Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Ron Howard
‹Han Solo: Gwiezdne wojny – historie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHan Solo: Gwiezdne wojny – historie
Tytuł oryginalnySolo: A Star Wars Story
Dystrybutor Disney
Data premiery25 maja 2018
ReżyseriaRon Howard
ZdjęciaBradford Young
Scenariusz
ObsadaEmilia Clarke, Donald Glover, Alden Ehrenreich, Woody Harrelson, Paul Bettany, Thandie Newton, Jon Favreau, Warwick Davis
MuzykaJohn Powell
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
CyklGwiezdne wojny, Historie
Gatunekakcja, fantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Han Solo
[Ron Howard „Han Solo: Gwiezdne wojny – historie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Sebastian Chosiński pisze krótko o „Hanie Solo”.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Han Solo
[Ron Howard „Han Solo: Gwiezdne wojny – historie” - recenzja]

Sebastian Chosiński pisze krótko o „Hanie Solo”.

Ron Howard
‹Han Solo: Gwiezdne wojny – historie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHan Solo: Gwiezdne wojny – historie
Tytuł oryginalnySolo: A Star Wars Story
Dystrybutor Disney
Data premiery25 maja 2018
ReżyseriaRon Howard
ZdjęciaBradford Young
Scenariusz
ObsadaEmilia Clarke, Donald Glover, Alden Ehrenreich, Woody Harrelson, Paul Bettany, Thandie Newton, Jon Favreau, Warwick Davis
MuzykaJohn Powell
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
CyklGwiezdne wojny, Historie
Gatunekakcja, fantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To dobrze, że po latach powrócono do „Gwiezdnych wojen”. Że nie pozostawiono fanów serii z niskich lotów drugą trylogią George’a Lucasa (1999-2005). Że pamięć po Haydenie Christensenie jako Vaderze w końcu zatrze się dzięki „Przebudzeniu Mocy” (2015) i „Ostatniemu Jedi” (2017). Jeszcze lepiej, że do filmów głównego nurtu postanowiono dokręcić spin-offy. Tym bardziej że i „Łotr 1” (2016), i najnowszy „Han Solo” (2018) trzymają poziom. Choć akurat o poziom tych ostatnich produkcji fani drżeli najbardziej, początkowo kompletnie nie wiedząc, czego można się po nich spodziewać. Teraz już wiedzą. I mimo że opowieść o młodości Hana nie ma tak dobrej prasy, jak „Łotr 1” czy „Ostatni Jedi”, nadmierne narzekanie też nie byłoby w dobrym guście. Wszak mamy do czynienia z sensacyjno-fantastyczną historią dla – chcąc nie chcąc – młodzieży. Trochę jak w przypadku „Mrocznego widma” (w mniejszym) bądź „Ataku klonów” (w większym stopniu). A przypomnijcie sobie jak irytujące były tamte filmy. Reżyser Ron Howard („Kokon”, „Apollo 13”) i scenarzysta Lawrence Kasdan, który cztery dekady temu współtworzył przecież Kino Nowej Przygody i po latach do niego powrócił, wyciągnęli wnioski z artystycznej porażki swego mentora Lucasa i nie starali się na siłę „umłodzieżowić” „Hana Solo”. Owszem, kiedy go poznajemy, jest krnąbrnym i odważnym nastolatkiem, lecz problemy, z jakimi musi się borykać, absolutnie nie są nastoletnie. Po ucieczce z Korelii Han (w tej roli odpowiednio łotrzykowski Alden Ehrenreich) wpada w jeszcze większe tarapaty, dzięki czemu musi w ekspresowym tempie dorosnąć. Chociaż, po prawdzie, jak wiemy, aż do śmierci nie straci swego młodzieńczego uroku. Film Howarda, oprócz trzymającej w napięciu akcji i doskonałych scen walk, rozwiewa też wątpliwości na temat tego, w jakich okolicznościach Solo poznał Chewbakkę oraz jak wszedł w posiadanie Sokoła Millennium. Co nieco było o tym wiadomo, ale teraz zobaczyliśmy wszystko na własne oczy – i możemy poczuć się usatysfakcjonowani. „Han Solo” pełen jest cytatów – niekoniecznie dosłownych – z kina sensacyjnego (nawiązania do „Tylko dla orłów”, „Uciekającego pociągu” czy „Ceny strachu” są oczywiste). Czy coś w tym złego? Skądże! Popkultura od dawna korzysta pełnymi garściami ze swego wcześniejszego dorobku. Ważne, by cytując, robić to inteligentnie, dodając przy tym coś od siebie. W tym konkretnym przypadku jest to fantastyczny entourage. Niektórzy krytycy psioczą na wątek miłosny i trochę racji mają. Między Hanem a Qi’rą ewidentnie nie ma chemii, choć twórcy próbują nas przekonać, że jest inaczej. Ale może przyczyna tego tkwi w wewnętrznej przemianie dziewczyny ze slumsów Korelii w gangsterską (i nie tylko, bo, jak przekonuje zakończenie, jej ambicje wykraczają znacznie dalej) femme fatale, której nie potrafi dostrzec prostolinijny Han? Jeśli uznać to za wpadkę, warto podkreślić, że w finale opowieści Howard i Kasdan robią naprawdę wiele, abyśmy o niej zapomnieli. Dość powiedzieć, że niemal każda scena wywraca wszystko do góry nogami. A jakby tego było mało, pojawiają się… rebelianci. Będzie zapewne ciąg dalszy tej historii – i nie ukrywam, że sporo sobie po nim obiecuję.
koniec
29 czerwca 2018

