Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 lutego 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Lars von Trier
‹Dom, który zbudował Jack›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDom, który zbudował Jack
Tytuł oryginalnyThe House That Jack Built
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery18 stycznia 2019
ReżyseriaLars von Trier
ZdjęciaManuel Alberto Claro
Scenariusz
ObsadaMatt Dillon, Bruno Ganz, Uma Thurman, Siobhan Fallon Hogan, Sofie Gråbøl, Riley Keough, Jeremy Davies, Ed Speleers
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiDania, Francja, Niemcy, Szwecja
Czas trwania152 min
WWW
Gatunekdramat, groza / horror, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Manifest artysty

Esensja.pl
Esensja.pl
„Dom, który zbudował Jack” ma na celu szokować, a przez obraną formę, głównego bohatera i opowiedzianą historię – ma również na celu nie pozostawiać widza obojętnym. Ale pod całą tą warstwą typowej dla von Triera intertekstualności kryje się kolejny film o seryjnym mordercy.

Miłosz Cybowski

Krótko o filmach: Manifest artysty

„Dom, który zbudował Jack” ma na celu szokować, a przez obraną formę, głównego bohatera i opowiedzianą historię – ma również na celu nie pozostawiać widza obojętnym. Ale pod całą tą warstwą typowej dla von Triera intertekstualności kryje się kolejny film o seryjnym mordercy.

Lars von Trier
‹Dom, który zbudował Jack›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDom, który zbudował Jack
Tytuł oryginalnyThe House That Jack Built
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery18 stycznia 2019
ReżyseriaLars von Trier
ZdjęciaManuel Alberto Claro
Scenariusz
ObsadaMatt Dillon, Bruno Ganz, Uma Thurman, Siobhan Fallon Hogan, Sofie Gråbøl, Riley Keough, Jeremy Davies, Ed Speleers
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiDania, Francja, Niemcy, Szwecja
Czas trwania152 min
WWW
Gatunekdramat, groza / horror, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Być może gdyby nie plakat przedstawiający głównego bohatera jako Dantego na łodzi płynącej przez Styks, kontekst przewijającej się w tle głównej opowieści byłby dla widza bardziej zaskakujący. A tak – wiemy że to wszystko rozmowa z Wergiliuszem podczas ich podróży przez Piekło, w trakcie której Jack opowiada swojemu towarzyszowi epizody ze swojego życia. Jest to właściwie teatr jednego aktora – i Matt Dillon sprawdza się tu idealnie, nawet jeśli z czasem jego diaboliczność przestaje być aż tak przerysowana.
Fabularnie jest to więc historia o psychopacie, który, po śmierci (czy na pewno?) dokonuje refleksji i tłumaczy towarzyszowi swojej wędrówki znaczenie i powody, dla których popełniał kolejne morderstwa. Jak zauważa „Wer”, jako jeden z nielicznych Jack nie odczuwa przy tym zupełnie żadnej skruchy. W jego mniemaniu (i, jak się później okazuje, także w zamyśle reżysera) każda zbrodnia czyniona w imię sztuki może zostać usprawiedliwiona dążeniem do ideału.
Film kończy się sugerowaną na plakacie wędrówką po piekle (przedstawione w końcówce sceny są najlepszymi w całym filmie, nawet jeśli to tylko epizody i spora dawka efektów specjalnych), gdzie Jack – upozowany na Dantego – zwiedza w towarzystwie Wergiliusza kolejne kręgi. Zaś ostatnia scena, doskonale związana z tezami stawianymi przez bohatera i reżysera, należy jednak do tych, które mają chyba na celu szokować najbardziej – nie tym, co przedstawiają, ale swoją symboliką. Von Trier sięga w ten sposób po klasykę, by pokazać nam, że to co kiedyś było czarne – dziś może być białe. Dosłownie i w przenośni.
koniec
1 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Chłopcy bawią się w Mad Maksy, a dziewczyny w ślub
Konrad Wągrowski

21 II 2019

Postapokaliptyczny wyniszczony świat przyszłości, regularnie najeżdżany przez przybyszy z innej planety. Międzygwiezdna podróż w towarzystwie kosmicznego awanturnika. Skomplikowana pętla czasowa. Zmiennokształtna królowa planety z obcego systemu gwiezdnego, która bierze ślub z ubranym na biało Batmanem. A wszystko to w realiach jednej piwnicy i jednego pokoju dziecięcego. Oj, trzeba przyznać, że fantazji twórcom drugiej „Lego Przygody” nie brakowało. Tylko czy dziecięcy widz jest w stanie się w (...)

więcej »

Krótko o filmach: Z nutką nostalgii
Marcin Mroziuk

19 II 2019

Wielu wybitnych aktorów pod koniec kariery grywa w filmach znacznie poniżej ich poziomu. Na szczęście nie dotyczy to Roberta Redforda, którego rola w „Gentlemanie z rewolwerem” w pełni zasłużyła na nominację do Złotego Globu. Zresztą jego partnerzy na planie wcale nie ustępują mu umiejętnościami.

więcej »

East Side Story: Tyle demona, ile trucizny w zapałce
Sebastian Chosiński

17 II 2019

Mam z tym filmem problem. Z jednej strony doceniam jego awangardową formę, z drugiej drażni mnie dezynwoltura, z jaką autor podchodzi do fabuły. Cieszą mnie nawiązania do rosyjskiej tradycji, ale martwi fakt, że wszystko to nie zmierza do jakiegoś określonego celu, a zatapia się jedynie w imitowaniu stylu Davida Cronenberga czy Nicolasa Windinga Refna. Jaki obraz wzbudził we mnie takie kontrowersje? „Rosyjski demon” Grigorija Konstantinopolskiego.

więcej »

Polecamy

Wonder Wheel

Z filmu wyjęte:

Wonder Wheel
— Jarosław Loretz

Zróbmy sobie statuę
— Jarosław Loretz

Szpiedzy z tamtych lat
— Jarosław Loretz

Zła passa Cyganów
— Jarosław Loretz

Rtęć morderczą jest
— Jarosław Loretz

Karnawał osobliwości
— Jarosław Loretz

Jeszcze à propos jedzenia
— Jarosław Loretz

Smacznego z Ameryki
— Jarosław Loretz

Telewizja cię zje!
— Jarosław Loretz

Na parkowej ławeczce
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Z nutką nostalgii
— Marcin Mroziuk

Padawan druida
— Konrad Wągrowski

Melodramat z wymieraniem
— Jarosław Loretz

Powrót Bena
— Konrad Wągrowski

O dwóch takich, co razem podróżowali
— Marcin Mroziuk

Homo autisticus nadzieją ludzkości
— Jarosław Loretz

Ludzie w hotelu
— Marcin Mroziuk

Upragniona sekta
— Jarosław Loretz

Chrapka na dziecięcie
— Jarosław Loretz

Białe oczka i uśmiechnięta paszcza
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Styczeń 2014 (3)
— Krystian Fred, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Styczeń 2014 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Konrad Wągrowski

Szarzyzna królestwa depresji
— Ewa Drab

Czarne i białe w kolorze
— Urszula Lipińska

Pięć nudności
— Bartosz Sztybor

Na ekranach: Listopad 2003
— Joanna Bartmańska, Marta Bartnicka, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Łukasz Kustrzyński, Konrad Wągrowski

Odrażający, brudni, źli
— Joanna Bartmańska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.