Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 maja 2020
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Powrót Bena
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Powrót Bena” to, obok „Mojego pięknego syna” i „Zabawy, zabawy” jeden z trzech filmów na temat uzależnień, jakie trafiły do naszych kin w styczniu 2019 roku. Można więc powiedzieć, że to na razie najpopularniejszy temat filmowy bieżącego roku…

Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Powrót Bena
[ - recenzja]

„Powrót Bena” to, obok „Mojego pięknego syna” i „Zabawy, zabawy” jeden z trzech filmów na temat uzależnień, jakie trafiły do naszych kin w styczniu 2019 roku. Można więc powiedzieć, że to na razie najpopularniejszy temat filmowy bieżącego roku…
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Co wyróżnia film Petera Hedgesa na tle innych o tej tematyce? Rzekłbym, że trzy rzeczy: pewna nieprzewidywalność fabuły, odejście od najbardziej utartych wzorców, połączenie fabuły społecznej ze swego rodzaju historią sensacyjną i naprawdę dobra rola Julii Roberts. Do rodzinnego domu na święta wraca syn (Lucas Hedges), co u części domowników (w tym matki) budzi radość, a u innych niespecjalnie skrywany niepokój. Jak się okazuje syn jest uzależniony od narkotyków, do domu powraca wbrew ustaleniom z kliniki odwykowej. To nie jest jego pierwszy taki powrót, a wszystkie poprzednie kończyły się katastrofą – jak można się domyślić, Ben za każdym razem powracał do nałogu. Tym razem ma być inaczej, Ben jest zdeterminowany by walczyć ze swym uzależnieniem, lepiej rozumie samego siebie, matka (Julia Roberts) wierzy, że może się udać, dużo bardziej sceptyczni są ojczym i siostra. Z początku wszystko wygląda poprawnie, ale oczywiście po raz kolejny sprawy potoczą się w niepożądanym kierunku…
Podoba mi się w „Powrocie Bena”, że nie podąża w najbardziej oczywistym kierunku (chłopak znów zacznie ćpać) i pokazuje, że problemy z uzależnieniem narkotykowym wybiegają poza sam nałóg, że jest to bardziej skomplikowana historia powiązań międzyludzkich i konsekwencji podejmowanych decyzji. Podoba mi się, jak mocno położony jest nacisk na niezwykłą łatwość zaprzepaszczenia całej pracy odwykowej, jak ciężką walkę musi wciąż toczyć uzależniony, jak wielka odpowiedzialność leży też na jego rodzinie. Podoba mi się również zniuansowana rola Julii Roberts, oscylującej między matczynym ciepłem, poświęceniem, a złością i nierzadko brutalną determinacją (choć trzeba przyznać, że ta roli nie odbiega zbytnio od typowego emploi tej aktorki). Nieco mniej podoba mi się zwrot akcji w kierunku opowieści quasi-kryminalnej, która z pewnością nadaje filmowi pewnej dynamiki w drugiej połowie, ale jest nie do końca wiarygodnie poprowadzona i nieco odwraca uwagę od głównego tematu. Nie do końca też sprawdza się samo zakończenie, tak jakby twórcy nie byli przekonani czy wiedzą, w jakiś sposób domknąć swój film, ale wspomniane wcześniej zalety powodują, że czas poświęcony na seans nie będzie zmarnowany.
koniec
4 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Projekt Błękitna Księga, sez. 2 odc. 3: Pustynna rozgrywka
Marcin Mroziuk

28 V 2020

Twórcy serialu postanowili wykorzystać w tym odcinku jeszcze jedno miejsce, z którym związanych jest wiele teorii spiskowych. Otóż kolejnym zadaniem Michaela Quinna i J. Allena Hyneka jest wyjaśnienie zaginięcia kaprala Millera, które zdarzyło się nie gdzie indziej tylko w Strefie 51.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Zaczęło się pod Kurskiem
Sebastian Chosiński

27 V 2020

Składająca się z pięciu pełnometrażowych filmów epopeja Jurija Ozierowa „Wyzwolenie” była – obok późniejszych o kilka lat „Żołnierzy wolności” – największym finansowym i organizacyjnym przedsięwzięciem w dziejach kinematografii radzieckiej (i kilku innych krajów komunistycznych). Całość opowiadała o dwóch ostatnich latach Wielkiej Wojny Ojczyźnianej, a pierwsza część – „Ognisty łuk” – poświęcona został bitwie na Łuku Kurskim.

więcej »

Projekt Błękitna Księga, sez. 2 odc. 2: Dowody na istnienie UFO
Marcin Mroziuk

25 V 2020

Druga część opowieści o wydarzeniach w Roswell okazuje się nawet jeszcze bardziej zajmująca niż pierwsza, gdyż tym razem napięcie kilkukrotnie osiągnie naprawdę wysoki poziom, a w pewnym momencie kapitan Quinn i doktor Hynek znajdują się po przeciwnych stronach barykady, widzowie zaś wcale nie mają pewności, który z nich ma rację.

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Z tego cyklu

Kormoran i kukułka
— Sebastian Chosiński

Patriota bije Godzillę!
— Sebastian Chosiński

Niesamowitość liczona w gramach
— Sebastian Chosiński

Kiedy ziemia zlewa się z niebem
— Konrad Wągrowski

Prawie wiedźmin i pełzający czerep
— Miłosz Cybowski

Rodowe dziedzictwo
— Jarosław Loretz

Zawiedzione nadzieje
— Marcin Mroziuk

Mroczna sielanka
— Sebastian Chosiński

Zwycięstwo kontra zabawa
— Marcin Mroziuk

Ciałem y duchem
— Jarosław Loretz

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Styczeń 2011
— Jędrzej Burszta, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek, Agnieszka Szady, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Prawdziwe życie
— Katarzyna Bluszcz

Tegoż autora

Reacher Yojimbo
— Konrad Wągrowski

Krótko o komiksach: Bajka zdana na siebie
— Konrad Wągrowski

Perła obyczajowego komiksu
— Konrad Wągrowski

Powrót do pięknej epoki
— Konrad Wągrowski

Co cechuje dżentelmena?
— Konrad Wągrowski

Pomścić córkę!
— Konrad Wągrowski

Wiedźmin #4: Życzę wam, szlachetni panowie, byście w chwili śmierci…
— Konrad Wągrowski

Wiedźmin #3: Więc to całe twoje życie? Potwory i pieniądze?
— Konrad Wągrowski

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Kronika wypadków ojcowskich
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.