Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 lutego 2019
w Esensji w Esensjopedii

Sébastien Marnier
‹Ostatni dzwonek›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOstatni dzwonek
Tytuł oryginalnyL'heure de la sortie
ReżyseriaSébastien Marnier
ZdjęciaRomain Carcanade
Scenariusz
ObsadaLaurent Lafitte, Emmanuelle Bercot, Luàna Bajrami, Victor Bonnel, Pascal Greggory, Véronique Ruggia, Gringe, Grégory Montel
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania104 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Forum Kina Europejskiego Cinergia 2018: Dzieci przeklętych

Esensja.pl
Esensja.pl
Francuski film „L′heure de la sortie” to połączenie niepokojącego thrillera z zaangażowanym proekologicznym spojrzeniem na przyszłość naszej planety. Problem w tym, że choć każdy z tych tematów jest całkiem nieźle przygotowany, to niespecjalnie dobrze się one ze sobą łączą.

Konrad Wągrowski

Forum Kina Europejskiego Cinergia 2018: Dzieci przeklętych

Francuski film „L′heure de la sortie” to połączenie niepokojącego thrillera z zaangażowanym proekologicznym spojrzeniem na przyszłość naszej planety. Problem w tym, że choć każdy z tych tematów jest całkiem nieźle przygotowany, to niespecjalnie dobrze się one ze sobą łączą.

Sébastien Marnier
‹Ostatni dzwonek›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOstatni dzwonek
Tytuł oryginalnyL'heure de la sortie
ReżyseriaSébastien Marnier
ZdjęciaRomain Carcanade
Scenariusz
ObsadaLaurent Lafitte, Emmanuelle Bercot, Luàna Bajrami, Victor Bonnel, Pascal Greggory, Véronique Ruggia, Gringe, Grégory Montel
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania104 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Francja, czasy współczesne. W pewnej elitarnej szkole dochodzi do tragedii – jeden z nauczycieli próbuje popełnić samobójstwo, skacząc z okna podczas lekcji. Na jego miejsce szkoła przychodzi nauczyciel zastępczy Pierre Hoffman , który ma poprowadzić lekcje francuskiego. Klasa, którą przejmuje, jest wyjątkowa. To pewnego rodzaju eksperyment, trafiają do niej najlepsi uczniowie, a program przez nią realizowany wykracza daleko poza program szkolny. Pierre spodziewa się, że uczniowie mogą być w szoku po tragedii, ale okazuje się, że będzie miał dużo większy problem w nawiązaniu kontaktu ze swoimi podopiecznymi. Klasa w niczym nie przypomina dzieci – uczniowie zachowują się jak dorośli i swych nauczycieli traktują jak co najwyżej równych sobie. Pierre ma duży problem, by uzyskać posłuch. Młodzież do nowego nauczyciela podchodzi też z dużą rezerwą, można rzec, że z lekceważeniem. Sprawia wrażenie, że uważa, że nic ciekawego od niego nie może się już nauczyć. Elitarna klasa nie jest w szkole specjalnie lubiana, postrzegana jako ci wywyższający się, co wywołuje agresję. To wszystko to jednak tylko początek – bo zachowania dzieci są jeszcze dziwniejsze. Po lekcjach uczniowie spotykają się w odosobnieniu, w lokalnym opuszczonym kamieniołomie, gdzie sprawdzają swoją odporność na ból i wykonują ryzykowne eksperymenty na granicy życia i śmierci. W skrytce przechowują komplet płyt DVD, na których – jak stwierdza Pierre, który wykrada niektóre filmy – zarejestrowane są różne katastrofy dotykające naszą planetę z winy człowieka. Pierre nie potrafi dotrzeć do swych uczniów, oni sami nie chcą jego wsparcia, u nauczyciela narasta paranoja. Coraz bardziej boi się swoich podopiecznych.
Warstwa thrillerowa jest poprowadzona naprawdę nieźle. Ciekawie sfilmowana, o dziwo, w jasnych słonecznych kolorach, mimo – a może dzięki – wyrazistości i przejrzystości zdjęć, budzi niepokój. Narracja przez długi czas nie pozwala się domyślać, w jakim kierunku pójdzie fabuła. Czy będzie to coś w rodzaju „Dzieci przeklętych”? Czy mamy do czynienia z dziwnymi dziećmi, czy może klasa elitarna nie jest tym, czym się wydaje? W pewnym momencie stwierdziłem, że w sumie nawet lądowanie statku kosmicznego w finale by mnie nie zaskoczyło (choć przyznam, że nie byłby to wymarzony koniec). Do tego nastrój paranoi nauczyciela staje się w pełni zrozumiały i udziela się widzowi. „L’heure de la sortie” trzyma w napięciu całkiem przyzwoicie.
Z drugiej strony mamy przesłanie. Ważne i aktualne. Nasza planeta niszczona jest wciąż przez nas – ale to nie my zbierzemy tego owoce, lecz nasze dzieci. Czy właśnie teraz nie następuje ów tytułowy „ostatni dzwonek”, „godzina wyjścia”? Czas na wielką zmianę, na nowe pokolenie, dla którego filmy o katastrofach powinny być jedynie ewidencją grzechów dawnego, minionego świata.
No i super, ale… Tak właściwie to jak warstwa dreszczowca łączy się z tematyką ekologiczną? Dlaczego właściwie dzieci muszą wzbudzać taki niepokój? Z czego wynikają ich decyzje? Na koniec dostajemy jednak więcej pytań, podejrzeń o brak logicznej spójności, niż otrzymujemy konkretnych, precyzyjnych odpowiedzi.
koniec
30 listopada 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o filmach: Z nutką nostalgii
Marcin Mroziuk

