Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Jaume Collet-Serra
‹Pasażer›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPasażer
Tytuł oryginalnyThe Commuter
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery12 stycznia 2018
ReżyseriaJaume Collet-Serra
ZdjęciaPaul Cameron
Scenariusz
ObsadaLiam Neeson, Vera Farmiga, Patrick Wilson, Jonathan Banks, Sam Neill, Elizabeth McGovern, Killian Scott, Shazad Latif
MuzykaRoque Baños
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania105 min
Gatunekakcja, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

6. Konkurs na Recenzję Filmową: Pociąg do przemocy
[Jaume Collet-Serra „Pasażer” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Liam Neeson cały czas przeżywa swoją drugą młodość jako gwiazda kina akcji. Pomaga mu w tym hiszpański reżyser Jaume Collet-Serra, a najnowszym efektem ich współpracy jest właśnie „Pasażer” opowiadający o byłym policjancie, który próbuje rozwikłać niebezpieczną zagadkę w pędzącym pociągu.

Adam Lewandowski

6. Konkurs na Recenzję Filmową: Pociąg do przemocy
[Jaume Collet-Serra „Pasażer” - recenzja]

Liam Neeson cały czas przeżywa swoją drugą młodość jako gwiazda kina akcji. Pomaga mu w tym hiszpański reżyser Jaume Collet-Serra, a najnowszym efektem ich współpracy jest właśnie „Pasażer” opowiadający o byłym policjancie, który próbuje rozwikłać niebezpieczną zagadkę w pędzącym pociągu.

Recenzja nadesłana na konkurs Esensji.

Jaume Collet-Serra
‹Pasażer›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPasażer
Tytuł oryginalnyThe Commuter
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery12 stycznia 2018
ReżyseriaJaume Collet-Serra
ZdjęciaPaul Cameron
Scenariusz
ObsadaLiam Neeson, Vera Farmiga, Patrick Wilson, Jonathan Banks, Sam Neill, Elizabeth McGovern, Killian Scott, Shazad Latif
MuzykaRoque Baños
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania105 min
Gatunekakcja, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Pasażer” opiera się na bardzo prostym koncepcie – grany przez Neesona Michael MacCauley zostaje zwolniony z pracy, a podczas powrotu do domu pociągiem tajemnicza kobieta wplątuje go w niepokojącą intrygę. Bohater będzie zmuszony do podjęcia decyzji mających wpływ na życie pozostałych pasażerów oraz jego rodziny. Od razu widać, że to kontynuacja konwencji wypracowanej przez lata ekranowych mordobić. Pojawiają się echa takich filmów jak „Uprowadzona” lub „Non-Stop”. „Pasażer” może być nawet traktowany jako nieformalny sequel drugiego wspomnianego tytułu, ponieważ jego akcja również rozgrywa się na zamkniętej przestrzeni poruszającego się pojazdu i dotyczy zagadki kryminalnej. Problemy z hamulcami w szybko poruszającej się maszynie od razu kojarzą się z filmami pokroju „Speed: Niebezpieczna prędkość”. Tak więc Collet-Serra zestawia bohatera z motywami przemielonymi przez popkulturę i patrzy na to, jak ten sobie z nimi poradzi. Dobrze, że nikt nie stara się ukryć wieku Neesona – kreowany przez niego MacCauley ma 60 lat, z czym doskonale koresponduje zmęczona twarz irlandzkiego aktora.
Do pewnego momentu sam się zastanawiałem, czy twórcy mają świadomość tego, jaki materiał realizują. Wątpliwości skończyły się po scenie, gdy bohater unieszkodliwia pewnego agresywnego mężczyznę za pomocą gitary, a towarzyszą temu niezwykle melodyjne dźwięki uderzeń. „Pasażer” nie musi odwoływać się do lat 80 poprzez styl i rozwiązania formalne, wystarcza do tego sama opowieść z konsekwentnie prowadzoną narracją. Sprawia wrażenie kryminału Agathy Christie zaadaptowanego na potrzeby nonsensownego thrillera. Wyraziste postaci postawione w ekstremalnej sytuacji wynagradzają ewentualną przewidywalność. To zaskakująco poważne przedstawienie absurdalnej historii – niektórzy będą zapewne łapać się za głowę i wyliczać nielogiczności, a inni będą się zachwycać ponadprzeciętną dawką bezpretensjonalnej rozrywki. Dodatkowego smaczku dodaje fakt, że Michael MacCauley to „nasz” człowiek – przedstawiciel klasy średniej, któremu życie dało w kość. Nie jest też szczególnie utalentowany w kwestii interakcji społecznych, ponieważ próby zagadywania innych pasażerów kończą się zazwyczaj niezręcznie. Ma natomiast dobre serce i twardą pięść, czyli wartości liczące się nawet w najgorszych czasach.
Pod względem technicznym jest to kino mocno archaiczne. Efekty specjalne nie próbują udawać realizmu, a montaż to chwilami popis nadpobudliwości. W niektórych scenach można mieć problem z dojściem do tego, co się naprawdę wydarzyło. Muzyce zabrakło charakterystycznego motywu przewodniego, przez co nie podkreśla dynamiki prezentowanych na ekranie wydarzeń. Obraz utrzymany jest w ponurych barwach, ponieważ rozgrywa się w świecie, gdzie niebezpieczeństwo może nadejść z każdej strony.
Jeśli ktoś szuka w kinie realistycznych historii o trudach życia, to nie znajdzie tu nic dla siebie. Natomiast wielbiciele staromodnego kina akcji i absurdalnych rozwiązań fabularnych poczują się jak w domu. „Pasażer” pędzi naprzód niczym przedstawiony w nim pociąg i nawet jeśli nie trafia do celu, to zatrzymuje się na interesujących stacjach.
koniec
1 lutego 2018

