Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 czerwca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXVII

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Kaouther Ben Hania
‹Piękna i bestie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPiękna i bestie
Tytuł oryginalnyAala Kaf Ifrit
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery6 kwietnia 2018
ReżyseriaKaouther Ben Hania
ZdjęciaJohan Holmquist
Scenariusz
ObsadaMariam Al Ferjani, Ghanem Zrelli, Noomen Hamda, Mohamed Akkari, Chedly Arfaoui, Anissa Daoud, Mourad Gharsalli, Neder Ghouati
MuzykaAmin Bouhafa
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiFrancja, Katar, Liban, Norwegia, Szwajcaria, Szwecja, Tunezja
Czas trwania100 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Piękna i bestie
[Kaouther Ben Hania „Piękna i bestie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Historia przedstawiona w „Pięknej i bestiach” mogłaby być tematem dokumentu interwencyjnego. O obecnym na naszych ekranach od wczoraj filmie tunezyjskiej reżyserki Kaouther Ben Hani pisze Marcin Mroziuk.

Marcin Mroziuk

Krótko o filmach: Piękna i bestie
[Kaouther Ben Hania „Piękna i bestie” - recenzja]

Historia przedstawiona w „Pięknej i bestiach” mogłaby być tematem dokumentu interwencyjnego. O obecnym na naszych ekranach od wczoraj filmie tunezyjskiej reżyserki Kaouther Ben Hani pisze Marcin Mroziuk.

Kaouther Ben Hania
‹Piękna i bestie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPiękna i bestie
Tytuł oryginalnyAala Kaf Ifrit
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery6 kwietnia 2018
ReżyseriaKaouther Ben Hania
ZdjęciaJohan Holmquist
Scenariusz
ObsadaMariam Al Ferjani, Ghanem Zrelli, Noomen Hamda, Mohamed Akkari, Chedly Arfaoui, Anissa Daoud, Mourad Gharsalli, Neder Ghouati
MuzykaAmin Bouhafa
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiFrancja, Katar, Liban, Norwegia, Szwajcaria, Szwecja, Tunezja
Czas trwania100 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Trzeba przyznać, że chociaż fabuła filmu nie jest w sumie przesadnie skomplikowana, to twórcy niezwykle skutecznie grają na naszych emocjach. Główną bohaterkę poznajemy w trakcie przygotowań do studenckiej imprezy. Najpierw obserwujemy metamorfozę Mariam, jaką przechodzi za sprawą pożyczonej od koleżanki sukni wieczorowej, która eksponuje kobiece wdzięki bohaterki. Jednak nic nie zapowiada jeszcze tragedii, jaka spotka dziewczynę po wyjściu na zewnątrz z poznanym na imprezie Youssefem. To nie on jednak będzie sprawcą gwałtu na Mariam, a jego winą będzie jedynie to, że nie potrafi obronić dziewczyny przed trzema napastnikami podającymi się za policjantów. Początkowo zresztą nie jesteśmy pewni, czy tak rzeczywiście było, gdyż samego momentu popełnienia przestępstwa nie zobaczymy na ekranie. Przebieg wydarzeń będziemy mogli odtworzyć jedynie obserwując gehennę, przez którą przechodzi Mariam próbując dochodzić sprawiedliwości. Przeciwko dziewczynie są zarówno bezduszne procedury, jak i obojętni, a nawet wręcz wrogo nastawieni ludzie. Zdobycie zaświadczenia lekarskiego o dokonanym gwałcie wydaje się graniczyć z cudem, a złożenie doniesienia na policji niczego nie załatwia, a nawet pogarsza sytuację Mariam i Youssefa. W tym momencie ujawnia się bowiem źle pojęta solidarność zawodowa, a co gorsza okazuje się, że Youssef wcześniej miał na pieńku z funkcjonariuszami ze względu na swoje zaangażowanie polityczne.
Historia przedstawiona w „Pięknej i bestiach” mogłaby być tematem dokumentu interwencyjnego ukazującego, jak wielką traumą dla kobiety może się okazać nie tylko sam gwałt, ale również wydarzenia po nim następujące. Aspekt fizyczny okazuje się tutaj wręcz drugorzędny wobec psychicznych tortur, których doświadcza Mariam w szpitalu czy na posterunku policji. A chociaż umiejscowienie tej historii (notabene opartej na faktach) w Tunezji jeszcze wzmacnia jej wymowę ze względu na kontekst polityczny (akcja rozgrywa się już po arabskiej wiośnie), to przecież zdajemy sobie sprawę, że równie dobrze mogłoby się to zdarzyć w dowolnym kraju, także europejskim. Końcowym efektem jest zaś to, że pozbawiony nadzwyczajnych fajerwerków, ale w pełni przemyślany scenariusz w połączeniu z doskonałą grą aktorską Mariam Al Ferjani w roli jej imienniczki oraz doskonałą pracą reżyserki sprawiają, że rozwój wydarzeń na ekranie obserwujemy z zapartym tchem. Wszystko to sprawia, że „Piękna i bestie” to obraz bez wątpienia wart obejrzenia.
koniec
7 kwietnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Domek z kart
Kamil Witek

17 VI 2019

Szanowany zawód, dom na przedmieściach, modelowa rodzina. Lista życiowych osiągnięć Anny i Petera – małżeńskiej pary z „Królowej Kier” - musi brzmieć dumnie. Lecz zawsze, gdy z wierzchu wszystko ociera się niemal o perfekcję, możemy być pewni, iż na pozornym krysztale gdzieś czai się z początku niewidoczna rysa. Tym bardziej, kiedy uczestnicy owej idylli sami dążą do tego, aby ją poważnie skazić.

więcej »

East Side Story: Opiekuńczy duch potrafi dać się we znaki
Sebastian Chosiński

16 VI 2019

Trzeba przyznać, że w ostatnich latach Rosjanie zadbali o najmłodszych widzów. Od 2017 roku do kin trafiło kilka produkcji o sporym budżecie, które mogły podobać się nastoletnim widzom. Miały bowiem wartką akcję i świetne efekty specjalne. Do tej grupy filmów zalicza się również „Domowik” Jewgienija Biedariewa, którego jednym z głównych bohaterów jest duch zamieszkujący apartament w centrum Moskwy.

więcej »

Wędrować też trzeba umieć
Jarosław Loretz

13 VI 2019

Nietuzinkowy pomysł i ogromne pieniądze wpompowane w efekty specjalne na ogół stanowią gwarancję dobrej rozrywki. Niestety, „Wędrująca Ziemia” powstała nie w Hollywood, a w Chinach..

więcej »

Polecamy

Nasi w zaświatach

Z filmu wyjęte:

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Meble na wysoki połysk
— Jarosław Loretz

Limuzyna na miarę naszych możliwości
— Jarosław Loretz

RPG a sprawa Dzikiego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Chatka niekoniecznie z piernika
— Jarosław Loretz

Zwrotów nie przyjmujemy. Na ogół.
— Jarosław Loretz

Małe ptaki konsumuje się w całości
— Jarosław Loretz

Makabra (anatomiczna)
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Sekretne życie emerytki
— Kamil Witek

Houston, mamy kłopot
— Jarosław Loretz

Amisz bez raju
— Jarosław Loretz

Wilczy apetyt
— Jarosław Loretz

Korzenie Lassego i Mai
— Konrad Wągrowski

To właśnie życie
— Jarosław Robak

W rytmie pogrzebów
— Marcin Osuch

Trzy kobiety z butelką
— Konrad Wągrowski

Surowa męska przyjaźń
— Miłosz Cybowski

Z nutką nostalgii
— Marcin Mroziuk

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.