Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Krótko o serialach: Z archiwum X (sezon 11)

Esensja.pl
Esensja.pl
Sezon 11 „Z archiwum X” okazał być lepszy niż można się było spodziewać.

Chris Carter, Glen Morgan, Kevin Hooks, Darin Morgan, James Wong, Carol Banker, Holly Dale
‹Z Archiwum X. Sezon 11›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZ Archiwum X. Sezon 11
Tytuł oryginalnyThe X-Files. Season 11
Dystrybutor Fox
Data premiery4 stycznia 2018
ReżyseriaChris Carter, Glen Morgan, Kevin Hooks, Darin Morgan, James Wong, Carol Banker, Holly Dale
Scenariusz
ObsadaDavid Duchovny, Gillian Anderson, Mitch Pileggi, William B. Davis, Annabeth Gish, Robbie Amell, Lauren Ambrose, Veronica Cartwright
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
SerialZ Archiwum X, Sezon 11, odcinków 10
Czas trwania42 min (odcinek)
WWW
GatunekSF, thriller
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Tak jak zeszłoroczny dziesiąty sezon „Z archiwum X”, będący powrotem po latach Gillian Anderson i Davida Duchovnego do serialu, odbił się w mediach społecznościowych szerokim echem, tak o właśnie świeżo zakończonym sezonie jedenastym nie mówił prawie nikt. W sumie trudno się dziwić, bo sezon 10 jednak na kolana nie rzucał, odczuwało się głównie nieumiejętność przenoszenie serii rodem z lat 90. w nowe czasy. Próba uwspółcześniania wątku spiskowego wyszła bardzo słabo (mimo udziału najważniejszych postaci z Człowiekiem z Papierosem na czele, malowniczo odpalającym fajki przez otwór po tracheotomii), jednoodcinkowce nie wyróżniały się specjalnie na tle klasyków, jedynie sympatyczny odcinek humorystyczny „Mulder & Scully Meet the Were-Monster” zyskał uznanie fanów.
Tymczasem, ku zaskoczeniu wszystkich, sezon 11 (składający się z czterech odcinków więcej) okazał się być zdecydowanie lepszy. Otrzymaliśmy całkiem solidne „potwory tygodnia”, dwa naprawdę bardzo dobre odcinki z przymrużeniem oka, a nawet wątek spiskowy nie raził tak jak w poprzednim sezonie.. Zaczęło się jednak słabo – bo przeładowany powrotami bohaterów z minionych lat i pozbawiony sensownej fabuły odcinek pierwszy („Moja walka III”) był męczący i odstraszający, pokazujący, że Chris Carter nie za wiele ma już do powiedzenia w tematach Inwazji, Kolonizacji, Rządowego Spisku etc, zupełnie nie potrafiąc dostosować się do tego, że minęło już ponad 20 lat i spojrzenie na to wszystko u odbiorców bardzo się zmieniło. Ale potem było dużo lepiej. Mieliśmy niezły odcinek z powrotem (zza grobu) Samotnych Strzelców („This”), bardzo dobry z wywołanymi demonami z Connecticut („Familiar”), przyzwoity z morderczymi sobowtórami („Plus One”). Do tego otrzymaliśmy kapitalny odcinek humorystyczny z „efektem Mandeli” (głowę dałbym sobie uciąć, że jego tytuł to właśnie „Efekt Mandeli”, ale tak naprawdę jest zupełnie inny – „The Lost Art of Forehead Sweat"- , bo wyraźnie chodziło o to, aby wywołać… tytułowy efekt Mandeli – poczytajcie, co to takiego, bo ciekawe), zmakomity, choć o nieskomplikowanym przesłaniu epizod o prześladującej nas technologii domagającej się napiwku („Rm9sbG93ZXJz” – z kapitalnymi ujęciami Muldera i Scully wpatrujących się w swoje smartfony w zautomatyzowanym barze sushi). A nawet w późniejszych spiskowych odcinkach udało się dodać emocjonalne zaangażowanie (i przy tym przysłonić absurdalność treści) dzięki wykorzystaniu postaci syna Muldera i Scully. Duchovny i Anderson byli w dobrej formie – zwłaszcza ona, ale to wiedzieliśmy już po „The Fall”. Jemu zaś wchłonął się już botoks, dzięki czemu znów wygląda jak człowiek. Chemia między nimi nadal doskonała, otrzymali też dobrze napisane teksty, odwołujące się do całej historii ich relacji. Jeśli więc powstanie jeszcze sezon 12, to ja z przyjemnością zasiądę do oglądania.
koniec
12 kwietnia 2018

Komentarze

12 IV 2018   19:42:17

duchoWny x2 ;)

12 IV 2018   21:16:47

"Człowiekiem z Papierosem" - serio? Skąd to tłumaczenie Cigarette Smoking Man? Od lat i wszędzie funkcjonuje to jako po prostu Palacz.

