Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 czerwca 2018
w Esensji w Esensjopedii

Małgorzata Szumowska
‹Twarz›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTwarz
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery6 kwietnia 2018
ReżyseriaMałgorzata Szumowska
ZdjęciaMichał Englert
Scenariusz
ObsadaMateusz Kościukiewicz, Agnieszka Podsiadlik, Małgorzata Gorol, Anna Tomaszewska, Dariusz Chojnacki, Robert Talarczyk, Roman Gancarczyk, Iwona Bielska
MuzykaAdam Walicki
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Twarz

Esensja.pl
Esensja.pl
W swoim najgorszym jak do tej pory filmie Małgorzata Szumowska opowiada historię inspirowaną prawdziwym przypadkiem Grzegorza Galasińskiego, pierwszego w Europie człowieka, któremu przeszczepiono twarz. W tak zwanym realu Galasińskiego wspierała ponoć cała rodzinna wieś, no ale życzliwość ludzi nie jest przecież nośnym tematem dla reżyserów-intelektualistów z wielkich miast. O wiele lepiej – nomen omen – dorobić tym ludziom gębę.

Grzegorz Fortuna

Krótko o filmach: Twarz

W swoim najgorszym jak do tej pory filmie Małgorzata Szumowska opowiada historię inspirowaną prawdziwym przypadkiem Grzegorza Galasińskiego, pierwszego w Europie człowieka, któremu przeszczepiono twarz. W tak zwanym realu Galasińskiego wspierała ponoć cała rodzinna wieś, no ale życzliwość ludzi nie jest przecież nośnym tematem dla reżyserów-intelektualistów z wielkich miast. O wiele lepiej – nomen omen – dorobić tym ludziom gębę.

Małgorzata Szumowska
‹Twarz›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTwarz
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery6 kwietnia 2018
ReżyseriaMałgorzata Szumowska
ZdjęciaMichał Englert
Scenariusz
ObsadaMateusz Kościukiewicz, Agnieszka Podsiadlik, Małgorzata Gorol, Anna Tomaszewska, Dariusz Chojnacki, Robert Talarczyk, Roman Gancarczyk, Iwona Bielska
MuzykaAdam Walicki
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Już w pierwszych scenach Szumowska stawia więc tezę – Polska B jest durna, zaściankowa, nie toleruje inności, pławi się w rasizmie, jest pełna hipokryzji i wiecznie najebana. Potem przez półtorej godziny udowadnia własną tezę scenami zaczerpniętymi z tabloidowych opowieści o ludzkiej głupocie, które – podobnie jak Patryk Vega w „Botoksie” – hiperbolizuje i z których buduje swoją narrację. Mamy więc, miedzy innymi, „promocję dla golasów”, podczas której rozebrani do rosołu mieszkańcy prowincji tłuką się o przecenione plazmy, mamy dzieciaki bawiące się urżniętym łbem świni, mamy rodziców zamawiających córce lśniącą karocę na pierwszą komunię, mamy wreszcie kościół interesujący się tylko budową pomnika Chrystusa większego od tego w Rio. Wszystko to gdzieś się wydarzyło, jasne, ale w „Twarzy” (trochę jak u Vegi) każdy z jednostkowych przypadków urasta do rangi metafory przywar całej grupy społecznej.
Mimo że Szumowska potrafi skonstruować sceny poetyckie i wychodzące poza tę jednotorową narrację (koń! dyskoteka!), szybko wraca do walenia w chochoła i naśmiewania się z prowincjuszy znad sojowej latte. Momentami patrzy na swoich bohaterów z taką wyższością i protekcjonalizmem, że aż dziw, że poszczególne postacie nie nazywają się tu Janusz i Karyna. Nawet siostra głównego bohatera, do pewnego momentu będąca jedyną pozytywną postacią drugoplanową w filmie, musi ostatecznie zostać zdemaskowana jako osoba chciwa i zakłamana, mimo że nie ma to absolutnie żadnego uzasadnienia w fabule i logice opowieści.
Jest to – delikatnie mówiąc – męczące i potwornie niesmaczne, a przy tym wtórne, nieśmieszne i w dodatku spóźnione o dekadę. Bo czy serio w 2018 roku kogoś jeszcze bawią żarty o mamroczących, nawalonych pijaczkach? Czy naprawdę jesteśmy na etapie, w którym beka z moherowych beretów kogoś śmieszy? Czy festiwal klasistowskich memów ułożonych w pretekstową przypowiastkę ma być inteligencką odpowiedzią na Polskę PiS-u? Jeśli tak, to wolę już „Botoks”.
koniec
10 kwietnia 2018

