Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 stycznia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

José Padilha
‹Siedem dni›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSiedem dni
Tytuł oryginalnyEntebbe
Dystrybutor Monolith Video
Data premiery20 sierpnia 2018
ReżyseriaJosé Padilha
ZdjęciaLula Carvalho
Scenariusz
ObsadaBatsheva Dance Company, Zina Zinchenko, Ben Schnetzer, Daniel Brühl, Amir Khoury, Ala Dakka, Rosamund Pike, Paloma Coquant
MuzykaRodrigo Amarante
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania107 min
WWW
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Powrót do punktu wyjścia

Esensja.pl
Esensja.pl
Operacja Piorun to kryptonim tajnej akcji izraelskich służb specjalnych, której celem było uwolnienie pasażerów porwanego 27 czerwca 1976 roku samolotu linii Air France, lecącego z Tel Awiwu do Paryża z międzylądowaniem w Atenach.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Powrót do punktu wyjścia

Operacja Piorun to kryptonim tajnej akcji izraelskich służb specjalnych, której celem było uwolnienie pasażerów porwanego 27 czerwca 1976 roku samolotu linii Air France, lecącego z Tel Awiwu do Paryża z międzylądowaniem w Atenach.

José Padilha
‹Siedem dni›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSiedem dni
Tytuł oryginalnyEntebbe
Dystrybutor Monolith Video
Data premiery20 sierpnia 2018
ReżyseriaJosé Padilha
ZdjęciaLula Carvalho
Scenariusz
ObsadaBatsheva Dance Company, Zina Zinchenko, Ben Schnetzer, Daniel Brühl, Amir Khoury, Ala Dakka, Rosamund Pike, Paloma Coquant
MuzykaRodrigo Amarante
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania107 min
WWW
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To właśnie w stolicy Grecji na pokład maszyny weszli terroryści z Ludowego Frontu Wyzwolenia Palestyny i – powiązanych ideologicznie z Frakcją Czerwonej Armii – niemieckich Komórek Rewolucyjnych. Siedem dni później na lotnisku w Entebbe na południu Ugandy komandosi Mosadu, pod dowództwem pułkownika Jonatana Netanjahu (brata późniejszego premiera Izraela), odbili żydowskich zakładników (innych terroryści wypuścili wcześniej), kładąc przy okazji trupem sześciu terrorystów i ponad czterdziestu żołnierzy ugandyjskich z armii szalonego prezydenta Idiego Amina. Światowa kinematografia natychmiast zareagowała na tak spektakularną – chciałoby się wręcz rzec: filmową – akcję i wkrótce nastąpił wysyp poświęconych jej obrazów: Marvina J. Chomsky’ego (1976), Irvina Kershnera (1976) i Menahema Golana (1977). Na kolejny trzeba było poczekać… czterdzieści lat.
„Siedem dni” nakręcił brazylijski reżyser José Padilha („Elitarni”, „RoboCop”, „Narcos”), który miał tę przewagę nad poprzednikami, że mógł spojrzeć na wydarzenia z perspektywy czasowej, której tamci nie posiadali. Dzięki temu jego dzieło jest nieco bardziej wyważone i –czego brakowało tym z lat 70. – oddaje racje drugiej stronie. Stąd rozwinięty wątek dwóch (zachodnio)niemieckich uczestników porwania, Brigitte Kuhlmann (w tej roli Rosamund Pike) i Wilfrieda Bösego (którego zagrał Daniel Brühl), jak również Palestyńczyka Faiza Jabbera (Marokańczyk Omar Berdouni). Zyskała na tym zabiegu nieco warstwa psychologiczna filmu, ale straciły za to tempo i napięcie. Tak samo nie przysłużył się im pomysł przenikania finałowej sceny na lotnisku z występem izraelskiego zespołu tańca nowoczesnego. Wprawdzie uzasadniony fabularnie, ale rozbijający wewnętrzną spójność narracji. Ale być może Padilha uznał, że skoro i tak wiadomo, jak się wszystko zakończyło, to może pozwolić sobie na taką ekstrawagancję.
Mimo bardziej obiektywnego podejścia do tematu, na koniec i tak wszystko wraca do punktu wyjścia: terroryści, choć jeden z nich ma wyrzuty sumienia, okazują się zwykłymi zbrodniarzami, Idi Amin szaleńcem, a izraelscy komandosi i rząd (z Icchakiem Rabinem i Szimonem Peresem na czele) – bohaterami. Warto było wydawać w tym celu kolejne miliony dolarów?
koniec
10 września 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Na duchy zawsze można liczyć
Sebastian Chosiński

13 I 2019

To zaskakujące, jak dobrze w ostatnich dwóch latach kinematografia rosyjska radzi sobie z horrorami. „Przewodnik” (choć może trafniej byłoby nadać temu dziełu tytuł „Przewodniczka”) Ilji Maksimowa to kolejny obraz grozy, który prezentuje się co najmniej przyzwoicie, trzyma w napięciu i robi to – jeśli wierzyć producentom – bez przesadnego wykorzystywania efektów specjalnych.

więcej »

Krótko o filmach: Ludzie w hotelu
Marcin Mroziuk

12 I 2019

Precyzyjna konstrukcja fabuły, umiejętnie budowane napięcie i znakomita gra aktorska sprawiają, że „Źle się dzieje w El Royale” oglądamy naprawdę z zapartym tchem.

więcej »

Spider-Manowie wszystkich wymiarów, łączcie się!
Agnieszka ‘Achika’ Szady

8 I 2019

„Spider-Man. Uniwersum” beztrosko whopsał do kin pod koniec roku, aby zachwiać rankingami, box-office’ami oraz układem błędnikowym widzów. Graficznie jest to zupełnie nowy poziom, a na widok sceny kulminacyjnej Andy Warhol zapewne omdlałby z radości.

więcej »

Polecamy

Karnawał osobliwości

Z filmu wyjęte:

Karnawał osobliwości
— Jarosław Loretz

Jeszcze à propos jedzenia
— Jarosław Loretz

Smacznego z Ameryki
— Jarosław Loretz

Telewizja cię zje!
— Jarosław Loretz

Na parkowej ławeczce
— Jarosław Loretz

Zombie a… kobieta?
— Jarosław Loretz

Robot a kobieta
— Jarosław Loretz

Gardło Innym Podrzynam Dibbler
— Jarosław Loretz

Zacząć dzień z przytupem
— Jarosław Loretz

Łabędziot
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Ludzie w hotelu
— Marcin Mroziuk

Upragniona sekta
— Jarosław Loretz

Chrapka na dziecięcie
— Jarosław Loretz

Białe oczka i uśmiechnięta paszcza
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Hotel Transylwania 3
— Marcin Osuch

Wielkie koty
— Marcin Osuch

Han Solo
— Marcin Osuch

Zwierzaki sieją zniszczenie
— Marcin Mroziuk

Życiorys pieśniarza
— Sebastian Chosiński

Bajecznie bogaci Azjaci
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Maj 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski

Esensja ogląda: Marzec 2014 (3)
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Konrad Wągrowski

Krwawy sen Brazylii
— Łukasz Gręda

Piekło w Mieście Boga
— Piotr Czerkawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.