13 IV 2018   00:06:57

@Rory niby Palacz jest od lat, ale też może się kojarzyć z palaczem z kotłowni:-D Też się przyzwyczaiłem do takiego tłumaczenia, ale Człowiek z Papierosem nie brzmi źle. Choćby taki Well Manicured Man grany przez Johna Nevilla to chyba przetłumaczono na człowiek o wypielęgnowanych dłoniach, czy jakoś tak, a Elder to był Starszy jak mnie pamięć nie myli.

Spoko opinia tylko taka uwaga, że 10 sezon leciał 2 lata temu, a nie rok temu. Ale mam lekkie deja vu, bo dokładnie te same odcinki są pochwalone i zjechane w opinii na filmwebie w programie o serialach, ale z tonu opinii wypowiadających się wynika, że sezon słaby, choć lepszy od 10 serii, i lepiej by nie powstała 12 seria. Zabawne jest to, że więcej chwalą jak krytykują:-)

13 IV 2018   08:44:32

Ja go zawsze kojarzyłem jako Człowieka z Papierosem... Ciekawe skąd takie różnice w nazewnictwie

13 IV 2018   09:05:34

też mam nadzieję na 12 sezon - z dwójką głównych bohaterów ;)

13 IV 2018   09:46:44

Za moich czasów (czyli lata 90.) zawsze mówiło się "Człowiek z papierosem". "Palacz" też mi się jakoś kojarzy z kotłownią, pozostanę więc przy swojej wersji. :) 'Już ledwo sapie, już ledwo zipie, A jeszcze Człowiek z Papierosem węgiel w nią sypie." - jak pisał klasyk.

13 IV 2018   09:48:30

Gdzieś było też: Well Manicured Man - Dystyngowany Mężczyzna. :)

13 IV 2018   12:33:44

@Ugluk pewnie wina tłumaczenia, bo były różne tłumaczenia choćby pseudonimów bohaterów na Polsacie i TVP 2, np. Lone Gunmen w TVP 2 to byli Samotni Strzelcy, a na Polsacie Samotny Jeździec (i na FOX w This tak właśnie przetłumaczono). A domyślam się że na DVD też są różne tłumaczenia zarówno w wersji z napisami jak i lektorskiej. Kojarzę Palacza też jako Rakowatego, ale to pewnie od Cancer Man.

13 IV 2018   14:26:23

Co do Anderson to moim zdaniem nie od czasu The Fall wiadomo że dobrą aktorką jest, tylko właśnie od czasów 9 lat spędzonych na planie XF. Z serii na serie stawała się coraz lepszą aktorką dramatyczną, dojrzewała aktorsko na planie,to była dla niej niezła 9letnia szkoła aktorstwa i nie dziwne że to ona za XF ma więcej nominacji i nagród niż Duchovny, który jest świetnym aktorem komediowym co pokazał wielokrotnie w XF, ale Anderson lepszą aktorką dramatyczną. Ekipa serialu z czasem zauważyła jaki mają talent aktorski. Więc to nie przypadek, że Scully jest tą postacią, która bardziej ewoluowała, rozwijała się przez 9 lat trwania XF, bo Mulder w pewnym momencie w serialu stanął w miejscu, a Dana to postać taka, że z nią można było więcej zrobić jak z Mulderem. Aktorka stała się ulubienicą dziennikarzy i krytyków. Wielu sądzi i ciężko się z tym nie zgodzić, że obok Williama B. Davisa jest najlepszym aktorem w XF i przerosła aktorsko Davida z czasem co dla nikogo tajemnicą nie jest.

