Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 czerwca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Kaouther Ben Hania
‹Piękna i bestie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPiękna i bestie
Tytuł oryginalnyAala Kaf Ifrit
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery6 kwietnia 2018
ReżyseriaKaouther Ben Hania
ZdjęciaJohan Holmquist
Scenariusz
ObsadaMariam Al Ferjani, Ghanem Zrelli, Noomen Hamda, Mohamed Akkari, Chedly Arfaoui, Anissa Daoud, Mourad Gharsalli, Neder Ghouati
MuzykaAmin Bouhafa
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiFrancja, Katar, Liban, Norwegia, Szwajcaria, Szwecja, Tunezja
Czas trwania100 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Piękna i bestie
[Kaouther Ben Hania „Piękna i bestie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Historia przedstawiona w „Pięknej i bestiach” mogłaby być tematem dokumentu interwencyjnego. O obecnym na naszych ekranach od wczoraj filmie tunezyjskiej reżyserki Kaouther Ben Hani pisze Marcin Mroziuk.

Marcin Mroziuk

Krótko o filmach: Piękna i bestie
[Kaouther Ben Hania „Piękna i bestie” - recenzja]

Historia przedstawiona w „Pięknej i bestiach” mogłaby być tematem dokumentu interwencyjnego. O obecnym na naszych ekranach od wczoraj filmie tunezyjskiej reżyserki Kaouther Ben Hani pisze Marcin Mroziuk.

Kaouther Ben Hania
‹Piękna i bestie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPiękna i bestie
Tytuł oryginalnyAala Kaf Ifrit
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery6 kwietnia 2018
ReżyseriaKaouther Ben Hania
ZdjęciaJohan Holmquist
Scenariusz
ObsadaMariam Al Ferjani, Ghanem Zrelli, Noomen Hamda, Mohamed Akkari, Chedly Arfaoui, Anissa Daoud, Mourad Gharsalli, Neder Ghouati
MuzykaAmin Bouhafa
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiFrancja, Katar, Liban, Norwegia, Szwajcaria, Szwecja, Tunezja
Czas trwania100 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Trzeba przyznać, że chociaż fabuła filmu nie jest w sumie przesadnie skomplikowana, to twórcy niezwykle skutecznie grają na naszych emocjach. Główną bohaterkę poznajemy w trakcie przygotowań do studenckiej imprezy. Najpierw obserwujemy metamorfozę Mariam, jaką przechodzi za sprawą pożyczonej od koleżanki sukni wieczorowej, która eksponuje kobiece wdzięki bohaterki. Jednak nic nie zapowiada jeszcze tragedii, jaka spotka dziewczynę po wyjściu na zewnątrz z poznanym na imprezie Youssefem. To nie on jednak będzie sprawcą gwałtu na Mariam, a jego winą będzie jedynie to, że nie potrafi obronić dziewczyny przed trzema napastnikami podającymi się za policjantów. Początkowo zresztą nie jesteśmy pewni, czy tak rzeczywiście było, gdyż samego momentu popełnienia przestępstwa nie zobaczymy na ekranie. Przebieg wydarzeń będziemy mogli odtworzyć jedynie obserwując gehennę, przez którą przechodzi Mariam próbując dochodzić sprawiedliwości. Przeciwko dziewczynie są zarówno bezduszne procedury, jak i obojętni, a nawet wręcz wrogo nastawieni ludzie. Zdobycie zaświadczenia lekarskiego o dokonanym gwałcie wydaje się graniczyć z cudem, a złożenie doniesienia na policji niczego nie załatwia, a nawet pogarsza sytuację Mariam i Youssefa. W tym momencie ujawnia się bowiem źle pojęta solidarność zawodowa, a co gorsza okazuje się, że Youssef wcześniej miał na pieńku z funkcjonariuszami ze względu na swoje zaangażowanie polityczne.
Historia przedstawiona w „Pięknej i bestiach” mogłaby być tematem dokumentu interwencyjnego ukazującego, jak wielką traumą dla kobiety może się okazać nie tylko sam gwałt, ale również wydarzenia po nim następujące. Aspekt fizyczny okazuje się tutaj wręcz drugorzędny wobec psychicznych tortur, których doświadcza Mariam w szpitalu czy na posterunku policji. A chociaż umiejscowienie tej historii (notabene opartej na faktach) w Tunezji jeszcze wzmacnia jej wymowę ze względu na kontekst polityczny (akcja rozgrywa się już po arabskiej wiośnie), to przecież zdajemy sobie sprawę, że równie dobrze mogłoby się to zdarzyć w dowolnym kraju, także europejskim. Końcowym efektem jest zaś to, że pozbawiony nadzwyczajnych fajerwerków, ale w pełni przemyślany scenariusz w połączeniu z doskonałą grą aktorską Mariam Al Ferjani w roli jej imienniczki oraz doskonałą pracą reżyserki sprawiają, że rozwój wydarzeń na ekranie obserwujemy z zapartym tchem. Wszystko to sprawia, że „Piękna i bestie” to obraz bez wątpienia wart obejrzenia.
koniec
7 kwietnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Projekt Błękitna Księga, sez. 2 odc. 6: Walka o wpływy
Marcin Mroziuk

4 VI 2020

Niejednokrotnie byliśmy już świadkami, jak losy „Projektu Błękitna Księga” wisiały na włosku, ale Michael Quinn i J. Allen Hynek dotychczas zawsze znajdowali jakiś sposób na przekonanie swoich przełożonych do kontynuowania działalności tego zespołu. Tym razem jednak bohaterowie znajdą się w prawdziwych opałach i będą musieli z całych sił walczyć o zachowanie swej pracy.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Przejdziem Dniepr, dojdziem do Bugu…
Sebastian Chosiński

3 VI 2020

Druga odsłona kinowej epopei Jurija Ozierowa „Wyzwolenie” poświęcona jest przede wszystkim wydarzeniom, jakie miały miejsce na froncie wschodnim od sierpnia do końca grudnia 1943 roku. Należy jednak podkreślić, że zostały one rzucone na szerszą płaszczyznę. Stąd obecne w „Przełomie” wtręty opowiadające między innymi o losach Mussoliniego i pierwszej konferencji Wielkiej Trójki, do jakiej doszło w Teheranie.

więcej »

Projekt Błękitna Księga, sez. 2 odc. 5: Uprowadzenie, ale wcale nie przez kosmitów
Marcin Mroziuk

2 VI 2020

Jedną z najbardziej intrygujących postaci w pierwszym sezonie był tajemniczy mężczyzna w kapeluszu, który wprawdzie przekazywał doktorowi Hynekowi cenne informacje, ale zarazem nim manipulował. Nic dziwnego więc, że nie będziemy zawiedzeni odcinkiem, w którym nasza uwaga koncentruje się właśnie na Williamie i towarzyszących mu facetach w czerni.

więcej »

Polecamy

Richard Kelly. Pułapka.

Do sedna:

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. 21 gramów.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.