Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 maja 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXVI

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Sébastien Marnier
‹Ostatni dzwonek›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOstatni dzwonek
Tytuł oryginalnyL'heure de la sortie
ReżyseriaSébastien Marnier
ZdjęciaRomain Carcanade
Scenariusz
ObsadaLaurent Lafitte, Emmanuelle Bercot, Luàna Bajrami, Victor Bonnel, Pascal Greggory, Véronique Ruggia, Gringe, Grégory Montel
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania104 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Forum Kina Europejskiego Cinergia 2018: Dzieci przeklętych
[Sébastien Marnier „Ostatni dzwonek” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Francuski film „L′heure de la sortie” to połączenie niepokojącego thrillera z zaangażowanym proekologicznym spojrzeniem na przyszłość naszej planety. Problem w tym, że choć każdy z tych tematów jest całkiem nieźle przygotowany, to niespecjalnie dobrze się one ze sobą łączą.

Konrad Wągrowski

Forum Kina Europejskiego Cinergia 2018: Dzieci przeklętych
[Sébastien Marnier „Ostatni dzwonek” - recenzja]

Francuski film „L′heure de la sortie” to połączenie niepokojącego thrillera z zaangażowanym proekologicznym spojrzeniem na przyszłość naszej planety. Problem w tym, że choć każdy z tych tematów jest całkiem nieźle przygotowany, to niespecjalnie dobrze się one ze sobą łączą.

Sébastien Marnier
‹Ostatni dzwonek›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOstatni dzwonek
Tytuł oryginalnyL'heure de la sortie
ReżyseriaSébastien Marnier
ZdjęciaRomain Carcanade
Scenariusz
ObsadaLaurent Lafitte, Emmanuelle Bercot, Luàna Bajrami, Victor Bonnel, Pascal Greggory, Véronique Ruggia, Gringe, Grégory Montel
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania104 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Francja, czasy współczesne. W pewnej elitarnej szkole dochodzi do tragedii – jeden z nauczycieli próbuje popełnić samobójstwo, skacząc z okna podczas lekcji. Na jego miejsce szkoła przychodzi nauczyciel zastępczy Pierre Hoffman , który ma poprowadzić lekcje francuskiego. Klasa, którą przejmuje, jest wyjątkowa. To pewnego rodzaju eksperyment, trafiają do niej najlepsi uczniowie, a program przez nią realizowany wykracza daleko poza program szkolny. Pierre spodziewa się, że uczniowie mogą być w szoku po tragedii, ale okazuje się, że będzie miał dużo większy problem w nawiązaniu kontaktu ze swoimi podopiecznymi. Klasa w niczym nie przypomina dzieci – uczniowie zachowują się jak dorośli i swych nauczycieli traktują jak co najwyżej równych sobie. Pierre ma duży problem, by uzyskać posłuch. Młodzież do nowego nauczyciela podchodzi też z dużą rezerwą, można rzec, że z lekceważeniem. Sprawia wrażenie, że uważa, że nic ciekawego od niego nie może się już nauczyć. Elitarna klasa nie jest w szkole specjalnie lubiana, postrzegana jako ci wywyższający się, co wywołuje agresję. To wszystko to jednak tylko początek – bo zachowania dzieci są jeszcze dziwniejsze. Po lekcjach uczniowie spotykają się w odosobnieniu, w lokalnym opuszczonym kamieniołomie, gdzie sprawdzają swoją odporność na ból i wykonują ryzykowne eksperymenty na granicy życia i śmierci. W skrytce przechowują komplet płyt DVD, na których – jak stwierdza Pierre, który wykrada niektóre filmy – zarejestrowane są różne katastrofy dotykające naszą planetę z winy człowieka. Pierre nie potrafi dotrzeć do swych uczniów, oni sami nie chcą jego wsparcia, u nauczyciela narasta paranoja. Coraz bardziej boi się swoich podopiecznych.
Warstwa thrillerowa jest poprowadzona naprawdę nieźle. Ciekawie sfilmowana, o dziwo, w jasnych słonecznych kolorach, mimo – a może dzięki – wyrazistości i przejrzystości zdjęć, budzi niepokój. Narracja przez długi czas nie pozwala się domyślać, w jakim kierunku pójdzie fabuła. Czy będzie to coś w rodzaju „Dzieci przeklętych”? Czy mamy do czynienia z dziwnymi dziećmi, czy może klasa elitarna nie jest tym, czym się wydaje? W pewnym momencie stwierdziłem, że w sumie nawet lądowanie statku kosmicznego w finale by mnie nie zaskoczyło (choć przyznam, że nie byłby to wymarzony koniec). Do tego nastrój paranoi nauczyciela staje się w pełni zrozumiały i udziela się widzowi. „L’heure de la sortie” trzyma w napięciu całkiem przyzwoicie.
Z drugiej strony mamy przesłanie. Ważne i aktualne. Nasza planeta niszczona jest wciąż przez nas – ale to nie my zbierzemy tego owoce, lecz nasze dzieci. Czy właśnie teraz nie następuje ów tytułowy „ostatni dzwonek”, „godzina wyjścia”? Czas na wielką zmianę, na nowe pokolenie, dla którego filmy o katastrofach powinny być jedynie ewidencją grzechów dawnego, minionego świata.
No i super, ale… Tak właściwie to jak warstwa dreszczowca łączy się z tematyką ekologiczną? Dlaczego właściwie dzieci muszą wzbudzać taki niepokój? Z czego wynikają ich decyzje? Na koniec dostajemy jednak więcej pytań, podejrzeń o brak logicznej spójności, niż otrzymujemy konkretnych, precyzyjnych odpowiedzi.
koniec
30 listopada 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Magiczne słowo: „Shazam!”
Sebastian Chosiński