19 II 2019

Wielu wybitnych aktorów pod koniec kariery grywa w filmach znacznie poniżej ich poziomu. Na szczęście nie dotyczy to Roberta Redforda, którego rola w „Gentlemanie z rewolwerem” w pełni zasłużyła na nominację do Złotego Globu. Zresztą jego partnerzy na planie wcale nie ustępują mu umiejętnościami.

więcej »

East Side Story: Tyle demona, ile trucizny w zapałce
Sebastian Chosiński

17 II 2019

Mam z tym filmem problem. Z jednej strony doceniam jego awangardową formę, z drugiej drażni mnie dezynwoltura, z jaką autor podchodzi do fabuły. Cieszą mnie nawiązania do rosyjskiej tradycji, ale martwi fakt, że wszystko to nie zmierza do jakiegoś określonego celu, a zatapia się jedynie w imitowaniu stylu Davida Cronenberga czy Nicolasa Windinga Refna. Jaki obraz wzbudził we mnie takie kontrowersje? „Rosyjski demon” Grigorija Konstantinopolskiego.

więcej »

Władczynie w męskim świecie
Konrad Wągrowski

16 II 2019

Na tle „Faworyty” opowieść o innej królowej z dynastii Stuartów wypada średnio.

więcej »

Polecamy

Wonder Wheel

Z filmu wyjęte:

Wonder Wheel
— Jarosław Loretz

Zróbmy sobie statuę
— Jarosław Loretz

Szpiedzy z tamtych lat
— Jarosław Loretz

Zła passa Cyganów
— Jarosław Loretz

Rtęć morderczą jest
— Jarosław Loretz

Karnawał osobliwości
— Jarosław Loretz

Jeszcze à propos jedzenia
— Jarosław Loretz

Smacznego z Ameryki
— Jarosław Loretz

Telewizja cię zje!
— Jarosław Loretz

Na parkowej ławeczce
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Powrót córy marnotrawnej
— Konrad Wągrowski

Jesienna opowieść
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Władczynie w męskim świecie
— Konrad Wągrowski

Dobry, zły i łamliwy
— Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Padawan druida
— Konrad Wągrowski

Motel na uboczu
— Konrad Wągrowski

Jedno wesele, bez pogrzebów
— Konrad Wągrowski

Bóg umarł, państwo zawiodło
— Konrad Wągrowski

Postacie z gier w pogoni za szczęściem
— Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Powrót Bena
— Konrad Wągrowski

Powrót Misia o Małym Rozumku
— Konrad Wągrowski

Oddech starego człowieka
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.