Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 listopada 2018
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

Zapowiedzi

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Ron Howard
‹Han Solo: Gwiezdne wojny – historie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHan Solo: Gwiezdne wojny – historie
Tytuł oryginalnySolo: A Star Wars Story
Dystrybutor Disney
Data premiery25 maja 2018
ReżyseriaRon Howard
ZdjęciaBradford Young
Scenariusz
ObsadaEmilia Clarke, Donald Glover, Alden Ehrenreich, Woody Harrelson, Paul Bettany, Thandie Newton, Jon Favreau, Warwick Davis
MuzykaJohn Powell
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
CyklGwiezdne wojny, Historie
Gatunekakcja, fantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Han Solo

Esensja.pl
Esensja.pl
Sebastian Chosiński pisze krótko o „Hanie Solo”.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Han Solo

Sebastian Chosiński pisze krótko o „Hanie Solo”.

Ron Howard
‹Han Solo: Gwiezdne wojny – historie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHan Solo: Gwiezdne wojny – historie
Tytuł oryginalnySolo: A Star Wars Story
Dystrybutor Disney
Data premiery25 maja 2018
ReżyseriaRon Howard
ZdjęciaBradford Young
Scenariusz
ObsadaEmilia Clarke, Donald Glover, Alden Ehrenreich, Woody Harrelson, Paul Bettany, Thandie Newton, Jon Favreau, Warwick Davis
MuzykaJohn Powell
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
CyklGwiezdne wojny, Historie
Gatunekakcja, fantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To dobrze, że po latach powrócono do „Gwiezdnych wojen”. Że nie pozostawiono fanów serii z niskich lotów drugą trylogią George’a Lucasa (1999-2005). Że pamięć po Haydenie Christensenie jako Vaderze w końcu zatrze się dzięki „Przebudzeniu Mocy” (2015) i „Ostatniemu Jedi” (2017). Jeszcze lepiej, że do filmów głównego nurtu postanowiono dokręcić spin-offy. Tym bardziej że i „Łotr 1” (2016), i najnowszy „Han Solo” (2018) trzymają poziom. Choć akurat o poziom tych ostatnich produkcji fani drżeli najbardziej, początkowo kompletnie nie wiedząc, czego można się po nich spodziewać. Teraz już wiedzą. I mimo że opowieść o młodości Hana nie ma tak dobrej prasy, jak „Łotr 1” czy „Ostatni Jedi”, nadmierne narzekanie też nie byłoby w dobrym guście. Wszak mamy do czynienia z sensacyjno-fantastyczną historią dla – chcąc nie chcąc – młodzieży. Trochę jak w przypadku „Mrocznego widma” (w mniejszym) bądź „Ataku klonów” (w większym stopniu). A przypomnijcie sobie jak irytujące były tamte filmy. Reżyser Ron Howard („Kokon”, „Apollo 13”) i scenarzysta Lawrence Kasdan, który cztery dekady temu współtworzył przecież Kino Nowej Przygody i po latach do niego powrócił, wyciągnęli wnioski z artystycznej porażki swego mentora Lucasa i nie starali się na siłę „umłodzieżowić” „Hana Solo”. Owszem, kiedy go poznajemy, jest krnąbrnym i odważnym nastolatkiem, lecz problemy, z jakimi musi się borykać, absolutnie nie są nastoletnie. Po ucieczce z Korelii Han (w tej roli odpowiednio łotrzykowski Alden Ehrenreich) wpada w jeszcze większe tarapaty, dzięki czemu musi w ekspresowym tempie dorosnąć. Chociaż, po prawdzie, jak wiemy, aż do śmierci nie straci swego młodzieńczego uroku. Film Howarda, oprócz trzymającej w napięciu akcji i doskonałych scen walk, rozwiewa też wątpliwości na temat tego, w jakich okolicznościach Solo poznał Chewbakkę oraz jak wszedł w posiadanie Sokoła Millennium. Co nieco było o tym wiadomo, ale teraz zobaczyliśmy wszystko na własne oczy – i możemy poczuć się usatysfakcjonowani. „Han Solo” pełen jest cytatów – niekoniecznie dosłownych – z kina sensacyjnego (nawiązania do „Tylko dla orłów”, „Uciekającego pociągu” czy „Ceny strachu” są oczywiste). Czy coś w tym złego? Skądże! Popkultura od dawna korzysta pełnymi garściami ze swego wcześniejszego dorobku. Ważne, by cytując, robić to inteligentnie, dodając przy tym coś od siebie. W tym konkretnym przypadku jest to fantastyczny entourage. Niektórzy krytycy psioczą na wątek miłosny i trochę racji mają. Między Hanem a Qi’rą ewidentnie nie ma chemii, choć twórcy próbują nas przekonać, że jest inaczej. Ale może przyczyna tego tkwi w wewnętrznej przemianie dziewczyny ze slumsów Korelii w gangsterską (i nie tylko, bo, jak przekonuje zakończenie, jej ambicje wykraczają znacznie dalej) femme fatale, której nie potrafi dostrzec prostolinijny Han? Jeśli uznać to za wpadkę, warto podkreślić, że w finale opowieści Howard i Kasdan robią naprawdę wiele, abyśmy o niej zapomnieli. Dość powiedzieć, że niemal każda scena wywraca wszystko do góry nogami. A jakby tego było mało, pojawiają się… rebelianci. Będzie zapewne ciąg dalszy tej historii – i nie ukrywam, że sporo sobie po nim obiecuję.
koniec
29 czerwca 2018

