Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 października 2018
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Małgorzata Szumowska
‹Twarz›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTwarz
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery6 kwietnia 2018
ReżyseriaMałgorzata Szumowska
ZdjęciaMichał Englert
Scenariusz
ObsadaMateusz Kościukiewicz, Agnieszka Podsiadlik, Małgorzata Gorol, Anna Tomaszewska, Dariusz Chojnacki, Robert Talarczyk, Roman Gancarczyk, Iwona Bielska
MuzykaAdam Walicki
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Twarz

Esensja.pl
Esensja.pl
W swoim najgorszym jak do tej pory filmie Małgorzata Szumowska opowiada historię inspirowaną prawdziwym przypadkiem Grzegorza Galasińskiego, pierwszego w Europie człowieka, któremu przeszczepiono twarz. W tak zwanym realu Galasińskiego wspierała ponoć cała rodzinna wieś, no ale życzliwość ludzi nie jest przecież nośnym tematem dla reżyserów-intelektualistów z wielkich miast. O wiele lepiej – nomen omen – dorobić tym ludziom gębę.

Grzegorz Fortuna

Krótko o filmach: Twarz

W swoim najgorszym jak do tej pory filmie Małgorzata Szumowska opowiada historię inspirowaną prawdziwym przypadkiem Grzegorza Galasińskiego, pierwszego w Europie człowieka, któremu przeszczepiono twarz. W tak zwanym realu Galasińskiego wspierała ponoć cała rodzinna wieś, no ale życzliwość ludzi nie jest przecież nośnym tematem dla reżyserów-intelektualistów z wielkich miast. O wiele lepiej – nomen omen – dorobić tym ludziom gębę.

Małgorzata Szumowska
‹Twarz›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTwarz
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery6 kwietnia 2018
ReżyseriaMałgorzata Szumowska
ZdjęciaMichał Englert
Scenariusz
ObsadaMateusz Kościukiewicz, Agnieszka Podsiadlik, Małgorzata Gorol, Anna Tomaszewska, Dariusz Chojnacki, Robert Talarczyk, Roman Gancarczyk, Iwona Bielska
MuzykaAdam Walicki
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Już w pierwszych scenach Szumowska stawia więc tezę – Polska B jest durna, zaściankowa, nie toleruje inności, pławi się w rasizmie, jest pełna hipokryzji i wiecznie najebana. Potem przez półtorej godziny udowadnia własną tezę scenami zaczerpniętymi z tabloidowych opowieści o ludzkiej głupocie, które – podobnie jak Patryk Vega w „Botoksie” – hiperbolizuje i z których buduje swoją narrację. Mamy więc, miedzy innymi, „promocję dla golasów”, podczas której rozebrani do rosołu mieszkańcy prowincji tłuką się o przecenione plazmy, mamy dzieciaki bawiące się urżniętym łbem świni, mamy rodziców zamawiających córce lśniącą karocę na pierwszą komunię, mamy wreszcie kościół interesujący się tylko budową pomnika Chrystusa większego od tego w Rio. Wszystko to gdzieś się wydarzyło, jasne, ale w „Twarzy” (trochę jak u Vegi) każdy z jednostkowych przypadków urasta do rangi metafory przywar całej grupy społecznej.
Mimo że Szumowska potrafi skonstruować sceny poetyckie i wychodzące poza tę jednotorową narrację (koń! dyskoteka!), szybko wraca do walenia w chochoła i naśmiewania się z prowincjuszy znad sojowej latte. Momentami patrzy na swoich bohaterów z taką wyższością i protekcjonalizmem, że aż dziw, że poszczególne postacie nie nazywają się tu Janusz i Karyna. Nawet siostra głównego bohatera, do pewnego momentu będąca jedyną pozytywną postacią drugoplanową w filmie, musi ostatecznie zostać zdemaskowana jako osoba chciwa i zakłamana, mimo że nie ma to absolutnie żadnego uzasadnienia w fabule i logice opowieści.
Jest to – delikatnie mówiąc – męczące i potwornie niesmaczne, a przy tym wtórne, nieśmieszne i w dodatku spóźnione o dekadę. Bo czy serio w 2018 roku kogoś jeszcze bawią żarty o mamroczących, nawalonych pijaczkach? Czy naprawdę jesteśmy na etapie, w którym beka z moherowych beretów kogoś śmieszy? Czy festiwal klasistowskich memów ułożonych w pretekstową przypowiastkę ma być inteligencką odpowiedzią na Polskę PiS-u? Jeśli tak, to wolę już „Botoks”.
koniec
10 kwietnia 2018

Komentarze

10 IV 2018   19:23:16

Już sam trailer filmu jest okropny - film o głupich, ciemnych, dewotach - Polakach.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Na krańcu świata też rodzi się Zło
Sebastian Chosiński

14 X 2018

Rosyjscy filmowcy nieczęsto docierają do położonego na samym wschodnim krańcu państwa Władywostoku. Aż tu nagle w ciągu zaledwie dwóch lat zrealizowano tam dwie kinowe fabuły: najpierw komediowego „Partnera” Aleksandra Andriuszczenki, a zaraz potem dramat kryminalny „Na osiedlu” Olgi Zujewej. W tym drugim przypadku sprawa wydaje się bardziej oczywista – w końcu reżyserka przyszła na świat właśnie w stolicy Kraju Nadmorskiego.

więcej »

Krótko o filmach: Białe oczka i uśmiechnięta paszcza
Agnieszka ‘Achika’ Szady

10 X 2018

Agnieszka Szady krótko pisze o kolejnej na naszych ekranach komiksowej opowieści z Marvela – „Venomie” z Tomem Hardym w tytułowej roli.

więcej »

Krótko o filmach: Hotel Transylwania 3
Marcin Osuch

9 X 2018

Film raczej dla dzieci niż dla rodziców.

więcej »

Polecamy

Ostatnia impreza

Z filmu wyjęte:

Ostatnia impreza
— Jarosław Loretz

Coś dla gniazdowników
— Jarosław Loretz

Jeszcze o marihuanie...
— Jarosław Loretz

Marihuana to Zło
— Jarosław Loretz

Jezdem opentana
— Jarosław Loretz

Straszliwy sznurek
— Jarosław Loretz

Bujany samochodzik w wersji budżetowej
— Jarosław Loretz

Organiczna bielizna
— Jarosław Loretz

Babulina babulinie nierówna
— Jarosław Loretz

Kocyk zabójca
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Białe oczka i uśmiechnięta paszcza
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Hotel Transylwania 3
— Marcin Osuch

Wielkie koty
— Marcin Osuch

Han Solo
— Marcin Osuch

Zwierzaki sieją zniszczenie
— Marcin Mroziuk

Życiorys pieśniarza
— Sebastian Chosiński

Bajecznie bogaci Azjaci
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Powrót do punktu wyjścia
— Sebastian Chosiński

Letnia szkoła życia
— Kamil Witek

Lekko śnięta fabuła
— Jarosław Loretz

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Marzec 2015 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Co nam w kinie gra: W imię...
— Kamil Witek

13. T-Mobile Nowe Horyzonty: Relacja piąta
— Kamil Witek

Precz z wibratorem
— Urszula Lipińska

Tegoż autora

Esensja ogląda: Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Marzec 2017 (1)
— Grzegorz Fortuna

Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Styczeń 2016 (2)
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Lisy w krainie wilków
— Grzegorz Fortuna

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.