Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 31 maja 2023
w Esensji w Esensjopedii

Michael Haneke
‹Ukryte›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUkryte
Tytuł oryginalnyCaché
Dystrybutor Monolith
Data premiery11 listopada 2005
ReżyseriaMichael Haneke
ZdjęciaChristian Berger
Scenariusz
ObsadaJuliette Binoche, Daniel Auteuil, Maurice Bénichou, Annie Girardot, Daniel Duval
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiAustria, Francja, Niemcy, Włochy
Czas trwania117 min
WWW
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Na obcej ziemi
[Michael Haneke „Ukryte” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Michael Haneke potrafi prowokować. Umie poruszyć sumienie widza, obnażając moralne niedoskonałości swoich bohaterów, bez skrupułów pchając kamerę w ich intymność. „Ukrytym” niebezpiecznie skręca w stronę odmiennego i nowego dla siebie gatunku, tracąc z pola widzenia wstydliwy problem naszej epoki.

Urszula Lipińska

Na obcej ziemi
[Michael Haneke „Ukryte” - recenzja]

Michael Haneke potrafi prowokować. Umie poruszyć sumienie widza, obnażając moralne niedoskonałości swoich bohaterów, bez skrupułów pchając kamerę w ich intymność. „Ukrytym” niebezpiecznie skręca w stronę odmiennego i nowego dla siebie gatunku, tracąc z pola widzenia wstydliwy problem naszej epoki.

Michael Haneke
‹Ukryte›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUkryte
Tytuł oryginalnyCaché
Dystrybutor Monolith
Data premiery11 listopada 2005
ReżyseriaMichael Haneke
ZdjęciaChristian Berger
Scenariusz
ObsadaJuliette Binoche, Daniel Auteuil, Maurice Bénichou, Annie Girardot, Daniel Duval
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiAustria, Francja, Niemcy, Włochy
Czas trwania117 min
WWW
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pewnego poranka pod drzwi posiadłości dziennikarza telewizyjnego, Georges′a Laurenta (Daniel Auteuil) trafia tajemnicza kaseta video. Wygląda to na głupi żart, bo na owej taśmie znajduje się zarejestrowany obraz sprzed domu Georges′a. Ktoś wchodzi, wychodzi, parkuje samochód. Mieszkańców film nurtuje, acz uznają go za niegroźny. Druga podłożona kaseta pokazuje podróż, zakończoną przed domem, w którym Georges spędził dzieciństwo. Bohater uświadamia sobie, że prześladowca nie jest przypadkową bądź obcą osobą i posiada o nim dosyć szczegółową wiedzę. I postanawia zabawić się skrywaną przez Georges′a tajemnicą...
W „Ukrytym” Haneke dzieli trudy rozwiązywania rebusu między widza i bohatera. Wytrychem do przedstawienia problemu jest kryminalna zagadka, w centrum której reżyser umieszcza Georges′a. I właśnie to wprowadzone do treści filmu novum odsłania kruchość całej intrygi. Zamiast służyć obrazowi, szkodzi w odbiorze. Bo oto zestawia ze sobą dwa opozycyjne sposoby narracji i stylistykę. W portretowaniu psychologii i kreśleniu wyrazistych charakterów postaci Haneke programowo zachowuje skrupulatność i maestrię. Dzięki ponownie bezbłędnie dobranej obsadzie (brawurowy Daniel Auteuil, świetna Juliette Binoche w roli żony Laurenta), misternie utkana relacja między rozhisteryzowaną małżonką a ukrywającym mroczny sekret mężem, odgrywająca się na naszych oczach, momentami iskrzy prawdziwą dramaturgią. Natomiast kryminał rządzi się swoimi prawami. Na tym gruncie twórca poczyna sobie nieśmiało i niepewnie, ujawnia się jego nieporadność w budowaniu atmosfery. Na obcej gatunkowo ziemi kryminału, Hanekemu nie udaje się wytwarzanie napięcia i przeszczepianie dotąd używanych przez niego środków stylistycznych. Senne i długie ujęcia krepują rozwój „akcji” i kompletnie nie wciągają widza. Melanż tych dwóch konwencji w rękach reżysera nie angażuje oglądającego, koncepcje okazują się nieprzystawalnymi do siebie.
Walka z ptasią grypą wymagała zupełnie nowych sposobów działania. Na zdjęciu ochotnik z antygrypowej grupy inicjatywnej.
Walka z ptasią grypą wymagała zupełnie nowych sposobów działania. Na zdjęciu ochotnik z antygrypowej grupy inicjatywnej.
Ofiarą tego nieszczęsnego eksperymentu pada przesłanie i doniosła tematyka, poniekąd będące tytułowym „Ukrytym”. Wysyłane przez anonimowego osobnika kasety uruchamiają w Laurencie bolesne wspomnienia z dzieciństwa. Wykładnia sprawy jest dużo bardziej skomplikowana, bo rozgrywa się na tle problemu maskowanego w mediach, ale nie nieistniejącego: sytuacji mniejszości narodowych we Francji. Wszelkie kontrowersyjne polityczne przesłanki wplatają się w tym filmie dyskretnie i mimochodem, ale mało opływowy finalny kształt fabuły niestety dopuści do nich tylko najcierpliwszych widzów. Słowem: clou umyka.
Ta historia nie działa na niwie proponowanej przez reżysera. Sposób adaptacji i korespondencji obu konwencji, toczenie ich w ujednoliconym, niemodulowanym rytmie w końcu zaczyna widza zwyczajnie nudzić. Wstawienie bohatera w zagadkową grę nijak nie sprzyja tu traktatom o moralności i wyciąganiu na światło dzienne grzechów Laurenta sprzed czterdziestu lat. Tłamsi ciekawość widza i nie trzyma w napięciu. W końcu nie udaje się upleść thrillera psychologicznego na samej dogłębnej penetracji konstrukcji budowy charakteru bohatera, po macoszemu traktując rozwój akcji i jej następstw. Z tej bezkompromisowości reżysera wobec chęci sprowokowania publiczności, z jego twardego obstawania przy psychoanalizie i zawieszeniu intensyfikacji akcji, wynika niekonsekwencja w rozkładaniu akcentów fabuły.
Haneke bagatelizuje potencjał tkwiący w skorelowaniu składników dwóch konwencji. Nie szuka wypadkowej płynącej z ich zderzenia, ale upiera się przy strukturach kina psychologicznego. I ta forma oddziałuje na przeżycie filmu, daje poczucie niekompletności. Tym razem patologiczne jest nie tylko naświetlane zagadnienie, ułomny jest także zespół użytych ku temu środków.
koniec
8 listopada 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 3. Haki i wtyczki
Marcin Mroziuk

