Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Wim Wenders
‹Nie wracaj w te strony›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNie wracaj w te strony
Tytuł oryginalnyDon't Come Knocking
Dystrybutor Monolith
Data premiery14 października 2005
ReżyseriaWim Wenders
ZdjęciaFranz Lustig
Scenariusz
ObsadaSarah Polley, Jessica Lange, Tim Roth, Sam Shepard, Gabriel Mann, Fairuza Balk, Eva Marie Saint, James Gammon, Marley Shelton
MuzykaT-Bone Burnett
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiNiemcy, USA
Czas trwania122 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nuta nostalgii
[Wim Wenders „Nie wracaj w te strony” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Na ostatnim festiwalu w Cannes Jim Jarmusch pokazał „Broken flowers”, a Wim Wenders – „Nie wracaj w te strony”. Oba filmy o tym samym. Ale Jarmusch w glorii chwały wyjechał z Cannes, otrzymując Grand Prix, zaś Wenders opuszczał Francję z tytułem największego przegranego.

Urszula Lipińska

Nuta nostalgii
[Wim Wenders „Nie wracaj w te strony” - recenzja]

Na ostatnim festiwalu w Cannes Jim Jarmusch pokazał „Broken flowers”, a Wim Wenders – „Nie wracaj w te strony”. Oba filmy o tym samym. Ale Jarmusch w glorii chwały wyjechał z Cannes, otrzymując Grand Prix, zaś Wenders opuszczał Francję z tytułem największego przegranego.

Wim Wenders
‹Nie wracaj w te strony›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNie wracaj w te strony
Tytuł oryginalnyDon't Come Knocking
Dystrybutor Monolith
Data premiery14 października 2005
ReżyseriaWim Wenders
ZdjęciaFranz Lustig
Scenariusz
ObsadaSarah Polley, Jessica Lange, Tim Roth, Sam Shepard, Gabriel Mann, Fairuza Balk, Eva Marie Saint, James Gammon, Marley Shelton
MuzykaT-Bone Burnett
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiNiemcy, USA
Czas trwania122 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wim Wenders żegna się z Ameryką. Światem swoich snów, marzeń, miłością i mitem. Idealną krainą, która okazała się być przesycona fałszem. Wraca do ojczystych Niemiec. Na odchodne rzuca rozczarowane spojrzenie i sentymentalne „Nie wracaj w te strony” – wiązankę pełną żalu. Próbuje zdemitologizować cudowność tego kraju, używając legend i ikon zachodniej kultury. Bo oto formuła filmu składa się z road movie, przeplatanego westernowymi elementami. Bohater to skłócony ze społeczeństwem i życiem outsider, samotnik, dla którego liczą się tylko rozkosze ciała: alkohol, używki i kobiety.
Podstarzały aktor, Howard Spence (Sam Shepard), nagle doznaje iluminacji i ucieka z planu westernu, kręconego na dalekiej, dzikiej prerii. Swoje kroki kieruje do dawno nieodwiedzanej, leciwej matki (Eve Marie Saint). Mamusia napomyka o dwudziestoletnim synu Spence’a, o którym oczywiście nasz kowboj nie miał bladego pojęcia. Poruszony tą niecodzienną wiadomością, postanawia odnaleźć potomka. Korzystając z okazji, odszukać także siebie, utracone lata, sens życia...
Fałszywie i nieprawdopodobnie odmalowana jest ta historia. W dodatku szablonowo zbudowana na schematach i nielogiczna. I wcale nie chce się jej tej nielogiczności wybaczać i przymykać oko na niezwykłości fabuły, dziejące się na ekranie. Bohater w sposób przewidywalny prześlizguje się przez opowieść. Wraca do prowincjonalnego miasteczka, aby odnaleźć młodzieńca, a tam – zero zaskoczenia. Wszyscy go pamiętają. Syn początkowo nie akceptuje ojca, ale widać zalążek wybaczenia na finiszu. A i centralna postać z lekkoducha podejrzanie szybko staje się człowiekiem pragnącym scalić rozproszone rodzinne więzi. I pomyśleć, że scenariusz pisano pięć lat.
Stereotypowi Ameryki, magnetycznej ostoi sukcesu, w „Nie wracaj w te strony” przeciwstawiany jest obraz ponurych, ubogich, jałowych miasteczek południowej części kontynentu. Smutek otrzeźwienia Wenders konstruuje za pomocą pomników kultury, które zawsze go pociągały i nadal fascynują. W pewnym sensie dorasta, jak jego bohater, i uświadamia sobie daleką od ideału prawdę o opuszczanym kraju. Cóż jednak z tego, jeżeli nie idzie za tym odkryciem żadna nowa treść, żadne śmiałe demaskatorstwo czy przynajmniej ciekawa obserwacja. Zwyczajna zmiana optyki, idąca z wiekiem i dojrzałością autora.
Bronią się wspaniałe, nastrojowe zdjęcia i kapitalne aktorstwo całego zespołu. Lekkości dodaje wątek granego przez Tima Rotha detektywa, mającego sprowadzić zbiegłego z planu aktora z powrotem na miejsce.
„Nie wracaj w te strony” więcej admiratorów zapewne znajdzie wśród osób, które nie oglądały nagrodzonego w Cannes „Paryż, Teksas”. Reszta może mieć wrażenie, że Wenders chce poprawić i ulepszyć film sprzed trzydziestu lat lub, co gorsza, rozbudzić ponowne uwielbienie podobnie stylizowanymi kadrami i niedaleko leżącą opowieścią. Zatęskniło się za nagrodami i triumfami, których dawno artysta nie odbierał.
koniec
28 października 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Devs: Odc. 5. Różne punkty na osi czasu
Marcin Mroziuk

