Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Roman Polański
‹Oliver Twist›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOliver Twist
Dystrybutor Monolith
Data premiery30 września 2005
ReżyseriaRoman Polański
ZdjęciaPaweł Edelman
Scenariusz
ObsadaBarney Clarke, Ben Kingsley, Jeremy Swift, Jamie Foreman, Harry Eden, Leanne Rowe, Lewis Chase, Edward Hardwicke, Mark Strong, Frances Cuka, Chris Overton, Michael Heath, Gillian Hanna, Alun Armstrong, Ian McNeice
MuzykaRachel Portman
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiCzechy, Francja, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, familijny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Disneyowska inscenizacja dla dzieci
[Roman Polański „Oliver Twist” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Roman Polański, kręcąc adaptacje „Dziecka Rosemary” czy ostatnio „Pianisty,” udowodnił, że posiada zmysł przekładu języka literatury na tworzywo filmu. Takimi filmami jak „Nóż w wodzie” czy „Chinatown” osiągnął pozycję mistrza. Od mistrzów jednak wymaga się więcej i wybacza mniej.

Urszula Lipińska

Disneyowska inscenizacja dla dzieci
[Roman Polański „Oliver Twist” - recenzja]

Roman Polański, kręcąc adaptacje „Dziecka Rosemary” czy ostatnio „Pianisty,” udowodnił, że posiada zmysł przekładu języka literatury na tworzywo filmu. Takimi filmami jak „Nóż w wodzie” czy „Chinatown” osiągnął pozycję mistrza. Od mistrzów jednak wymaga się więcej i wybacza mniej.

Roman Polański
‹Oliver Twist›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOliver Twist
Dystrybutor Monolith
Data premiery30 września 2005
ReżyseriaRoman Polański
ZdjęciaPaweł Edelman
Scenariusz
ObsadaBarney Clarke, Ben Kingsley, Jeremy Swift, Jamie Foreman, Harry Eden, Leanne Rowe, Lewis Chase, Edward Hardwicke, Mark Strong, Frances Cuka, Chris Overton, Michael Heath, Gillian Hanna, Alun Armstrong, Ian McNeice
MuzykaRachel Portman
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiCzechy, Francja, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, familijny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Osierocony przez matkę Oliver Twist (Barney Clark) błąka się po przytułkach, trafiając w końcu pod tyranizującą „opiekę” wstrętnego pana Bumble’a. W wyniku nieprzyjemnego incydentu zarząd ośrodka postanawia przenieść chłopca do domu grabarza, Sowerberry’ego. Wkrótce Oliver wdaje się w kłótnię z pomocnikiem swojego pracodawcy i postanawia uciec do Londynu. Tam zaczynają się dla małego prawdziwe kłopoty. Głodnego i osłabionego przygarnia pod swoje skrzydła przebiegły hochsztapler i przywódca szajki kieszonkowców, Fagin (Ben Kingsley). W wyniku nieudanej akcji Oliver zostaje aresztowany. Z tarapatów wyciąga go poczciwy pan Brownlow, jednak zaniepokojony Fagin nie pozwoli odejść Twistowi, skrywającemu jego tajemnice.
W obficie udzielanych wywiadach Polański podkreśla dwie szczególnie ważne pobudki do zekranizowania dziewiętnastowiecznej powieści Karola Dickensa „Oliver Twist”. Chciał tym filmem powrócić do krainy własnego dzieciństwa, ale nade wszystko pragnął zrobić film, który mógłby pokazać własnym dzieciom. Po olbrzymim sukcesie obsypanego gradem nagród „Pianisty”, producenci chętnie wyłożyli zawrotną sumę 130 milionów dolarów na realizację reżyserskiego kaprysu. Przy takich pieniądzach przestaje istnieć pojęcie „sztuki dla sztuki”, a zaczyna się wykalkulowany pod jasno określonych odbiorców marketing. Zaangażowani zacierają ręce na myśl o niewspółmiernych korzyściach finansowych płynących z projektu kina familijnego. A to w gruncie rzeczy film bezprzedmiotowy.
Niewiele czasu minęło odkąd w naszym kraju minął niesmak po wpuszczeniu licznej grupy lektur szkolnych na ekrany kin i dojeniu funduszy z wycieczek szkolnych. „Olivera Twista” w kanonie lekturowym raczej nie znajdziemy, wzrostu sprzedaży tej akurat książki także nie uświadczyliśmy w ciągu ostatnich kilku lat. Smutna prawda jest taka, że pociechy do kina chadzają tylko na produkty shrekopochodne, a czytelnictwo to dla nich wykreślanie kolejnych dni w kalendarzu w niecierpliwym oczekiwaniu na kolejny tom przygód Harry’ego Pottera. Próżno rozglądać się w „Oliverze Twiście” za dynamiczną akcją, popkulturowymi dowcipami, matriksowymi nawiązaniami i tym podobnymi elementami, przyciągającymi nieletnich przed ekrany kin. Wzniosła intencja Polańskiego, celująca w odbiorcę dziecięcego, może się okazać boleśnie chybiona.
Nie pomogło zatrudnienie najlepszych fachowców. Na zdjęciu montażysta filmu podczas pracy.
Nie pomogło zatrudnienie najlepszych fachowców. Na zdjęciu montażysta filmu podczas pracy.
Rozważmy zatem tę druga deklarację, o Polańskiego powrocie w czasy szczenięce. Tu widownia złożona z rówieśników twórcy może bardziej dopisać, jako że nazwisko sygnalizuje obietnicę rangi i klasy, a i tytuł brzmi znajomo. Tę grupę, niestety, również czeka rozczarowanie. Chęć zrobienia filmu dla dzieci zadziałała na realizatora jak ciasna pułapka. Rezultatem jest nieco anemiczna historyjka, z wykrojonymi wątkami i zmienionym zakończeniem, toczona poprawnie i grzecznie. Zalatuje emocjonalnym niedosytem i przypomina trajektorię obraną przez jedną ze słabszych adaptacji dokonanych przez Polańskiego, „Tess”.
„Olivera Twista” ubrano w staroświecki kostium, na podstawie map z 1835 roku precyzyjnie odtworzono i dopieszczono w najmniejszym detalu realia dziewiętnastowiecznego Londynu. Złożyło się to na atmosferę starego i klasycznie nakręconego filmu. Podobno wszystkich szczegółów pilnował sam reżyser. Osobiście dobierał także obsadę, czyli własnoręcznie popełnił kardynalny błąd i obsadził Barneya Clarka w tytułowej roli. Zamiast mocnej, centralnej roli, ograniczające się do kilku min aktorstwo Clarka daje Twista mizernego, wątłego, bez charakteru. Nie lepiej wypadają doświadczeni aktorzy, grający z ostentacyjna teatralnością i zmanierowaniem. Aktorski zespół nie spaja się z anachroniczną oprawą i w efekcie powstaje całokształt mocno chropowaty.
Pełno tu przygód, całość finalizuje bajkowy happy end. Nieobecność sugestywnego konceptu i klarownego pomysłu na przetłumaczenie tekstu na filmową fabułę powołuje do życia rzecz ładnie przyciętą do ram rodzinnego kina i porządnie zrealizowaną, a jednocześnie kurtuazyjną, nieśmiałą i bez mistrzowskiego pazura.
Współcześni Dickensowi sklasyfikowali „Olivera Twista” jako powieść awanturniczą. Nad materiałem serwowanym przez Romana Polańskiego wyraźniej od dickensowskiego czuwa duch dziadka Walta Disneya, który nie pozwoli na najmniejsze rozwydrzenie nieletnich.
koniec
7 października 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kasztanowy ludzik: Odc. 2. To dopiero początek koszmaru
Marcin Mroziuk

