Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Mohammad Rasoulof
‹Uczciwy człowiek›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUczciwy człowiek
Tytuł oryginalnyلِرد‎ [Lerd]
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery20 kwietnia 2018
ReżyseriaMohammad Rasoulof
ZdjęciaAshkan Ashkani
Scenariusz
ObsadaReza Akhlaghirad, Soudabeh Beizaee, Nasim Adabi, Zeinab Shabani, Missagh Zareh, Zhila Shahi, Majid Potki, Mehdi Mehraban
MuzykaPeyman Yazdanian
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiIran
Czas trwania117 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Uczciwy człowiek

Esensja.pl
Esensja.pl
Marcin Mroziuk krótko o „Uczciwym człowieku” Mohammada Rasoulofa, wchodzącym dzisiaj do naszych kin.

Marcin Mroziuk

Krótko o filmach: Uczciwy człowiek

Marcin Mroziuk krótko o „Uczciwym człowieku” Mohammada Rasoulofa, wchodzącym dzisiaj do naszych kin.

Mohammad Rasoulof
‹Uczciwy człowiek›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUczciwy człowiek
Tytuł oryginalnyلِرد‎ [Lerd]
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery20 kwietnia 2018
ReżyseriaMohammad Rasoulof
ZdjęciaAshkan Ashkani
Scenariusz
ObsadaReza Akhlaghirad, Soudabeh Beizaee, Nasim Adabi, Zeinab Shabani, Missagh Zareh, Zhila Shahi, Majid Potki, Mehdi Mehraban
MuzykaPeyman Yazdanian
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiIran
Czas trwania117 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Film Mohammada Rasoulofa można uznać za idealną ilustrację przysłowia mówiącego, że kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one. Tytułowym bohaterem jest bowiem Reza, który aby nie stracić farmy z hodowlą ryb, musi albo postąpić wbrew swej moralności, albo stawić czoła lokalnym układom i wszechobecnej korupcji. Szybko się orientujemy, że gdyby nie jego niechęć do wręczania łapówek, to mężczyzna uniknąłby wielu kłopotów, z którymi się boryka. Na przykład określona kwota dyskretnie przekazana urzędnikowi bankowemu mogłaby sprawić, że warunki spłaty kredytu stałyby się dla Rezy znacznie mniej dokuczliwe. A z tego rodzaju sugestiami bohater i jego żona stykają się też praktycznie za każdym razem, kiedy próbują załatwić jakąś sprawę. Możemy się więc przekonać, że to właśnie łapówki są elementem potrafiącym właściwie naoliwić trybiki odpowiedzialne za funkcjonowanie irańskich urzędów, banków a nawet policji. A jakby tego było jeszcze za mało, to wpływowa w tym rejonie Firma stara się przejąć farmę Rezy, uciekając się przy tym do niezbyt czystych metod. Co gorsza na jej usługach jest sąsiad bohatera – Abbas i w związku z tym wybuch konfliktu między Rezą i Abbasem jest po prostu nieunikniony. Szkopuł tkwi zaś w tym, że ten ostatni świetnie się znajduje w miejscowych układach, a głównemu bohaterowi jako przybyszowi z Teheranu trudno się odnaleźć wśród mieszkańców irańskiej prowincji. Sympatia widzów jest oczywiście po stronie Rezy, ale mimo podziwu dla jego odwagi i uporu zdajemy sobie sprawę, że jego bezkompromisowa postawa może mu się zwyczajnie nie opłacić. Na tym świecie dobro wszak nie zawsze zwycięża… Trzeba też zaznaczyć, że nie chodzi tutaj o to, iż główny bohater jest chodzącym ideałem – wystarczy wspomnieć, że po kryjomu wytwarza i spożywa alkohol, a przecież jest to zakazane muzułmanom (abstrahując nawet od zakazów administracyjnych dotyczących produkcji alkoholu, które obowiązują również w wielu innych krajach).
Z kolei akcja „Uczciwego człowieka” toczy się niespiesznie, a kolejne problemy Rezy nie są dla nas specjalnym zaskoczeniem, ale mimo to rozwój wypadków śledzimy z prawdziwym zainteresowaniem, gdyż zastanawiamy się, czy tytułowy bohater w końcu nauczy się postępować zgodnie z regułami życia na irańskiej prowincji, które na ekranie zostały przecież przedstawione w czarnych barwach. Wszystko to sprawia, że film Mohammada Rasoulofa nie jest wprawdzie dziełem doskonałym, ale i tak warto go obejrzeć.
koniec
20 kwietnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Koniec podróży [Avengers: Koniec gry – recenzja]
Kamil Witek

25 IV 2019

Nie ma większego sensu wymieniać jednym tchem wszystkich osiągnięć i rekordów, jakie od 2008 roku stały się łupem filmowej stajni Marvela. Raz, że można śmiało założyć, że praktycznie na każdym polu są nie do pokonania. Nieważne czy mówimy o rozmachu, jakości czy po prostu kasowych przychodach. Dwa, przy owym zadaniu z pewnością zabrakłoby bardzo szybko tchu. Dlatego to swoisty paradoks, że wieńczący epicką podróż bohaterów „Avengers: Koniec gry”, nie stara się za wszelką cenę pobić (...)

więcej »

East Side Story: Jak rodził się kazachski kapitalizm
Sebastian Chosiński

21 IV 2019

Akan Satajew jest jednym z najpopularniejszych reżyserów w Kazachstanie. Od lat bowiem dostarcza filmy, które łączą sensacyjną fabułę z wątkami romansowymi i obserwacjami obyczajowymi. Na podstawie jego dzieł można dostrzec ewolucję współczesnego Kazachstanu – od postsowieckiej republiki do silnego państwa rozdającego karty w regionie. „Biznesmeni” to opowieść o tym, jak budowano w tym kraju kapitalizm. I ile wymagało to ofiar.

więcej »

Mam wiersz
[Przedszkolanka - recenzja]

Konrad Wągrowski

18 IV 2019

Opowieść o pani z przedszkola, która rzuca się z całą mocą w ratowanie dla świata poetyckiego talentu jednego z jej podopiecznych jest dużo bardziej nieoczywista niż mogłoby się wydawać.

więcej »

Polecamy

Małe ptaki konsumuje się w całości

Z filmu wyjęte:

Małe ptaki konsumuje się w całości
— Jarosław Loretz

Makabra (anatomiczna)
— Jarosław Loretz

Rezydencja marzeń (producentów filmowych)
— Jarosław Loretz

Dzielny mały skuter
— Jarosław Loretz

Grunt to dobra służąca
— Jarosław Loretz

Ćwiczenia pod prysznicem
— Jarosław Loretz

Wyścig donikąd
— Jarosław Loretz

Wycieczka donikąd
— Jarosław Loretz

Życie w zawieszeniu
— Jarosław Loretz

Wonder Wheel
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Wilczy apetyt
— Jarosław Loretz

Korzenie Lassego i Mai
— Konrad Wągrowski

To właśnie życie
— Jarosław Robak

W rytmie pogrzebów
— Marcin Osuch

Trzy kobiety z butelką
— Konrad Wągrowski

Surowa męska przyjaźń
— Miłosz Cybowski

Z nutką nostalgii
— Marcin Mroziuk

Padawan druida
— Konrad Wągrowski

Melodramat z wymieraniem
— Jarosław Loretz

Powrót Bena
— Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Niepokój moralny oprawcy i ofiar
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.