24 I 2022

Wprawdzie w tym odcinku akcja niespecjalnie posuwa się do przodu, ale za to zyskujemy sporo nowych informacji na temat kluczowych postaci. Dość niespodziewanie na pierwszy plan wybija się zaś Katie, która dotychczas pozostawała w cieniu Foresta.

więcej »

East Side Story: Alkoholowy szamański trans
Sebastian Chosiński

23 I 2022

Bohaterką kolejnego wyśmienitego filmu urodzonego i tworzącego w Jakucji reżysera Dmitrija Dawydowa jest kobieta, która w mieszkańcach wsi wzbudza strach, pogardę i obrzydzenie. A jednak to do niej przychodzą, kiedy ich bliskim nie są w stanie pomóc wykwalifikowani lekarze. Wtedy przestaje być tytułowym „Straszydłem”, a staje się ich ostatnią deską ratunku.

więcej »

Devs: Odc. 4. Teoria i praktyka
Marcin Mroziuk

22 I 2022

Jak można się było spodziewać, nie wszyscy w Amayi przestrzegają zakazu podglądania przyszłości. Teraz będziemy się więc zastanawiać, czy naprawdę musi się ziścić to, co zobaczył Forrest.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Biografia pisana ruchem ciała
— Ewa Drab

Filmy Nowych Horyzontów 2011 (2/3)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Wenders do domu
— Urszula Lipińska

Na ekranach: Październik 2003
— Joanna Bartmańska, Marta Bartnicka, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Konrad Wągrowski

Siedmiu wspaniałych
— Joanna Bartmańska

Tegoż autora

Bez wstydu, ale tylko w ciemności
— Urszula Lipińska

Lepiej się nie zbliżać
— Urszula Lipińska

Zagrożenie życia
— Urszula Lipińska

Dwugłos o „Daas”
— Urszula Lipińska, Michał Oleszczyk

Bieg po prawdę
— Urszula Lipińska

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

ENH, czyli ponad pół setki filmów (2)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

ENH, czyli ponad pół setki filmów (1)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.