Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 lutego 2019
w Esensji w Esensjopedii

Władimir Bitokow
‹Głębokie rzeki›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGłębokie rzeki
Tytuł oryginalnyГлубокие реки
ReżyseriaWładimir Bitokow
ZdjęciaAleksandr Diemjanienko
Scenariusz
ObsadaOleg Husejnow, Rustam Muratow, Muchamed Sabijew, Tachir Tieppiejew, Mariana Kazanczewa, Oleg Chamokow, Murat Szurdumow, Artur Bitokow, Władimir Bitokow
MuzykaMurat Kabardokow
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiRepublika Kabardyjsko-Bałkarska, Rosja
Czas trwania75 minut
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

XII Sputnik nad Polską: Duch grzechu pierworodnego

Esensja.pl
Esensja.pl
W czasach radzieckich każda republika posiadała swoje „narodowe” studio filmowe. Po rozpadzie ZSRR większość z nich popadła w poważne tarapaty, niektóre nie odbudowały swojej pozycji do dzisiaj. W Rosji przemysł kinematograficzny funkcjonuje na podobnych co przed laty zasadach, choć jego peryferia są zdecydowanie niedoinwestowane. Dlatego tak niewiele obrazów powstaje w poszczególnych okręgach autonomicznych (poza Jakucją). Jednym z nich są „Głębokie rzeki” – dzieło Władimira Bitokowa.

Sebastian Chosiński

XII Sputnik nad Polską: Duch grzechu pierworodnego

W czasach radzieckich każda republika posiadała swoje „narodowe” studio filmowe. Po rozpadzie ZSRR większość z nich popadła w poważne tarapaty, niektóre nie odbudowały swojej pozycji do dzisiaj. W Rosji przemysł kinematograficzny funkcjonuje na podobnych co przed laty zasadach, choć jego peryferia są zdecydowanie niedoinwestowane. Dlatego tak niewiele obrazów powstaje w poszczególnych okręgach autonomicznych (poza Jakucją). Jednym z nich są „Głębokie rzeki” – dzieło Władimira Bitokowa.