Komentarze

30 VI 2018   16:47:28

"Będzie zapewne ciąg dalszy tej historii" - biorąc pod uwagę wyniki finansowe, to zapewne nie.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Kamp Amersfoort
Sebastian Chosiński

24 IX 2023

Uzbecki dramat wojenny „Sto jeden” Hamidułły Hasanowa to opowieść oparta na faktach. Reżyser przedstawia w niej historię wziętych do niewoli latem 1941 roku jeńców wojennych Armii Czerwonej – byli nimi sami Uzbecy – którzy trafili do znajdującego się na terenie Holandii Kamp Amersfoort. Komendant obozu Walter Heinrich otrzymał zadanie przygotowania ich do swoiście pojętej misji specjalnej.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 9. Pionki na szachownicy przeznaczenia vel psychohistorii
Marcin Mroziuk

22 IX 2023

Chociaż z dużym zainteresowaniem obserwujemy, jak konflikt na Terminusie osiąga punkt kulminacyjny, to niestety w jego finałowej scenie otrzymujemy – niemal dosłownie – deus ex machina. Nic dziwnego, że na tym tle zdecydowanie lepiej wypada wątek rozgrywki między Świtem i Zmierzchem, która także wkracza w decydująca fazę.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy ofiarą pada gliniarz…
Sebastian Chosiński

20 IX 2023

W trzy lata po tym jak przeniósł na ekran powieść szwedzkiego prozaika Pera Wahlöö „Morderstwo na 31 piętrze”, estoński reżyser Peeter Urbla zabrał się za ekranizację kolejnego skandynawskiego kryminału. Tym razem padło na dzieło Karla Arnego Bloma, które w wersji filmowej otrzymało tytuł „Błędne koło”.

więcej »

Polecamy

Peregrynacje wyssane z palca

Z filmu wyjęte:

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Gdy w domu brakło kombinerek
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Krótko o filmach: Han Solo
— Marcin Osuch

Pozwól Wookieemu wygrać
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Solo, ale w drużynie
— Konrad Wągrowski

Z tego cyklu

Jak ogień z wodą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Grzebanie w czasie na nic ci zda się
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Spotkanie na pustkowiu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Porozmawiajmy z innym mną
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Thor to imię czy stanowisko?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Znałem twoją babcię
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dolina Baztán: Inguma
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Tarttalo
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Basajaun
— Sebastian Chosiński

Kieślowszczyzna w pelerynce
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Scenarzysta bez Wergiliusza
— Marcin T.P. Łuczyński

Im bliżej jesteś śmierci, tym bardziej czujesz, że żyjesz
— Konrad Wągrowski

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (8)
— Jakub Gałka

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (5)
— Jakub Gałka

Dżinn w akceleratorze
— Marcin T. P. Łuczyński

O aniołach i rozrywce
— Przemysław Romański

Two Men Show
— Piotr Czerkawski

Ponad grobem bogini
— Marcin Łuczyński

Bardzo amerykański film
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.