Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Lars von Trier
‹Dom, który zbudował Jack›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDom, który zbudował Jack
Tytuł oryginalnyThe House That Jack Built
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery18 stycznia 2019
ReżyseriaLars von Trier
ZdjęciaManuel Alberto Claro
Scenariusz
ObsadaMatt Dillon, Bruno Ganz, Uma Thurman, Siobhan Fallon Hogan, Sofie Gråbøl, Riley Keough, Jeremy Davies, Ed Speleers
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiDania, Francja, Niemcy, Szwecja
Czas trwania152 min
WWW
Gatunekdramat, groza / horror, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Manifest artysty
[Lars von Trier „Dom, który zbudował Jack” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Dom, który zbudował Jack” ma na celu szokować, a przez obraną formę, głównego bohatera i opowiedzianą historię – ma również na celu nie pozostawiać widza obojętnym. Ale pod całą tą warstwą typowej dla von Triera intertekstualności kryje się kolejny film o seryjnym mordercy.

Miłosz Cybowski

Krótko o filmach: Manifest artysty
[Lars von Trier „Dom, który zbudował Jack” - recenzja]

„Dom, który zbudował Jack” ma na celu szokować, a przez obraną formę, głównego bohatera i opowiedzianą historię – ma również na celu nie pozostawiać widza obojętnym. Ale pod całą tą warstwą typowej dla von Triera intertekstualności kryje się kolejny film o seryjnym mordercy.

Lars von Trier
‹Dom, który zbudował Jack›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDom, który zbudował Jack
Tytuł oryginalnyThe House That Jack Built
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery18 stycznia 2019
ReżyseriaLars von Trier
ZdjęciaManuel Alberto Claro
Scenariusz
ObsadaMatt Dillon, Bruno Ganz, Uma Thurman, Siobhan Fallon Hogan, Sofie Gråbøl, Riley Keough, Jeremy Davies, Ed Speleers
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiDania, Francja, Niemcy, Szwecja
Czas trwania152 min
WWW
Gatunekdramat, groza / horror, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Być może gdyby nie plakat przedstawiający głównego bohatera jako Dantego na łodzi płynącej przez Styks, kontekst przewijającej się w tle głównej opowieści byłby dla widza bardziej zaskakujący. A tak – wiemy że to wszystko rozmowa z Wergiliuszem podczas ich podróży przez Piekło, w trakcie której Jack opowiada swojemu towarzyszowi epizody ze swojego życia. Jest to właściwie teatr jednego aktora – i Matt Dillon sprawdza się tu idealnie, nawet jeśli z czasem jego diaboliczność przestaje być aż tak przerysowana.
Fabularnie jest to więc historia o psychopacie, który, po śmierci (czy na pewno?) dokonuje refleksji i tłumaczy towarzyszowi swojej wędrówki znaczenie i powody, dla których popełniał kolejne morderstwa. Jak zauważa „Wer”, jako jeden z nielicznych Jack nie odczuwa przy tym zupełnie żadnej skruchy. W jego mniemaniu (i, jak się później okazuje, także w zamyśle reżysera) każda zbrodnia czyniona w imię sztuki może zostać usprawiedliwiona dążeniem do ideału.
Film kończy się sugerowaną na plakacie wędrówką po piekle (przedstawione w końcówce sceny są najlepszymi w całym filmie, nawet jeśli to tylko epizody i spora dawka efektów specjalnych), gdzie Jack – upozowany na Dantego – zwiedza w towarzystwie Wergiliusza kolejne kręgi. Zaś ostatnia scena, doskonale związana z tezami stawianymi przez bohatera i reżysera, należy jednak do tych, które mają chyba na celu szokować najbardziej – nie tym, co przedstawiają, ale swoją symboliką. Von Trier sięga w ten sposób po klasykę, by pokazać nam, że to co kiedyś było czarne – dziś może być białe. Dosłownie i w przenośni.
koniec
1 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Leśni Bracia – estońscy „żołnierze wyklęci”
Sebastian Chosiński

7 VI 2023

Kinematografia estońska z czasów radzieckich nie miała w Polsce Ludowej szczególnego szczęścia. Jeśli już sprowadzano nad Wisłę filmy z republik nadbałtyckich, sięgano głównie po dzieła litewskie. A szkoda! Gdyby było inaczej, „Gniazdo na wietrze” Olava Neulanda, oparte na scenariuszu Grigorija Kanowicza i Isaaka Fridberga, mogłoby stać się sporym wydarzeniem.

więcej »

Kolorowy zawrót głowy
Agnieszka ‘Achika’ Szady

6 VI 2023

Druga część trylogii o multiwersum wszystkich możliwych Spider-Manów (wliczając kota i prosiaka) jest jeszcze bardziej oszałamiająca wizualnie niż pierwsza. Na szczęście efektom nie udało się przyćmić fabuły.

więcej »

Konsultant: Odc. 5. Nie wszystko złoto, co się świeci
Marcin Mroziuk

5 VI 2023

Na podstawie dotychczasowych wydarzeń mogliśmy podejrzewać, że zadzieranie z Regusem Patoffem z pewnością nie jest bezpieczne. W jeszcze bardziej niepojącym świetle stawia tego tajemniczego konsultanta historia, którą opowiada Craigowi Frank Florez.

więcej »

Polecamy

Marzenie archeologa

Z filmu wyjęte:

Marzenie archeologa
— Jarosław Loretz

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Porozmawiajmy z innym mną
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Thor to imię czy stanowisko?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Znałem twoją babcię
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dolina Baztán: Inguma
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Tarttalo
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Basajaun
— Sebastian Chosiński

Kieślowszczyzna w pelerynce
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Istne pandamonium
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Indianiątko Jonesiątko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Bezpieczna przystań na pustyni
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Styczeń 2014 (3)
— Krystian Fred, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Styczeń 2014 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Konrad Wągrowski

Szarzyzna królestwa depresji
— Ewa Drab

Czarne i białe w kolorze
— Urszula Lipińska

Pięć nudności
— Bartosz Sztybor

Na ekranach: Listopad 2003
— Joanna Bartmańska, Marta Bartnicka, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Łukasz Kustrzyński, Konrad Wągrowski

Odrażający, brudni, źli
— Joanna Bartmańska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.