Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 12 czerwca 2021
w Esensji w Esensjopedii

Lars von Trier
‹Dom, który zbudował Jack›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDom, który zbudował Jack
Tytuł oryginalnyThe House That Jack Built
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery18 stycznia 2019
ReżyseriaLars von Trier
ZdjęciaManuel Alberto Claro
Scenariusz
ObsadaMatt Dillon, Bruno Ganz, Uma Thurman, Siobhan Fallon Hogan, Sofie Gråbøl, Riley Keough, Jeremy Davies, Ed Speleers
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiDania, Francja, Niemcy, Szwecja
Czas trwania152 min
WWW
Gatunekdramat, groza / horror, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Manifest artysty
[Lars von Trier „Dom, który zbudował Jack” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Dom, który zbudował Jack” ma na celu szokować, a przez obraną formę, głównego bohatera i opowiedzianą historię – ma również na celu nie pozostawiać widza obojętnym. Ale pod całą tą warstwą typowej dla von Triera intertekstualności kryje się kolejny film o seryjnym mordercy.

Miłosz Cybowski

Krótko o filmach: Manifest artysty
[Lars von Trier „Dom, który zbudował Jack” - recenzja]

„Dom, który zbudował Jack” ma na celu szokować, a przez obraną formę, głównego bohatera i opowiedzianą historię – ma również na celu nie pozostawiać widza obojętnym. Ale pod całą tą warstwą typowej dla von Triera intertekstualności kryje się kolejny film o seryjnym mordercy.

Lars von Trier
‹Dom, który zbudował Jack›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDom, który zbudował Jack
Tytuł oryginalnyThe House That Jack Built
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery18 stycznia 2019
ReżyseriaLars von Trier
ZdjęciaManuel Alberto Claro
Scenariusz
ObsadaMatt Dillon, Bruno Ganz, Uma Thurman, Siobhan Fallon Hogan, Sofie Gråbøl, Riley Keough, Jeremy Davies, Ed Speleers
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiDania, Francja, Niemcy, Szwecja
Czas trwania152 min
WWW
Gatunekdramat, groza / horror, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Być może gdyby nie plakat przedstawiający głównego bohatera jako Dantego na łodzi płynącej przez Styks, kontekst przewijającej się w tle głównej opowieści byłby dla widza bardziej zaskakujący. A tak – wiemy że to wszystko rozmowa z Wergiliuszem podczas ich podróży przez Piekło, w trakcie której Jack opowiada swojemu towarzyszowi epizody ze swojego życia. Jest to właściwie teatr jednego aktora – i Matt Dillon sprawdza się tu idealnie, nawet jeśli z czasem jego diaboliczność przestaje być aż tak przerysowana.
Fabularnie jest to więc historia o psychopacie, który, po śmierci (czy na pewno?) dokonuje refleksji i tłumaczy towarzyszowi swojej wędrówki znaczenie i powody, dla których popełniał kolejne morderstwa. Jak zauważa „Wer”, jako jeden z nielicznych Jack nie odczuwa przy tym zupełnie żadnej skruchy. W jego mniemaniu (i, jak się później okazuje, także w zamyśle reżysera) każda zbrodnia czyniona w imię sztuki może zostać usprawiedliwiona dążeniem do ideału.
Film kończy się sugerowaną na plakacie wędrówką po piekle (przedstawione w końcówce sceny są najlepszymi w całym filmie, nawet jeśli to tylko epizody i spora dawka efektów specjalnych), gdzie Jack – upozowany na Dantego – zwiedza w towarzystwie Wergiliusza kolejne kręgi. Zaś ostatnia scena, doskonale związana z tezami stawianymi przez bohatera i reżysera, należy jednak do tych, które mają chyba na celu szokować najbardziej – nie tym, co przedstawiają, ale swoją symboliką. Von Trier sięga w ten sposób po klasykę, by pokazać nam, że to co kiedyś było czarne – dziś może być białe. Dosłownie i w przenośni.
koniec
1 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mordercy: Odc. 2. Kto morduje kobiety?
Sebastian Chosiński

