Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 lipca 2019
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Powrót Bena
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Powrót Bena” to, obok „Mojego pięknego syna” i „Zabawy, zabawy” jeden z trzech filmów na temat uzależnień, jakie trafiły do naszych kin w styczniu 2019 roku. Można więc powiedzieć, że to na razie najpopularniejszy temat filmowy bieżącego roku…

Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Powrót Bena
[ - recenzja]

„Powrót Bena” to, obok „Mojego pięknego syna” i „Zabawy, zabawy” jeden z trzech filmów na temat uzależnień, jakie trafiły do naszych kin w styczniu 2019 roku. Można więc powiedzieć, że to na razie najpopularniejszy temat filmowy bieżącego roku…
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Co wyróżnia film Petera Hedgesa na tle innych o tej tematyce? Rzekłbym, że trzy rzeczy: pewna nieprzewidywalność fabuły, odejście od najbardziej utartych wzorców, połączenie fabuły społecznej ze swego rodzaju historią sensacyjną i naprawdę dobra rola Julii Roberts. Do rodzinnego domu na święta wraca syn (Lucas Hedges), co u części domowników (w tym matki) budzi radość, a u innych niespecjalnie skrywany niepokój. Jak się okazuje syn jest uzależniony od narkotyków, do domu powraca wbrew ustaleniom z kliniki odwykowej. To nie jest jego pierwszy taki powrót, a wszystkie poprzednie kończyły się katastrofą – jak można się domyślić, Ben za każdym razem powracał do nałogu. Tym razem ma być inaczej, Ben jest zdeterminowany by walczyć ze swym uzależnieniem, lepiej rozumie samego siebie, matka (Julia Roberts) wierzy, że może się udać, dużo bardziej sceptyczni są ojczym i siostra. Z początku wszystko wygląda poprawnie, ale oczywiście po raz kolejny sprawy potoczą się w niepożądanym kierunku…
Podoba mi się w „Powrocie Bena”, że nie podąża w najbardziej oczywistym kierunku (chłopak znów zacznie ćpać) i pokazuje, że problemy z uzależnieniem narkotykowym wybiegają poza sam nałóg, że jest to bardziej skomplikowana historia powiązań międzyludzkich i konsekwencji podejmowanych decyzji. Podoba mi się, jak mocno położony jest nacisk na niezwykłą łatwość zaprzepaszczenia całej pracy odwykowej, jak ciężką walkę musi wciąż toczyć uzależniony, jak wielka odpowiedzialność leży też na jego rodzinie. Podoba mi się również zniuansowana rola Julii Roberts, oscylującej między matczynym ciepłem, poświęceniem, a złością i nierzadko brutalną determinacją (choć trzeba przyznać, że ta roli nie odbiega zbytnio od typowego emploi tej aktorki). Nieco mniej podoba mi się zwrot akcji w kierunku opowieści quasi-kryminalnej, która z pewnością nadaje filmowi pewnej dynamiki w drugiej połowie, ale jest nie do końca wiarygodnie poprowadzona i nieco odwraca uwagę od głównego tematu. Nie do końca też sprawdza się samo zakończenie, tak jakby twórcy nie byli przekonani czy wiedzą, w jakiś sposób domknąć swój film, ale wspomniane wcześniej zalety powodują, że czas poświęcony na seans nie będzie zmarnowany.
koniec
4 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Portret dwóch kobiet w klaustrofobicznym wnętrzu
Sebastian Chosiński

17 VII 2019

Najsłynniejszym i najwybitniejszym filmem Ilji Awerbacha bezsprzecznie pozostaje nakręcony na początku lat 70. ubiegłego wieku dramat psychologiczny „Monolog”. W niczym jednak nie ustępuje mu również kolejne dzieło Rosjanina – opowiadające o skomplikowanych losach młodych kobiet „Cudze listy”, którego bohaterkami reżyser uczynił niespełna siedemnastoletnią uczennicę i jej starszą o kilka lat szkolną wychowawczynię.

więcej »

Krótko o filmach: Demoniczne Buenos
Jarosław Loretz

15 VII 2019

„Nocne istoty” to zupełne zaskoczenie z dalekiej Argentyny. Horror niedrogi, ale przy tym wypchany klimatem po same brzegi.

więcej »

East Side Story: Jak to jest być niedostosowanym Iwanem
Sebastian Chosiński

14 VII 2019

Iwan Sosnin – filmowiec-amator – rozpoczął swój ambitny projekt serii krótkometrażówek realizowanych pod wspólnym hasłem „Iwanowie, pamięć pochodzenia” przed dwoma laty, a wspomogła go w tym firma o nazwie… Wujaszek Wania, która na co dzień zajmuje się produkcją konserwowych i marynowanych warzyw i owoców. Dzisiaj przyjrzymy się dwóm pierwszym filmom cyklu: „Żegnaj, Ameryko!” oraz „Głos morza”.

więcej »

Polecamy

Gdy mści się niechlujstwo

Z filmu wyjęte:

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Czy duże dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Czy małe dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Meble na wysoki połysk
— Jarosław Loretz

Limuzyna na miarę naszych możliwości
— Jarosław Loretz

RPG a sprawa Dzikiego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Demoniczne Buenos
— Jarosław Loretz

Proszę popatrzeć na światełko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Sekretne życie emerytki
— Kamil Witek

Houston, mamy kłopot
— Jarosław Loretz

Amisz bez raju
— Jarosław Loretz

Wilczy apetyt
— Jarosław Loretz

Korzenie Lassego i Mai
— Konrad Wągrowski

To właśnie życie
— Jarosław Robak

W rytmie pogrzebów
— Marcin Osuch

Trzy kobiety z butelką
— Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Styczeń 2011
— Jędrzej Burszta, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek, Agnieszka Szady, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Prawdziwe życie
— Katarzyna Bluszcz

Tegoż autora

Krótko o książkach: Zatrzymane w kadrze
— Konrad Wągrowski

Ten dziwny przycisk „dojrzewanie”
— Konrad Wągrowski

Sympatyczny seryjny morderca
— Konrad Wągrowski

Finał poniżej oczekiwań
— Konrad Wągrowski

Inwazja ekojaszczurów
— Konrad Wągrowski

Kryminalny egzystencjalizm
— Konrad Wągrowski

900 metrów w pionie
— Konrad Wągrowski

Mam wiersz
— Konrad Wągrowski

Obiecaliśmy już wszystko. Czego jeszcze chcecie?
— Konrad Wągrowski

Powojenny melodramat
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.