Anderson miała świetny pomysł na karierę po zakończeniu XF, czyli wyjechać do Anglii gdzie mieszkała będąc dzieckiem (przez co od wyjazdu do UK w 2002 roku nie było programu i wywiadu z nią gdzie pytano ją do znudzenia czy jest angielką czy amerykanką, a mówi w produkcjach angielskich z idealną angielszczyzną), bo wiedziała że w Hollywood ją pewnie zaszufladkują w rolach podobnych do Scully. Nie przypadkowo to ona miała grać w Hannibalu Ridleya Scotta rolę Clarice, która była wzorem dla stworzenia postaci Dany Scully. Co prawda zagrała w Hannibalu, ale serialowym i nie Starling. Dzięki wyjazdowi do Anglii, szlifowaniu aktorstwa w teatrze stacja BBC ją zauważyła. Jej pierwszą rolą dla BBC był miniserial Bleak House. Tak zagrała że dziennikarze i krytycy wychwalali ją i dostała nominacje do kilku nagród. Zwłaszcza świetna jest w scenach z Charlesem Dance. Upodobała sobie role w dramatach kostiumowych.

Wyjazd do Anglii i granie ról jak najdalszych od Dany zaowocował tym, że jest obecnie cenioną aktorką, nie tylko w Anglii. Zresztą rola w The Fall była napisana specjalnie dla niej przez twórcę serialu i to był efekt jej wcześniejszych angielskich ról. Rozwinęła się jeszcze bardziej jako aktorka i uniknęła szufladki Scully - dzisiaj widownia bardziej ją kojarzy z właśnie The Fall, ale też Hannibala i Amerykańskich Bogów a nie Archiwum X.

A z seriali angielskich z nią nie tylko warto znać The Fall, ale też miniseriale takie jak Any Human Heart, a zwłaszcza wspomniany przeze mnie Bleak House i Great Expectations (te dwie ostatnie produkcje to adaptacje powieści Dickensa), w których pokazała świetne aktorstwo. Chociaż ona raczej nigdy nie schodzi poniżej dobrego poziomu, u niej najniższy poziom to dobry poziom:-)

Warto też znać jej role u Briana Fullera i nie mam na myśli jedynie serialowego Hannibala, tylko 1 sezon Amerykańskich Bogów gdzie wcieliła się w boga Media i jest świetna w każdym wcieleniu tej postaci.

Z filmów polecam House of Mirth Terence Daviesa. Warto też znać jej sztuki teatralne. Dwa lata temu w polskich kinach można było obejrzeć ją w Tramwaju zwanym Pożądaniem gdzie zagrała rolę życia jak uważa wielu dziennikarzy i krytyków i sama też tą rolę najwyżej sobie ceni, obok Stelli Gibson. Pamiętam, że na youtube w całości ta sztuka była dostępna, tylko że to było z rok temu:-)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Demonów ci u nas dostatek!
Sebastian Chosiński

22 IV 2018

Film Jegora Baranowa nie jest ani kontynuacją, ani odpowiedzią na adaptację „Wija” autorstwa Olega Stiepczenki sprzed czterech lat. To środkowa część kinowego miniserialu opartego na nowelach opublikowanych pierwotnie w zbiorach „Wieczory na chutorze w pobliżu Dikańki” oraz „Mirgorod”. W drugiej części trylogii Baranow wziął na warsztat „Zaczarowane miejsce” i właśnie legendarnego „Wija”.

więcej »

Krótko o filmach: Uczciwy człowiek
Marcin Mroziuk

20 IV 2018

Marcin Mroziuk krótko o „Uczciwym człowieku” Mohammada Rasoulofa, wchodzącym dzisiaj do naszych kin.

więcej »

Krótko o serialach: American Crime Story: Zabójstwo Versace
Konrad Wągrowski

19 IV 2018

Konrad Wągrowski krótko o drugim sezonie serialu „Amarican Crime Story”, poświęconego zabójstwu Gianniego Versace.

więcej »

Polecamy

Ranking filmów oscarowych

Oscary 2018:

Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Z tego cyklu

American Crime Story: Zabójstwo Versace
— Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Z Archiwum X: Extremalnie długi odcinek
— Michał Kubalski

Szczurze ekscesy
— Jarosław Loretz

Krótko o filmach: Sierpień-wrzesień 2002
— Artur Długosz, Eryk Remiezowicz

W efekcie braku kopa
— Artur Długosz

Tegoż autora

Bolitar powraca w mroku
— Konrad Wągrowski

Ty i inne dziewczynki
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja czyta: Luty 2018
— Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Katarzyna Piekarz, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.