11 VI 2021

Drugi odcinek „Morderców” Dawida Tkebuczawy rozwiewa jedną wątpliwość. „Rewizor” z Mińska, podpułkownik Leonid Ipatjew, zyskuje pewność, że od co najmniej dziesięciu lat w Witebsku i okolicach bezkarnie grasuje seryjny zabójca, który dusi kobiety. Miejscowa policja i prokuratura nie łączą jednak ze sobą popełnionych w tym czasie zbrodni, a dużą winę za to ponosi prokurator Szachnowicz.

więcej »

Przełęcz Diatłowa: Odc. 7. Nie zawsze warto okazywać litość
Sebastian Chosiński

10 VI 2021

Prowadząc bardzo skrupulatnie dochodzenie w sprawie śmierci „diatłowców”, major KGB Oleg Kostin eliminuje kolejne hipotezy, aby w finale odcinka siódmego przedstawić tę najbardziej prawdopodobną (choć dla zwolenników teorii spiskowych nie do przyjęcia). Na tym jednak serial „Przełęcz Diatłowa” wcale się nie kończy.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: W okupowanym Kijowie
Sebastian Chosiński

9 VI 2021

Zrealizowany z okazji pięćdziesiątej rocznicy powstania Czeka (które w kolejnych latach przekształcało się w OGPU, NKWD i wreszcie KGB) dramat wojenny Timofieja Lewczuka „Dwa lata nad przepaścią” opowiada o walce komunistycznego ruchu oporu w okupowanym przez nazistów Kijowie. Dlatego też na jego główną postać wyrasta bohaterski „czekista” – Iwan Kudria, którego uhonorowano nawet zaszczytnym tytułem Bohatera Związku Radzieckiego.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Nieuczciwe zagrywki złego czarnoksiężnika
— Miłosz Cybowski

Kormoran i kukułka
— Sebastian Chosiński

Patriota bije Godzillę!
— Sebastian Chosiński

Niesamowitość liczona w gramach
— Sebastian Chosiński

Kiedy ziemia zlewa się z niebem
— Konrad Wągrowski

Prawie wiedźmin i pełzający czerep
— Miłosz Cybowski

Rodowe dziedzictwo
— Jarosław Loretz

Zawiedzione nadzieje
— Marcin Mroziuk

Mroczna sielanka
— Sebastian Chosiński

Zwycięstwo kontra zabawa
— Marcin Mroziuk

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Styczeń 2014 (3)
— Krystian Fred, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Styczeń 2014 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Konrad Wągrowski

Szarzyzna królestwa depresji
— Ewa Drab

Czarne i białe w kolorze
— Urszula Lipińska

Pięć nudności
— Bartosz Sztybor

Na ekranach: Listopad 2003
— Joanna Bartmańska, Marta Bartnicka, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Łukasz Kustrzyński, Konrad Wągrowski

Odrażający, brudni, źli
— Joanna Bartmańska

Tegoż autora

Anty-Catan
— Miłosz Cybowski

Krótko o książkach: Ucieczka przed zagładą
— Miłosz Cybowski

Świat pozbawiony sprawiedliwości i znaczenia
— Miłosz Cybowski

Komendant i Marszałek
— Miłosz Cybowski

Do księgarni marsz: Czerwiec 2021
— Miłosz Cybowski, Sławomir Grabowski, Marcin Mroziuk

Krótko o grach: Bóbr, nietoperz i inny zwierz
— Miłosz Cybowski

Krótko o książkach: Wierzenia przodków i coca-cola
— Miłosz Cybowski

Trylogia Ciągu: Neuromancer
— Miłosz Cybowski

W oparach nie tylko absurdu
— Miłosz Cybowski

Kamienie nie krwawią
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.