Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 grudnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Mohammad Rasoulof
‹Uczciwy człowiek›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUczciwy człowiek
Tytuł oryginalnyلِرد‎ [Lerd]
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery20 kwietnia 2018
ReżyseriaMohammad Rasoulof
ZdjęciaAshkan Ashkani
Scenariusz
ObsadaReza Akhlaghirad, Soudabeh Beizaee, Nasim Adabi, Zeinab Shabani, Missagh Zareh, Zhila Shahi, Majid Potki, Mehdi Mehraban
MuzykaPeyman Yazdanian
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiIran
Czas trwania117 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Uczciwy człowiek
[Mohammad Rasoulof „Uczciwy człowiek” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Marcin Mroziuk krótko o „Uczciwym człowieku” Mohammada Rasoulofa, wchodzącym dzisiaj do naszych kin.

Marcin Mroziuk

Krótko o filmach: Uczciwy człowiek
[Mohammad Rasoulof „Uczciwy człowiek” - recenzja]

Marcin Mroziuk krótko o „Uczciwym człowieku” Mohammada Rasoulofa, wchodzącym dzisiaj do naszych kin.

Mohammad Rasoulof
‹Uczciwy człowiek›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUczciwy człowiek
Tytuł oryginalnyلِرد‎ [Lerd]
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery20 kwietnia 2018
ReżyseriaMohammad Rasoulof
ZdjęciaAshkan Ashkani
Scenariusz
ObsadaReza Akhlaghirad, Soudabeh Beizaee, Nasim Adabi, Zeinab Shabani, Missagh Zareh, Zhila Shahi, Majid Potki, Mehdi Mehraban
MuzykaPeyman Yazdanian
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiIran
Czas trwania117 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Film Mohammada Rasoulofa można uznać za idealną ilustrację przysłowia mówiącego, że kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one. Tytułowym bohaterem jest bowiem Reza, który aby nie stracić farmy z hodowlą ryb, musi albo postąpić wbrew swej moralności, albo stawić czoła lokalnym układom i wszechobecnej korupcji. Szybko się orientujemy, że gdyby nie jego niechęć do wręczania łapówek, to mężczyzna uniknąłby wielu kłopotów, z którymi się boryka. Na przykład określona kwota dyskretnie przekazana urzędnikowi bankowemu mogłaby sprawić, że warunki spłaty kredytu stałyby się dla Rezy znacznie mniej dokuczliwe. A z tego rodzaju sugestiami bohater i jego żona stykają się też praktycznie za każdym razem, kiedy próbują załatwić jakąś sprawę. Możemy się więc przekonać, że to właśnie łapówki są elementem potrafiącym właściwie naoliwić trybiki odpowiedzialne za funkcjonowanie irańskich urzędów, banków a nawet policji. A jakby tego było jeszcze za mało, to wpływowa w tym rejonie Firma stara się przejąć farmę Rezy, uciekając się przy tym do niezbyt czystych metod. Co gorsza na jej usługach jest sąsiad bohatera – Abbas i w związku z tym wybuch konfliktu między Rezą i Abbasem jest po prostu nieunikniony. Szkopuł tkwi zaś w tym, że ten ostatni świetnie się znajduje w miejscowych układach, a głównemu bohaterowi jako przybyszowi z Teheranu trudno się odnaleźć wśród mieszkańców irańskiej prowincji. Sympatia widzów jest oczywiście po stronie Rezy, ale mimo podziwu dla jego odwagi i uporu zdajemy sobie sprawę, że jego bezkompromisowa postawa może mu się zwyczajnie nie opłacić. Na tym świecie dobro wszak nie zawsze zwycięża… Trzeba też zaznaczyć, że nie chodzi tutaj o to, iż główny bohater jest chodzącym ideałem – wystarczy wspomnieć, że po kryjomu wytwarza i spożywa alkohol, a przecież jest to zakazane muzułmanom (abstrahując nawet od zakazów administracyjnych dotyczących produkcji alkoholu, które obowiązują również w wielu innych krajach).
Z kolei akcja „Uczciwego człowieka” toczy się niespiesznie, a kolejne problemy Rezy nie są dla nas specjalnym zaskoczeniem, ale mimo to rozwój wypadków śledzimy z prawdziwym zainteresowaniem, gdyż zastanawiamy się, czy tytułowy bohater w końcu nauczy się postępować zgodnie z regułami życia na irańskiej prowincji, które na ekranie zostały przecież przedstawione w czarnych barwach. Wszystko to sprawia, że film Mohammada Rasoulofa nie jest wprawdzie dziełem doskonałym, ale i tak warto go obejrzeć.
koniec
20 kwietnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Cinergia 2019: Dżihad trzynastolatka
Konrad Wągrowski

10 XII 2019

Co może być przyczyną religijnego fanatyzmu? Czy możemy traktować go jak chorobę. A jeśli tak – jak można go leczyć?

więcej »

Mandalorian. Odcinek 5: Powrót do przeszłości
Kamil Witek

9 XII 2019

O tym, że w Galaktyce po „Powrocie Jedi” nastały nowe czasy, przekonujemy się z każdym kolejnym odcinkiem „The Mandalorian”. Jednak nawet jeśli po Imperium nie ma śladu, a droidy mogą nie tylko przebywać w kantynie a i operować za barem, w tej dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości są rzeczy constans: Tatooine dalej pozostaje idealną oazą dla uciekinierów.

więcej »

East Side Story: Rosyjscy „chłopcy z ferajny”
Sebastian Chosiński

8 XII 2019

W ubiegłym tygodniu „Byk” – debiutancki film Borisa Akopowa – do licznych nagród zdobytych już wcześniej dołożył dwa kolejne laury. Tym razem wywalczone na warszawskim Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską” – nagrodę jury oraz nagrodę publiczności. Czy zasłużenie? Ci, którzy cenią kino gangsterskie w stylu „Psów” Władysława Pasikowskiego, nie będą mieli najmniejszych wątpliwości, że tak.

więcej »

Polecamy

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga

Do sedna:

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Rodowe dziedzictwo
— Jarosław Loretz

Zawiedzione nadzieje
— Marcin Mroziuk

Mroczna sielanka
— Sebastian Chosiński

Zwycięstwo kontra zabawa
— Marcin Mroziuk

Ciałem y duchem
— Jarosław Loretz

Zabawa z żywymi trupami
— Marcin Mroziuk

Opiekuńczość po skandynawsku
— Sebastian Chosiński

Film nieoczywisty
— Miłosz Cybowski

Demoniczne Buenos
— Jarosław Loretz

Proszę popatrzeć na światełko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

Niepokój moralny oprawcy i ofiar
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Stara miłość nie rdzewieje. Ale nienawiść też
— Marcin Mroziuk

Mała Esensja: Przerwane beztroskie dzieciństwo
— Marcin Mroziuk

Mała Esensja: Słów nie rzuca się na wiatr
— Marcin Mroziuk

Amour znaczy miłość
— Marcin Mroziuk

Sześćdziesiąt lat minęło a niebo wciąż na swoim miejscu...
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Mała Esensja: To nie jest bajka
— Marcin Mroziuk

Nieoczekiwana zmiana miejsc
— Marcin Mroziuk

Trzech ojców
— Marcin Mroziuk

Mała Esensja: Królewna na scenie
— Marcin Mroziuk

Mała Esensja: Guzik szczęścia
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.