Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

José Padilha
‹Siedem dni›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSiedem dni
Tytuł oryginalnyEntebbe
Dystrybutor Monolith Video
Data premiery20 sierpnia 2018
ReżyseriaJosé Padilha
ZdjęciaLula Carvalho
Scenariusz
ObsadaBatsheva Dance Company, Zina Zinchenko, Ben Schnetzer, Daniel Brühl, Amir Khoury, Ala Dakka, Rosamund Pike, Paloma Coquant
MuzykaRodrigo Amarante
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania107 min
WWW
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Powrót do punktu wyjścia

Esensja.pl
Esensja.pl
Operacja Piorun to kryptonim tajnej akcji izraelskich służb specjalnych, której celem było uwolnienie pasażerów porwanego 27 czerwca 1976 roku samolotu linii Air France, lecącego z Tel Awiwu do Paryża z międzylądowaniem w Atenach.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Powrót do punktu wyjścia

Operacja Piorun to kryptonim tajnej akcji izraelskich służb specjalnych, której celem było uwolnienie pasażerów porwanego 27 czerwca 1976 roku samolotu linii Air France, lecącego z Tel Awiwu do Paryża z międzylądowaniem w Atenach.

José Padilha
‹Siedem dni›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSiedem dni
Tytuł oryginalnyEntebbe
Dystrybutor Monolith Video
Data premiery20 sierpnia 2018
ReżyseriaJosé Padilha
ZdjęciaLula Carvalho
Scenariusz
ObsadaBatsheva Dance Company, Zina Zinchenko, Ben Schnetzer, Daniel Brühl, Amir Khoury, Ala Dakka, Rosamund Pike, Paloma Coquant
MuzykaRodrigo Amarante
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania107 min
WWW
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To właśnie w stolicy Grecji na pokład maszyny weszli terroryści z Ludowego Frontu Wyzwolenia Palestyny i – powiązanych ideologicznie z Frakcją Czerwonej Armii – niemieckich Komórek Rewolucyjnych. Siedem dni później na lotnisku w Entebbe na południu Ugandy komandosi Mosadu, pod dowództwem pułkownika Jonatana Netanjahu (brata późniejszego premiera Izraela), odbili żydowskich zakładników (innych terroryści wypuścili wcześniej), kładąc przy okazji trupem sześciu terrorystów i ponad czterdziestu żołnierzy ugandyjskich z armii szalonego prezydenta Idiego Amina. Światowa kinematografia natychmiast zareagowała na tak spektakularną – chciałoby się wręcz rzec: filmową – akcję i wkrótce nastąpił wysyp poświęconych jej obrazów: Marvina J. Chomsky’ego (1976), Irvina Kershnera (1976) i Menahema Golana (1977). Na kolejny trzeba było poczekać… czterdzieści lat.
„Siedem dni” nakręcił brazylijski reżyser José Padilha („Elitarni”, „RoboCop”, „Narcos”), który miał tę przewagę nad poprzednikami, że mógł spojrzeć na wydarzenia z perspektywy czasowej, której tamci nie posiadali. Dzięki temu jego dzieło jest nieco bardziej wyważone i –czego brakowało tym z lat 70. – oddaje racje drugiej stronie. Stąd rozwinięty wątek dwóch (zachodnio)niemieckich uczestników porwania, Brigitte Kuhlmann (w tej roli Rosamund Pike) i Wilfrieda Bösego (którego zagrał Daniel Brühl), jak również Palestyńczyka Faiza Jabbera (Marokańczyk Omar Berdouni). Zyskała na tym zabiegu nieco warstwa psychologiczna filmu, ale straciły za to tempo i napięcie. Tak samo nie przysłużył się im pomysł przenikania finałowej sceny na lotnisku z występem izraelskiego zespołu tańca nowoczesnego. Wprawdzie uzasadniony fabularnie, ale rozbijający wewnętrzną spójność narracji. Ale być może Padilha uznał, że skoro i tak wiadomo, jak się wszystko zakończyło, to może pozwolić sobie na taką ekstrawagancję.
Mimo bardziej obiektywnego podejścia do tematu, na koniec i tak wszystko wraca do punktu wyjścia: terroryści, choć jeden z nich ma wyrzuty sumienia, okazują się zwykłymi zbrodniarzami, Idi Amin szaleńcem, a izraelscy komandosi i rząd (z Icchakiem Rabinem i Szimonem Peresem na czele) – bohaterami. Warto było wydawać w tym celu kolejne miliony dolarów?
koniec
10 września 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mam wiersz
Konrad Wągrowski

18 IV 2019

Opowieść o pani z przedszkola, która rzuca się z całą mocą w ratowanie dla świata poetyckiego talentu jednego z jej podopiecznych jest dużo bardziej nieoczywista niż mogłoby się wydawać.

więcej »

Powojenny melodramat
Konrad Wągrowski

16 IV 2019

Film Jamesa Kenta, będący ekranizacją powieści Rhidiana Brooka przemknął przez nasze ekrany w tempie ekspresowym, nie przyciągając specjalnej uwagi ani krytyków ani widzów. Wydaje się. że zawiniała słaba promocja, czy nawet jej prawie całkowity brak. Co dziwi, bo „W domu innego” można było reklamować jako stylowy melodramat z Keirą Knightley w roli głównej – którym zresztą film Kenta naprawdę jest.

więcej »

East Side Story: Czy szaleniec może mieć rację?
Sebastian Chosiński

14 IV 2019

Przyglądając się „Studni z krwią”, czyli piątemu odcinkowi serialu telewizyjnego Jegora Baranowa, zamykamy opowieść o młodych latach Nikołaja Wasiljewicza Gogola. Ale czy ostatecznie? Według najnowszych doniesień, trylogia kinowa i ośmioodcinkowy serial będą miały kontynuację w postaci kolejnego filmu przeznaczonego na „duży ekran”. Ale to zapewne dopiero w przyszłym roku…

więcej »

Polecamy

Makabra (anatomiczna)

Z filmu wyjęte:

Makabra (anatomiczna)
— Jarosław Loretz

Rezydencja marzeń (producentów filmowych)
— Jarosław Loretz

Dzielny mały skuter
— Jarosław Loretz

Grunt to dobra służąca
— Jarosław Loretz

Ćwiczenia pod prysznicem
— Jarosław Loretz

Wyścig donikąd
— Jarosław Loretz

Wycieczka donikąd
— Jarosław Loretz

Życie w zawieszeniu
— Jarosław Loretz

Wonder Wheel
— Jarosław Loretz

Zróbmy sobie statuę
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Wilczy apetyt
— Jarosław Loretz

Korzenie Lassego i Mai
— Konrad Wągrowski

To właśnie życie
— Jarosław Robak

W rytmie pogrzebów
— Marcin Osuch

Trzy kobiety z butelką
— Konrad Wągrowski

Surowa męska przyjaźń
— Miłosz Cybowski

Z nutką nostalgii
— Marcin Mroziuk

Padawan druida
— Konrad Wągrowski

Melodramat z wymieraniem
— Jarosław Loretz

Powrót Bena
— Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Maj 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski

Esensja ogląda: Marzec 2014 (3)
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Konrad Wągrowski

Krwawy sen Brazylii
— Łukasz Gręda

Piekło w Mieście Boga
— Piotr Czerkawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.