Władimir Bitokow
‹Głębokie rzeki›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGłębokie rzeki
Tytuł oryginalnyГлубокие реки
ReżyseriaWładimir Bitokow
ZdjęciaAleksandr Diemjanienko
Scenariusz
ObsadaOleg Husejnow, Rustam Muratow, Muchamed Sabijew, Tachir Tieppiejew, Mariana Kazanczewa, Oleg Chamokow, Murat Szurdumow, Artur Bitokow, Władimir Bitokow
MuzykaMurat Kabardokow
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiRepublika Kabardyjsko-Bałkarska, Rosja
Czas trwania75 minut
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jakucja (czy też Republika Sacha) to osobna historia. Tam przemysł kinematograficzny ma się w ostatnich latach świetnie, rocznie powstaje kilkanaście (a niekiedy nawet więcej) kinowych produkcji kręconych jedynie na rynek wewnętrzny, czyli dla Jakutów (i w języku jakuckim). Niestety, w innych okręgach autonomicznych Rosji – Tatarstanie czy Czeczenii – nie jest już tak różowo. Wynika to głównie z braku środków, jak i odpowiednich kadr mogących kształcić lokalnych twórców. Jeśli bowiem wybierają się oni na studia do Moskwy czy Petersburga, najczęściej tam już zostają. Najzdolniejszych zatrudnia „Mosfilm”, „Lenfilm”, względnie wytwórnie prywatne; rzadko zdarza się, aby wracali do ojczyzny. Dlatego tak ważne jest otwieranie wydziałów filmowych na miejscowych uniwersytetach. Tak uczyniono jakiś czas temu w Nalczyku – stolicy Republiki Kabardyjsko-Bałkarskiej (w zachodniej części Kaukazu Północnego) – i na efekty tego nie trzeba było długo czekać. Tym bardziej że rolę rosyjskiego „doktora Judyma” wziął na siebie nie byle kto, bo sam Aleksandr Sokurow – legenda kina rosyjskiego („Smutna obojętność”, „Dni zaćmienia”, „Cielec”).
Aleksandr Sokurow wychował już dwóch uczniów, którzy doczekali się kinowych debiutów: Kantemira Bałagowa (autora pokazywanej na ubiegłorocznym festiwalu „Sputnik nad Polską” „Bliskości”) oraz Władimira Bitokowa (twórcę dzisiaj omawianych „Głębokich rzek”). Obu reżyserom Rosjanin udzielił daleko idącego wsparcia: pomógł pozyskać środki finansowe, sprowadził z Petersburga ekipę techniczną, wziął też na siebie obowiązki „doradcy artystycznego”. Rękę Sokurowa można zresztą dostrzec w obydwóch dziełach, u Bitokowa nawet w większym stopniu; nawiązania chociażby do „Samotnego głosu człowieka” (1978) są oczywiste. Ale – z drugiej strony – w żadnym wypadku nie można mówić o niewolniczym naśladownictwie. To raczej inspiracja spowodowana podobnym sposobem patrzenia na świat i wrażliwością. Bitokow po raz pierwszy pokazał swój obraz na tegorocznym „Kinotawrze” i od razu – do spółki z Aleksandrem Gorczilinem (reżyserem „Kwasu”) – „rozbił bank”, zdobywając nagrodę w kategorii „najlepszy debiut”.
Pod koniec października film wszedł do dystrybucji kinowej, choć tu akurat na milionową widownię nie ma co liczyć. Wszak „Głębokie rzeki” to typowe kino festiwalowe. Na dodatek Bitokow zdecydował, że jego bohaterowie będą mówić w języku kabardyjskim (rosyjski także rozbrzmiewa, ale bardzo rzadko), czym na pewno nie ułatwił sobie drogi do sukcesu finansowego. Ale nie chciał przecież wcale iść na skróty. Gdyby mu na tym zależało, podjąłby zapewne zupełnie inny temat bądź ten sam, ale przedstawił go w odmiennej formie. Debiut Bitokowa to historia naznaczonej piętnem grzechu popełnionego przez przodka dwupokoleniowej rodziny, która przed laty musiała uciekać z ojczystych stron. Ostatecznie osiedliła się w górskiej dolinie gdzieś u podnóża Elbrusu. Choć minęły już zapewne dekady od tamtego wydarzenia, wciąż traktowani są jak obcy; mieszkańcy położonej nieopodal wsi patrzą na nich z niechęcią, często prowokują, na różne sposoby próbują wykorzystywać. Wzajemna nieufność pogłębia się także z powodu różnic w mentalności. Miejscowi to głównie chłopi, można się domyślać, że ich poukładane kołchozowe życie rozpadło się w momencie zniknięcia z mapy świata Związku Radzieckiego.
„Przybysze” natomiast nie boją się ciężkiej i niebezpiecznej pracy. Każdego zimowego dnia idą we trójkę – stary ojciec (w tej roli Oleg Husejnow) i jego dwóch synów, Mucha (Muchamed Sabijew) i Bies (Rustam Muratow) – do lasu, gdzie wyrąbują drzewa, sprzedawane następnie właścicielowi miejscowego tartaku. Muszą się spieszyć, bo kiedy nastanie wiosna i śniegi stopnieją, rzeka przybierze i odetnie ich od źródła zarobku. Gdy pewnego dnia w wyniku nieuwagi ojciec zostaje kontuzjowany, stają przed dylematem – poprosić o pomoc jednego z mieszkańców wsi (z którymi mają na pieńku) czy wezwać z miasta najmłodszego z braci (Tachir Tieppiejew), który przed pięcioma laty opuścił dom, marząc o innym życiu? Oba rozwiązania niosą ze sobą duże ryzyko. Los rodziny naznaczony jest fatalizmem. Od pierwszych minut widz nie ma wątpliwości, że po „Głębokich rzekach” nie można oczekiwać happy endu. A z biegiem czasu mrok jeszcze gęstnieje. Zadawnione urazy powracają i prowadzą do tragedii. Bitokow, który najpierw napisał scenariusz w dwa dni, a potem przez dwa lata go dopracowywał, stworzył dzieło bardzo kameralne, ascetyczne i minimalistyczne w formie. Zapewne dochodząc do wniosku, że wszystko, co mogłoby odwracać uwagę od wspaniałych krajobrazów gór (zaszczyt ich filmowania przypadł w udziale operatorowi Aleksandrowi Diemjanience, znanemu między innymi z dramatu „Suchodoły”), zagrałoby na minus. Dzika sceneria, w jakiej reżyser umieścił swoich bohaterów, podkreśla bowiem jeszcze dzikość ich serc. To nie przypadek, że Biesowi tak często pokazuje się wilk. Wszak w tym świecie panują wilcze prawa.
koniec
16 listopada 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o filmach: Z nutką nostalgii
Marcin Mroziuk

19 II 2019

Wielu wybitnych aktorów pod koniec kariery grywa w filmach znacznie poniżej ich poziomu. Na szczęście nie dotyczy to Roberta Redforda, którego rola w „Gentlemanie z rewolwerem” w pełni zasłużyła na nominację do Złotego Globu. Zresztą jego partnerzy na planie wcale nie ustępują mu umiejętnościami.

więcej »

East Side Story: Tyle demona, ile trucizny w zapałce
Sebastian Chosiński

17 II 2019

Mam z tym filmem problem. Z jednej strony doceniam jego awangardową formę, z drugiej drażni mnie dezynwoltura, z jaką autor podchodzi do fabuły. Cieszą mnie nawiązania do rosyjskiej tradycji, ale martwi fakt, że wszystko to nie zmierza do jakiegoś określonego celu, a zatapia się jedynie w imitowaniu stylu Davida Cronenberga czy Nicolasa Windinga Refna. Jaki obraz wzbudził we mnie takie kontrowersje? „Rosyjski demon” Grigorija Konstantinopolskiego.

więcej »

Władczynie w męskim świecie
Konrad Wągrowski

16 II 2019

Na tle „Faworyty” opowieść o innej królowej z dynastii Stuartów wypada średnio.

więcej »

Polecamy

Wonder Wheel

Z filmu wyjęte:

Wonder Wheel
— Jarosław Loretz

Zróbmy sobie statuę
— Jarosław Loretz

Szpiedzy z tamtych lat
— Jarosław Loretz

Zła passa Cyganów
— Jarosław Loretz

Rtęć morderczą jest
— Jarosław Loretz

Karnawał osobliwości
— Jarosław Loretz

Jeszcze à propos jedzenia
— Jarosław Loretz

Smacznego z Ameryki
— Jarosław Loretz

Telewizja cię zje!
— Jarosław Loretz

Na parkowej ławeczce
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.