Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 maja 2021
w Esensji w Esensjopedii

Ryan Coogler
‹Czarna Pantera›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarna Pantera
Tytuł oryginalnyBlack Panther
Dystrybutor Disney
Data premiery14 lutego 2018
ReżyseriaRyan Coogler
ZdjęciaRachel Morrison
Scenariusz
ObsadaAndy Serkis, Sterling K. Brown, Martin Freeman, Chadwick Boseman, Angela Bassett, Danai Gurira, Michael B. Jordan, Forest Whitaker
MuzykaLudwig Göransson
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
CyklMarvel Cinematic Universe
Gatunekakcja, dramat, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wakanda w moim sercu!
[Ryan Coogler „Czarna Pantera” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Chadwick Boseman podpisał kontrakt na pięć filmów, w których ma wcielić się w T’Challę, księcia, a potem króla afrykańskiego państwa Wakanda. Zadebiutował w tej roli w obrazie „Kapitan Ameryka: Wojna bohaterów” (2016), następnie pojawił się w poświęconej tylko tej postaci z uniwersum Marvela „Czarnej Panterze”, spotkamy go też w „Wojnie bez granic” – a to oznacza, że czekają nas jeszcze (co najmniej) dwa spotkania z tym bohaterem.

Sebastian Chosiński

Wakanda w moim sercu!
[Ryan Coogler „Czarna Pantera” - recenzja]

Chadwick Boseman podpisał kontrakt na pięć filmów, w których ma wcielić się w T’Challę, księcia, a potem króla afrykańskiego państwa Wakanda. Zadebiutował w tej roli w obrazie „Kapitan Ameryka: Wojna bohaterów” (2016), następnie pojawił się w poświęconej tylko tej postaci z uniwersum Marvela „Czarnej Panterze”, spotkamy go też w „Wojnie bez granic” – a to oznacza, że czekają nas jeszcze (co najmniej) dwa spotkania z tym bohaterem.

Ryan Coogler
‹Czarna Pantera›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarna Pantera
Tytuł oryginalnyBlack Panther
Dystrybutor Disney
Data premiery14 lutego 2018
ReżyseriaRyan Coogler
ZdjęciaRachel Morrison
Scenariusz
ObsadaAndy Serkis, Sterling K. Brown, Martin Freeman, Chadwick Boseman, Angela Bassett, Danai Gurira, Michael B. Jordan, Forest Whitaker
MuzykaLudwig Göransson
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
CyklMarvel Cinematic Universe
Gatunekakcja, dramat, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Z czego należy się bardzo cieszyć, ponieważ jego dotychczasowe wizyty na wielkim ekranie pozostawiają po sobie świetne wrażenie. Bez względu na to, czy za reżyserie odpowiadają bracia Russo, czy dopiero próbują zaskarbić sobie wdzięczność wielbicieli komiksów Ryan Coogler („Creed: Narodziny legendy”, 2015).
„Czarna Pantera” to zaskakująca mieszanka gatunkowa. Jest to bowiem nie tylko film superbohaterski (co oczywiste, biorąc pod uwagę rodowód głównej postaci), ale także science fiction (vide zaawansowanie technologiczne Wakandy możliwe dzięki wykorzystaniu na masową skalę vibranium) i szpiegowski w stylu przygód agenta 007 (patrz: gadżety, w jakie wyposaża T’Challę jego nastoletnia siostra Shuri, jak również scena rozgrywająca się w nielegalnym kasynie w południowokoreańskim Pusan i późniejszy pościg ulicami miasta za superłotrem Ulyssesem Klaue’em). I nic w tym oczywiście złego. Przeciwnie! Dzięki temu udaje się Cooglerowi uniknąć wielu schematów, jakie pojawiały się we wcześniejszych kinowych produkcjach Marvelowskich.
Fabuła „Czarnej Pantery” rozwija wątek zainicjowany w „Wojnie bohaterów”, w której w wyniku zamachu przeprowadzonego w czasie konferencji ONZ w Wiedniu zginął dotychczasowy władca Wakandy, król T’Chaka. Po jego tragicznej śmierci tron przejmuje właśnie T’Challa, który początkowo pragnie kontynuować politykę prowadzoną przez ojca – politykę izolacji i tym samym chronienia społeczeństwa przed czynnikami zewnętrznymi (jak napływ uchodźców czy ingerencja ponadnarodowych korporacji, które zapewne chciałyby zdobyć vibranium). Sprzeciwiają się temu zarówno eksdziewczyna T’Challi, agentka Nakia (gra ją Kenijka Lupita Nyong’o, zdobywczyni Oscara za rolę w „Zniewolonym”), oraz przyjaciel nowego władcy i jednocześnie dowódca wakandyjskich Strażników W’Kabi (Brytyjczyk Daniel Kaluuya). Choć różni ich podbudowa ideologiczna, pragną w zasadzie tego samego – zaangażowania ich ojczyzny w rozwiązywanie światowych problemów. A że dążą do tego zupełnie odmiennymi drogami, można spodziewać się ostrego konfliktu.
Z całą mocą wybucha on jednak dopiero, kiedy na arenie pojawiają się dwaj superłotrzy: znany już z „Wojny bohaterów” Klaue (Andy Serkis, który w końcu odzyskał swą prawdziwą twarz) oraz tajemniczy Killmonger (Michael B. Jordan, który wcześniej zaistniał jako Ludzka Pochodnia w „Fantastycznej Czwórce”). Zwłaszcza druga z wymienionych postaci wywołuje spore zamieszanie fabularne, a jednocześnie służy scenarzystom do zasiania wątpliwości dotyczących nieskazitelności niektórych z bohaterów. Elementy fantastyki naukowej, szpiegowskiego filmu akcji oraz kina superbohaterskiego zostają w „Czarnej Panterze” idealnie zrównoważone. A jeżeli dodamy do tego jeszcze postmodernistyczno-futurystyczną wizję Wakandy i świetną etniczną – opartą na rytmach bębnów – muzykę, pojmiemy z jak urzekającym wizualnie i dźwiękowo dziełem mamy do czynienia.
koniec
5 maja 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Czikatiło: Odc. 7. Na ostatnią prostą
Sebastian Chosiński