Komentarze

03 II 2018   03:16:56

Jednak "względy techniczne" to nie tylko kwestia efektów specjalnych (mi się takie złe nie wydawały, ale ja niespecjalnie zwracam na nie uwagę w filmach), mnie się rzuciła w oczy świetna praca operatorska. Co do "staromodnego kina akcji" to się zgodzę, całość miała taki posmaczek vintage, nawet te kolory jakoś do tego pasowały :)
Więcej już się rozpisywać nie będę, bo w zasadzie zgadzam się z recenzją.

07 II 2018   23:28:03

Wg mnie jest to najlepszy film z Neesonem tej dekady. Mocne 8/10

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kasztanowy ludzik: Odc. 1. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

29 XI 2021

Trzeba przyznać, że już sam początek „Kasztanowego ludzika” rzeczywiście wciska widzów w fotele. Wprawdzie później fabuła rozwija się zgodnie ze sprawdzonymi regułami gatunku, ale dla fanów dobrych kryminałów pierwszy odcinek będzie wystarczającą zachętą do obejrzenia całego serialu – będącego ekranizacją powieści Sørena Sveistrupa.

więcej »

Moja wielka, grecka tragedia
Agnieszka ‘Achika’ Szady

22 XI 2021

Czy „Eternals” to komiksowa głupotka z wydumanymi na siłę problemami, czy może tragedia na miarę antyczną, w której wybory jednostek mają wpływ na losy milionów? Jedno i drugie? Albo żadne z powyższych?

więcej »

East Side Story: Jak wystarać się o państwowe dotacje?
Sebastian Chosiński

21 XI 2021

Z dużym prawdopodobieństwem, jeśli jakiś chłopiec nie marzył w dzieciństwie o tym, aby w dorosłym życiu zostać strażakiem bądź futbolistą, mogła mu przyjść do głowy… kariera w show-biznesie. O takiej właśnie marzy bohater kinowego debiutu Andrieja Nazimowa „Zagraj ze mną”, który wbrew własnemu nazwisku – Biessławny – chce zostać sławnym aktorem.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.