Komentarze

30 VI 2018   16:47:28

"Będzie zapewne ciąg dalszy tej historii" - biorąc pod uwagę wyniki finansowe, to zapewne nie.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

XII Sputnik nad Polską: Pierwszy krok do szaleństwa
Sebastian Chosiński

18 XI 2018

Kolejny mocny rosyjski film, który pojawił się na tegorocznym „Sputniku”. Film o dwóch młodych mężczyznach, wywodzących się z zupełnie innych światów i hołdujących skrajnie odmiennym wartościom, których przyjaźń zostaje wystawiona na najcięższą próbę, gdy jeden z nich odkrywa tajemnicę drugiego. Nie bez powodu Anton Bilżo nadał mu tytuł „Ambiwalencja” – wszak to jeden z głównych objawów dezintegracji psychicznej, znamionujący schizofrenię.

więcej »

XII Sputnik nad Polską: Bardzo starzy oboje, jedną nogą w grobie…
Sebastian Chosiński

17 XI 2018

Kino jakuckie coraz odważniej podbija Europę i świat. Twórcy z Syberii wykorzystują do tego głównie egzotykę swej ojczyzny, ale również groźną i fascynującą przyrodę. A że przy okazji mają coś konkretnego do powiedzenia, nie powinno nas dziwić, że filmy z Republiki Sacha prezentują z roku na rok wyższy poziom – zarówno artystyczny, jak i realizatorski. Czego kolejnym dowodem dramat „Car-ptak” autorstwa Eduarda Nowikowa.

więcej »

XII Sputnik nad Polską: Duch grzechu pierworodnego
Sebastian Chosiński

16 XI 2018

W czasach radzieckich każda republika posiadała swoje „narodowe” studio filmowe. Po rozpadzie ZSRR większość z nich popadła w poważne tarapaty, niektóre nie odbudowały swojej pozycji do dzisiaj. W Rosji przemysł kinematograficzny funkcjonuje na podobnych co przed laty zasadach, choć jego peryferia są zdecydowanie niedoinwestowane. Dlatego tak niewiele obrazów powstaje w poszczególnych okręgach autonomicznych (poza Jakucją). Jednym z nich są „Głębokie rzeki” – dzieło Władimira Bitokowa.

więcej »

Polecamy

Łabędziot

Z filmu wyjęte:

Łabędziot
— Jarosław Loretz

Zatokaman i wspólnicy
— Jarosław Loretz

Zatokaman
— Jarosław Loretz

Żeby lepiej słyszeć
— Jarosław Loretz

Ostatnia impreza
— Jarosław Loretz

Coś dla gniazdowników
— Jarosław Loretz

Jeszcze o marihuanie...
— Jarosław Loretz

Marihuana to Zło
— Jarosław Loretz

Jezdem opentana
— Jarosław Loretz

Straszliwy sznurek
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Krótko o filmach: Han Solo
— Marcin Osuch

Pozwól Wookieemu wygrać
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Solo, ale w drużynie
— Konrad Wągrowski

Z tego cyklu

Białe oczka i uśmiechnięta paszcza
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Hotel Transylwania 3
— Marcin Osuch

Wielkie koty
— Marcin Osuch

Han Solo
— Marcin Osuch

Zwierzaki sieją zniszczenie
— Marcin Mroziuk

Życiorys pieśniarza
— Sebastian Chosiński

Bajecznie bogaci Azjaci
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Powrót do punktu wyjścia
— Sebastian Chosiński

Letnia szkoła życia
— Kamil Witek

Lekko śnięta fabuła
— Jarosław Loretz

Tegoż twórcy

Scenarzysta bez Wergiliusza
— Marcin T.P. Łuczyński

Im bliżej jesteś śmierci, tym bardziej czujesz, że żyjesz
— Konrad Wągrowski

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (8)
— Jakub Gałka

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (5)
— Jakub Gałka

Dżinn w akceleratorze
— Marcin T. P. Łuczyński

O aniołach i rozrywce
— Przemysław Romański

Two Men Show
— Piotr Czerkawski

Ponad grobem bogini
— Marcin Łuczyński

Bardzo amerykański film
— Urszula Lipińska

Geniusz i szaleństwo jak dnie i noce
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.