Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Piotr Szkopiak
‹Katyń. Ostatni świadek›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKatyń. Ostatni świadek
Tytuł oryginalnyThe Last Witness
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery20 września 2018
ReżyseriaPiotr Szkopiak
ZdjęciaEdward Ames
Scenariusz
ObsadaRobert Więckiewicz, Piotr Stramowski, Alex Pettyfer, Talulah Riley, Henry Lloyd Hughes, Michael Gambon
MuzykaBartosz Chajdecki
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiPolska, Wielka Brytania
Czas trwania89 min
Gatunekhistoryczny, thriller
EAN5906190325877
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Szkoda, że nie Pasikowski…
[Piotr Szkopiak „Katyń. Ostatni świadek” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Historia Michała Łobody to świetny materiał na film. Na demaskatorski thriller ze zbrodnią katyńską w tle. O Wielkiej Polityce, w której nie ma miejsca na sentymenty. Nawet wobec niedawnych sojuszników. Niestety, Paweł Szkopiak nakręcił „Ostatniego świadka” w modnej ostatnio manierze nordic noir, która nijak pasuje do tematu. W efekcie powstało dzieło tak nudne, że od oglądania aż bolą zęby.

Sebastian Chosiński

Szkoda, że nie Pasikowski…
[Piotr Szkopiak „Katyń. Ostatni świadek” - recenzja]

Historia Michała Łobody to świetny materiał na film. Na demaskatorski thriller ze zbrodnią katyńską w tle. O Wielkiej Polityce, w której nie ma miejsca na sentymenty. Nawet wobec niedawnych sojuszników. Niestety, Paweł Szkopiak nakręcił „Ostatniego świadka” w modnej ostatnio manierze nordic noir, która nijak pasuje do tematu. W efekcie powstało dzieło tak nudne, że od oglądania aż bolą zęby.

Piotr Szkopiak
‹Katyń. Ostatni świadek›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKatyń. Ostatni świadek
Tytuł oryginalnyThe Last Witness
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery20 września 2018
ReżyseriaPiotr Szkopiak
ZdjęciaEdward Ames
Scenariusz
ObsadaRobert Więckiewicz, Piotr Stramowski, Alex Pettyfer, Talulah Riley, Henry Lloyd Hughes, Michael Gambon
MuzykaBartosz Chajdecki
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiPolska, Wielka Brytania
Czas trwania89 min
Gatunekhistoryczny, thriller
EAN5906190325877
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Iwan Kriwoziercew nie jest postacią nieznaną. Kojarzą go wszyscy, którzy kiedykolwiek zagłębili się w sprawę zbrodni katyńskiej. Pisał o nim przed laty chociażby Józef Mackiewicz, który kilkakrotnie rozmawiał z Kriwoziercewem tuż po zakończeniu wojny we Włoszech. Pochodzący z podsmoleńskiej wsi Nowe Batioki chłop był pierwszym, który na początku 1943 roku poinformował okupacyjne władze niemieckie o zbrodni dokonanej przez funkcjonariuszy NKWD na Polakach w lesie katyńskim. Parę miesięcy później, w maju, przebywał tam – na zaproszenie Niemców, ale za zgodą Armii Krajowej – Mackiewicz. Rozmawiał wówczas z miejscowymi. Był wśród nich, co wiemy z artykułu „Dymy nad Katyniem” (1947), między innymi Parfien Kisielew, który później, po powrocie na te tereny Armii Czerwonej, odwołał swoje wcześniejsze zeznania. W otoczeniu Kisielewa był też na pewno Kriwoziercew. Ten miał więcej rozumu w głowie i w odpowiednim momencie uciekł wraz z wycofującymi się na zachód Niemcami.
Po demobilizacji żołnierzy II Korpusu Polskiego Iwan trafił do Wielkiej Brytanii, gdzie ukrywał się wśród polskich dipisów jako Michał Łoboda. I w tym właśnie momencie rozpoczyna się akcja „Ostatniego świadka”, którego głównym bohaterem nie jest jednak wcale – a szkoda! – Kriwoziercew (wcielił się w niego Robert Więckiewicz), lecz angielski dziennikarz Stephen Underwood (w tej roli Alex Pettyfer). Szukając nośnego tematu, postanawia napisać o tajemniczych samobójstwach popełnianych przez Polaków znajdujących się w pobliskim obozie dla przesiedleńców. Ma tam „wtyczki” w postaci swego brata Johna, oficera armii brytyjskiej (Gwilym Lee), oraz swojej kochanki, również służącej w wojsku, Jeanette Mitchell (Talulah Riley). Dostawszy się do obozu, Stephen przez przypadek wpada na Iwana, który, rozgniewany, wyjawia, że jest Rosjaninem. Nie chce jednak powiedzieć, jak i dlaczego znalazł się między Polakami. Dopiero gdy Underwoodowi udaje się ukraść przechowywany przez Kriwoziercewa pamiętnik polskiego oficera zamordowanego w Katyniu, zaczyna rozumieć, jaki sekret skrywa mężczyzna.
Stephen jest przekonany, że trafił wreszcie na odpowiedni dla siebie temat. Nie ma świadomości tego, że podjęte przez niego działania mogą obudzić demony. Bo w tym momencie (jeszcze) nikomu nie zależy na ujawnieniu prawdy o Katyniu – ani Amerykanom, ani Brytyjczykom, ani tym bardziej Sowietom. Życiorys Kriwoziercewa alias Łobody to materiał na wielki film, na pewno nie gorszy od „Katynia” Andrzeja Wajdy. Reżyser Paweł Szkopiak – urodzony w Anglii syn emigrantów z Polski – nie udźwignął go jednak. Nakręcił thriller, w którym nie ma za grosz napięcia. W którym aktorzy wydają się tak mocno przytłoczeni wagą tematu, że nie znajdują siły na tchnięcie w swoich bohaterów woli walki o prawdę historyczną. Nawet Underwood, któremu, przynajmniej w teorii, zależy najbardziej, przez większość czasu ekranowego snuje się jak śnięta ryba. A im bliżej jest prawdy, tym mniej zdaje się rozumieć (co akurat nie świadczy najlepiej o jego przenikliwości). Żałować tylko można, że tekstu sztuki Paula Szambowskiego nie dostał w swoje ręce Władysław Pasikowski. Patrząc przez pryzmat „Pokłosia” (2012) i „Jacka Stronga” (2014), poradziłby sobie znacznie lepiej.
koniec
15 października 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 4. Sprawa się rypła
Marcin Mroziuk