Komentarze

10 IV 2018   19:23:16

Już sam trailer filmu jest okropny - film o głupich, ciemnych, dewotach - Polakach.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

W miłości jak na wojnie
Joanna Najbor

18 VI 2018

„Zimna wojna” wrze. „Zimna wojna” parzy. „Zimna wojna” rozpala zmysły i uśpione tęsknoty: za dawno niesłyszaną (nie tylko łemkowską) melodią, dzikim tańcem o świcie na barowej ladzie, pewnym typem kina, którego schyłek już niejednokrotnie głoszono. I w końcu – powiedzmy to wprost – za miłością, za namiętnością która zwala z nóg, do diabła!

więcej »

East Side Story: Nie depczcie przeszłości ołtarzy!
Sebastian Chosiński

17 VI 2018

Temat podróży w czasie, w wyniku której młody, cyniczny bohater przenosi się w przeszłość, by móc docenić bohaterstwo żołnierzy Wielkiej Wojny Ojczyźnianej – to w kinie rosyjskim temat obecny co najmniej od dekady. „Rubież” Dmitrija Tiurina nie jest więc żadnym zaskoczeniem. Ba! przeciwnie, można odbierać ją jako kolejne nawiązanie do chętnie eksploatowanego przez filmowców wątku. Tym bardziej że za fabułę odpowiada pisarz, który całą modę wykreował.

więcej »

Fajerbolem w tyłek go!
Agnieszka ‘Achika’ Szady

7 VI 2018

„Deadpool” – obie części – to film na tyle specyficzny, że mógłby wręcz stworzyć własny podgatunek: czarna komedia superbohaterska. W dodatku skategoryzowana jako film dla dorosłych, co w przypadku filmów o trykociarzach jest ewenementem (do polskich kin film wszedł również w wersji dubbingowanej – ciekawe, ilu niezorientowanych w temacie rodziców wybierze się z dziesięciolatkami na „tego jakiegoś Spajdermena”), acz dwójka nie korzysta z tego tak hojnie, jak część pierwsza.

więcej »

Polecamy

Sierpem go, i kamieniem!

Z filmu wyjęte:

Sierpem go, i kamieniem!
— Jarosław Loretz

Zaciskanie zębów: Level 2
— Jarosław Loretz

Kulturalny człowiek nie niszczy książek, ale…
— Jarosław Loretz

Powiedziałem koledze, że chcę statek kosmiczny
— Jarosław Loretz

Klucz do miasta otworzy każde drzwi
— Jarosław Loretz

Gdy masz niepotrzebną połówkę rekina…
— Jarosław Loretz

I siedzieć nie będzie już nikt
— Jarosław Loretz

Zombie wariacja 3
— Jarosław Loretz

Konsumpcja na chybcika
— Jarosław Loretz

Czerwony protest
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Kariera albo miłość
— Marcin Mroziuk

Tytaniczne wysiłki
— Jarosław Loretz

Joker zombie
— Jarosław Loretz

Orbiter 9
— Jarosław Loretz

Revolt
— Jarosław Loretz

Z córeczką do kina marsz
— Wojciech Gołąbowski

Jak zbić majątek na mięczakach
— Marcin Mroziuk

Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi
— Marcin Osuch

Tomb Raider
— Jarosław Robak

Uczciwy człowiek
— Marcin Mroziuk

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Marzec 2015 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Co nam w kinie gra: W imię...
— Kamil Witek

13. T-Mobile Nowe Horyzonty: Relacja piąta
— Kamil Witek

Precz z wibratorem
— Urszula Lipińska

Tegoż autora

Esensja ogląda: Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Marzec 2017 (1)
— Grzegorz Fortuna

Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Styczeń 2016 (2)
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Lisy w krainie wilków
— Grzegorz Fortuna

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.