Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 czerwca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXVII

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Małgorzata Szumowska
‹Twarz›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTwarz
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery6 kwietnia 2018
ReżyseriaMałgorzata Szumowska
ZdjęciaMichał Englert
Scenariusz
ObsadaMateusz Kościukiewicz, Agnieszka Podsiadlik, Małgorzata Gorol, Anna Tomaszewska, Dariusz Chojnacki, Robert Talarczyk, Roman Gancarczyk, Iwona Bielska
MuzykaAdam Walicki
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Twarz
[Małgorzata Szumowska „Twarz” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W swoim najgorszym jak do tej pory filmie Małgorzata Szumowska opowiada historię inspirowaną prawdziwym przypadkiem Grzegorza Galasińskiego, pierwszego w Europie człowieka, któremu przeszczepiono twarz. W tak zwanym realu Galasińskiego wspierała ponoć cała rodzinna wieś, no ale życzliwość ludzi nie jest przecież nośnym tematem dla reżyserów-intelektualistów z wielkich miast. O wiele lepiej – nomen omen – dorobić tym ludziom gębę.

Grzegorz Fortuna

Krótko o filmach: Twarz
[Małgorzata Szumowska „Twarz” - recenzja]

W swoim najgorszym jak do tej pory filmie Małgorzata Szumowska opowiada historię inspirowaną prawdziwym przypadkiem Grzegorza Galasińskiego, pierwszego w Europie człowieka, któremu przeszczepiono twarz. W tak zwanym realu Galasińskiego wspierała ponoć cała rodzinna wieś, no ale życzliwość ludzi nie jest przecież nośnym tematem dla reżyserów-intelektualistów z wielkich miast. O wiele lepiej – nomen omen – dorobić tym ludziom gębę.

Małgorzata Szumowska
‹Twarz›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTwarz
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery6 kwietnia 2018
ReżyseriaMałgorzata Szumowska
ZdjęciaMichał Englert
Scenariusz
ObsadaMateusz Kościukiewicz, Agnieszka Podsiadlik, Małgorzata Gorol, Anna Tomaszewska, Dariusz Chojnacki, Robert Talarczyk, Roman Gancarczyk, Iwona Bielska
MuzykaAdam Walicki
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Już w pierwszych scenach Szumowska stawia więc tezę – Polska B jest durna, zaściankowa, nie toleruje inności, pławi się w rasizmie, jest pełna hipokryzji i wiecznie najebana. Potem przez półtorej godziny udowadnia własną tezę scenami zaczerpniętymi z tabloidowych opowieści o ludzkiej głupocie, które – podobnie jak Patryk Vega w „Botoksie” – hiperbolizuje i z których buduje swoją narrację. Mamy więc, miedzy innymi, „promocję dla golasów”, podczas której rozebrani do rosołu mieszkańcy prowincji tłuką się o przecenione plazmy, mamy dzieciaki bawiące się urżniętym łbem świni, mamy rodziców zamawiających córce lśniącą karocę na pierwszą komunię, mamy wreszcie kościół interesujący się tylko budową pomnika Chrystusa większego od tego w Rio. Wszystko to gdzieś się wydarzyło, jasne, ale w „Twarzy” (trochę jak u Vegi) każdy z jednostkowych przypadków urasta do rangi metafory przywar całej grupy społecznej.
Mimo że Szumowska potrafi skonstruować sceny poetyckie i wychodzące poza tę jednotorową narrację (koń! dyskoteka!), szybko wraca do walenia w chochoła i naśmiewania się z prowincjuszy znad sojowej latte. Momentami patrzy na swoich bohaterów z taką wyższością i protekcjonalizmem, że aż dziw, że poszczególne postacie nie nazywają się tu Janusz i Karyna. Nawet siostra głównego bohatera, do pewnego momentu będąca jedyną pozytywną postacią drugoplanową w filmie, musi ostatecznie zostać zdemaskowana jako osoba chciwa i zakłamana, mimo że nie ma to absolutnie żadnego uzasadnienia w fabule i logice opowieści.
Jest to – delikatnie mówiąc – męczące i potwornie niesmaczne, a przy tym wtórne, nieśmieszne i w dodatku spóźnione o dekadę. Bo czy serio w 2018 roku kogoś jeszcze bawią żarty o mamroczących, nawalonych pijaczkach? Czy naprawdę jesteśmy na etapie, w którym beka z moherowych beretów kogoś śmieszy? Czy festiwal klasistowskich memów ułożonych w pretekstową przypowiastkę ma być inteligencką odpowiedzią na Polskę PiS-u? Jeśli tak, to wolę już „Botoks”.
koniec
10 kwietnia 2018