3 XII 2021

Kiedy Mark Hess wytrwale podąża tropem, który inni uznali za błędny, wprawdzie nie mamy pewności, czy uda mu się rzeczywiście odkryć coś istotnego, ale za to oczywiste się dla nas staje, czemu nie najlepiej dogaduje się on z przełożonymi.

więcej »

Kasztanowy ludzik: Odc. 1. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

29 XI 2021

Trzeba przyznać, że już sam początek „Kasztanowego ludzika” rzeczywiście wciska widzów w fotele. Wprawdzie później fabuła rozwija się zgodnie ze sprawdzonymi regułami gatunku, ale dla fanów dobrych kryminałów pierwszy odcinek będzie wystarczającą zachętą do obejrzenia całego serialu – będącego ekranizacją powieści Sørena Sveistrupa.

więcej »

Moja wielka, grecka tragedia
Agnieszka ‘Achika’ Szady

22 XI 2021

Czy „Eternals” to komiksowa głupotka z wydumanymi na siłę problemami, czy może tragedia na miarę antyczną, w której wybory jednostek mają wpływ na losy milionów? Jedno i drugie? Albo żadne z powyższych?

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Grudzień 2013 (6)
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Grudzień 2013 (1)
— Gabriel Krawczyk, Konrad Wągrowski

Bo tak trzeba
— Ewa Drab

Uwierz w ducha
— Karol Kućmierz

Polański w stanie czystym
— Tomasz Rachwald

Nowości: Marzec 2004
— Konrad Wągrowski

DVD: Pianista
— Konrad Wągrowski

Przeżyłem getto
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Bez wstydu, ale tylko w ciemności
— Urszula Lipińska

Lepiej się nie zbliżać
— Urszula Lipińska

Zagrożenie życia
— Urszula Lipińska

Dwugłos o „Daas”
— Urszula Lipińska, Michał Oleszczyk

Bieg po prawdę
— Urszula Lipińska

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

ENH, czyli ponad pół setki filmów (2)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

ENH, czyli ponad pół setki filmów (1)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.