Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 lipca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Mohammad Rasoulof
‹Uczciwy człowiek›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUczciwy człowiek
Tytuł oryginalnyلِرد‎ [Lerd]
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery20 kwietnia 2018
ReżyseriaMohammad Rasoulof
ZdjęciaAshkan Ashkani
Scenariusz
ObsadaReza Akhlaghirad, Soudabeh Beizaee, Nasim Adabi, Zeinab Shabani, Missagh Zareh, Zhila Shahi, Majid Potki, Mehdi Mehraban
MuzykaPeyman Yazdanian
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiIran
Czas trwania117 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Uczciwy człowiek
[Mohammad Rasoulof „Uczciwy człowiek” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Marcin Mroziuk krótko o „Uczciwym człowieku” Mohammada Rasoulofa, wchodzącym dzisiaj do naszych kin.

Marcin Mroziuk

Krótko o filmach: Uczciwy człowiek
[Mohammad Rasoulof „Uczciwy człowiek” - recenzja]

Marcin Mroziuk krótko o „Uczciwym człowieku” Mohammada Rasoulofa, wchodzącym dzisiaj do naszych kin.

Mohammad Rasoulof
‹Uczciwy człowiek›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUczciwy człowiek
Tytuł oryginalnyلِرد‎ [Lerd]
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery20 kwietnia 2018
ReżyseriaMohammad Rasoulof
ZdjęciaAshkan Ashkani
Scenariusz
ObsadaReza Akhlaghirad, Soudabeh Beizaee, Nasim Adabi, Zeinab Shabani, Missagh Zareh, Zhila Shahi, Majid Potki, Mehdi Mehraban
MuzykaPeyman Yazdanian
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiIran
Czas trwania117 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Film Mohammada Rasoulofa można uznać za idealną ilustrację przysłowia mówiącego, że kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one. Tytułowym bohaterem jest bowiem Reza, który aby nie stracić farmy z hodowlą ryb, musi albo postąpić wbrew swej moralności, albo stawić czoła lokalnym układom i wszechobecnej korupcji. Szybko się orientujemy, że gdyby nie jego niechęć do wręczania łapówek, to mężczyzna uniknąłby wielu kłopotów, z którymi się boryka. Na przykład określona kwota dyskretnie przekazana urzędnikowi bankowemu mogłaby sprawić, że warunki spłaty kredytu stałyby się dla Rezy znacznie mniej dokuczliwe. A z tego rodzaju sugestiami bohater i jego żona stykają się też praktycznie za każdym razem, kiedy próbują załatwić jakąś sprawę. Możemy się więc przekonać, że to właśnie łapówki są elementem potrafiącym właściwie naoliwić trybiki odpowiedzialne za funkcjonowanie irańskich urzędów, banków a nawet policji. A jakby tego było jeszcze za mało, to wpływowa w tym rejonie Firma stara się przejąć farmę Rezy, uciekając się przy tym do niezbyt czystych metod. Co gorsza na jej usługach jest sąsiad bohatera – Abbas i w związku z tym wybuch konfliktu między Rezą i Abbasem jest po prostu nieunikniony. Szkopuł tkwi zaś w tym, że ten ostatni świetnie się znajduje w miejscowych układach, a głównemu bohaterowi jako przybyszowi z Teheranu trudno się odnaleźć wśród mieszkańców irańskiej prowincji. Sympatia widzów jest oczywiście po stronie Rezy, ale mimo podziwu dla jego odwagi i uporu zdajemy sobie sprawę, że jego bezkompromisowa postawa może mu się zwyczajnie nie opłacić. Na tym świecie dobro wszak nie zawsze zwycięża… Trzeba też zaznaczyć, że nie chodzi tutaj o to, iż główny bohater jest chodzącym ideałem – wystarczy wspomnieć, że po kryjomu wytwarza i spożywa alkohol, a przecież jest to zakazane muzułmanom (abstrahując nawet od zakazów administracyjnych dotyczących produkcji alkoholu, które obowiązują również w wielu innych krajach).
Z kolei akcja „Uczciwego człowieka” toczy się niespiesznie, a kolejne problemy Rezy nie są dla nas specjalnym zaskoczeniem, ale mimo to rozwój wypadków śledzimy z prawdziwym zainteresowaniem, gdyż zastanawiamy się, czy tytułowy bohater w końcu nauczy się postępować zgodnie z regułami życia na irańskiej prowincji, które na ekranie zostały przecież przedstawione w czarnych barwach. Wszystko to sprawia, że film Mohammada Rasoulofa nie jest wprawdzie dziełem doskonałym, ale i tak warto go obejrzeć.
koniec
20 kwietnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Wywiad z Karlsonem z dachu
Sebastian Chosiński

21 VII 2019

Kolejne dwa filmiki Iwana Sosnina z serii „Iwanowie, pamięć pochodzenia” prezentują poziom wyższy niż te, które cykl otworzyły. Co świadczy o tym, że reżyser z miesiąca na miesiąc robił spore postępy. Znalazło to także swoje odzwierciedlenie w obsadzie aktorskiej: główną gwiazdą „Wywiadu” jest bowiem Aleksiej Sieriebriakow, a „Światełek” – Fiodor Dobronrawow.

więcej »

Krótko o filmach: Film nieoczywisty
Miłosz Cybowski

19 VII 2019

„Przedszkolanka” jest filmem nieoczywistym. Bo choć łatwo krytykować główną bohaterkę, o wiele trudniej nie docenić (w świetle finału) jej starań.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Portret dwóch kobiet w klaustrofobicznym wnętrzu
Sebastian Chosiński

17 VII 2019

Najsłynniejszym i najwybitniejszym filmem Ilji Awerbacha bezsprzecznie pozostaje nakręcony na początku lat 70. ubiegłego wieku dramat psychologiczny „Monolog”. W niczym jednak nie ustępuje mu również kolejne dzieło Rosjanina – opowiadające o skomplikowanych losach młodych kobiet „Cudze listy”, którego bohaterkami reżyser uczynił niespełna siedemnastoletnią uczennicę i jej starszą o kilka lat szkolną wychowawczynię.

więcej »

Polecamy

Dla chcącego nic trudnego

Z filmu wyjęte:

Dla chcącego nic trudnego
— Jarosław Loretz

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Czy duże dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Czy małe dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Meble na wysoki połysk
— Jarosław Loretz

Limuzyna na miarę naszych możliwości
— Jarosław Loretz

RPG a sprawa Dzikiego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Opiekuńczość po skandynawsku
— Sebastian Chosiński

Film nieoczywisty
— Miłosz Cybowski

Demoniczne Buenos
— Jarosław Loretz

Proszę popatrzeć na światełko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Sekretne życie emerytki
— Kamil Witek

Houston, mamy kłopot
— Jarosław Loretz

Amisz bez raju
— Jarosław Loretz

Wilczy apetyt
— Jarosław Loretz

Korzenie Lassego i Mai
— Konrad Wągrowski

To właśnie życie
— Jarosław Robak

Tegoż twórcy

Niepokój moralny oprawcy i ofiar
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.