2 VI 2023

Cóż z tego, że agenci z Slough House nie mają żadnego związku z niepowodzeniem operacji zaplanowanej przez Dianę Taverner, skoro idealnie nadają się na kozłów ofiarnych. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę Jackson Lamb, który nie ma zamiaru poddać się bez walki.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Nocą, w drodze nad Bałtyk
Sebastian Chosiński

31 V 2023

Zmarły w styczniu tego roku żydowski prozaik Grigorij Kanowicz był nie tylko autorem nadzwyczaj interesujących powieści o tematyce żydowskiej, ale także cenionym scenarzystą filmowym, którego teksty przenosili na ekran reżyserzy litewscy, łotewscy i estońscy. „Długa podróż nad morze” Algirdasa Araminasa to skromny, ale przejmujący współczesny obraz obyczajowy, w którego centrum pozostaje stara kołchoźnica jadąca na spotkanie z synem.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 3. Haki i wtyczki
Marcin Mroziuk

29 V 2023

Oczywiste jest, że służby specjalne często nie grają czysto, ale coraz więcej wskazuje, że tajna operacja, którą zaplanowała Diana Taverner, jest nie tylko nieetyczna, ale także łączy się z nadmiernym ryzykiem, a konsekwencje mogą ponieść wplątani w nią wbrew swej woli agenci z Slough House.

więcej »

Polecamy

Indianie też nie mieli się czego wstydzić

Z filmu wyjęte:

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Transatlantykiem w morderczy rejs
— Sebastian Chosiński

Antypirat w akcji – szybki i wściekły!
— Sebastian Chosiński

Byśmy rośli w siłę i żyli dostatniej…
— Sebastian Chosiński

Czy klasyk literatury science fiction śni o komiksowej biografii?
— Sebastian Chosiński

Hymn do Kosmosu
— Sebastian Chosiński

Trzech Islandczyków, nie licząc Duńczyka
— Sebastian Chosiński

Dla kogo bije serce niczyje?
— Sebastian Chosiński

Strach się nie bać
— Sebastian Chosiński

„Józio Kaleka” na tropie prawdy
— Sebastian Chosiński

„Naprawdę jaki jesteś…”
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.