Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 września 2018
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

Krystyna Krauze
‹Braciszek Karel›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBraciszek Karel
Tytuł oryginalnyBratrícek Karel
Data premiery17 listopada 2016
ReżyseriaKrystyna Krauze
ZdjęciaJacek Petrycki, Daniel Šperl, Brano Pazitka
Scenariusz
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiCzechy, Polska
Czas trwania56 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Życiorys pieśniarza

Esensja.pl
Esensja.pl
To będzie osobisty wpis. Bo też bardzo osobisty jest film, jaki Krystyna Krauze – Polka wykształcona i mieszkająca w Czechach – nakręciła o małym wielkim człowieku, którym był Karel Kryl, bard dwóch rewolucji: Praskiej Wiosny 1968 i tej Aksamitnej 1989 roku.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Życiorys pieśniarza

To będzie osobisty wpis. Bo też bardzo osobisty jest film, jaki Krystyna Krauze – Polka wykształcona i mieszkająca w Czechach – nakręciła o małym wielkim człowieku, którym był Karel Kryl, bard dwóch rewolucji: Praskiej Wiosny 1968 i tej Aksamitnej 1989 roku.

Krystyna Krauze
‹Braciszek Karel›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBraciszek Karel
Tytuł oryginalnyBratrícek Karel
Data premiery17 listopada 2016
ReżyseriaKrystyna Krauze
ZdjęciaJacek Petrycki, Daniel Šperl, Brano Pazitka
Scenariusz
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiCzechy, Polska
Czas trwania56 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Krauze nie ukrywa, że to właśnie od Kryla dostała pożyczkę, dzięki której mogła na początku lat 90. ubiegłego wieku kontynuować studia na Wydziale Dramaturgii praskiej Akademii Teatralnej. Pieniędzy nie zdążyła mu oddać przed śmiercią, dług więc postanowiła spłacić po latach, kręcąc o swoim dobrodzieju dokument. Film, który należał mu się zresztą od dawna. Kolejny zrealizowany przez naszego rodaka, bo nie należy zapominać, że pierwszy w ogóle portret Karela stworzył wiosną 1969 roku Andrzej Zajączkowski (wówczas student FAMU). Kilka miesięcy później Zajączkowski wylądował na jakiś czas w czeskim więzieniu (za działalność opozycyjną), a Kryl wyemigrował do Monachium, gdzie przez niemal dwie dekady pracował w Radiu Wolna Europa.
Krauze pokrótce przedstawia życiorys pieśniarza, ilustrując go wspomnieniami samego Karela (zachowanymi w archiwach monachijskiej rozgłośni), jak również ludzi, którzy na różnych etapach życia i kariery stykali się z nim (jak na przykład Agnieszka Holland, Antonina Krzysztoń, wspomniany już Andrzej Zajączkowski – by ograniczyć się jedynie do Polaków). Ważną rolę odgrywają w „Braciszku…” ballady Czecha – te najbardziej znaczące, chwytające za serce i ściskające gardło, odnoszące się do najważniejszych momentów w historii jego ojczyzny i jego samego (vide „Bratříčku, zavírej vrátka”, „Veličenstvo kat”, „Pieta”, „Jeřabiny”, „Rakovina”, „Lásko!”). Polska reżyserka skrupulatnie buduje portret artysty niezwykłego – niepozornego (miał zaledwie 157 centymetrów wzrostu, co zwłaszcza w młodości było przyczyną wielu przykrych doświadczeń), delikatnego (co dodatkowo podkreślała dziecięca twarz), pacyfisty (nie bez powodu, gdy kończył służbę wojskową, żegnający go major określił go mianem „najgorszego żołnierza Układu Warszawskiego), ale o niezwykłej wręcz sile moralnej, którego tak samo bolało zaprzaństwo komunistów, jak i – to już po zwycięstwie Aksamitnej Rewolucji – nieuczciwość dawnych opozycjonistów, próbujących odnaleźć swoje miejsce w dzikim kapitalizmie. I to wszystko zawiera się w niespełna sześćdziesięciu minutach.
Spyta ktoś: A co w tej notatce osobistego? Ten wtręt zostawiłem na koniec. Otóż mając 19 lat, w listopadzie 1988 roku, a więc jeszcze przed upadkiem komunizmu w Polsce i Czechosłowacji, miałem okazję być na półoficjalnym kameralnym koncercie Karela w Poznaniu (towarzyszyła mu wówczas Tośka Krzysztoń). I było to przeżycie tak niezapomniane, że pokochałem go miłością bezgraniczną i wieczną. Film Krauze sprawił zaś, że tamte wspomnienia odżyły i wywołały ciarki na plecach.
koniec
12 września 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o filmach: Bajecznie bogaci Azjaci
Agnieszka ‘Achika’ Szady

11 IX 2018

Agnieszka Szady pisze krótko o „Bajecznie bogatych Azjatach”.

więcej »

Krótko o filmach: Powrót do punktu wyjścia
Sebastian Chosiński

10 IX 2018

Operacja Piorun to kryptonim tajnej akcji izraelskich służb specjalnych, której celem było uwolnienie pasażerów porwanego 27 czerwca 1976 roku samolotu linii Air France, lecącego z Tel Awiwu do Paryża z międzylądowaniem w Atenach.

więcej »

East Side Story: Nadchodzi zemsta! Czyli kto, na kim i za co?
Sebastian Chosiński

9 IX 2018

„Gogol. Straszna zemsta” wieńczy trylogię grozy Jegora Baranowa opartą na opowiadaniach Nikołaja Wasiljewicza Gogola zawartych w dwóch, wydanych w pierwszej połowie lat 30. XIX wieku, zbiorach: „Wieczory na chutorze w pobliżu Dikańki” oraz „Mirgorod”. Dowiadujemy się wreszcie, kto jest tajemniczym i okrutnym, mordującym młode dziewczyny, Czarnym Jeźdźcem. W tle pojawia się również – bardzo istotny – wątek polski, a akcja przenosi się nawet na jakiś czas w epokę I Rzeczypospolitej.

więcej »

Polecamy

Jezdem opentana

Z filmu wyjęte:

Jezdem opentana
— Jarosław Loretz

Straszliwy sznurek
— Jarosław Loretz

Bujany samochodzik w wersji budżetowej
— Jarosław Loretz

Organiczna bielizna
— Jarosław Loretz

Babulina babulinie nierówna
— Jarosław Loretz

Kocyk zabójca
— Jarosław Loretz

Wilkołak spod budki z piwem
— Jarosław Loretz

Wilkołak sauté
— Jarosław Loretz

Klient w garniturze jest mniej awanturujący się
— Jarosław Loretz

Narodowy zombie
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Bajecznie bogaci Azjaci
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Powrót do punktu wyjścia
— Sebastian Chosiński

Letnia szkoła życia
— Kamil Witek

Lekko śnięta fabuła
— Jarosław Loretz

Z pętli na pętlę
— Jarosław Loretz

Porzucić nadzieję na fajerwerki
— Jarosław Loretz

Byle nie nastawiać się na fantasy
— Jarosław Loretz

Sicario 2: Soldado
— Konrad Wągrowski

Mission: Impossible - Fallout
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Iniemamocni 2
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

29 WFF: Dzień czwarty
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska, Jarosław Loretz

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.