Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2019
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Powrót Bena

Esensja.pl
Esensja.pl
„Powrót Bena” to, obok „Mojego pięknego syna” i „Zabawy, zabawy” jeden z trzech filmów na temat uzależnień, jakie trafiły do naszych kin w styczniu 2019 roku. Można więc powiedzieć, że to na razie najpopularniejszy temat filmowy bieżącego roku…

Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Powrót Bena

„Powrót Bena” to, obok „Mojego pięknego syna” i „Zabawy, zabawy” jeden z trzech filmów na temat uzależnień, jakie trafiły do naszych kin w styczniu 2019 roku. Można więc powiedzieć, że to na razie najpopularniejszy temat filmowy bieżącego roku…
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Co wyróżnia film Petera Hedgesa na tle innych o tej tematyce? Rzekłbym, że trzy rzeczy: pewna nieprzewidywalność fabuły, odejście od najbardziej utartych wzorców, połączenie fabuły społecznej ze swego rodzaju historią sensacyjną i naprawdę dobra rola Julii Roberts. Do rodzinnego domu na święta wraca syn (Lucas Hedges), co u części domowników (w tym matki) budzi radość, a u innych niespecjalnie skrywany niepokój. Jak się okazuje syn jest uzależniony od narkotyków, do domu powraca wbrew ustaleniom z kliniki odwykowej. To nie jest jego pierwszy taki powrót, a wszystkie poprzednie kończyły się katastrofą – jak można się domyślić, Ben za każdym razem powracał do nałogu. Tym razem ma być inaczej, Ben jest zdeterminowany by walczyć ze swym uzależnieniem, lepiej rozumie samego siebie, matka (Julia Roberts) wierzy, że może się udać, dużo bardziej sceptyczni są ojczym i siostra. Z początku wszystko wygląda poprawnie, ale oczywiście po raz kolejny sprawy potoczą się w niepożądanym kierunku…
Podoba mi się w „Powrocie Bena”, że nie podąża w najbardziej oczywistym kierunku (chłopak znów zacznie ćpać) i pokazuje, że problemy z uzależnieniem narkotykowym wybiegają poza sam nałóg, że jest to bardziej skomplikowana historia powiązań międzyludzkich i konsekwencji podejmowanych decyzji. Podoba mi się, jak mocno położony jest nacisk na niezwykłą łatwość zaprzepaszczenia całej pracy odwykowej, jak ciężką walkę musi wciąż toczyć uzależniony, jak wielka odpowiedzialność leży też na jego rodzinie. Podoba mi się również zniuansowana rola Julii Roberts, oscylującej między matczynym ciepłem, poświęceniem, a złością i nierzadko brutalną determinacją (choć trzeba przyznać, że ta roli nie odbiega zbytnio od typowego emploi tej aktorki). Nieco mniej podoba mi się zwrot akcji w kierunku opowieści quasi-kryminalnej, która z pewnością nadaje filmowi pewnej dynamiki w drugiej połowie, ale jest nie do końca wiarygodnie poprowadzona i nieco odwraca uwagę od głównego tematu. Nie do końca też sprawdza się samo zakończenie, tak jakby twórcy nie byli przekonani czy wiedzą, w jakiś sposób domknąć swój film, ale wspomniane wcześniej zalety powodują, że czas poświęcony na seans nie będzie zmarnowany.
koniec
4 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mam wiersz
Konrad Wągrowski

18 IV 2019

Opowieść o pani z przedszkola, która rzuca się z całą mocą w ratowanie dla świata poetyckiego talentu jednego z jej podopiecznych jest dużo bardziej nieoczywista niż mogłoby się wydawać.

więcej »

Powojenny melodramat
Konrad Wągrowski

16 IV 2019

Film Jamesa Kenta, będący ekranizacją powieści Rhidiana Brooka przemknął przez nasze ekrany w tempie ekspresowym, nie przyciągając specjalnej uwagi ani krytyków ani widzów. Wydaje się. że zawiniała słaba promocja, czy nawet jej prawie całkowity brak. Co dziwi, bo „W domu innego” można było reklamować jako stylowy melodramat z Keirą Knightley w roli głównej – którym zresztą film Kenta naprawdę jest.

więcej »

East Side Story: Czy szaleniec może mieć rację?
Sebastian Chosiński

14 IV 2019

Przyglądając się „Studni z krwią”, czyli piątemu odcinkowi serialu telewizyjnego Jegora Baranowa, zamykamy opowieść o młodych latach Nikołaja Wasiljewicza Gogola. Ale czy ostatecznie? Według najnowszych doniesień, trylogia kinowa i ośmioodcinkowy serial będą miały kontynuację w postaci kolejnego filmu przeznaczonego na „duży ekran”. Ale to zapewne dopiero w przyszłym roku…

więcej »

Polecamy

Makabra (anatomiczna)

Z filmu wyjęte:

Makabra (anatomiczna)
— Jarosław Loretz

Rezydencja marzeń (producentów filmowych)
— Jarosław Loretz

Dzielny mały skuter
— Jarosław Loretz

Grunt to dobra służąca
— Jarosław Loretz

Ćwiczenia pod prysznicem
— Jarosław Loretz

Wyścig donikąd
— Jarosław Loretz

Wycieczka donikąd
— Jarosław Loretz

Życie w zawieszeniu
— Jarosław Loretz

Wonder Wheel
— Jarosław Loretz

Zróbmy sobie statuę
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Wilczy apetyt
— Jarosław Loretz

Korzenie Lassego i Mai
— Konrad Wągrowski

To właśnie życie
— Jarosław Robak

W rytmie pogrzebów
— Marcin Osuch

Trzy kobiety z butelką
— Konrad Wągrowski

Surowa męska przyjaźń
— Miłosz Cybowski

Z nutką nostalgii
— Marcin Mroziuk

Padawan druida
— Konrad Wągrowski

Melodramat z wymieraniem
— Jarosław Loretz

Manifest artysty
— Miłosz Cybowski

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Styczeń 2011
— Jędrzej Burszta, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek, Agnieszka Szady, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Prawdziwe życie
— Katarzyna Bluszcz

Tegoż autora

Mam wiersz
— Konrad Wągrowski

Obiecaliśmy już wszystko. Czego jeszcze chcecie?
— Konrad Wągrowski

Powojenny melodramat
— Konrad Wągrowski

Pomysł na życie zawodowe po osiemdziesiątce
— Konrad Wągrowski

Runie ta chwiejna konstrukcja
— Konrad Wągrowski

Po rozstaniu rodziców
— Konrad Wągrowski

Na dwóch różnych nutach
— Konrad Wągrowski

Egzystencjalizm rewolwerowców
— Konrad Wągrowski

Demiurg
— Konrad Wągrowski

Sceny z życia smoków
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.