29 V 2023

Oczywiste jest, że służby specjalne często nie grają czysto, ale coraz więcej wskazuje, że tajna operacja, którą zaplanowała Diana Taverner, jest nie tylko nieetyczna, ale także łączy się z nadmiernym ryzykiem, a konsekwencje mogą ponieść wplątani w nią wbrew swej woli agenci z Slough House.

więcej »

East Side Story: Po nitce do (terrorystycznego) kłębka
Sebastian Chosiński

28 V 2023

Mogłoby się wydawać, że czasy, w których powstają bałwochwalcze filmy na temat funkcjonariuszy tajnych służb, już dawno minęły. Nawet w państwach postradzieckich. A jednak nie! Sześć lat temu w Kazachstanie Wiktor Klimow nakręcił obraz z okazji ćwierćwiecza istnienia Komitetu Bezpieczeństwa Narodowego. Osią fabularną tego propagandowego dzieła jest walka z islamistami z organizacji „Żołnierze Kalifatu”.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 2. Przysługa za przysługę
Marcin Mroziuk

26 V 2023

Wprawdzie porywacze Hassana Ahmeda nie wyglądają na profesjonalistów, ale wygląda na to, że mimo pełnej mobilizacji wszystkich sił MI5 może mieć problem z odnalezieniem kryjówki Synów Albionów przed terminem zapowiedzianej egzekucji uwięzionego studenta. Trudno w tym momencie nie zastanawiać się, czy Robert Hobden może okazać się kluczem do uwolnienia brytyjskiego muzułmanina o pakistańskich korzeniach.

więcej »

Polecamy

Życie miejskie dla ubogich

Z filmu wyjęte:

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Wielkość i małość rodu Laurentów
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Grudzień 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

I nie opuszczę Cię…
— Kamil Witek

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień ósmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek

Tegoż autora

Bez wstydu, ale tylko w ciemności
— Urszula Lipińska

Lepiej się nie zbliżać
— Urszula Lipińska

Zagrożenie życia
— Urszula Lipińska

Dwugłos o „Daas”
— Urszula Lipińska, Michał Oleszczyk

Bieg po prawdę
— Urszula Lipińska

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

ENH, czyli ponad pół setki filmów (2)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

ENH, czyli ponad pół setki filmów (1)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.