‘u („Pokuta”), każe fotografować Churchilla w ciemnym, wyblakłym oświetleniu. To zresztą zrozumiałe, bo portretowane czasy usprawiedliwiają jak nigdy przygnębiającą paletę operatorskich filtrów. W tej ponurej atmosferze kamera poświęca Churchillowi pełnię uwagi. Śledzi go już od porannego śniadania, podczas narad, czy nawet... w toalecie. Owe zakulisowe spojrzenie na premiera to jednakże swietny pretekst do zmiękczenia łatki grubiańskiego emploi. Z pozoru budzący niepokój i zakłopotanie polityk przeobraża się chwilami w ironicznego żartownisia, czy nawet spolegliwego pantoflarza. Wright nie zapomina jednak na długo o równym napędzaniu dramatycznej osi filmu, stąd z biegiem czasu wokół Churchilla będzie zaciskać się coraz mocniej pętla odwiecznego dylematu politycznego lidera: pozostać wiernym wobec własnych i ryzykownych przekonań, czy szukać popularnych i często tchórzliwych kompromisów. Churchill musi bowiem szykować plan obrony nie tylko przed zewnętrznym wrogiem, ale też wobec własnego otoczenia.
Oczywiście w scenariuszu dałoby się poprawić niejedno, bo choćby z tytułowych „czasów” jest tu niewiele. Większość scen dzieje się w zamkniętych pomieszczeniach i ledwie na chwilę opuszczamy tajne „War Roomy”, sale posiedzeń i polityczne gabinety. Dodatkowo oko „Czasu mroku” kreuje wrażenie, że Churchill jest właściwie „sam przeciw wszystkim”, dość ostentacyjnie ignorując tych polityków, którzy ówcześnie stali u jego boku. Piętrzące się przeszkody usuwa efektownymi ruchami, zakulisowe intrygi chcących zdyskredytować go przeciwników – płomiennymi tyradami. Jednym słowem – Na Churchilla nie ma tu mocnych.
Wszystkie te drobne niedostatki bledną jednak wobec nadrzędnej wartości, jaką jest pierwszoplanowa kreacja. Oldman bowiem gorliwie odrobił lekcje, wygrywając w punkt najważniejszy składnik politycznej słabości i zarazem zalety Winstona Churchilla — ogromną siłę, wywołującą może i przestrach w rodakach, lecz także i respekt wśród swoich przeciwników.
koniec
30 stycznia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Rozciągnięty w czasie wideoklip
Sebastian Chosiński

20 V 2018

Kiedy wielka gwiazda światowego kina – a taką bezsprzecznie jest Antonio Banderas – przyjmuje rolę w filmie kręconym przez debiutanta (przynajmniej jeśli chodzi o ekran kinowy), należy rozważyć dwie opcje. Albo zachwyciła się genialnym scenariuszem, albo swoją pracę dobrze wykonali producenci, nie żałując kasy na obsadę. W przypadku „Poza rzeczywistością” Aleksandra Bogusławskiego mamy do czynienia z drugim rozwiązaniem. Bo film jest zwyczajnie słaby, a wielka gwiazda nie ma w nim nic ciekawego (...)

więcej »

Krótko o filmach: Tytaniczne wysiłki
Jarosław Loretz

16 V 2018

Jarosław Loretz pisze krótko o „The Titan” (VOD).

więcej »

Thanos kopie tyłki!
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

14 V 2018

Twórcy „Avengers: Infinity War” (jak we wcześniejszej recenzji wspomniała Achika, polski tytuł ryje bańkę) wyciągnęli wnioski z poprzednich marvelowskich produkcji, ogniskując je w gigantycznej produkcji, która być może jest najlepszym filmem superbohaterskim od czasu „Mrocznego rycerza”.

więcej »

Polecamy

Ranking filmów oscarowych

Oscary 2018:

Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Styczeń 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Kwiecień 2013
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Tomasz Kujawski, Małgorzata Steciak, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Marzec 2013 (2)
— Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Styczeń 2013 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Piotr Dobry, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Beatrycze Nowicka, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Film w teatrze, teatr w filmie
— Konrad Wągrowski

Dziecko z krwią na rękach
— Ewa Drab

Na ramieniu sztuki
— Ewa Drab

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (7)
— Jakub Gałka

Destrukcyjna fantazja
— Ewa Drab

Dialog ukradkowych spojrzeń
— Ewa Drab

Tegoż autora

Nie interesuje mnie żaden związek
— Kamil Witek

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Kuglarskie sztuczki
— Kamil Witek

NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Mistrz kierownicy ucieka
— Kamil Witek

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Tydzień z życia kierowcy
— Kamil Witek

Gwiezdny pył
— Kamil Witek

Trzęsienie ziemi
— Kamil Witek

Who Watches the Watchmen?
— Kamil Witek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.