Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 9 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Maciej Sobieszczański
‹Zgoda›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZgoda
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery1 marca 2018
ReżyseriaMaciej Sobieszczański
ZdjęciaValentyn Vasyanovych
Scenariusz
ObsadaJulian Świeżewski, Jakub Gierszał, Zofia Wichłacz, Danuta Stenka, Wojciech Zieliński, Paweł Tomaszewski, Tomasz Sapryk, Martyna Krzysztofik
MuzykaBartłomiej Gliniak
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania82 min
Gatunekdramat, wojenny
EAN5906190325563
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Zgoda (DVD)
[Maciej Sobieszczański „Zgoda” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Zgoda” Macieja Sobieszczańskiego to film o… polskich obozach koncentracyjnych.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Zgoda (DVD)
[Maciej Sobieszczański „Zgoda” - recenzja]

„Zgoda” Macieja Sobieszczańskiego to film o… polskich obozach koncentracyjnych.

Maciej Sobieszczański
‹Zgoda›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZgoda
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery1 marca 2018
ReżyseriaMaciej Sobieszczański
ZdjęciaValentyn Vasyanovych
Scenariusz
ObsadaJulian Świeżewski, Jakub Gierszał, Zofia Wichłacz, Danuta Stenka, Wojciech Zieliński, Paweł Tomaszewski, Tomasz Sapryk, Martyna Krzysztofik
MuzykaBartłomiej Gliniak
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania82 min
Gatunekdramat, wojenny
EAN5906190325563
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Prowokacyjnie można by stwierdzić, że pełnometrażowy w pełni samodzielny debiut fabularny Macieja Sobieszczańskiego („Performer”, 2015) to film o… polskich obozach koncentracyjnych. A precyzyjniej: o jednym, ale za to „najsłynniejszym” obozie, który funkcjonował od lutego do listopada 1945 roku w Zgodzie, dzielnicy górnośląskich Świętochłowic. Formalnie był to – podległy Urzędowi Bezpieczeństwa Publicznego – obóz pracy, chociaż warunki, jakie w nim panowały niewiele różniły się od tych, w których wcześniej, do grudnia 1944 roku, Niemcy trzymali w tym samym miejscu Polaków (jako filii Auschwitz). „Zgoda” nie jest jednak li tylko obrazem historycznym; to przede wszystkim dramatyczna opowieść o trójkącie miłosnym i skomplikowanych relacjach polsko-niemiecko-żydowskich. Główny bohater, Franek (grany przez znanego z „Wołynia” Juliana Świeżewskiego), to prosty chłopak ze wsi. Przed wojną przyjaźnił się z Niemcem Erwinem (w tej roli Jakub Gierszał, „Pokot”) i podkochiwał w Polce Annie (Zofia Wichłacz, „Miasto 44”). Po wejściu Sowietów ta ostatnia z jakiegoś powodu – może działała w AK, może w NSZ, a może została folksdojczką? – trafia do obozu. Dowiedziawszy się o tym, Franek podejmuje decyzję, która może zaważyć na jego całym dalszym życiu – postanawia wkręcić się do pracy w „Zgodzie” jako strażnik. Ma bowiem nadzieję, że tym sposobem ułatwi ukochanej dziewczynie ucieczkę. Zupełnie niespodziewanie dowiaduje się, że za drutami znalazł się również Erwin. Ich dawna przyjaźń zostaje wystawiona na najtrudniejszą próbę, tym bardziej że komendantem obozu (Wojciech Zieliński, „Czerwony pająk”) jest okrutny żydowski komunista, wzorowany na oskarżonym po latach o zbrodnie przeciw ludzkości Salomonie Morelu. Sobieszczańskiemu wyszedł obraz bardzo ascetyczny, utrzymany w wyjątkowo posępnym (co podkreślają sceny filmowane głównie po zmroku i w nocy) nastroju, jakże jednak adekwatnym do głównego tematu. Reżyser skupia się bowiem na ewolucji postawy Franka, który znalazłszy się w Piekle, musi przede wszystkim uporać się z własnymi demonami. Nie zawsze wypada to przekonująco, ale trzeba przyznać, że finał rekompensuje wszelkie wcześniejsze niedostatki. W każdym razie „Zgoda” stanowi udaną odpowiedź (choć można ją postrzegać również jako swoistą kontynuację) na „Letnie przesilenie” (2014) Michała Rogalskiego.
koniec
9 kwietnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Młoda, piękna, wyzwolona
Sebastian Chosiński

8 XII 2021

Kobietom radzieckim na pewno nie było łatwo. Zarówno tym mieszkającym w miastach (głównie prowincjonalnych), jak i – a może przede wszystkim – we wsiach, które w Polsce nazwalibyśmy pegeerowskimi. Dzięki melodramatowi Leonida Menakera „Młoda żona” dowiadujemy się jednak, że także wśród nich były jednostki ambitne, gotowe poświęcić wiele, aby wyrwać się z komunistycznego zaścianka.

więcej »

Kasztanowy ludzik: Odc. 3. Źli rodzice muszą być ukarani
Marcin Mroziuk

6 XII 2021

Nie ulega wątpliwości, że po tym, jak Thulin ocaliła życie Hessowi, ich współpraca zaczyna się coraz lepiej układać. To, co razem odkryją, pozwoli im zaś na przygotowanie pułapki na mordercę. Szkopuł tkwi w tym, że plan ten będzie wiązać się ze sporym ryzykiem.

więcej »

Niedoczarowana
Agnieszka ‘Achika’ Szady

5 XII 2021

Mirabelle to wyrodek: jako jedyna z potomkiń i potomków abueli Almy nie ma magicznych umiejętności. Czy silny charakter zrekompensuje tak drastyczne braki? „Nasza magiczne Encanto” to opowieść o dojrzewaniu… w pewnym sensie całej rodziny.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.