25 V 2019

Można odnieść wrażenie, że w ostatnim czasie projekt pod hasłem DC Extended Universe włączył drugi bieg. Sześć miesięcy temu swoją premierę miał niezły „Aquaman”, a w marcu tego roku wcale nie gorszy od niego, choć skierowany do nieco młodszej widowni, „Shazam!”. A jeszcze atrakcyjniej wyglądają plany na rok przyszły. Czy to wystarczy jednak, aby zmniejszyć dystans do Marvel Cinematic Universe?

więcej »

Nic nowego pod słońcem
Miłosz Cybowski

20 V 2019

Pierwszy „John Wick” mógł jeszcze zaskakiwać bezkompromisowością, drugi, mimo pewnej sztampy, oferował jeszcze więcej, natomiast trójka… Trójka w żadnym wypadku nie pozostaje w tyle.

więcej »

East Side Story: Stachanowcy pod gradem bomb i kul
Sebastian Chosiński

19 V 2019

A już zdążyłem się zmartwić! Że maj w pełni, a w kinach rosyjskich brak premier filmowych związanych z tradycyjnie hucznie obchodzonym w tym miesiącu Dniem Zwycięstwa w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej. Aż w końcu dotarł do mnie „Korytarz nieśmiertelności” Fiodora Popowa – dramat wojenny o jednym z istotniejszych, aczkolwiek nieco już zapomnianych, epizodów składających się na dzieje blokady Leningradu.

więcej »

Polecamy

Tania siła robota

Z filmu wyjęte:

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Chatka niekoniecznie z piernika
— Jarosław Loretz

Zwrotów nie przyjmujemy. Na ogół.
— Jarosław Loretz

Małe ptaki konsumuje się w całości
— Jarosław Loretz

Makabra (anatomiczna)
— Jarosław Loretz

Rezydencja marzeń (producentów filmowych)
— Jarosław Loretz

Dzielny mały skuter
— Jarosław Loretz

Grunt to dobra służąca
— Jarosław Loretz

Ćwiczenia pod prysznicem
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Powrót córy marnotrawnej
— Konrad Wągrowski

Jesienna opowieść
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kryminalny egzystencjalizm
— Konrad Wągrowski

900 metrów w pionie
— Konrad Wągrowski

Mam wiersz
— Konrad Wągrowski

Obiecaliśmy już wszystko. Czego jeszcze chcecie?
— Konrad Wągrowski

Powojenny melodramat
— Konrad Wągrowski

Pomysł na życie zawodowe po osiemdziesiątce
— Konrad Wągrowski

Runie ta chwiejna konstrukcja
— Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Korzenie Lassego i Mai
— Konrad Wągrowski

Po rozstaniu rodziców
— Konrad Wągrowski

Na dwóch różnych nutach
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.