Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 15 listopada 2018
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

Zapowiedzi

Krystyna Krauze
‹Braciszek Karel›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBraciszek Karel
Tytuł oryginalnyBratrícek Karel
Data premiery17 listopada 2016
ReżyseriaKrystyna Krauze
ZdjęciaJacek Petrycki, Daniel Šperl, Brano Pazitka
Scenariusz
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiCzechy, Polska
Czas trwania56 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Życiorys pieśniarza

Esensja.pl
Esensja.pl
To będzie osobisty wpis. Bo też bardzo osobisty jest film, jaki Krystyna Krauze – Polka wykształcona i mieszkająca w Czechach – nakręciła o małym wielkim człowieku, którym był Karel Kryl, bard dwóch rewolucji: Praskiej Wiosny 1968 i tej Aksamitnej 1989 roku.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Życiorys pieśniarza

To będzie osobisty wpis. Bo też bardzo osobisty jest film, jaki Krystyna Krauze – Polka wykształcona i mieszkająca w Czechach – nakręciła o małym wielkim człowieku, którym był Karel Kryl, bard dwóch rewolucji: Praskiej Wiosny 1968 i tej Aksamitnej 1989 roku.

Krystyna Krauze
‹Braciszek Karel›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBraciszek Karel
Tytuł oryginalnyBratrícek Karel
Data premiery17 listopada 2016
ReżyseriaKrystyna Krauze
ZdjęciaJacek Petrycki, Daniel Šperl, Brano Pazitka
Scenariusz
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiCzechy, Polska
Czas trwania56 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Krauze nie ukrywa, że to właśnie od Kryla dostała pożyczkę, dzięki której mogła na początku lat 90. ubiegłego wieku kontynuować studia na Wydziale Dramaturgii praskiej Akademii Teatralnej. Pieniędzy nie zdążyła mu oddać przed śmiercią, dług więc postanowiła spłacić po latach, kręcąc o swoim dobrodzieju dokument. Film, który należał mu się zresztą od dawna. Kolejny zrealizowany przez naszego rodaka, bo nie należy zapominać, że pierwszy w ogóle portret Karela stworzył wiosną 1969 roku Andrzej Zajączkowski (wówczas student FAMU). Kilka miesięcy później Zajączkowski wylądował na jakiś czas w czeskim więzieniu (za działalność opozycyjną), a Kryl wyemigrował do Monachium, gdzie przez niemal dwie dekady pracował w Radiu Wolna Europa.
Krauze pokrótce przedstawia życiorys pieśniarza, ilustrując go wspomnieniami samego Karela (zachowanymi w archiwach monachijskiej rozgłośni), jak również ludzi, którzy na różnych etapach życia i kariery stykali się z nim (jak na przykład Agnieszka Holland, Antonina Krzysztoń, wspomniany już Andrzej Zajączkowski – by ograniczyć się jedynie do Polaków). Ważną rolę odgrywają w „Braciszku…” ballady Czecha – te najbardziej znaczące, chwytające za serce i ściskające gardło, odnoszące się do najważniejszych momentów w historii jego ojczyzny i jego samego (vide „Bratříčku, zavírej vrátka”, „Veličenstvo kat”, „Pieta”, „Jeřabiny”, „Rakovina”, „Lásko!”). Polska reżyserka skrupulatnie buduje portret artysty niezwykłego – niepozornego (miał zaledwie 157 centymetrów wzrostu, co zwłaszcza w młodości było przyczyną wielu przykrych doświadczeń), delikatnego (co dodatkowo podkreślała dziecięca twarz), pacyfisty (nie bez powodu, gdy kończył służbę wojskową, żegnający go major określił go mianem „najgorszego żołnierza Układu Warszawskiego), ale o niezwykłej wręcz sile moralnej, którego tak samo bolało zaprzaństwo komunistów, jak i – to już po zwycięstwie Aksamitnej Rewolucji – nieuczciwość dawnych opozycjonistów, próbujących odnaleźć swoje miejsce w dzikim kapitalizmie. I to wszystko zawiera się w niespełna sześćdziesięciu minutach.
Spyta ktoś: A co w tej notatce osobistego? Ten wtręt zostawiłem na koniec. Otóż mając 19 lat, w listopadzie 1988 roku, a więc jeszcze przed upadkiem komunizmu w Polsce i Czechosłowacji, miałem okazję być na półoficjalnym kameralnym koncercie Karela w Poznaniu (towarzyszyła mu wówczas Tośka Krzysztoń). I było to przeżycie tak niezapomniane, że pokochałem go miłością bezgraniczną i wieczną. Film Krauze sprawił zaś, że tamte wspomnienia odżyły i wywołały ciarki na plecach.
koniec
12 września 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

