Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 września 2018
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

José Padilha
‹Siedem dni›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSiedem dni
Tytuł oryginalnyEntebbe
Dystrybutor Monolith Video
Data premiery20 sierpnia 2018
ReżyseriaJosé Padilha
ZdjęciaLula Carvalho
Scenariusz
ObsadaBatsheva Dance Company, Zina Zinchenko, Ben Schnetzer, Daniel Brühl, Amir Khoury, Ala Dakka, Rosamund Pike, Paloma Coquant
MuzykaRodrigo Amarante
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania107 min
WWW
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Powrót do punktu wyjścia

Esensja.pl
Esensja.pl
Operacja Piorun to kryptonim tajnej akcji izraelskich służb specjalnych, której celem było uwolnienie pasażerów porwanego 27 czerwca 1976 roku samolotu linii Air France, lecącego z Tel Awiwu do Paryża z międzylądowaniem w Atenach.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Powrót do punktu wyjścia

Operacja Piorun to kryptonim tajnej akcji izraelskich służb specjalnych, której celem było uwolnienie pasażerów porwanego 27 czerwca 1976 roku samolotu linii Air France, lecącego z Tel Awiwu do Paryża z międzylądowaniem w Atenach.

José Padilha
‹Siedem dni›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSiedem dni
Tytuł oryginalnyEntebbe
Dystrybutor Monolith Video
Data premiery20 sierpnia 2018
ReżyseriaJosé Padilha
ZdjęciaLula Carvalho
Scenariusz
ObsadaBatsheva Dance Company, Zina Zinchenko, Ben Schnetzer, Daniel Brühl, Amir Khoury, Ala Dakka, Rosamund Pike, Paloma Coquant
MuzykaRodrigo Amarante
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania107 min
WWW
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To właśnie w stolicy Grecji na pokład maszyny weszli terroryści z Ludowego Frontu Wyzwolenia Palestyny i – powiązanych ideologicznie z Frakcją Czerwonej Armii – niemieckich Komórek Rewolucyjnych. Siedem dni później na lotnisku w Entebbe na południu Ugandy komandosi Mosadu, pod dowództwem pułkownika Jonatana Netanjahu (brata późniejszego premiera Izraela), odbili żydowskich zakładników (innych terroryści wypuścili wcześniej), kładąc przy okazji trupem sześciu terrorystów i ponad czterdziestu żołnierzy ugandyjskich z armii szalonego prezydenta Idiego Amina. Światowa kinematografia natychmiast zareagowała na tak spektakularną – chciałoby się wręcz rzec: filmową – akcję i wkrótce nastąpił wysyp poświęconych jej obrazów: Marvina J. Chomsky’ego (1976), Irvina Kershnera (1976) i Menahema Golana (1977). Na kolejny trzeba było poczekać… czterdzieści lat.
„Siedem dni” nakręcił brazylijski reżyser José Padilha („Elitarni”, „RoboCop”, „Narcos”), który miał tę przewagę nad poprzednikami, że mógł spojrzeć na wydarzenia z perspektywy czasowej, której tamci nie posiadali. Dzięki temu jego dzieło jest nieco bardziej wyważone i –czego brakowało tym z lat 70. – oddaje racje drugiej stronie. Stąd rozwinięty wątek dwóch (zachodnio)niemieckich uczestników porwania, Brigitte Kuhlmann (w tej roli Rosamund Pike) i Wilfrieda Bösego (którego zagrał Daniel Brühl), jak również Palestyńczyka Faiza Jabbera (Marokańczyk Omar Berdouni). Zyskała na tym zabiegu nieco warstwa psychologiczna filmu, ale straciły za to tempo i napięcie. Tak samo nie przysłużył się im pomysł przenikania finałowej sceny na lotnisku z występem izraelskiego zespołu tańca nowoczesnego. Wprawdzie uzasadniony fabularnie, ale rozbijający wewnętrzną spójność narracji. Ale być może Padilha uznał, że skoro i tak wiadomo, jak się wszystko zakończyło, to może pozwolić sobie na taką ekstrawagancję.
Mimo bardziej obiektywnego podejścia do tematu, na koniec i tak wszystko wraca do punktu wyjścia: terroryści, choć jeden z nich ma wyrzuty sumienia, okazują się zwykłymi zbrodniarzami, Idi Amin szaleńcem, a izraelscy komandosi i rząd (z Icchakiem Rabinem i Szimonem Peresem na czele) – bohaterami. Warto było wydawać w tym celu kolejne miliony dolarów?
koniec
10 września 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o filmach: Życiorys pieśniarza
Sebastian Chosiński

12 IX 2018

To będzie osobisty wpis. Bo też bardzo osobisty jest film, jaki Krystyna Krauze – Polka wykształcona i mieszkająca w Czechach – nakręciła o małym wielkim człowieku, którym był Karel Kryl, bard dwóch rewolucji: Praskiej Wiosny 1968 i tej Aksamitnej 1989 roku.

więcej »

Krótko o filmach: Bajecznie bogaci Azjaci
Agnieszka ‘Achika’ Szady

11 IX 2018

Agnieszka Szady pisze krótko o „Bajecznie bogatych Azjatach”.

więcej »

East Side Story: Nadchodzi zemsta! Czyli kto, na kim i za co?
Sebastian Chosiński

9 IX 2018

„Gogol. Straszna zemsta” wieńczy trylogię grozy Jegora Baranowa opartą na opowiadaniach Nikołaja Wasiljewicza Gogola zawartych w dwóch, wydanych w pierwszej połowie lat 30. XIX wieku, zbiorach: „Wieczory na chutorze w pobliżu Dikańki” oraz „Mirgorod”. Dowiadujemy się wreszcie, kto jest tajemniczym i okrutnym, mordującym młode dziewczyny, Czarnym Jeźdźcem. W tle pojawia się również – bardzo istotny – wątek polski, a akcja przenosi się nawet na jakiś czas w epokę I Rzeczypospolitej.

więcej »

Polecamy

Jezdem opentana

Z filmu wyjęte:

Jezdem opentana
— Jarosław Loretz

Straszliwy sznurek
— Jarosław Loretz

Bujany samochodzik w wersji budżetowej
— Jarosław Loretz

Organiczna bielizna
— Jarosław Loretz

Babulina babulinie nierówna
— Jarosław Loretz

Kocyk zabójca
— Jarosław Loretz

Wilkołak spod budki z piwem
— Jarosław Loretz

Wilkołak sauté
— Jarosław Loretz

Klient w garniturze jest mniej awanturujący się
— Jarosław Loretz

Narodowy zombie
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Życiorys pieśniarza
— Sebastian Chosiński

Bajecznie bogaci Azjaci
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Letnia szkoła życia
— Kamil Witek

Lekko śnięta fabuła
— Jarosław Loretz

Z pętli na pętlę
— Jarosław Loretz

Porzucić nadzieję na fajerwerki
— Jarosław Loretz

Byle nie nastawiać się na fantasy
— Jarosław Loretz

Sicario 2: Soldado
— Konrad Wągrowski

Mission: Impossible - Fallout
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Iniemamocni 2
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Maj 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski

Esensja ogląda: Marzec 2014 (3)
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Konrad Wągrowski

Krwawy sen Brazylii
— Łukasz Gręda

Piekło w Mieście Boga
— Piotr Czerkawski

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.