Komentarze

10 IV 2018   19:23:16

Już sam trailer filmu jest okropny - film o głupich, ciemnych, dewotach - Polakach.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Domek z kart
Kamil Witek

17 VI 2019

Szanowany zawód, dom na przedmieściach, modelowa rodzina. Lista życiowych osiągnięć Anny i Petera – małżeńskiej pary z „Królowej Kier” - musi brzmieć dumnie. Lecz zawsze, gdy z wierzchu wszystko ociera się niemal o perfekcję, możemy być pewni, iż na pozornym krysztale gdzieś czai się z początku niewidoczna rysa. Tym bardziej, kiedy uczestnicy owej idylli sami dążą do tego, aby ją poważnie skazić.

więcej »

East Side Story: Opiekuńczy duch potrafi dać się we znaki
Sebastian Chosiński

16 VI 2019

Trzeba przyznać, że w ostatnich latach Rosjanie zadbali o najmłodszych widzów. Od 2017 roku do kin trafiło kilka produkcji o sporym budżecie, które mogły podobać się nastoletnim widzom. Miały bowiem wartką akcję i świetne efekty specjalne. Do tej grupy filmów zalicza się również „Domowik” Jewgienija Biedariewa, którego jednym z głównych bohaterów jest duch zamieszkujący apartament w centrum Moskwy.

więcej »

Wędrować też trzeba umieć
Jarosław Loretz

13 VI 2019

Nietuzinkowy pomysł i ogromne pieniądze wpompowane w efekty specjalne na ogół stanowią gwarancję dobrej rozrywki. Niestety, „Wędrująca Ziemia” powstała nie w Hollywood, a w Chinach..

więcej »

Polecamy

Nasi w zaświatach

Z filmu wyjęte:

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Meble na wysoki połysk
— Jarosław Loretz

Limuzyna na miarę naszych możliwości
— Jarosław Loretz

RPG a sprawa Dzikiego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Chatka niekoniecznie z piernika
— Jarosław Loretz

Zwrotów nie przyjmujemy. Na ogół.
— Jarosław Loretz

Małe ptaki konsumuje się w całości
— Jarosław Loretz

Makabra (anatomiczna)
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Sekretne życie emerytki
— Kamil Witek

Houston, mamy kłopot
— Jarosław Loretz

Amisz bez raju
— Jarosław Loretz

Wilczy apetyt
— Jarosław Loretz

Korzenie Lassego i Mai
— Konrad Wągrowski

To właśnie życie
— Jarosław Robak

W rytmie pogrzebów
— Marcin Osuch

Trzy kobiety z butelką
— Konrad Wągrowski

Surowa męska przyjaźń
— Miłosz Cybowski

Z nutką nostalgii
— Marcin Mroziuk

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Marzec 2015 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Co nam w kinie gra: W imię...
— Kamil Witek

13. T-Mobile Nowe Horyzonty: Relacja piąta
— Kamil Witek

Precz z wibratorem
— Urszula Lipińska

Tegoż autora

Esensja ogląda: Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Marzec 2017 (1)
— Grzegorz Fortuna

Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Styczeń 2016 (2)
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Lisy w krainie wilków
— Grzegorz Fortuna

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.