XII Sputnik nad Polską: Twardym łatwiej jest przegrać
Sebastian Chosiński

14 XI 2018

Iwan I. Twierdowski przyzwyczaił już widzów do tego, że w kolejnych filmach – a „Podrzutki” są jego trzecim pełnym metrażem – opowiada historie ludzi wykluczonych, zepchniętych na margines społeczeństwa, naznaczonych nieszczęściem (psychicznym bądź fizycznym). Tym razem swoim bohaterem uczynił szesnastoletniego Denisa, którego po latach matka zabiera z sierocińca do domu. Niestety, nie bezinteresownie.

więcej »

XII Sputnik nad Polską: Grzech skorzystać, grzech odmówić
Sebastian Chosiński

12 XI 2018

Czy Michaił Segal to twórca jednego tematu? Tak mogłoby się wydawać, analizując jego wszystkie pełnometrażowe filmy, w których poddaje wiwisekcji relacje damsko-męskie. Często też, choć bez epatowania erotyką, dociera do granic społecznego tabu. Nie inaczej jest w przypadku „Słonie mogą w piłkę grać”, które opowiadają o nietypowych związkach dojrzałego mężczyzny z o połowę od niego młodszymi dziewczynami.

więcej »

East Side Story: W trzy sekundy z piekła do nieba
Sebastian Chosiński

11 XI 2018

Nie wszystko w tym filmie jest zgodne z prawdą historyczną, tak jak nie wszystko było fair w meczu, o jakim obraz Antona Miegierdiczowa opowiada. A jednak nie da się zaprzeczyć temu, że koszykarski bój o złoty medal podczas Igrzysk Olimpijskich w Monachium w 1972 roku był jednym z najdramatyczniejszych w dziejach nowożytnych olimpiad. „Ruch w górę” przedstawia drogę, jaką przeszła basketbolowa Sborna, wspinając się na szczyt.

więcej »

Polecamy

Łabędziot

Z filmu wyjęte:

Łabędziot
— Jarosław Loretz

Zatokaman i wspólnicy
— Jarosław Loretz

Zatokaman
— Jarosław Loretz

Żeby lepiej słyszeć
— Jarosław Loretz

Ostatnia impreza
— Jarosław Loretz

Coś dla gniazdowników
— Jarosław Loretz

Jeszcze o marihuanie...
— Jarosław Loretz

Marihuana to Zło
— Jarosław Loretz

Jezdem opentana
— Jarosław Loretz

Straszliwy sznurek
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Białe oczka i uśmiechnięta paszcza
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Hotel Transylwania 3
— Marcin Osuch

Wielkie koty
— Marcin Osuch

Han Solo
— Marcin Osuch

Zwierzaki sieją zniszczenie
— Marcin Mroziuk

Bajecznie bogaci Azjaci
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Powrót do punktu wyjścia
— Sebastian Chosiński

Letnia szkoła życia
— Kamil Witek

Lekko śnięta fabuła
— Jarosław Loretz

Z pętli na pętlę
— Jarosław Loretz

Tegoż twórcy

29 WFF: Dzień czwarty
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska, Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.