6 V 2021

W siódmym odcinku serialu o Andrieju Czikatiło ormiański reżyser Sarik Andreasian pokazuje moment zwrotny śledztwa. Grupa tropiąca zbrodniarza – za radą profesora Niekrasowa – poszerza obszar poszukiwań, dzięki czemu zdaje sobie sprawę z tego, że skala popełnianych przez poszukiwanego morderstw jest nieporównywalnie większa, niż do tej pory sądzono. A to oznacza nowe tropy i kolejnych podejrzanych.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Każdy nauczyciel marzy o takiej uczennicy
Sebastian Chosiński

5 V 2021

Czwarty odcinek „Gości z przyszłości” rozgrywa się w całości (ach, te – jakżeż urokliwe – rymy częstochowskie!) w Moskwie anno Domini 1984. Poszukująca Koli, który zabrał z jej świata myelofon, Alicja Sieliezniowa próbuje przystosować się do życia w nowych warunkach, lecz trudno jej zrezygnować ze wszystkich swoich umiejętności, które wprawiają w prawdziwe zdumienie nauczycieli z końca XX wieku.

więcej »

Przełęcz Diatłowa: Odc. 1. Co tu robią szaleńcy z SS?
Sebastian Chosiński

4 V 2021

Wydarzenia, jakie rozegrały się zimą 1959 roku na wschodnim stoku góry Chołatczachl (zwanej przez zamieszkujących ten region Mansów również Górą Umarłych) na Uralu Północnym, do dzisiaj nie zostały należycie wyjaśnione. Mimo tysięcy artykułów, dziesiątek książek i tylu samo filmów – dokumentalnych bądź fabularnych. Tym najnowszym jest ubiegłoroczny serial rosyjski „Przełęcz Diatłowa”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Jest gdzieś, lecz nie wiadomo, gdzie…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

Wyjście z cienia
— Piotr Dobry

Tegoż autora

Przyjaciel sprzed lat
— Sebastian Chosiński

Gdyby Puebla leżała na Śląsku…
— Sebastian Chosiński

Krwawe Puerto Blanco
— Sebastian Chosiński

Odkrywanie wewnętrznego Kosmosu
— Sebastian Chosiński

Kaplica w Berezie
— Sebastian Chosiński

Fajnie napić się Koka-Koli
— Sebastian Chosiński

Zdradzony i poniżony
— Sebastian Chosiński

Gdy ostatni zabrzmiał dzwonek…
— Sebastian Chosiński

W brunatnym jądrze ciemności
— Sebastian Chosiński

O świecie, którego już nie ma
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.